Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 01:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Hi all!

Jeg tænkte på om i nogensinde har dyrket entheogener indenfor i et decideret setup? Jeg går og lejer lidt med tanken om mit eget alrunegartneri, men efter at have endevendt nettet, er jeg helt på bar bund. Derfor er jeg meget interesseret, hvis nogle af jer andre har dyrket et eller andet.
Jeg tror ikke det er nødvendigt med en hps, da man jo ikke skal lave superplanter, men blot få dem til at trives. SÅ måske en planterpære ville være tilstrækkeligt. Er der nogen med praktisk erfaring?

/karma!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Hvilke planter tænker du på?

Aner ikke om det hører dertil, men har sået et HWBR frø som er vokset en smule efterhånden og har delt sig i to. Jeg har den bare stående i min vindueskarm, planen var hos min slange, men den kan godt lide at ligge i krukkerne :D

Så snart den er begyndt at spire går det hurtigt :)

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Alrune skal dyrkes udenfor... ingen grund til at køre det helt store estup i stilling.

Jeg har selv dyrekt alrune udenfor og det er bestemt en tilgivende plante, men jeg kan nikke ja til problemet om at folk tror den visner om sommeren.... Bare lad den være, den kommer igen.

Her er 2 små korte tekster der måske kan hjælpe:

Citat:
"Alrunefrø sås bedst friske om efteråret (september/oktober), når de er modne. Man tager frøene ud af frugten og renser frugtkødet grundigt af, da det er spirehæmmende.
Dernæst sår man dem enten udendørs eller i uopvarmet drivhus. da de skal have kulde for at spire. De spirer så næste forår. Som regel spirer de godt, men enkelte frø kan springe 1-2 år over og komme senere.
Eventuelt dækkes de med trådnet eller lignende, da både mus og fugle kan finde på at spise dem.

Alruneplanten foretrækker god dybmuldet veldrænet jord, der holder på fugtigheden. Sol-halvskygge. Den vokser ligesom andre forårsblomster, på den måde at den starter meget tidligt (februar/marts), hvorefter den visner ned midt på sommeren. Det får ofte folk til at tro at den er gået ud, men det er den sjældent, da den egentlig ikke er særlig vanskelig, så længe den ikke sopper i vand om vinteren..

Vi har i øjeblikket (februar) en plante i potte stående i vores varme stue for at se hvordan den arter sig indendørs.
Den vokser godt og er foran de andre ude i kulden, men hvordan den arter sig senere ved vi ikke endnu.
Måske visner den tidligere ned, men det vil tiden vise."

Citat:
"Den dyrkes bedst i god dyb humusjord i både sol og skygge, men er egentlig ikke særlig sart overfor jordtype så længe der er vand og gødning nok til væksten. Som så mange andre planter skal den bruge vand i vækstsæsonen, men er overfølsom for stående vand i hvileperioden. Selv om det ofte anbefales at plante den et lunt sted, har vi aldrig oplevet problemer med overvintringen.
Vi hører ofte at den er gået ud for folk, men det skyldes formentlig at de ikke har været klar over, at den visner væk midt på sommeren ligesom andre sommerblomster.
Den er på grund af sin store rod ikke nem at flytte, så plant den et sted hvor den kan blive stående.
Den formeres nemt ved frø, der sås friske om efteråret når de er modne. Frugtkødet virker spirehæmmende, så det skal renses væk før man sår. De fleste frø spirer næste forår, enkelte i årene efter. Hvis frøene ikke er friske, skal de først stratificeres (kuldebehandles)."

David

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

*David* I know, jeg har selv dyrket alrune udenfor med gode resultater. Jeg har oxo en i dvale i vinduet. Det jeg i virkeligheden var interesseret i var at lave et lille eksperiment: Jeg går ud fra at alrunens løvfald især betinges af to ting: Temperatur og lysmængde. Det er mest logisk at disse to faktorer fortæller planten om vinterens komme og derved starter dvaleperioden.

Men, hvis nu man dyrkede dem indenfor og ikke sænkede temperaturen eller lysmængden, ville planterne så springe dvaleperioden over og derved blive stedsegrøn? Jeg ved at de har alruner længere sydpå som fx. i Tyrkiet og Israel, men hvordan opfører planterne sig der? Jeg har fundet noget om dyrkning på et amerikans site, og der lød det netop ikke til at der var noget løvfald overhovedet.

Jeg er blevet helt besat af denne alt for seje plante. Der er så megen overtro og folklore forbundet med den og det er måske en af de europæiske planter som er omgærdet af mest mystik. Udover det ser den oxo bare monstercool ud. Som en dødsgulerod fra helvede! :)

Det er derfor at jeg planlægger et indendørs setup. Jeg regner med at køre dem i høje glascylindere i stedet for potter. (pretty fancy eh?) Jorden bliver en 50/50 sand-pottemuld blanding. Gødningen bliver primært en rod-næring. Og lyset bliver en plantepære med en lille reflektor. Den foretrækker halvskygge, så der er vel ingen grund til at køre hps'en i stilling.

*David* Har du nogen forslag rettelser eller forbedringer?

/karma!

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Lyder meget fint, sålænge du sørger for at der er rigeligt med dræn i jorden tror jeg nok det skal lykkedes...

Er lidt i tvivl om en normal plantepærer er nok, men som sagt er en hps måske ogå overkill? dunno?

men lyder spændene, og hold mig da lige up to date med dit experiment, jeg er også stor fan af død's gulerodden! :lol:

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg kender nogle gutter som, trods alle mine formaninger, dyrker cannabis under en plantepære. Planterne er sgu blevet større end jeg havde regnet med. Selvfølgelig bliver blomstringen skod og potensen helt hen i vejret, men jeg er stadig overrasket over hvor store de er blevet på relativ kort tid.

Titel:
@Hallifax666 Der er et lille problem med at dyrke i en glascylinder er at der vil opstå et grønt alge lag mellem glas og jorden, især hvis de skal stå i fugtig jord. Jeg har en kaktus i en glas "kugle", som startede med at se cool ud med hvide rødder over alt, men iløbet af den første sommer blev glasset grønt af alger og kalk spor.

Men det er selvfølig en hel anden slags muld du vil bruge, en min "tørre" kaktus jord/grus. Måske det vil gøre en lille forskel, men tror det desvære ikke.

MVH
Piercer :twisted:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]