Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 11:48


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 21 feb 2021 13:05 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 21 feb 2021 11:40
Indlæg: 6
Er ny her - men hejsa :)
Har mild - moderat depression + generaliseret angst med svage anfald. for 1 uge siden fik jeg Sertralin 50mg af lægen og efter 2 dage fik jeg voldsom angstanfald som jeg aldrig har oplevet før! :( Jeg har ikke taget Sertralin siden og vil heller ikke, da jeg kan læse mig til at det IKKE anbefales ved let-moderat depression. lægen udskrev det for at tage det værste af angsten, som fylder dagligt i form af tankemylder/bekymringstanker/nogle gange katastrofetanker.(dog ingen selvmordstanker!) Men da jeg fik det voldsomme anfald efter 2. dagen på Sertralin har jeg haft den samme brændende fornemmelse i bryst, arme og snurrende i halsen. Jeg går ud fra at det er angstanfald/symptomer, og dem har jeg haft dagligt siden onsdag.
Jeg laver mindfullness + yoga 2-3 x om ugen. jeg får Enalapril 10mg for forhøjet BT (er steget fra 5mg til 10mg de sidste 2 uger)BT er normalt nu men forventer at bivirkninger aftager (svimmelhed/kvalme). Jeg har taget Perikon 1 x dg i 5-6 uger, men stoppede dagen før jeg tog den første pille af Sertralin. Nu kan jeg mærke at den her tur har gjort noget ved mit humør og min angst. Kan jeg tage Bacopa fra Mezina Tempel Plus + cava pulver i kapsler, eller vil nogen anbefale kun at tage Bacopa? Og hvordan med Perikon - skal jeg starte op på det igen og evt øge dosis til 2 om dagen hvis jeg syns 1 kapsel ikke virker efter 4-6 dage?? Jeg har læst at Perikon kan hæmme udskillelsen eller dannelsen af serotonin - er der nogen der ved noget om det ?? Hvis det er tilfældet vil jeg selvfølgelig ikke tage Perikon, men bare prøve Bacopa.... Håber nogen kan være behjælpelig med lidt guiding:)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 feb 2021 13:21 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 dec 2010 18:50
Indlæg: 569
Geografisk sted: L.A.
Modtager du noget kognitiv behandling såsom psykolog eller psykiater? :)

_________________
Hi Karin.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 feb 2021 13:39 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 21 feb 2021 11:40
Indlæg: 6
Jeg har gået til mindfullness stress coach i 8 uger for angsten og stress og ved hvad der har udløst angsten og hvorfor jeg fik stress i foråret. Dyrker de teknikker jeg har læft ift angsten og stress, men jeg har brug for ro i hovedet og et bedre humør for at jeg føler jeg kan overskue at holde fast og begynde fast træning og motion dagligt. Derudover taler jeg meget om hvordan jeg har det med nære venner og det hjælper selvfølgelig også en del


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 feb 2021 13:48 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 21 feb 2021 11:40
Indlæg: 6
Føler et tungsind, let til at blive irriteret og sover dårligt + svært ved at falde i søvn, så mit bud er at min hjerne har brug for hjælp til at producerer serotonin :) så jeg nemmere kan arbejde videre med mig selv - jeg har godt styr på angsten når den kommer, men de anfald som jeg har beskrevet tidligere er ikke sådan jeg plejer at føle angsten - men har haft denne nye følelse/symptomer siden onsdag, og lægen mener at Sertralin kan have udløst et angstanfald - det var i hvert fald voldsomt. Når jeg ellers mærke rmin angst så blir jeg utilpas, lidt kvalme og kolde hænder/fødder og det kommer som regel 2-4 timer før de der bølger ruller ind over en og så har jeg det skidt i 2-5 timer, og helt smadret 1-2 dage efter. men det er 2 mdr siden jeg sidst havde det sådan, så jeg vil gerne have lidt støtte til at komme over den her oplevelse for jeg kan mærke at den lige har rykket ved min depression og mine tanker til det værre.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 feb 2021 16:00 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 jan 2010 22:54
Indlæg: 221
Hej Clementoni :)

Har ingen erfaring med de nævnte midler, men perikon indeholder så vidt jeg husker en eller flere MAO-inhibitors, som markant kan ændre effekten af andre substanser/lægemidler.
Så det er værd at undersøge om der er nogen farlige/uhensigtsmæssige komplikationer i den sammenhæng.

Håber du får det bedre, lyder som om du gør meget af det rigtige allerede, husk på at ingen tilstand er konstant - det skal nok vende til det bedre :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 feb 2021 16:22 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Har du haft stress eller erhvervet hjernerystelse? Det lyder lidt som symptomer på hjernetræthed.
Hvis det er det, så kan du sikkert drage nytte af at planlægge din energi - hvad skal du i løbet af en dag, hvor mange pauser har du brug for, skal du dele nogle aktiviteter op i to, så de ikke bliver for uoverskuelige?
Ellers kan det at ændre fokus til nosebreathing i svære situationer give en utrolig ro og hurtigt overskud.

Derudover hjælper motion i høj grad på serotoninproduktionen. Så det kan virke uoverskueligt at skulle igang med motionen, for du har jo ikke overskud til det lige nu. Men samtidig vil motion give dig overskud til at kunne magte det. Man behøver ikke starte med at træne hver dag, en eller to dag om ugen er så fint. Så kan man altid øge efter behov :)

Ift Bacopa osv - kan ikke sige noget om eventuelle fysiologiske risici ved at blande perikon + bacopa. Jeg har selv kørt Ashwaghanda, Bacopa og Rhodea i 3 måneder i streg, hvor effekten kom efter en måneds tid. Det var top nice. Men når jeg før har haft det henad, hvad du beskriver, så har det hjulpet mest at komme igang med at dyrke noget sport og give sig tiden til det.

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 feb 2021 18:29 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 21 feb 2021 11:40
Indlæg: 6
:hjerte: :)
Clementoni skrev:
Føler et tungsind, let til at blive irriteret og sover dårligt + svært ved at falde i søvn, så mit bud er at min hjerne har brug for hjælp til at producerer serotonin :) så jeg nemmere kan arbejde videre med mig selv - jeg har godt styr på angsten når den kommer, men de anfald som jeg har beskrevet tidligere er ikke sådan jeg plejer at føle angsten - men har haft denne nye følelse/symptomer siden onsdag, og lægen mener at Sertralin kan have udløst et angstanfald - det var i hvert fald voldsomt. Når jeg ellers mærke rmin angst så blir jeg utilpas, lidt kvalme og kolde hænder/fødder og det kommer som regel 2-4 timer før de der bølger ruller ind over en og så har jeg det skidt i 2-5 timer, og helt smadret 1-2 dage efter. men det er 2 mdr siden jeg sidst havde det sådan, så jeg vil gerne have lidt støtte til at komme over den her oplevelse for jeg kan mærke at den lige har rykket ved min depression og mine tanker til det værre.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 feb 2021 18:31 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 21 feb 2021 11:40
Indlæg: 6
:hjerte: :)
GimpSuit skrev:
Hej Clementoni :)

Har ingen erfaring med de nævnte midler, men perikon indeholder så vidt jeg husker en eller flere MAO-inhibitors, som markant kan ændre effekten af andre substanser/lægemidler.
Så det er værd at undersøge om der er nogen farlige/uhensigtsmæssige komplikationer i den sammenhæng.

Håber du får det bedre, lyder som om du gør meget af det rigtige allerede, husk på at ingen tilstand er konstant - det skal nok vende til det bedre :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 feb 2021 17:11 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 21 feb 2021 11:40
Indlæg: 6
hej igen og tak for alle jeres svar og gode tanker - :) <3
har talt med en læge idag som gerne anbefaler det alternative - og han mente sagtens at perikon og bacopa kan tages sammen. som han sagde: "de arbejder på hver deres kontor med at hjælpe med helt specifikke ting i hver deres område, men i samme afdeling;)" Det er mere kemisk fremstillet medicin han advarer imod sammen med perikon. især calium-blokkere, beta-blokkere skal man ikke blande med perikon, hvis nogen kan bruge denne viden :) :) Desuden mente han at min hjerne havde fået et chok uden lige og at min reaktion og symptomer er helt normale ift det og nok skal blive "normalt" igen. Idag har den stået på hård fysisk træning, gåtur i solen, og hygge med min pige på 7 år :) så vild at dagene kan være så forskellige... - Tak for alle jeres svar igen, det har hjulpet og givet mig det rigtige skub jeg havde behov for til at vælge det alternativ der virker for mig:) ha en dejlig mandag <3


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 26 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team