Grusom skrev:
Jeg har kigget lidt på figenkaktus (Opuntia), og jeg har læst, at den efter sigende skulle indeholde meskalin - er der nogen, der kan af- eller bekræfte dette? Og er der nogen, der har benyttet sig af den som "mad"?

Mad, nej, og appetit, nej. Men:
http://www.kosmicjourney.org/encycloped ... puntia.htm fx. og husk at Opuntia ikke bare er Opuntia.
Grusom skrev:
Så ville jeg spørge om noget omkring Echinopsis Pachanoi... Når kaktussen skal høstes, og man gerne vil have en ny/to nye kaktusser til at poppe frem - udover den originale stamme - hvad gør man så med spidsen af kaktussen? Og hvornår anbefales det, at man høster sin kaktus, hvis den er så tyk som hullet mellem ens tommel- og pegefinger, når man samler dem? (forrykt så upræcis man åbenbart kan tillade sig at være :p ej, mener bare en halvtynd/normal tyk stamme)
Afhængig af, hvor stor din kaktus er, så kan du jo lade stubben med rødderne gro videre, og ligeså med toppen/spidsen, når denne er tørret. Hvis du bare skærer stykkerne mindst 10 cm lange, hvis vi antager at kaktussen er ca. 7 cm i diameter, skulle der ikke være nogen problemer. Mindre kan også fungere, særligt ved stubben, hvis den har gode rødder, men større=hurtigere og sikrere vækst. Jeg kan ikke påstå at jeg har lavet nogen videnskabelige undersøgelser af, hvordan det gøres mest effektivt, men det er sådan jeg gør!
Mht høsttykkelse: Med mindre du har en MEGET stor hånd, eller den er meget, meget lang, så ville jeg nok lade den kaktus vokse lidt længere tid, men det er der sikkert delte meninger om rigtigheden af. Måske er det bare mine kaktus der er svage!
Bedste hilsner