Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 01:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Så er det jo blevet vinter igen og jeg er usædvanligt træt i år (heldigvis ikke deprimeret). Egentlig har jeg mest lyst til at gå i hi, men da jeg har en skole der skal passes er dette desværre ikke muligt.
For et par måneder siden bestilte jeg nogle perikon-kapsler fra ethnoplanet og jeg har ligeledes en del 5-HTP liggende. Jeg ville gerne høre en begrundet vurdering af hvorvidt det er en god løsning, at spise disse "kosttilskud" mod vintertræthed?

Har også overvejet lysterapi, men det koster jo det vide ud af øjnene, så hvis der findes en hurtigere løsning (hvis I ved hvor gærdet er lavest så sig endelig til!) må I MEGET gerne komme med den.

Vintertrætte hilsner, -Psyko

In our memories

Det skal lige siges, at jeg HAR brugt søgemaskinen, men hverken "vintertræthed", "træthed" eller "perikon" var noget den havde hørt om før.

Mvh. Psyko

Titel:
Insane psychedelia user!

Jeg tror du har givet dig selv de bedste svar dit spørgsmål.

Vi har faktisk en af de specielle vinter-lamper her i huset som vi købte for få uger siden. Den kostede kun lidt over 1000 kroner. Jeg skal dog ikke kunne sige om den virker, jeg har ikke testet den endnu. En ven sagde også at folk der tager sol har lettere ved vinteren, jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal tro om det udsagn, det lys som du mangler bliver nemlig optaget gennem øjnene, og det er jo de færreste der tager sol med åbne øjne (og det er sikkert heller ikke det spektrum der er brug for).

Jeg tror også at motion er en god ide, så let røven i stedet for at sumpe ICQ all day :P

Netdoktor: Vinterdepression.

/Jensus

Titel:
Administrerende Direktør
Brugeravatar

Drik du bare noget perikonthe Odin :)

Det lød ikke som om det var skadeligt på nogen måde da jeg snakkede med ham psykiateren... Jeg har også selv overvejet Perikon, da det jo skulle have en effekt på udskillelsen af Melatonin. I hvert fald hjælper det jo nogle.

Hvis det er rigtig slemt kan du prøve at henvende dig på Amager Hospital... jeg mener at de udlåner vinterlamper til folk med svær vinterudmattelse/depression.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Østjylland
Jeg kan sagtens genkende situationen.. selvom jeg sover 7-9 timer om natten er jeg meget træt når jeg skal op, hver evig eneste morgen.. Og det er selvom jeg først skal op kl. 08.00.
Kan huske vores psykologi lærer på HTX fortalte om drømme intervaller, hvor det var sværer at vågne hvis man var i den "dybe" del af søvnen. Sådan føler jeg det hver morgen, det er fandme en kamp at forlade den varme dyne! :P

Måske man skulle overveje solarie, kunne nu også godt trænge til det!

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Denmark
Jeg sover pt. heller ikke tilstrækkeligt, mest fordi jeg knepper hele tiden...haha :)

Spøg til side! Ginseng og nogle gange lidt guarana virker for mig, men jeg har også overvejet at bestille lidt perikon, hvis det virker for dig må du gerne sige til! Det jeg har indtaget er mere pga. fysisk udmattelse og ikke pga. "depression"

Titel:
Administrerende Direktør
Brugeravatar

Ndk>

Så tror jeg ikke at Perikon er det der skal til. Så vidt jeg ved hjælper det det blot med udskillelsen af Melatonin... Jeg tror at Odins (og for den sags skyld også min egen) træthed har noget at gøre med manglen på lys.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Denmark
Gå udenfor og løb en tur - motion og lys på samme tid :)

Titel:
Dedikeret medlem

Drømme intervaller eller ej, om du vågner i let søvn eller i remsøvnen så er det altid klamt at gå ud af sengen alligevel :D

En sund og fornuftig ting at tage er vitamin piller ! hjælper både på humør og energi ! Små dosager af guaranin eller andre koffein indholdige produkter er heller ikke værst. (COLA !! :D)

Men prøv at få nogen vitaminpiller og spis et godt solidt morgenmåltid, hjælper meget godt for det meste i disse kolde og mørke måneder

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Østjylland
Hehe, jeg spiser faktisk vitaminpiller, men morgenmad bliver det sjældent til.. kan ikke stå op i god nok tid til at få noget indenbords. Det må vente til jeg er mødt på arbejde, der er fri morgenmad.. godt nok kun i form at et par franskbrødder.

Der er desuden frie iskolde dåsecola, men man skal jo også passe på sine tænder! ;D

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Vi har også brug for mørket. I mørket bliver melatonin (i øjet) omdannet til pinolin, som vandrer ind i hjernen, hvor det virker som en antioxidant. Her repererer stoffet de hjerneceller som er blevet skadet af det høje iltindhold omkring dem. Det er blandt andet derfor vi har så stærkt brug for søvnen(i mørket). I dybe drømme (eller ved meditation) kan det ske at pinolin omdannes til DMT(dimethyltryptamin), som er det stærkest psykedeliske stof man kender! Det sker specielt ved tilstedeværelsen af adrenalin (ved ophidselse, forskrækkelse o.a. i drømmene). Derfor kan det ske, at man vogner op efter en stærk drøm, og føler sig lidt på trip.

Iøvrigt danner man også pinolin efter god sex, så måske det var en kur mod vinterdepression?? :lol: Og det med motion er nok også vigtigt.

Personligt nyder jeg mørket omkring mig. Det inspirerer mig til meditation og drømme, og forbereder mig til næste sol-cyklus.

Titel:
Insane psychedelia user!

Ja, sex er sgu' det eneste der virker mod depression! :lol:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Det lyder sgu spændende det der Fanny

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Så masser af DMT og din depression skulle være forbi :wink:

(ironi, hvis der er nogle der er for pappede til at fatte det)

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Et andet godt middel mod vinterdepression er sauna. De gode folk nord for polarcirklen bruger det hele vinteren, og de må da kende til problemet om nogen, da solen er helt væk i længere perioder! Det giver ikke lys, men varmen kan også være noget af det man savner om vinteren.

Titel:
Insane psychedelia user!

Du siger simpelthen at Psyko mangler en pige til at give ham varme og sex ? :lol:

Fanny, det lyder som om at du har styr på biokemi, hvad er dit grundlag, hvis jeg må spørge ? :)

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

MuseJens skrev:
Du siger simpelthen at Psyko mangler en pige til at give ham varme og sex ? :lol:

Fanny, det lyder som om at du har styr på biokemi, hvad er dit grundlag, hvis jeg må spørge ? :)

Nu snakker jeg om vinterdepression sådan ren generelt. Jeg kender ikke noget til Psyko´s personlige grunde til at have det som han har det :roll: .Hvad angår min biokemiske baggrund så læser jeg biologi, med et par pharmaceutiske sidefag, og udover det har jeg en stor interresse for psykedeliske stoffer og spirituelle trancer :D .

Titel:
In our memories

Min højre hånd fungerer udemærket tak (med undtagelse af senehindeskedebetændelsen selvfølgelig!)

Derudover er jeg nu på 3. dag af min Perikon kur, første gang det er lykkkedes mig at spise det samme så mange dage i træk - med undtagelse af pizza :)

Jeg har det udemærket, men det er lidt svært hvor meget betydning det har endnu.

Mvh. Psyko

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Fanny skrev:
Hvad angår min biokemiske baggrund så læser jeg biologi, med et par pharmaceutiske sidefag, og udover det har jeg en stor interresse for psykedeliske stoffer og spirituelle trancer :D .

Sex, biokemi og hallucinogener... det lyder som om vi burde lære hinanden bedre at kende! ;)

/Dex - always on the run!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Odin,prøv at slå St Johns Worth op.Det er prikbladet Perikon på Engelsk.Jeg tror netop at det er et godt middel mod vinter dep.Prøv at checke det. :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]