Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 23:03


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Hash-wok?
Indlæg: 10 feb 2021 11:05 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 10 feb 2021 10:50
Indlæg: 1
Hej folkens. Beklager hvis dette ikke er det rette sub-forum - flyt endelig hvis det er:

For en del år siden lavede en ven og jeg en hash-wok-ret (klassisk rød karry-ret med kokosmælk, kylling, ris og diverse grøntsager og så nogle gram klump). Det smagte kanon, vi oplevede at blive skæve nærmest øjeblikkeligt - men det kan også være det var ren excitement over at have lavet mad, ikke bare kage, med hash - og vi var stadig skæve, da vi vågnede morgenen efter (mindre hensigtsmæssigt, men det går nok).

Vi talte om at (forsøge at) gentage successen, men nu med følgende ide:

Vi laver en helt normal karry-wok. Ved siden at laver vi så et mix bestående af primært kokosmælk, hash og så lidt rød karry/sambal öelek e.l. Ideen er så, at man kan hælde denne "hash-sauce" over resten af retten, når man har øst den op på sin tallerken frem for at blande hele skidtet, så man ikke står med en hel gryderet, som der er hash i, hvis nu man fx senere på aftenen eller dagene efter bare skulle blive sulten uden at have lyst til at blive skæv(ere).

Spørgsmål:

1) Tror I det vil virke godt ikke at koge hashen sammen med hele retten, men i stedet bare "hælde ud over" til sidst og så fx røre rundt med sin ske? Har nogen erfaringer med dette?

2) Egner kokosmælk sig godt som opblandingsmiddel til hashen, eller vil man også skulle bruge smør/kokosolie/andet (mener vi også brugte dette sidst)? Det skulle jo gerne smage sådan nogenlunde balanceret, og det der med bare at hælde smørsauce ud over sin i forvejen ret greasy karry-ret lyder ikke vildt tiltalende i min verden.

3) Når man har lavet sin "hash-sauce", hvor længe vil den da kunne holde sig (på køl)? Og vil man kunne fryse den ned og tø den op igen ved en senere lejlighed, hvor man gerne vil lave "hash-wok" igen, fx et par måneder efter?

Mange tak på forhånd :gud:

Mvh grahamski


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Hash-wok?
Indlæg: 10 feb 2021 16:02 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 feb 2008 20:46
Indlæg: 637
Geografisk sted: København
1) Tror I det vil virke godt ikke at koge hashen sammen med hele retten, men i stedet bare "hælde ud over" til sidst og så fx røre rundt med sin ske? Har nogen erfaringer med dette?

Jeg vil tro at det er bedst at have hashen i fra starten da smagen derved kommer mere ud i hele retten. Det kommer også lidt an på kvaliteten, hvis jeg havde hash fyldt med henna og bildæk ville jeg nok tilberede det seperat og så komme det i bagefter (for at undgå for meget kontakt mellem madlavingen og bildæk) Egentlig burde man nok helt undgå at blande hashen i hvis det er meget dårligt. Heldigvis er der så vidt jeg ved ikke så meget hash der er så dårligt.

2) Egner kokosmælk sig godt som opblandingsmiddel til hashen, eller vil man også skulle bruge smør/kokosolie/andet (mener vi også brugte dette sidst)? Det skulle jo gerne smage sådan nogenlunde balanceret, og det der med bare at hælde smørsauce ud over sin i forvejen ret greasy karry-ret lyder ikke vildt tiltalende i min verden.

Jeg vil tro at kokosmælk er fint. Min erfaringen siger mig at mindre fedtstof giver en lettere rus da de mest fedtopløselige cannabinoider føles kraftigere. At lipofiliciten skulle påvirke rusen på sådan en facon er lidt min teori, så lad være med at give den videre før du selv har lavet forsøget :) Jeg er sikker på at jeg får på hatten for at sige det her.

3) Når man har lavet sin "hash-sauce", hvor længe vil den da kunne holde sig (på køl)? Og vil man kunne fryse den ned og tø den op igen ved en senere lejlighed, hvor man gerne vil lave "hash-wok" igen, fx et par måneder efter?

Meget længe! Og ja, det kan du sagtens.

Du har helt inspireret mig til at lave hampemad igen! :peace:


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Hash-wok?
Indlæg: 10 feb 2021 23:54 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 aug 2008 13:13
Indlæg: 703
Jeg tror det vigtigste er at få varmet hashen om til ca. 140 grader i et par minutter. Det kunne fx gøres i lidt kokosolie når i rister karryen af først. Det er ikke vildt meget fedt stof der er nødvendigt, så tror sagtens det kan fungere uden at gøre det for greasy. Så vidt jeg har forstået er fedtstoffet mere at tænke som et middel til at overføre varme.

Men grunden til jeg skriver var mest titlen hashwok, pg her komme med en advarsel. Hvis i bruger støbejern kan i risikere at ende med en gryde der gør jer skæv den næste gang i laver mad. Det har jeg ihvertfald brændt nallerne på. Så blot en opfordring til at bruge gryder med lukkede overflader til narko. Eller bare yolo cest la vie.

_________________
”What hashish gives with one hand it takes away with the other: that is to say,
it gives you power of imagination and takes away the ability to profit by it”

(Baudelaire 1860).


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 37 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team