Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 14:56


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 24 jun 2021 20:51 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
Har efterhånden været ret glad for at jeg opdagede kava, og mit liv har taget en drastisk ændring til den positive siden jeg lagde knarken og sprutten på hylden. Nu kan jeg stadig nyde en rus som minder om en kombination af MDMA og en rødvinskoger når reverse tolerance er kicket ind og vågne dagen efter og være frisk som en havørn.

Des mere jeg kender til planten og farmakologien bag bliver bare den yderligere mystisk og lærer hele tiden nye fascinerende ting omkring hvordan den kan have omvendt tolerance så jo mere man drikker jo mere påvirket bliver man og jo mindre skal der til, ikke skaber afhængighed men modvirker stof-og alkoholtrang, forebygger kræfttumorer med op til 99 procent hvorfor befolkningen på stillehavsøerne har 90-95 mindre grad af lungekræft end i USA selvom lige så stor andel, er rygere her og mange flere finurlige egenskaber som også gør det til en genial drik at nyde i selskaber såvel som indenfor terapeutiske rammer har jeg lige opdaget..

Nu havde nogle forskere sat sig for at måle harm-levels på flere planer ved forskellige rusmidler eks. krop, psyke og samfund m.fl. og der kom kava også ind på en sidste plads, som den mindst skadelige form for rekreation vi kender til endnu vel og mærket.

Billede

Billede



Kilder:
https://sci-hub.st/10.1177/0269881119841569
https://journals.sagepub.com/doi/10.117 ... 1119841569
*Link til eget site slettet af admin*


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jun 2021 22:30 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Som der skrives i artiklen, så skal man holde for øje at den måde at prøve at opmåle skadelighed på, har kraftigt bias mod frekvens af brug. Netop derfor scorer alkohol højest, selvom der fysiologisk er langt mere skadelige stoffer i sammenligningen.

Der er rigelige eksempler på, at kava er langt fra harmløst. F.eks. disse cases: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK548637/

Eller her: https://www.hindawi.com/journals/aps/2011/326724/ - forsøg på at klarlægge mekanismen bag kava hepatotoxicitet.

Selvfølgelig er der også tegn på, at det måske er et spørgsmål om flere kausale faktorere: https://www.sciencedirect.com/science/a ... 18340534... Men jeg vil altid være fortaler for en varsom tilgang, særligt i mangel af farmakologisk viden.

Påstanden om "99 % beskyttelse mod cancer" er selvfølgelig usand.. Men måske cancercellestammer kan udryddes i en petriskål med noget kava ekstrakt.. Det kan man også med salt. Og det forebygger eller kurerer heller ikke en tumor..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 jun 2021 07:01 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Jeg blir lidt mistroisk når jeg ser at cannabis vægtes som mere skadelig end benzoer og antipsykotisk, men det handler nok om det som randomname er inde på.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jun 2021 10:58 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
Som nævnt bliver der målt på mange faktorer, hvilket ville forklare hvorfor cannabis også rangerer højt. Der er mange ting som gør det et uproduktivt middel for samfundet ift. individets produktionsevner, projicerings og paranoia tilbøjeligheder for ikke at nævne mentale skrantning generelt som ofte leder folk til at blive halvskøre eller stunter deres følelsesmæssige udvikling. Hvis der i sandhed blev målt på frekvens ville det ene lille badesalt analog Johnny havde prøvet være det mindst skadelige men nu er der flere faktorer inde over ifm. alkohol såsom fysisk skade på især lever nu det bringes op, såvel som skader på sig selv fra at falde eller tumle rundt, ødelagte familier og samfundsproblemer og omkostninger. En alkoholiker er ofte langt mindre funktionel og holder i færre år end andre misbrugere ift. om de er i abstinenser selvfølgelig eller har adgang til deres drug of choice.

Nu er levermyten mht. kava blevet manet til jorden så mange gange efterhånden og gør mere skade end gavn at bringe det op da det ikke er noget der nærmer sig den skade et par drinks gør men myten holder stadig ved og bliver spredt på nettet hvilket afholder folk fra at turde give sig i kast med det imens de drikker sig fra sans og samling i flæng...

Det kom frem i 90'erne da grådige firmaer var begyndt at bruge tudei/palisi kava plus stængler som man ikke må, som er en subart af kava med højere indhold af dét kavalaktone som i ualmindeligt høje koncentrationer kan være leverskadelige. Så brugte man solvent ekstraktion hvilket trak endnu flere af de forkerte stoffer ud og ikke er anbefalet at gøre og gav det til tyskere hvor mange drak alkohol og spiste piller ved siden selvom de fik af vide at kava+alkohol skal man ikke blande da det især dér er skadeligt for leveren da de konkurrerer lidt om enzymfordelingen i leveren forsimplet sagt.
Der kom nogle freak dødstilfælde messt pga. kombier dog og sagen blev undersøgt og det er nu ulovligt at sælge tudeikava og nærmest umuligt at opstøve noget, selv de store firmaer som gerne vil kunne tilbyde kava-conniseurs den oplevelse at prøve det, har yderst svært ved det.
Der er lavet utal af studier på hvor meget skade de microscopiske mængder gør, af den specifikke kavalaktone, i alm. noble strains som alle drikker rundt om i verden og det er ubetydeligt slet ikke værd at nævne.



Nej du tager heldigvis fejl kava er yderst kræfthæmmende. Skal du op på de 99 procent som nævnt skal man rigtigt nok isolere en kavalaktone eller drikke store mængder af en kavastrain som har en god ratio af den men er gentaget i forsøg med mus og studier peger kraftigt på samme mekanisme i mennesker ud fra andre studier. Det er ligeledes sandt at kræft er i usandsynligt lav forekomst på stillehavsøerne også. Du kunne evt. google en lille smule på emnet, inden du kaster rundt om dig påstande om salt og kræft uden reelt at vide noget om det og piller noget ned som faktisk prøver og kan hjælpe her.

The research team designed a blend of active kava ingredients, hoping to maximize kava's beneficial properties. In clinical trials with mice, this blend prevented the formation of 99 percent of lung cancer tumors even in the presence of tobacco carcinogens.

This study was funded by National Institutes of Health grant no. R01 CA142649. Ligner allerede at der er patenter på vej nu vi er ved det mere shady arbejde som medicinalindustrien før har lavet/opblæst for at holde kava i leverskadens skygger i årtier: https://patents.justia.com/patent/10918687


According to Rick Kingston, PharmD, a clinical professor of pharmacy at the University of Minnesota and president of Regulatory and Scientific Affairs at SafetyCall International in Minneapolis, "This research is truly unprecedented in its potential impact. A 99% cancer prevention efficacy is unheard of with this very sensitive research model and paves the way for future clinical trials to assess human applications. Another fascinating aspect relates to identifying kava components likely responsible for rare cases of liver toxicity associated with kava dietary supplements.
https://www.prnewswire.com/news-release ... 00161.html

There is no evidence of liver damage in kava using populations of the native Pacific Islanders or Australians who have used aqueous kava extracts (Clough et al., 2003). Epidemiological evidence suggests that kava may act as a chemopreventive agent (Steiner, 2000). The cancer rate for countries in the South Pacific was compared with kava consumption and it was found that the more kava consumed the lower the cancer incidence (Steiner, 2000). .
https://www.researchgate.net/publicatio ... onsumption
... Kava had also been used to treat anxiety (11,12), in which case it was prepared as an organic extract. Epidemiologic surveillance detected very low cancer incidence rates in several South Pacific countries, including lung cancer (13,14), and traditional kava usage may be a risklowering factor


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jun 2021 12:42 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 26 apr 2021 23:50
Indlæg: 99
Jeg køber noget kava hjem næste måned. Nu skal det prøves som alkohol erstatning.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jun 2021 16:02 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Randomname skrev:

Påstanden om "99 % beskyttelse mod cancer" er selvfølgelig usand.. Men måske cancercellestammer kan udryddes i en petriskål med noget kava ekstrakt.. Det kan man også med salt. Og det forebygger eller kurerer heller ikke en tumor..


https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31711251/
Det virker til, at der er en lille smule ved det, så, nice. Men 99% er nok lidt overdrevet.

Btw en rigtig nice måde at mindske risiko for cancer er ved at undgå seed oils/PUFAs/for meget umættet fedt. Mættet fedt is king, beleeb it or not

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jun 2021 20:46 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Nafets skrev:
Nu er levermyten mht. kava blevet manet til jorden så mange gange efterhånden og gør mere skade end gavn at bringe det op da det ikke er noget der nærmer sig den skade et par drinks gør

Sådan noget her pisser mig lidt af. Læs de case-studies om folk der er døde og/eller har fået levertransplantationer. Sådan en kommentar som du kommer med der, er på randen af hvad der er acceptabelt, og en af grundene til, at nogle mennesker kan gøre ufattelig meget skade i deres egen naivitet. Forklar, sort på hvidt i simple termer, hvordan er ”lever myten” blevet manet til jorden, når der findes personer som ikke har indtaget noget andet relevant end kava, der er kendt som værende hepatotoksisk? Vis mig den systematiske gennemgang af de cases, og hvordan de en efter en er manet til jorden. Findes den gennemgang?
Nafets skrev:
Der kom nogle freak dødstilfælde messt pga. kombier dog og sagen blev undersøgt og det er nu ulovligt at sælge tudeikava og nærmest umuligt at opstøve noget, selv de store firmaer som gerne vil kunne tilbyde kava-conniseurs den oplevelse at prøve det, har yderst svært ved det.
Der er lavet utal af studier på hvor meget skade de microscopiske mængder gør, af den specifikke kavalaktone, i alm. noble strains som alle drikker rundt om i verden og det er ubetydeligt slet ikke værd at nævne.

Læs venligst artiklen. Der er omkring 100 veldokumenterede cases, og der er ikke "grådige firmaer" at skyde skylden på, men oftere blot naturopater og andre "healere" med en mangelfuld uddannelse og dermed mangelfuldt grundlag for at kunne vurdere, hvad de egentligt arbejder med. Det er bl.a. tilfældet i netop det link, jeg gav, som du åbenbart ikke gad læse. Klart, alt i alt er der tale om en lav prævalens, men hvor trækker du grænsen for, hvornår langtrukken, smertefuld og tragisk død er en OK bivirkning af et stof, som der ikke har nogen specielt relevant brug? I de cases jeg har linket til, som i øvrigt er fra 2018, er der flere hvor der ikke findes andre variabler end indtaget af Kava, og tidshorisonten går igen; mellem 2 og 4 måneder fra brugen begynder til leveren står af.
Nafets skrev:
Nej du tager heldigvis fejl kava er yderst kræfthæmmende. Skal du op på de 99 procent som nævnt skal man rigtigt nok isolere en kavalaktone eller drikke store mængder af en kavastrain som har en god ratio af den men er gentaget i forsøg med mus og studier peger kraftigt på samme mekanisme i mennesker ud fra andre studier. Det er ligeledes sandt at kræft er i usandsynligt lav forekomst på stillehavsøerne også. Du kunne evt. google en lille smule på emnet, inden du kaster rundt om dig påstande om salt og kræft uden reelt at vide noget om det og piller noget ned som faktisk prøver og kan hjælpe her.

Måske problemet er, at du tror man kan google sig til noget relevant her. Læs hvad du selv linker. Kun lungekræft, kun i model organismer. Komplet ligegyldigt at prøve at råde folk til at indtage det her, på nogen baggrund af kræft, medmindre man har meget alvorlig lungekræft og er klar på at prøve hvad som helst. Det er da spændende, hvis et stof i kava kan bruges mod lungekræft, men det er jo blot en lille del af kræft. At sige, at kava kurerer eller forebygger kræft i mennesker, nogen form for kræft, er ganske enkelt en løgn. Men måske kan det bruges mod en specifik gruppe af kræft; lungekræft. Men selv her er testen kun lavet på en eneste type af lungekræft og ikke i mennesker. Vi snakker om noget, der ikke engang har noget fase 1 forsøg. Er du klar over, hvor sindsigt mange lovende anti-cancer stoffer der hver eneste dag bliver skudt ned inden de overhovedet kommer igennem fase 1 eller 2? Pas på den naturalistiske fejlslutning...

Nu gad du ikke rigtig forholde dig til den evidens jeg delte i sidste svar, men alligevel gør jeg mig ulejligheden at forholde mig til, hvad du deler. I dit næste indlæg håber jeg, at du ikke bare igen bekvæmmeligt hopper over at forholde dig til evidens, og bare køre videre i rygter, formodninger, drømme og holdninger…

https://patents.justia.com/patent/10918687
Omhandler en behandling. Ser ganske lovende ud, og opfordrer ikke ligefrem til brugen af kava, men måske for brugen af bestemte stoffer fra kava forberedt på en ganske bestemt måde. Her skal man holde for øje, at deres test også kun har været i A/J mus og under ret bestemte forudsætninger. Det er en lang artikel, og jeg har ikke tid til at læse det hele grundigt, men, der er lang vej til garanti for samme effekt i mennesker, og det bliver der ikke lagt skjul på.

https://www.prnewswire.com/news-release ... 00161.html
Her er ikke et studie, der er bare sådan noget "vi tror vidst nok, vi finder noget vildt, men vi ved også, at en akademisk artikel om det ville blive revet i stykker." Men vigtigere end det, så handler det stadig KUN om lungekræft, og forskeren er ikke en biokemiker, molekylærbiolog eller andet relevant, men en pharmaceut. Sikkert kompetent og dygtig, men her er mange ting, der får mig til blot at sige: Lad os vente og se noget reel data, og ikke bare snak. Snak er let.

https://www.researchgate.net/publicatio ... onsumption
Dette er mere interessant, men stadig nås der ikke til sagens kerne. I sig selv er lav cancer rate og højt kava forbrug ingen garanti for noget som helst, og uden dybere studier er det jo blot formodninger og gætteri. Vil man satse sit helbred på dét, så kan man gøre det. Jeg ville fortsat være varsom. Der er mange metabolske forskelle mellem ”racer” af mennesker, så der kunne gemme sig mange årsager til både en positiv effekt af kava / mangel på negativ effekt af kava samt også prævalensen af kræft.

@Spaffe's artikel: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31711251/
Det her er principielt det mekanistiske studie, som pharmaceuten ikke kunne lave. Igen handler det dog kun om lungekræft, og derfor ikke kræft generelt.

Alt i alt kan vi altså konstaterer, at kava – ud fra hvad der her i tråden er delt – på ingen måde kan kurere eller modvirke kræft. Stort, fedt, punkt. Men måske kan det bruges mod en enkelt type kræft, i et bestemt behandlingssetting (jf. https://patents.justia.com/patent/10918687) – men som urt må det siges, at evidensen er at det ikke kurerer eller forebygger nogen form for kræft. Til gengæld kan det i sjældne tilfælde dræbe en lever ret imponerende.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jun 2021 22:36 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
Du tager dog endnu en gang fejl. Synes efterhånden ofte du lægger en bitter og rasmusmodsat tonalitet an her på boardet og det synes jeg er ærgerligt. Har siddet i lange diskussioner med dig før og har aldrig set dig anerkende at "my bad vidste jeg ikke/sorry jeg tog fejl" du hopper bare videre til næste tråd hvor du kan forsøge at ødelægge troværdigheden, ved at kaste om dig med videnskabelig lingo som de færreste kan eller har tid til at opponere imod. Nu får du et sidste skud her og så vil jeg komme tilbage til mit arbejde, anbefaler at du kaster dig over homeopati eller kakaoceremonier hvis du vil pille noget ned som evidensen sejler for..
Skrev ikke at det kurerer alt kræft men at man havde set op imod 99 forbyggelse af tumorigenesis ved lungekræft hvilket er godkendt reproduceret og man er i fuld gang med at se på det da det ikke kun er ved lunge kræft men også brystkræft, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25834398/ mund og svælgkræft, https://www.nature.com/articles/s41598-020-73058-4 blærekræft https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15833884/ at det har indvirkning på at forebygge hvorfor man også ser at øer der drikker meget kava har minimale tilfælde af disse. Det er så simpelt intet fusk og humbuk her men du er godt nok ude med riven skal jeg love for.
Og nej der er ikke evidens for at det kun var noble kava som har forårsager de leversvigt du taler om da man i senere opfølgning på mange af de studier fandt ud af at mange folk også drak heftigt ved siden selvom de fik fortalt at de ikke måtte samtidigt med kava men ikke turde indrømme det. Er det virkelig så svært at forestille sig når du ser på hvor meget ansvarsfralæggelse vi ser bare i dag? Hvis kava forårsagede leverskader som du påstår ville store dele af befolkningen på stillehavsøerne hvor de fleste mænd drikker store mængder daglig have stor prævalens af leversvigt hvilket de ikke har fordi de ikke blander det med medicin og alkohol. Du har læst det første du så på google om advarsler mht. kava og fundet få studier som allerede er outdatede og antastede for fejlagtige tolkninger og betvivler medicinalindustriens rolle i misinformation af naturmedicin? Det er bare direkte naivt. - Også fordi de tilfælde kom i 90'erne hvor der var en kava-goldrush og de brugte acetoneekstrakter af dårlig, halvmuggen plantemateriale og kavaarter man ikke engang må eksportere i dag så nej der er ikke risiko for leversvigt medmindre man er en så dårlig holdspiller at man ikke anerkender at man har drukket sprit ved siden af eller indrømmer man tager fejl og ødelægger det for alle de andre..



Two drug monitoring studies, including a total of 7078 patients taking 120-150mg kava extract per day, had not found a single case of liver damage [1].



In 2002 a systematic review of the safety of kava extract was undertaken. They reviewed the studies of many different clinical trials. They also included the results of two drug monitoring studies. Adults were taking 120-150mg kava extract for 6 weeks. While there were instances of negative interactions, they were limited to gastrointestinal upset, allergy, headache and dizziness. Two drug monitoring studies found no instances of liver injury out of the groups [2]. This study is applicable to those consuming kavas medicinally using extracts. This study doesn’t necessarily speak to those of us who consume kava traditionally in larger amounts, however it does lend evidence that the daily consumption of kavalactones does not directly lead to liver damage in healthy individuals. These studies also review theories of liver injury that occurred during the 1998-2002 time period.





[1] Ernst, E. “A re-evaluation of kava (Piper methysticum).” British journal of clinical pharmacology vol. 64,4 (2007): 415-7. doi:10.1111/j.1365-2125.2007.02932.x
(https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2048557/)



[2] Stevinson C, Huntley A, Ernst E. A systematic review of the safety of kava extract in the treatment of anxiety. Drug Saf. 2002;25(4):251-61. doi: 10.2165/00002018-200225040-00003. PMID: 11994028.
(https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11994028/)

GGT is short for gamma-glutamyltransferase. This is a liver enzyme that is tested for in a good majority of metabolism tests. GGT is present in the cell membranes of tissues including liver, kidneys, bile ducts, pancreas, heart, and brain. It is involved in the metabolism of glutathione and the detoxification of pharmaceutical compounds among hundreds of different functions. Introduced over 40 years ago, tests for quantification of this enzyme are commonly measured as a sensitive but not very specific liver function test (Whitfield 2001).

We should also address two other common terms seen when viewing a liver metabolic test and those are AST and ALT. Both are highly concentrated in the liver, however ALT is a more specific indicator of liver injury. Normal ranges of ALT are from 3-30 U/L. Liver damage with ALT will begin to indicate when levels reach 3 times the normal upper range. GGT can help confirm the origin of other elevated enzymes, or can help support the suspicion of alcohol use in patients (Fancher, Kamboj, and Onate 2017).

In 2007 a study was performed on predominantly Tongan individuals in Hawaii. 62 subjects were tested. Subjects were screened for compromising liver conditions prior to the tests such as hepatitis, and co-administration of drugs which may affect the liver. Participants which were regular kava drinkers were found 5 times more likely to have increased levels of GGT on metabolism tests. This number closely correlates to BMI in kava drinkers linearly. Increased BMI → Increased GGT. This study found no association between kava drinking and elevated AST and ALT values which classically indicate liver issues/damage. Aqueous kava was, in this study, considered a possible contributing factor to increased levels of GGT. This study goes on to say that GGT elevation in these kava drinkers may be an artifact of GGT induction, rather than a sign of liver toxicity (Brown et al. 2007).

Brown, Amy C., Janet Onopa, Peter Holck, Pakieli Kaufusi, Derek Kabasawa, Winston J. Craig, Klaus Dragull, Arieh M. Levine, and Jonathan D. Baker. 2007. “Traditional Kava Beverage Consumption and Liver Function Tests in a Predominantly Tongan Population in Hawaii.” Clinical Toxicology 45 (5): 549–56.

Fancher, Tonya, Amit Kamboj, and John Onate. 2017. “Interpreting Liver Function Tests.” Current Psychiatry 6 (5): 61–68.

Whitfield, J. B. 2001. “Gamma Glutamyl Transferase.” Critical Reviews in Clinical Laboratory Sciences 38 (4): 263–355.

Here’s a sample of some claims of harm from the website betterhealth.vic.gov.au [1] which looks to be an official outlet for information, given the .gov address. The following is what they claim are side effects from continued kava consumption coupled with my response to that claim:

breathing difficulties NO
The source being used to make this claim refers to this NOT being correlated with kava usage [2].

visual changes, including sensitivity to light (photophobia) YES
This is likely true, and has been shown in a study dated 1985 [3].

slight alterations to blood cells, including white and red blood cells, and platelets PARTLY TRUE
When they say “slight” here they really mean it. A study was ran on rats and kavalactone extracts. They found slight changes to rats given an outrageous dose of 2000mg/kg. This would be similar to a human somehow managing to consume 158 grams of kavalactones per day. A few hematological numbers were off balance in this study, however platelets were not significantly altered even at this staggering amount per kg [2].

liver damage NO
This is referring to increased GGT/ALP numbers and these do not indicate liver damage. Liver damage is indicated by a doubling of AST/ALT number, and GGT/ALP are only used as indicators when the AST/ALT numbers are off.[4]

compromised immune function NO
The nearest I can find in research regarding this effect is on lymphocytes, and this was from one paper where an individual received liver damage by taking 210-280mg of Laitain in the year 2001 [5], which was likely part of the contaminated batch that caused the liver issues during that time.

kidney damage NO
“The present results support the previous findings indicating the safety of kava to the liver (Sorrentino et al., 2006; Lim et al., 2007). The increase in serum urea level, in the present results, was expected due to the increase in total protein level. Creatinine is a chemical waste molecule that is generated from muscle metabolism. It is transported through the bloodstream to the kidneys, where they filter most of the Creatinine and dispose it in the urine. As the kidneys become impaired, the Creatinine level in the blood will rise. Thus the measurement of serum Creatinine level has been found to be a fairly reliable indicator of kidney function. Therefore, the concomitant highly significant decrease in Creatinine level, in the present data, suggests that there may be no adverse effect on kidney function.” [6]

contact dermatitis – causing scaly, flaky rash on the skin YES
This is one effect that is well known among long term kava drinkers.

appetite loss, leading to malnutrition and weight loss YES, but Indirect
This is an indirect effect of kava due to meal planning and reduction of meal sizes, not to mention a belly full of liquid would cause you to eat less. Be that as it may, long term heavy kava users average a 19-21 BMI, so while this effect does happen, it’s indirect, as the kava isn’t making you lose weight.

loss of drive and motivation NO - Political
This is purely political. Video games can cause loss of drive and motivation as well as any other activity which draws time away from obligations. It’s a disappointment that this phrase is even used at all. To me, the phrase itself is lazy. Could there be other factors involved with a community of kava drinkers, disenfranchised from opportunities in the modern world due to being termed “savages?”. So many variables exist that could accompany this that pinning it on kava is simply irresponsible.

worsened symptoms of pre-existing mental illnesses such as schizophrenia. NO
No, this is purely misinformation, in fact kava has been shown to decrease instances of mental illness due to its regulatory effects on several important neurotransmitters [7]. This has been physically observed by researchers over the years watching kava drinkers in Arnem Land [8].

So, kava lovers, as you can see kava health claims aren’t all they’re stacked up to be. It’s about time we started addressing this plant for the reality in which it resides. It’s painfully obvious that these attempts to demonize kava were born from those with little understanding of kava.





[1] “Kava.” n.d. Accessed May 5, 2021. https://www.betterhealth.vic.gov.au/hea ... iving/kava.

[2] Mathews, J. D., M. D. Riley, L. Fejo, E. Munoz, N. R. Milns, I. D. Gardner, J. R. Powers, E. Ganygulpa, and B. J. Gununuwawuy. 1988. “Effects of the Heavy Usage of Kava on Physical Health: Summary of a Pilot Survey in an Aboriginal Community.” The Medical Journal of Australia 148 (11): 548–55. https://doi.org/10.5694/j.1326-5377.1988.tb93809.x.

[3] Garner, L. F., and J. D. Klinger. 1985. “Some Visual Effects Caused by the Beverage Kava.” Ethnopharmacol. 13 (3): 307–11. https://doi.org/10.1016/0378-8741(85)90076-5.

[4] Clough, Alan R., Ross S. Bailie, and Bart Currie. 2003. “Liver Function Test Abnormalities in Users of Aqueous Kava Extracts.” Journal of Toxicology. Clinical Toxicology 41 (6): 821–29. https://doi.org/10.1081/clt-120025347.

[5] Escher, M., J. Desmeules, E. Giostra, and G. Mentha. 2001. “Hepatitis Associated with Kava, a Herbal Remedy for Anxiety.” BMJ 322 (7279): 139. https://doi.org/10.1136/bmj.322.7279.139.

[6] Noor, Neveen A. 2010. “Anxiolytic Action and Safety of Kava: Effect on Rat Brain Acetylcholinesterase Activity and Some Serum Biochemical Parameters.” African Journal of Pharmacy and Pharmacology 4 (11): 823–28. http://dx.doi.org/.

[7] Krum, Bárbara Nunes, Catiuscia Molz de Freitas, Ana Paula Chiapinotto Ceretta, Caroline Pilecco Barbosa, Elizete de Moraes Reis, Rahisa Scussel, Emily da Silva Córneo, Ricardo Andrez Machado-de-Ávila, Aline Augusti Boligon, and Roselei Fachinetto. 2021. “Kava Decreases the Stereotyped Behavior Induced by Amphetamine in Mice.” Journal of Ethnopharmacology 265 (January): 113293. https://doi.org/10.1016/j.jep.2020.113293.

[8] Cawte, John. 1986. “Parameters of Kava Used as a Challenge to Alcohol.” The Australian and New Zealand Journal of Psychiatry 20 (1): 70–76. https://doi.org/10.3109/00048678609158867.


Germany, Palisi, and the Kava Act of 2002


Kava extract preparations have a history of over 130 years of medicinal use in europe. An estimated 450 million doses were consumed between 1991-2001. Prior to the year 2000, there was no known risk of any clinical significance, and kava was considered exceptionally safe [1]. In June 2002 BfArM (German Drug Regulatory Board) issued direction to completely remove all kava-containing, and kavain-containing drugs from the market. This direction cited “Undesirable effects on the liver” including acute toxic hepatitis, liver failure, and cases of transplantation [2]. Mold, pesticides and other contaminants were thought to have contributed to this situation [3], however at the time a swap had been made in kava variety. A change was made from beverage grade kavas, to non-beverage grade, also known as “Palisi”. These strains were used due to their high kavalactone contents and higher biomass as well as faster maturation times. The first harvests of this variety of kava for extraction by European drug companies coincides with the beginning occurrence of liver injury case reports in 1999-2000 in Switzerland [4].

Hold on a minute, does that mean kava is unsafe?

No, first of all because this pertains to kava extracts, and second because Vanuatu took action about the issue by creating and enacting the “Kava Act of 2002”. This document set rules that prevents the causal export of non-noble or non-beverage grade kavas [5]. This, combined with the German ban itself, put the proverbial breaks on the sale and export of these kavas to be extracted with solvents that were not suitable for daily drinking. Due to these and other efforts, in 2014 a German court ruled that banning kava was inappropriate, and the harms were best attributed to lack of product quality control, not inherent harm associated with appropriately sourced and manufactured products. Currently, in Germany, the law stands that kava can only be used under a prescriber’s direction, and not for self-care or recreational use, however it is not explicitly banned [6].

It’s obvious something happened which caused these severe reactions in the late 90s early 2000s, however it seems that the actions taken have reduced or eliminated the mass instances of acute liver injury, as evidenced by the lack of reports pertaining to it. The industry has matured and the knowledge of proper kava varieties and product quality has been disseminated from regulators and exporters all the way to the consumer level.

Update from Dr. Schmidt
After speaking to Dr. Mathias Schmidt in regards to the legality of kava in Germany at present, it seems BfArM, through a number of new decisions are now attacking kava again at different regulatory angles. One approach was to simply use the same arguments as the ban in 2002. It's been contested in court, and they are currently waiting for the courts to convene because they've been out for Covid.

Currently kava is not available as a prescription or otherwise. (M. Schmidt, personal communication, May 27, 2021)




[1] Kuchta, Kenny, Marie Hladikova, Michael Thomsen, Adolf Nahrstedt, and Mathias Schmidt. 2021. “Kava (Piper Methysticum) Extract for the Treatment of Nervous Anxiety, Tension and Restlessness.” Drug Research 71 (2): 83–93.
(https://doi.org/10.1055/a-1268-7135.)

[2] BfArM. 2002. “Kava Removal.”
http://lrd.spc.int/ahp-publications/doc ... va-removal.)

[3] Teschke, Rolf, Samuel X. Qiu, and Vincent Lebot. 2011. “Herbal Hepatotoxicity by Kava: Update on Pipermethystine, Flavokavain B, and Mould Hepatotoxins as Primarily Assumed Culprits.” Digestive and Liver Disease: Official Journal of the Italian Society of Gastroenterology and the Italian Association for the Study of the Liver 43 (9): 676–81.
(https://doi.org/10.1016/j.dld.2011.01.018.)

[4] Thomsen, Michael, and Mathias Schmidt. 2021. “Health Policy versus Kava (Piper Methysticum): Anxiolytic Efficacy May Be Instrumental in Restoring the Reputation of a Major South Pacific Crop.” Journal of Ethnopharmacology 268 (March): 113582.
(https://doi.org/10.1016/j.jep.2020.113582.)

[5] Vanuatu. 2002. “Kava Act 2002.” 7. Republic Of Vanuatu.
(https://biosecurity.gov.vu/images/Expor ... t-2002.pdf.)

[6] White, C. Michael. 2018. “The Pharmacology, Pharmacokinetics, Efficacy, and Adverse Events Associated With Kava.” Journal of Clinical Pharmacology 58 (11): 1396–1405.
(https://doi.org/10.1002/jcph.1263.)



Today’s fact of the day will highlight an interesting disparity between how different regulatory bodies interpreted data related to the liver injury reports from the early 2000s. BfArM in Germany is the “Federal Institute for Drugs and Medical Devices”. This is the regulatory agency responsible for the kava ban which swept the world as other countries looked to Germany for direction. We’re going to take a look at one paper which focuses on four of these instances and how different each regulatory body saw the data as it was presented.

We’ll be addressing the following four specific instances;
(CD = Coadministered Drugs)

Case # 98004297
Ethanolic kava extract (120 mg/d, 10 m) for anxiety and restlessness. Prolonged kava treatment. Hydrochlorothiazide and Crataegus extract as CD. No ultrasound results. No exclusion of hepatitis A and C, CMV, EBV, HSV, and VZV, but LKM positive. Recurrent ALT increase despite kava cessation, suggesting kava independent cause. No further ALT follow up due to early death. Chronic pancreatitis at autopsy. Lethal outcome. Causality excluded for kava and excluded for CD. Diagnosis: LKM positive AIH and pancreatitis [1].
Case # 94901308
Acetonic kava extract (210 mg/d, 1.5 m) for unknown indication. Daily kava overdose. Furosemide, Atenolol, and Terfenadine as CD. Known Terfenadine overdose with up to 300 mg daily (allowed maximal 120 mg). ALT 950 U/L, AST 1045 U/L, and ALP 315 U/L. ALT normalisation not documented after 2 months. Kava unrelated cause due to recurrent increase of ALT. Complete exclusion diagnostic work-up, but HSV-IgM positive. Cessation of initial steroid treatment at time when HSV hepatitis was diagnosed. Favourable outcome. Causality excluded for kava and excluded for CD. Diagnosis: HSV-hepatitis [1].
Case # 01003950
No data available. Undeclared indication. Unassessable case. Unclear case, not suitable as index case for a possible subsequent re-administration (see case 10, identical patient). ALT, AST, and ALP not recorded. Favourable outcome. Causality excluded for kava and not assessable for CD. Diagnosis: Questionable liver disease of unknown etiology [1].
Case # 02002090
Ethanolic kava extract (50 mg/d, 0.25 m) for stress. Sulfasalazine, Diclofenac, Progesterone, Omeprazole, Butylscopolaminium-bromide as CD. ALT 572 U/L, AST 220 U/L, and ALP 163 U/L. ALT course poorly documented. Exclusion of hepatitis A, B, C, CMV, and EBV mentioned but specific data not documented AMA, SLA/LP, and LKM with negative results, but ANA not reported. Known Bechterew’s disease and adipositas as co-morbidity. Favourable outcome. Causality possible for kava and unlikely for CD. Diagnosis: Liver disease of unknown etiology, possibly related to kava [1].



These cases were seen rather differently by each agency [2]. Table 2 shows the differing conclusions between countries and their scientific regulatory bodies. Where BfArM found probable and certain links to kava, other agencies found little to no evidence of kava being the key factor in these injury reports. This is only a small snapshot of the indiscrepancies in interpretation, and highlights the non-agreement between scientific bodies in regards to harm caused by kava. This brings even more questionability in the decision to ban kava products in Germany, which continues to harm the South Pacific to this day.




[1] Teschke, Rolf. 2010. “Kava Hepatotoxicity--a Clinical Review.” Annals of Hepatology 9 (3): 251–65. https://doi.org/10.1016/S1665-2681(19)31634-5.

[2] Gruenwald, Joerg, and Juergen Skrabal. 2003. “Kava Ban Highly Questionable: A Brief Summary of the Main Scientific Findings Presented in the ‘in Depth Investigation on EU Member States Market Restrictions on Kava Products.’” Seminars in Integrative Medicine 1 (4): 199–210. https://doi.org/10.1016/j.sigm.2004.01.001.

The longer one sticks around the various pages and forums on the internet, the more likely they are to run across user concerns related to liver toxicity. Generally, this is a concern of new users just beginning to venture into the kava world. These concerns are thought to stem entirely from the 2001-2002 FDA safety alert issued for kava. Interestingly, the pages from the national institute of mental health currently led to error pages when researching and following links for this information [1].

Between the late 1990s and early 2000s just over 100 hepatoxic cases were reported to be associated with kava consumption, with the majority of users consuming them as an anxiolytic agent. We’ll go ahead and point out here how it is questionable that these issues only spring from a specific period in time. Since then, scientists have been attempting to discover what the cause of this issue has been. They’ve looked at several possible causes. These causes include pipermethystine, flavokavain B, yangonin, methysticin, kavain, ethanol, co-medicated drugs, and mold hepatotoxins. Currently substantiated evidence is lacking for all of these [3]. Currently, research has liver injury from kava separated into two types.

Unpredictable, idiosyncratic types, and predictable intrinsic types [2].

Idiosyncrasy:
A characteristic, habit, mannerism, or the like, that is peculiar to an individual.
The physical constitution peculiar to an individual.
A peculiarity of the physical or the mental constitution, especially susceptibility toward drugs, food, etc.
The metabolic idiosyncratic type of hepatotoxicity seems to be related to an individual’s inability to process certain chemicals through enzymatic metabolism. In this respect the person in question’s genes may not have expressed in a way that allows them to process kavalactones at all. This type of reaction is extremely rare. If all cases related to liver injury were indeed from kava, the estimated risk would still be less than .3 cases per 1 million doses daily [4]. This reaction would represent even far less than this.

Intrinsic:
belonging to a thing by its very nature

The predictable, intrinsic type of hepatotoxicity are toxicities that essentially can be preventable through appropriate measures. Here we get into the realm of poor-quality kava products and mold hepatotoxins, flavokavain B, kava varieties, and past liver injury or issues. Something to keep in mind is that during this time, a few batches of poor-quality kava extracts may have been sufficient to cause a limited number of individuals dose dependent hepatotoxic reactions of this predictable intrinsic type (Teschke 2011). In other words, just a small amount of contaminated product could have fired off the whole issue of liver toxicity.

The reality is we may actually never know what caused these liver issues back in the early 2000s. Researchers missed the chance to analyze the kava products taken by the patients with toxic liver disease reportedly connected to or had a high probability of being caused by kava. As such, we can only speculate as to the culprits during this time. With this in mind we should also keep in context the recent studies on individual constituents of kava. It’s interesting in that kava research has identified many compounds as possibly toxic in the kava plant, however they require doses far greater than any taken by kava consumers to reach this level. Many of these studies were run in vitro and compounds were added directly to cells or cell cultures. These conditions are not necessarily relevant to whole kava extracts commonly used in humans, and virtually any chemical compound used at untherapeutic amounts may produce cytotoxicity in a dose-dependent way [3].

In conclusion we’re closer, but we’re still far from understanding what happened 20 years ago, however we can say that through these attempts at finding it, we’ve discovered traditional kava presents an impressive safety profile tracing back thousands of years. As long as noble “beverage” grade kavas are selected for daily consumption, only below ground parts of the plant are used, and the rhizomes and roots are peeled, issues are extremely rare, being limited only to idiosyncratic reactions in healthy individuals.

[1] Kava. (n.d.). Retrieved January 26, 2021, from https://ods.od.nih.gov/HealthInformation/kava.aspx

[2] Teschke R, Qiu SX, Lebot V. Herbal hepatotoxicity by kava: update on pipermethystine, flavokavain B, and mould hepatotoxins as primarily assumed culprits. Dig Liver Dis. 2011 Sep;43(9):676-81. doi: 10.1016/j.dld.2011.01.018. Epub 2011 Mar 4. PMID: 21377431.
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
Herbal hepatotoxicity by kava: update on pipermethystine, flavokavain B, and mould hepatotoxins as primarily assumed culprits - PubMed
Herbal hepatotoxicity by the anxiolytic kava (Piper methysticum Forst. f.) emerged unexpectedly and was observed in a few patients worldwide. Liver injury occurred after the use of traditional aqueous kava extracts in the South Pacific region and of acetonic and ethanolic extracts in Western...
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

[3] Teschke R, Sarris J, Lebot V. Contaminant hepatotoxins as culprits for kava hepatotoxicity--fact or fiction? Phytother Res. 2013 Mar;27(3):472-4. doi: 10.1002/ptr.4729. Epub 2012 May 14. PMID: 22585547.
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
Contaminant hepatotoxins as culprits for kava hepatotoxicity--fact or fiction? - PubMed
The culprit of kava hepatotoxicity will continue to remain a mystery in humans, if the underlying reaction is of idiosyncratic, unpredictable, and dose-independent nature due potentially to some metabolic aberration in a few individuals emerging from kava use. In addition, kava hepatotoxicity is...
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

[4] Bian T, Corral P, Wang Y, Botello J, Kingston R, Daniels T, Salloum RG, Johnston E, Huo Z, Lu J, Liu AC, Xing C. Kava as a Clinical Nutrient: Promises and Challenges. Nutrients. 2020 Oct 5;12(10):3044. doi: 10.3390/nu12103044. PMID: 33027883; PMCID: PMC7600512.
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
Kava as a Clinical Nutrient: Promises and Challenges - PubMed
Kava beverages are typically prepared from the root of Piper methysticum. They have been consumed among Pacific Islanders for centuries. Kava extract preparations were once used as herbal drugs to treat anxiety in Europe. Kava is also marketed as a dietary supplement in the U.S. and is gaining...
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov pubmed.ncbi.nlm.nih.gov


In this study 21 smoking but otherwise healthy (normal blood counts, electrolytes, and liver function) individuals took part in a 7-day clinical trial. Individuals were screened for diseases or impairments prior to study. Alcohol dependent individuals and pregnant/breastfeeding women were excluded. This trial sought to measure levels of carcinogens (cancer causing substances) related to smoking tobacco products and their rate of elimination when combined with kava. This trial focuses on NNK specifically. NNK is a nicotine-derived nitrosamine ketone. It’s what occurs in tobaccos that have been fire cured, and occurs during the physical burning process. NNK or 4-(methylnitrosamino)-1-(3-pyridyl)-1-butanone is an indisputable carcinogen. Once NNK is activated it initiates a cascade of signaling pathways, resulting in uncontrolled cellular proliferation and tumorigenesis (cancer)[1]. The primary objective of this study was to compare urinary totals of the metabolites of NNK before and after kava consumption. This would give the researchers an idea of how well kava helps in removing the NNK from the body. This study used Gaia Herbs kava caps at 3 capsules per day. Fasting except for water was required 1 hour prior to and after each dose. The participants in this study were not looking to quit smoking.

Kava was given to participants to measure the effect it had on cortisol (the stress hormone). Out of the 21 people, 15 showed reduced levels of plasma cortisol. In this part of the study they found kava resulted in a 59% reduction in urinary TCE (Total cortisol equivalent) in the zero to six-hour study period, indicating kava’s stress reliving abilities. Interestingly cortisol reduction was more pronounced in smokers with higher baseline cortisol levels.

The results of this study show that NNAL (a metabolite of NNK) significantly increased in the urine with kava exposure. The study shows the number doubled. This is good. You want NNK and its metabolites to be gone as quickly as possible. This may lead to mitigating some of the harmful effects of tobacco and reduce the satisfaction from smoking. The data generated by this pilot trial support pursuit of further preclinical and clinical studies to confirm kava’s benefits. In short, it’s excellent news, but not necessarily something I would consider a “cure” for lung cancer at this point. I do wish the study was longer than 7 days, as I believe more interesting results would have been discovered. Don’t smoke, but if you do, this study may lend some credence to kava’s chemoprotective properties. The figure below shows levels of NNAL and cortisone during the study.

figure3.jpg

Akopyan, Gohar; Bonavida, Benjamin (2006). "Understanding tobacco smoke carcinogen NNK and lung tumorigenesis". International Journal of Oncology. 29 (4): 745–52. doi:10.3892/ijo.29.4.745. PMID 16964372.
Wang Y, Narayanapillai SC, Tessier KM, Strayer LG, Upadhyaya P, Hu Q, Kingston R, Salloum RG, Lu J, Hecht SS, Hatsukami DK, Fujioka N, Xing C. The Impact of One-week Dietary Supplementation with Kava on Biomarkers of Tobacco Use and Nitrosamine-based Carcinogenesis Risk among Active Smokers. Cancer Prev Res (Phila). 2020 May;13(5):483-492. doi: 10.1158/1940-6207.CAPR-19-0501. Epub 2020 Feb 26. PMID: 32102948; PMCID: PMC7461349.

According to the book, Kava, an Ethnobotanical Review of a Treasured Plant, there are five deaths associated with kava extract, extract meaning the Kava may or may not be noble and is extracted using acetone, alcohol, or chloroform. Also, extracts may pull alkaloids out of the root. In four of the five cases, other drugs such as mood drugs and blood pressure drugs were also being used at the time of death. The fatality point was either liver failure or heart failure in all cases, suggesting an underlying liver or heart condition, dangerous combination of substances, or impure kava extract, as the book notes there are not any known cases of death from Kava in traditional preparation.


Her er en masterlist af kava-studier jeg anbefaler at du læser igennem for gider ikke diskuttere med dig. Det er langt fra første gang at du forsøger at discredit og trækker i land på den måde, i stedet for bare at anerkende at der måske var noget du ikke vidste.

https://kavaforums.com/forum/threads/ma ... ost-192895


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 jul 2021 13:31 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Måske du ville finde mig mere hyggelig, hvis ikke du konsekvent bare kørte løs i én retning, men i stedet forholdte dig til det, der bliver skrevet. Hvilket jeg faktisk også påpege i mit sidste indlæg.

Igen lukker du alt i alt bare en mur af tekst ud, uden sortering og uden at forholde dig til det. Som om mængden af bogstaver skulle give dig ret. Som med så meget andet pseudovidenskab er her ikke mere at diskutere, for du beror ikke i evidens men i tro. Har du evidens der støtter din tro, så kan den evidens bruges, men alt andet må være forkert, da det strider mod din tro. Det er pseudovidenskab af værste skuffe, og en af grundene til, at alternativ medicin er så potentielt skadeligt. Og årligt skader mange mennesker. Du har ingen lyst eller ekspertise til at vurdere rimeligheden i din påstand, men du har jo nok fået den forklaret af nogen, med ligeså lille ekspertise..

Nedenstående fik mig til at huske denne tråd. Du har ikke fuld plade, men rammer en god del ikke plet?

Billede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 jul 2021 15:40 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
Du er da et samsurium af kvalificeret bitterhed. Brug dog dit hoved og din tid på noget fornuftigt og drop dit korstog imod alt som ikke lige stemmer overens med hvad du måske troede først. Jeg sagde hvad der stod i studier mht. forbyggelsen af kræft, og hvad andre studier havde beskrevet omkring skadeligheden. Du går derefter i flæsket på mig for at påstå at det kurerer alt kræft. Putter ord og intentioner i munden på mig og nægter at forholde dig til, netop ikke pseudo-videnskabelige studier jeg har sendt til dig. Du har en torn i øjet på det alternative og det er fint men din manglende skelneevne og projiceringstrang gør at du spyer galle ud ved hver en lejlighed du kan fremfor at komme med konstruktive idéer eller opslag herinde. Hvis du nu lagde spritten lidt på hylden, spiste nogle neuroregenerative urter kunne du måske holde lidt sammen på dig selv. (urteekstrakter - hvilket du også påstod var pseudo i en anden tråd men trak dig fra dialogen igen da jeg igen dokumenterede med studier) .... Studier du nu igen antaster og er tyet til at putte ord, intentioner i munden på mig, og prøve at trække linjer fra det jeg siger over til en hel anden boldgade, i rigtig mudderkastningstil. Normalt er jeg enig i din kritik af meget af det alternative men du ser rødt og læser ikke længere før du griber til sablen og hakker folk/emner ned, med dit store ordforråd selvom der reelt set intet belæg for dine angreb har været i de her sager.

Billede

Nedeunder her er at putte ord i munden på andre læs hvad jeg skriver og forstå hvad jeg prøver at gøre..

Nu er der engang utvivlsom evidens for dens effekt på kræft men nej siger du: Selvom ø-riger proportionelt har mindre kræft ift. mængden af kava der indtages + massere af studier så er det simpelthen for positiv en nyhed til dit pesimistiske verdensbillede så du har bedre ved at pille det ned fremfor at acceptere at tingene ikke er sort hvide og der findes gode ting, mennesker, og bevægelser i verden. Bevægelser som søger at skabe et alternativ til den efterhånden ret påviste leverskadelige, familieopbrydende, samfundskostlige, bitterheds-inducerende, og skyklapsfremmende alkohol som du næsten med garanti har et lidt for tæt forhold med, at læse ud fra dine angreb.

Jeg har linket til et væld af studier nu og været venlig, men du bliver ved med at nægte noget som helt positivt herinde, om det er synaptogenesis effekten af bacopa ekstrakt, kava's positive og yderst harmløse virkningsprofil eller folks oplevelser med OBE (out of body experience) telepati og andre uforklarlige oplevelser. Det er 3 strikes til din bingo der.

Jeg inviterer dig en kop kava hvis du en dag er i nabolaget for jeg gider ikke diskutere mere du har sat dig én ting for og det kan du ikke se udover åbenbart. Du burde til at spise nogle flere urter, drikke mere kava frem for alkolhol, og måske tage dig en trip eller to så du kan se lidt udover den ensporede virkelighed som du så gerne vil disillusionere andre over i, for at bekræfte din egen skuffelse tydeligvis. Der findes gode ting i verden og naturmedicin/alternative tilgange er ikke altid pseudo-videnskab pr. automatik, bare fordi størstedelen måske er det.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jul 2021 18:48 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 09 jan 2008 01:22
Indlæg: 711
Geografisk sted: sted
Øv hvor kommunikationen/dialogen mangler omsorg her. Ift. kommunikationen har jeg sympati for jer begge. Men hvor er det nedern, at se den her mangel på empati i det skrevne ord. Personligt kan jeg ikke forstå dit ståsted ift at få dine udmærkede pointer igennem, randomname. Den måde hvorpå du vælger, at skyde nafets indlæg ned, det er et tydeligt tegn på mangel forståelse, for hvad der virker i en debat hvor man prøver at få sine pointer igennem - du virker overlegen, arrogant og uudholdelig så jeg kan godt forstå at nafets irritation Kunne du have taget udgangspunkt i hvad det helt generelt vil sige at bedrive god/ordenlig/saglig og for den sags skyld rigtig forskning? Det lader til at nafets ikke helt ved hvad det indebærer.
Jeg personligt kan godt forstå at randomname er lidt på krigsstien her, men måden stinker og fordrer kun miskommunikation.
:peace:

_________________
even dwarves start small


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jul 2021 19:47 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Godt formuleret Bo jeg kan også lide begge brugere og det de kommer med til boardet, så jeg blev lidt trist over udviklingen, som i min optik skyldes forskellige udgangspunker og et eller andet sted misforståelse.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jul 2021 23:07 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Det er ret ironisk, at du valgte at linke den der pyramide i et indlæg, der samtidig konsekvent opholder sig på de to nederste trin. Det er også et ret vildt billede du har dannet af mig, sådan lidt 90'er badguy-agtigt, ryger jeg også smøger?

Jeg forstår ikke helt dit svar, og jeg tillod mig at læse mine foregående svar igen, for måske at få det til at give mening. Men helt ærligt:

- Jeg bragte veldokumenterede kilder for mine påstande i mit første indlæg, og jeg forholdte mig til dine kilder
- Du linker flere kilder
- Jeg forholder mig til dine kilder, og beder dig gøre det samme
- Du linker en mur af tekst beståenbe af kilder, hvoraf nogle kilder endog er ekstremt ringe
- Jeg skriver mit "der er nok ikke så meget at diskutere"-indlæg

Læg mærke til, hvordan det jeg gør, er at jeg forholder mig til dine kilder og det du skriver. Ikke til dig. Jeg har ikke noget billede af dig; det er irrelevant. Det handler ikke om dig, det handler om det du påstod. Og her handler det ikke om kvantitet, for 100 dårlige studier er ikke ét halv-godt studie værd. Som jeg både skrev kort om, og linkede til et studie af, så findes der mange forsøg på at bruge Kava som et anti-cancer stof. Om det virker, det må tiden vise. At råde til at indtage Kava, fordi det kan forhindre cancer, er dog en vildt uunderbygget påstand, da den eneste data for Kavas anticancer effekt kommer fra in vitro studier og musemodeller. Det kunne dog som sådan fint indikere, at der blot var en mulig ekstra positiv effekt som kunne opnås ved at spise Kava, men, der findes en lang række veldokumenterede cases hvor Kava kan være yderst hepatotoksisk, og indtil du formår at engagere dig mere meningsfyldt med de kilder end "ej, det har nogle andre allerede vist var forkert," så har du sgu et problem i at anbefale folk at indtage Kava...

Hvordan undskylder du at følgende ikke skyldes Kava?
Citat:
[Modified from: Bujanda L, Palacios A, Silvarino R, Sanchez A, Munoz C. [Kava-induced acute icteric hepatitis], Gastroenterol Hepatol 2002; 25: 434-5. PubMed Citation]

A 55 year old man using kava extract (250 mg capsule, 3 times daily) for 2 weeks began to experience weakness, fatigue and right upper quadrant discomfort. He continued taking the extract for 3 months when he developed jaundice. He denied taking any other medications and denied alcohol use or risk factors for viral hepatitis. Liver tests were known to have been normal in the past. On physical examination, he was jaundiced but had no signs of chronic liver disease, rash or fever. Laboratory tests showed a total serum bilirubin of 6.5 mg/dL, ALT 2300 U/L, AST 1506 U/L, alkaline phosphatase 514 U/L and GGT 874 U/L (Table). The prothrombin index was 60%. Tests for hepatitis A, B and C were negative as were routine autoantibodies. Abdominal ultrasound and magnetic resonance cholangiography showed no evidence of extrahepatic obstruction. A liver biopsy showed centrilobular hemorrhagic necrosis without steatosis, fibrosis, or cholestasis and with minimal mixed inflammatory infiltrates. Two weeks after stopping the kava product, liver tests began to improve and were near normal when he was seen four months later.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK548637/

eller:
Citat:
[Modified from: Gow PJ, Connelly NJ, Hill RL, Crowley P, Angus PW. Fatal fulminant hepatic failure induced by a natural therapy containing kava. Med J Aust 2003; 178: 442-3. PubMed Citation]

In July 2002, a 56 year old Australian woman who had been taking a kava product for three months developed nausea and jaundice. The product was provided by a naturopath for anxiety to be taken three times daily: Kava 1800 Plus was labeled as containing 60 mg of kavalactones, 50 mg of Passiflora incarnata (maypop, passion flower) and 100 mg of Scutellaria laterifloria (blue skullcap). She had no previous major medical problems except for benign monoclonal gammopathy. She had initially been seen with a two week history of fatigue, nausea and increasing jaundice. She had no risk factors for viral hepatitis, no history of liver disease and drank minimal amounts of alcohol. She had also been taking some vitamin and mineral supplements, but no other prescription medications. Examination upon hospital admission revealed deep jaundice, but no fever, rash or signs of chronic liver disease. Laboratory tests showed a total bilirubin of 12.2 mg/dL, ALT 4539 U/L, alkaline phosphatase 190 U/L, albumin 3.4 g/dL and INR 2.3 (Table). Tests for acute hepatitis A, B, and C were negative as were serology of acute Epstein Barr virus and cytomegalovirus infection. Serum copper and ceruloplasmin levels were normal. Antinuclear antibodies were present in a titer of 1:160, without smooth muscle antibodies and with stable serum immunoglobulin levels. Plasma acetaminophen levels were negative. An abdominal ultrasound revealed a small liver with normal flow in the hepatic arteries, hepatic veins and portal veins and no evidence of extrahepatic obstruction. A trans-jugular liver biopsy showed severe acute hepatitis with marked parenchymal necrosis and collapse. Over the next week, she developed deepening jaundice, coagulopathy and hepatic encephalopathy and was listed for transplantation which was performed on hospital day 17. The surgery was complicated by massive bleeding that did not correct following implantation of the donor liver, and the patient died of circulatory failure. Histological examination of the explanted liver confirmed the presence of massive hepatic necrosis.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK548637/

Hvor er den detaljerede og logisk sammenhængende forklaring på, hvordan Kava ikke havde noget med ovenstående situationer at gøre? Eller for den sags skyld de andre cases jeg har delt. Det synes jeg er fint at få klarlagt, inden man begynder at overbevise folk om, at Kava er komplet harmløst. Men du snor dig gang på gang uden om. Jeg er godt klar over, at det ikke er dig der bliver omvendt i denne tråd, og det er ikke mit mål. Som skrevet før: det handler ikke om dig. Så længe der er gjort tydeligt opmærksom på den potentielle risiko ved Kava, så har alle fornuftige mennesker muligheden for at træffe et mere informeret valg. Det er som sådan også derfor, jeg blot ønskede at lukke diskussionen, da du tydeligt viser, at du ingen interesse har i at forholde dig til kilder udover hvad du selv plukker.

Slutteligt, hvorfor er du fornærmet over, at jeg heller ikke køber teorier om telepati osv.? Det er jo igen koncepter der ikke kan underbygges, ikke kan forklares, og som fra et videnskabeligt perspektiv kan affejes alenen med ordene: "dokumenter din påstand!" Heller ikke her, har det noget med dig at gøre, men med hvad du skriver. Præcist som da jeg tilbød dig forretningsråd, da du ville starte en webshop - det handler om det, du skriver. Måske heldigt nok, at det ikke blev til noget alligevel - tænk hvis du havde taget råd fra en rablende alkoholiker som mig........


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jul 2021 14:19 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Man kan vel give kava benefit of the doubt, da der formentlig ikke er forsket overdrevet meget i virkningsmekanismer og effekt (RCT studier mv.). Derfra og til at proklamere det kan kurere kræft eller hvad det var, er lidt voldsomt, og kan i sidste ende være mere skadende end gavnligt, da der ikke findes empiri på dette.

Det bedste man kan gøre for at undgå kræft, er dog at undgå kerner, nødder, generelt omega-6, brændt kød, planter og andre ting, men det lidt en anden snak hihi.

Jeg kender flere alternative healere eller hvad man vil kalde det (intet ondt ment, selvfølgelig), hvor en del ydmyghed ville klæde dem. Mange af dem fremstår lidt forblændede af deres egen fundne hellige gral, være det homøopati, breathairianism-shit, fjernhealing, en eller anden urt eller what ever. Jeg har det selv ret hype over godt kød og mættet fedt, da den forskning jeg læser siger det er fuldstændig uovertruffent ernæringsmæssigt - hvilket det er, der er videnskaben ret enig og fin mht empiri. Dog søger jeg selvfølgelig også efter modsvar og kritik, da nogle grøntsager og frugter uden tvivl har deres berettigelse i min mave, for at sige det sådan. Men der bliver min tilgang, at de skal spises med et ernæringsmæssigt formål og for at se om det gavner. Og lidt samme tilgang kan man have til kava, men man bør lige huske på, at vi er unikke mennesker med stort set unik DNA, og at det måske kan virke for en. Men for alt og alle, og at det er et wonderdrug, slippery slope.

Mere forskning i narko, nu!!

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jul 2021 14:59 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 26 apr 2021 23:50
Indlæg: 99
Prøhør, jeg skal spørge dig spaffeh fra en af de andre, om hvad det er med de kostråd der, og jeg hader at skuffe du ved?

Ej men seriøst lav lige en tråd om det med kilder før vi andre dør af kræft :D pls

Og så synes jeg kava er Nice nok, det virker hurtigt når man tager en tår, ligesom alkohol, og virker nok endda lidt længere. Jeg har ikke prøvet mere end 40g fordelt over en del timer, så jeg har ikke været fuld fuld, eller mærket noget til omvendt tolerance (det er jeg noget nysgerrig på) . Det virker ikke særlig usundt, men slår ikke helt så hårdt. Det kunne sagtens anvendes i behandling umiddelbart, men det er alt for dyrt, ligesom de fleste andre lovlige erstatninger for misbrug.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jul 2021 15:04 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
haha, det har jeg kæmpe orkelse på. Men jeg kan lægge nogle navne på nogle gutter, og så kan du jo gennemse deres youtubes (typisk en/flere læger + forskere der gennemgår diverse biologiske processer, ret fucking tungt tbh) eller gennemgå deres forskning og den empiri der foreligger ifm befolkningsgrupper og kostinducerede sygdomme (igen, kan være svært at determinere kausaliteten, men korrelationen er fucking forbandet høj nogle steder + biologien peger imo i retning af hvor problemet opstammer).
Vi kan tage den i PM, hvis det er :)

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 jul 2021 14:48 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
” Of the 93 case reports initially identified by WHO, eight were identified as having a ‘probable’ association with the use of kava (six with kava organic solvent extract and two with kava beverage). Reported dosages ranged from 45 mg to 1200 mg kavalactones per day, taken for one week to twelve months. The WHO report concluded that:

- the relationship (causality) ratings provide a significant concern of a cause-and-effect relationship between kava products and hepatotoxicity; a non-random effect is indicated by a higher rate for the organic extracts than for synthetic products
- chemicals other than kava lactones might be responsible for hepatotoxicity with the organic extracts
- kava products have a strong propensity for kava–drug interactions
- risk factors for hepatic reactions appear to be the use of organic extracts, heavy alcohol intake, pre-existing liver disease, genetic polymorphisms of cytochrome P450 enzymes and excessive dosages. Also, co-medication with other potential hepatotoxic
- drugs and interacting drugs, particularly anxiolytics, antipsychotics and antithrombotics, might lead to harm.”

Scientists went back and forth over these claims for over ten years, before the general consensus of health organizations found that Kava, as traditionally prepared, was not a significant health risk. (http://www.fao.org/3/i5770e/i5770e.pdf)

The general consensus of the circumstances that led to these deaths are the following:

- Consumption of poor quality Kava extracts
- Consumption of parts of the Kava plant not traditionally used
- Simultaneous heavy alcohol and kava use
- Mixing of Kava with other drugs/substances
- Consumption of Kava contaminated with mycotoxins or mold
- Kava consumption among individuals with pre-existing liver problems
- Potential excessively high dosages of Kavalactones

In the 1990s during the first Kava boom, suppliers found themselves severely short of Kava plant, and had a great deal of demand. They responded by lowering quality.


Traditionally, only the roots of the kava plant are consumed in tea. The leaves, stems, and other parts of the plant positioned above ground are not consumed and are discarded. Additionally, Traditionally, Kava was only consumed in tea form, and was not usually extracted or otherwise manipulated with alcohol or solvents.

When demand spiked in the 1990s, suppliers unscrupulously began selling parts of the plant that typically were not consumed. These leaves, stems, and other plant parts were usually turned into extracts, pills, or other kava forms, rather than sold as actual root powder.

Risk of Death from Kava
All this said, the risk of death or injury from drinking Kava is far lower than the risk of injury from consuming Tylenol or Alcohol. For this reason, it’s wise to remember the actual risk of damage from Kava may not be zero, but most people don’t freak out over taking a couple of Tylenol; Kava is very much the same.

You’ve probably never even thought to google Tylenol’s risks to the liver.

Germany had banned Kava for 12 years, and finally reversed its ban after a study showed that, compared to over the counter medicines like Paracetamol (Tylenol) “researchers reported that kava is dramatically safer than these commonly prescribed over-the-counter pain medications”. (https://www.academia.edu/28180765/Kava_ ... _positives)

The overall risk of death from Kava is really quite low and compared to commonly used substances like Alcohol or Tylenol, the risk is minimal. The bottom line risk assessment is that there may be some risk to taking Kava, but there’s risk to walking outside your house (or even staying inside!), and we need to compare those risks to other factors.

For those who choose to substitute Alcohol with Kava, their risk of liver harm is likely much lower than it would be if they were drinking alcohol.

Igen linker du til kilder fra perioden 1990-2005 hvoraf de fleste indtog kava fra ussel ekstrakteret materiale, selvom i dag bliver ekstrakter frarådet de fleste steder. Derudover var der brugt dele af planten man ikke må (blade/grene) samt en kavasubart som heller ikke må bruges (tudei/palisi) Læs dog lidt på sagen før du postulerer en masse usagligt du ikke aner noget om. Der er en lang historie om hvordan griske firmaer i 90'erne begyndte at lave ekstrakt på blade og grene og tudei/palisi kava som i dag ikke engang må sælges uden for Vanuatu og nærmest ikke er til at finde på øerne i dag. De brugte solvent-ekstrakt som igen udtrækker flere af de (i blade/grene + tudei/palisi kavaer) mere leverskadelige stoffer og færre af de sundhedsfremmende laktoner.

Disse ekstrakter skabte netop de problemer du nævner og passer selvfølgelig også med datoerne fra de studier du har linket til men det kunne du selvfølgelig ikke vide medmindre jeg måske har skrevet det 2 gange før i den her tråd men det er åbenbart svært for dig at greje at kava-indtag korrelerer direkte med kræftfremkomster på øerne og er blevet vist i studier med mus som netop reelt i den model også er dem man bruger til at teste andre kræftbehandlinger i dag, så det er ikke bare et tilfældigt studie jeg hiver op af hatten.

Et godt studie er bedre end 100 dårlige så du mener at de studier du har lagt op er gode studier? haha, du er utrolig. Dine studier handler ikke om kava, kava er vandekstrakteret materiale fra noble strains det eneste som sælges i dag. Du beskriver en hel anden sammensætning af kava-laktoner lavet på solvents af firmaer der har ødelagt kava's ry og også gav et stort blow til økonomien for alle der solgte kava dengang men igennem studie efter studie og slaviske gennemgange af cases har de blødt op for salget igen men folk som dig kender vel nok historien inden de poster en masse usagligt brok?

Her får du et godt narrativ som er værd 100 af det hjemmestrikkede du lige postede der så dejligt arrogant.

1. Jeg poster om kava, dets fordele samt evne til at forebygge kræft
2 Du bliver antastet og skriver at det er leverskadeskadeligt og at du hader personer som mig der påstår noget positivt ifm. kræft uden at dokumentere det.
3. Jeg forklarer leverskaderne fra 90'erne og årsagen samt dokumenterer alle påstande med de studier du nu kalder dårlige fordi du åbenbart kun tror på dem du selv finder som passer til dit verdenssyn imens du negligerer at fraråde folk at drikke alkohol (kognitiv bias)
4. Du fortsætter og siger at jeg ikke svarer dig på de cases du har linket til selvom jeg faktisk gjorde, læs tråden tak
5 Jeg prøver at lukke den men du fortsætter og hiver cases frem igen fra selv samme tidsperiode jeg gentagende gange har nævnt at der i 90'erne var problemer med "falsk/giftige ekstrakter (grådige firmaer præcis, som du nu også påstår var undskyldninger læs historien nedenfor tak) og nævner at alm. kava aldrig anbefales indtaget i ekstrakter selvom det endda er måske noble.
5. Du forstår efterhånden at du griber i luften efter undskyldninger der ikke er der og er kritisk overfor noget som der er god data på og gentagende forsøg inkl. direkte korrelation kavaforbrug-kræftforekomst på øerne, og prøver at retfærdiggøre din harme ved at linke yderligere til få cases ud af mange millioner kavabrugere, hvor mange er det lige der dør af alkoholrelaterede sygdomme og medicininducerede leverskader årligt har du nogle kvalitetsstudier måske?

Dejligt du havde konstruktiv kritik til mit indlæg med harmreduktion det var bestemt kærkomment da jeg jo ved en del om det og laver min ressearch, men da du tidligere havde kommet med stærk kritik af mine påstande om neurogenesis + synaptogenesis og en anden tråd om telepati og psi phenomena kom det bag på mig at du ikke også havde et par hug til det også. At du nu vender 180grader må du selv om men der er nu ikke noget om det du kommer med. Og heldigvis for det.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jul 2021 01:04 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Ret interessant WHO studie du linker nu. Det er jo korrekt, at de også vurderer stoffet som værende relativt ufarligt, det gør det første studie du lavede hele tråden om jo også. I sig selv, er det derfor ikke så nyt. Men, der gemmer sig endnu flere gode case studies i det WHO studie. F.eks. på side 16:
Citat:
Case 3
A 42-year-old male presented with serious liver disease three weeks after holidaying in
Samoa and repeatedly taking part in traditional kava ceremonies where he consumed a
cumulative volume of 2–3 L of kava beverage. There was marked elevation of liver enzymes
(AST, ALT, GGT, AP, LDH) and bilirubin. All other routine parameters were normal.
Histology of a liver puncture showed a pattern consistent with toxic liver injury. Laboratory
tests returned to normal after 36 days.

Eller når der på s. 17 skrives:
Citat:
• the relationship (causality) ratings provide a significant concern of a cause-and-effect
relationship between kava products and hepatotoxicity; a non-random effect is
indicated by a higher rate for the organic extracts than for synthetic products

Alt i alt er der ret mange spændende bud på, hvorfor den her lavfrekvente men significante leverpåvirkning opstår. Nogle bud i artiklen er, som du også skriver, selve plantematerialet - hvor højt indholdet af f.eks. flavokavain B er. En anden tese er vækst af svamp i plantematerialet og derved hepatotoksiske og carcinogene stoffer. En anden teroi er, at GSH bliver opbrugt over tid, og der herved sker oxidativstress.

Hvor om alt er, så har han da ret i hans tale, at statistisk set, så har simple lægemidler som pamol nok en lignende sikkerhedsprofil som kava. Faktisk vil han også have ret i, at selv terapeutiske doser af paracetamol kan give leverskade, estimeret til ca. 1 ud af 2.5 millioner brugere (https://bmcgastroenterol.biomedcentral. ... 230X-11-80). Den vigtige forskel mellem f.eks. paracetamol og kava er dog, at der til trods for den sjældne leverskade ikke findes en eneste case, hvor der ikke er tale om en rimelig akut overfølsomhed for stoffet, eller hvor andre risikofaktoere spiller ind. Hvor der med Kava faktisk er de her 8-9 cases, hvor det langt fra kan udelukkes, at det at drikke kava har forsaget skaden. Lige meget hvor mange polynesere, der drikker kava, så er det jo muligheden for, at den vestlige lever håndterer nogle stoffer i drikken/planten/ekstraktet mindre godt. Hvad end man vælger at tro, så vil jeg gerne fastholde, at den potentielle risiko skal vejes imod de potentielle fordele. Mener man, at risikoen er insignifikant i forhold til udnbyttet, så skal man da bare drikke kava; men det fjerne ikke de cases. Den artikel jeg citere de to case studies fra, i mit foregående indlæg, er i øvrigt fra 2018 og ikke 90'erne, men ja, de to cases er fra 00'erne.

P.S. Bare fordi jeg mener, at det er meget på kant med sandheden at påstå at et urteprodukt skulle kunne påvirke produktion af never nævneværdigt - og at selv hvis det virkede så ville jeg være ret skeptisk overfor om det så var sundt at indtage - så betyder det ikke, at du ikke har ret til at sælge det. I hvert fald såfremt det ikke er skadeligt. Voksne mennesker kan selv træffe deres valg, under råd og vejledning. Det er jo i øvrigt også derfor, vi har en lægemiddelstyrelse.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 jul 2021 10:48 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
Den case hænger meget vel sammen med enten en pre-eksisterende leversygdom, medicinforbrug med leverhæmmende kvaliteter på siden, eller har han gjort, som de fleste turister gør, selvom de får fortalt at de ikke skal, drukket alkohol imens, eller dagene før/efter + han har indtaget 2-3l kava pr. ceremoni hvilket også er i den høje ende især hvis han har fået medicin/alkohol og gjort det en uge i træk. At han kom sig viser også meget godt at det ikke er akut liversvigt men ofte noget som opstår gradvist ved krydsbrug af især ekstrakter og alkohol/medicin. Det frarådes at drikke alkohol 2-3 dage efter man har drukket kava nemlig grundet at leverens funktion med at nedbryde fra kavaen først er ved at være færdig der, og alkohol "konkurrerer" med samme enzym-fordeling i leveren.

Nu kommer over halvdelen af sundhedsstyrelsens budget fra medicinalindustrien og de har et notorisk tæt samarbejde på kryds og tværs og har endda været fusioneret fra 2012-2015 så ved ikke rigtig hvor meget den almene dansker kan bruge deres råd til noget. Personligt synes jeg de gør en masse godt arbejde men samtidigt undertrykker de også folks ret til naturlige præparater og endda har været ude og kalde det uvirksomt og placebo mm. hvilket er direkte pinligt når enhver som ved bare lidt om fysiologi og neurologi og kan læse et studie kan se at der findes utrolige resultater fra såkaldt naturmedicin, mange gange noget der ikke engang er reproduceret med konventionelt, som endda også ofte låner dets molecylestrukturer mm. fra netop studier fra naturmedicin. Svarer til at man læser lektier med og lærer en masse fra en kammerat fra skolen i det fattige kvarter, og så åbenlyst går ud og kalder ham inkompetent og deres skole for en baglæns uddannelse.

Jeg tror vi kunne debattere videre og videre og vi har nok også reelt en masse ens synspunkter på en del områder da jeg, selvom man ikke skulle tro det, faktisk er ret kritisk overfor hele den her naturalistiske mentalitet og new age kvaksalveri. Skal vi call it truce og snuppe en bajer eller lidt kava en dag bare ikke på samme tid?


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team