Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 14:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg har lige lavet et udtræk på gul lærkespore, som skulle virke lidt ligsom opium. jeg har røget lidt af det og man bliver godt tung i kroppen (hvis man ryger nok). er der nogen der har erfaringer med denne plante?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg går ud fra at du har informationen fra Sten Larris' bog.

Ifølge ham, skulle Gul Lærkespore (Corydalis Lutea / Pseudofumaria Lutea) ligesom Papaver-arten indeholde Protopin... Jeg har dog ikke kunnet finde noget information om Protopin's effekt.

Dog virker det ikke usandsynligt at Protopin (som vistnok er et isoquinolin) er psykoaktivt, da Argemone Mexicana (Mexikansk Valmue) også indeholder dette alkaloid.

Billede

Del endelig dine erfaringer med ekstraktet med os! :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
Den eneste erfaring jeg har på det punkt er at jeg har prøvet bladene og blomsterne i tørret form. Det gav en mild virkning! Lidt uddefinerbar, men stenet!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Jeg mener at det aktive stof er THP (Tetrahydropalmatine), som er et ret så kraftigt sedativ.

Hvis man først har lært at genkende planten ser man den over det hele.

Har røget noget engang med mild sedativ effekt som resultat. Ret behageligt faktisk.

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Periferien af Århus
jeps.. har også røget lidt engang med mild effekt... og ja, har man først lært planten at kende, så ser man den vokse overalt :)

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Ashoka skrev:
Jeg mener at det aktive stof er THP (Tetrahydropalmatine), som er et ret så kraftigt sedativ.

Hvis man først har lært at genkende planten ser man den over det hele.

Har røget noget engang med mild sedativ effekt som resultat. Ret behageligt faktisk.

THP er heller ikke så vildt langt fra Protopin...

Vil i mene at et ekstrakt er værd at ligge og rode med?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland
Hvor meget skal man ryge, for at få en nogenlunde effekt??

No drug, not even alcohol, causes the fundamental ills of society. If we're looking for the source of our troubles, we shouldn't test people for drugs, we should test them for stupidity, ignorance, greed and love of power.

P. J. O'Rourke

Titel:
Dedikeret medlem

Ifl. Sten Larris ca. ½g (tørret gør jeg ud fra) plantedele..

http://home8.inet.tele.dk/larri/HALU/HVALMUE.HTM

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
DeF så vidt jeg kan læse på den side står der salle plante dele er brugbare men hans dosis er udregnet ud fra
½ g tørret plantesaft
altså ikke tørrede plantedele

Titel:
Dedikeret medlem

Nå for satan, my bad :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland
Kunne man måske bruge sin juice maskine til at få saften ud af planten?

No drug, not even alcohol, causes the fundamental ills of society. If we're looking for the source of our troubles, we shouldn't test people for drugs, we should test them for stupidity, ignorance, greed and love of power.

P. J. O'Rourke

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
tror ikke du ville få det store udbytte ud af at smide planten i en juice maskine, og er heller ikke sikker på maskinen ville blive så glad. nok bedre f.eks. at lade noget sprit trække safen ud og så lade det inddampe . kunne forstille mig det ville virke.

Titel:
Junior medlem

her er metoden til at lave udtræk på gul lærkespore.
det er rimeligt nemt og helt fri for kemikalier.

man skal bruge: et komfur, en stor gryde og vand

1. først skal man selvfølgelig have fat i planten. den vokser ofte på stendiger eller i haver. den kan godt være svær at finde men hvis man kigger godt efter er den over alt men det er da en god ide at have et billede af den så man ved hvad man plukker.

2. fyld en bærepose (hvis du er så heldig at finde så meget) med planterne.

3. skyl planterne for jord og lad dem simre natten over på komfuret.

4. så skulle du gerne have noget mørkt grumset vand, som du så sier
igennem et viskestykke så plantedelene fjernes.

5. den væske der er tilbage skal nu fordampe helt. du kan lade gryden stå på blusset, eller stille den i ovnen på 90 grader.

6. når væsken er ved at være fordampet, hældes den i en skål som
du stiller i kogende vand (alm. vandbad) indtil at der kun er den sorte
klistrede masse tilbage.

7. massen skrabes af og stilles til tørre til det bliver til en klump. det ligner sort nepal på en prik men lugter kvalmende sødt, nærmest af småkage.
udbyttet er rimelig højt ( jeg var ihvertfald overrasket) så man kan nøjes med mindre mængder. jeg fik da 50-60 gram på en bærepose.

det er godt at have i baghånden når mangler en ryger. meget afslappende.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Som Ashoka skrev, så er THP det primære alkaloid i Gul Lærkespore...
Planten har dokumenteret effekt, så jeg bliver mere og mere interesseret i den! ;)

Citat:
Cordydalis is also known by the names Corydalis, Turkey Corn, Dutchman's Breeches, Golden Smoke, and Bleeding Heart. The plant is native to Siberia, Japan and northern China. The part of this plant used medicinally is the rhizome. In Traditional Chinese Medicine, Cordydalis is said to invigorate the blood and alleviate pain, including menstrual, abdominal, and hernial. Although Cordydalis is only 1/100th the strength of morphine, it is effective and non-addictive. It also helps pain from traumatic injury. The primary chemical constituents of Cordydalis include several alkaloids (bulbocapnine, corydaline, leonticine, protopine, tetrahydropalmatine). Of the full range of 20 alkaloids found in this plant, THP is considered to be the most potent. The tetrahydopalmatine (THP) alkaloid seems to block the nervous systems dopamine receptors. In laboratory research, it has been shown to exhibit a wide number of pharmacological actions on the central nervous system, including analgesic and sedative effects. In addition to its central nervous system effects, studies in the laboratory have shown the alkaloids from Cordydalis also have cardiovascular actions. Animal studies have shown that Cordydalis offers some protection against strokes by lowering heart rates and blood pressure levels. This herb has also shown the ability to help insomniacs fall asleep. Cordydalis was also effective in reducing nerve pain, including pain associated with menstruation, abdominal pain after childbirth, and headache pain. The common name Cordydalis includes the species Corydalis cava, Corydalis soldida, Corydalis aurea, and Corydalis ambigua, which are used interchangeably with Corydalis formosa.

Kilde: http://www.viable-herbal.com/singles/herbs/s701.htm

Kradserkal > Jeg er overbevist om at du vil få et større udbytte og muligvis renere produkt, hvis du tilsætter saltsyre i vandet du koger plantematerialet i... (F.eks. 5-10 ml. 30% HCl pr. 1 lt. vand)

Titel:
Junior medlem

vil saltsyren så ikke sidde i det færdige produkt? bliver alkoloiderne så til salte, ligsom hvis man skal udvinde DMT? isåfald skal man vel have pH
værdien ned på 5. eller hvad

Titel:
In our memories
Brugeravatar

kradserkal skrev:
vil saltsyren så ikke sidde i det færdige produkt? bliver alkoloiderne så til salte, ligsom hvis man skal udvinde DMT? isåfald skal man vel have pH
værdien ned på 5. eller hvad

Nej, det er en nogenlunde sikker "dosering" af HCl... Du har helt ret i at alkaloiderne burde komme på saltformen, og dermed meget mere vandopløselige.

Til gengæld kan der så måske opstå problemer med rygning af produkter, men jeg går lidt ud fra at den høje temperatur vil kløve saltet af molekylet (Ret mig venligst hvis jeg er forkert på den).

1 ml. 30% HCl i 100 ml. vand giver en pH på 1, så hvis du er bange for at bruge for meget, så brug halvdelen - altså 5 ml. i en liter vand.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nede på hjørnet
Chelidonium majus/svaleurt indeholder vistnok de samme stoffer og sku være alm i DK......

http://www.biopix.dk/Species.asp?Searchtext=Chelidonium%20majus&CategoryCode=Planter

[/url]http://www.rolv.no/urtemedisin/artikler/chel_maj/art1.htm[url]

skodlinks jeg ved det ....find selv nogen ....jeg ved den indeholder goodies :) [/url]

Titel:
Medlem
Brugeravatar

billede af gul lærke spore ? rart med et link

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Efter 9 sek. på Google...

Enjoy!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
Og når i nu er ude med posen så lad være med at tage underjordiske dele af planten. Den kommer igen næste år !
Nogen som har erfaring med andet end gul lærkespore ? Jeg fandt engang en lilla men desvære i for lille mængde !

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]