Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 21:45


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 10 dec 2019 14:44 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 06 dec 2019 14:38
Indlæg: 5
Da jeg for efterhånden for mange år siden startede på efterskole røg jeg min første joint og blev forelsket i den følelse og rus det gav med det samme. Det blev hurtigt til en ting jeg gjorde sammen med mine kammerater flere gange om ugen, og vi havde det altid grineren og følelsen ligeså. I 3-4 år fortsatte dette igennem gymnasietiden, men efterhånden blev flere i min omgangskreds smidt ud af gymnasiet/droppede ud, og lige så stille begyndte jeg at trappe ned fordi jeg pludselig ikke havde nogen at dele en pind med efter skole. Det blev til en ting jeg holdte på weekendbasis en gang imellem.
Dog skete der en transformation, hvor jeg ikke fik det decideret dårligt af at ryge, men når jeg røg følte jeg mig akavet/utilpas og min sociale adfærd ændrede sig fuldstændigt. Det var generelt bare ikke en fed følelse jeg opnåede, så jeg begyndte at gøre det meget sjældent (2-3 gange årligt). En gang imellem hopper jeg alligevel med på vognen med mine kammerater når de tænder op, i håbet om at opnå den følelse jeg fik for mange år tilbage, men resultatet er det samme. Om det er i bedste kammeratskab eller i en 1 on 1 session med en dejlig dame er ligegyldigt, ligeledes om det er skunk eller hash.


Mit spørgsmål er så, om der er nogen der har oplevet en lignende udvikling før? Et par kammerater drøftede idéen om, at jeg kunne have fået en hashpsykose, men på dagligdags basis fejler jeg absolut intet. Stadig den dag i dag er der mange i min omgangskreds, inklusiv min rumbo som også er min bedste ven siden 0. klasse, som ryger ofte, og jeg savner en gang imellem at være en del af det samt den enorme griner og optur man opnår, når man sidder på sidelinjen i et fællesskab på ~10 mennesker og kigger på. :(


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 dec 2019 15:12 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
Kender en del der har det ligesom dig. Altså har elsket at ryge og efter en periode med kontinuerlig røg har det vendt sig til at udløse dårlige oplevelser.

Jeg tror det bunder i at kroppen kan huske en angst som cannabis kan fremprovokere. Det lyder ikke til at være en hashpsykose, men det er bestemt ikke unormalt at blive paranoid/ængstelig af cannabis. Hvis cannabis fremprovokere det her i dig, så er der ikke rigtig noget at gøre. Kan godt forstå du savner fornemmelsen, men din krop er åbenbart blevet trigget af weedens dårlige egenskaber og kæmper imod.

Hvis du virkelig gerne vil lære at ryge igen, så tror jeg du skal forsøge dig med at skabe idéelle betingelser for netop dit eget ønske om en god cannabis rus. Du skal altså prøve at finde ud af med dig selv hvad det er DU gerne vil opnå ved at være skæv.

For mig er det musik, mad, komfortabelt sofa/sengemiljø og de allerbedste venner. Jeg vil chille helt og aldeles når jeg er skæv.
Det vil sige ikke noget med at ryg en joint sammen med folk du kun kender halv godt, eller nogen der vil noget andet med røgen end dig.

Jeg ved godt du skriver at du gør det i godt selvskab, men selvskabet er ikke altid nok. Jeg er ret hårdfør, men jeg får helt klart mere ud af cannabis, når det er på mine betingelser. F.eks. kan mine venner godt lide at se fodbold når de er skæve, og det gør helt klart min skævert mindre fed, når de vælger den slags underholdning. Du skriver at du gerne vil opnå den der grineren følelse, som cannabis kan give. For mig at se er det svært at opnå den tilstand, hvis man tænker for meget over at man gerne vil have det grineren. De første mange gange man ryger, kommer det lidt af sig selv fordi man ikke ved hvad man skal forvente, men når man har vendet sig til at være skæv kræver det ligesom at alt falder i hak. Hvis man så er mega nervøs for at angsten kommer, så falder det ikke i hak.

De fleste af de venner jeg har, der har det som dig, er derfor stoppet helt med at ryge. For det er bare ikke skide nemt at bekæmpe den følelse, jeg tror det er muligt, men jeg ved ikke helt om det er det værd. Jeg tror umiddelbart ikke det hjælper at dine venner snakker om ting som hashpsykose. Hvis du var psykotisk ville de slet ikke være i tvivl om at du havde brug for hjælp. Angst er en anden snak, da det kan forekomme i mange forskellige grader. Hvis din største angst bliver udløst af at ryge joints, er det heldigvis nemt nok at arbejde med, for så kan du jo blot lade være med at ryge.

Hmm... synes min tekst blev lidt rodet, men håber du kan bruge noget af det.

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 dec 2019 15:22 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 06 dec 2019 14:38
Indlæg: 5
Hector Salamanca skrev:
Kender en del der har det ligesom dig. Altså har elsket at ryge og efter en periode med kontinuerlig røg har det vendt sig til at udløse dårlige oplevelser.

Jeg tror det bunder i at kroppen kan huske en angst som cannabis kan fremprovokere. Det lyder ikke til at være en hashpsykose, men det er bestemt ikke unormalt at blive paranoid/ængstelig af cannabis. Hvis cannabis fremprovokere det her i dig, så er der ikke rigtig noget at gøre. Kan godt forstå du savner fornemmelsen, men din krop er åbenbart blevet trigget af weedens dårlige egenskaber og kæmper imod.

Hvis du virkelig gerne vil lære at ryge igen, så tror jeg du skal forsøge dig med at skabe idéelle betingelser for netop dit eget ønske om en god cannabis rus. Du skal altså prøve at finde ud af med dig selv hvad det er DU gerne vil opnå ved at være skæv.

For mig er det musik, mad, komfortabelt sofa/sengemiljø og de allerbedste venner. Jeg vil chille helt og aldeles når jeg er skæv.
Det vil sige ikke noget med at ryg en joint sammen med folk du kun kender halv godt, eller nogen der vil noget andet med røgen end dig.

Jeg ved godt du skriver at du gør det i godt selvskab, men selvskabet er ikke altid nok. Jeg er ret hårdfør, men jeg får helt klart mere ud af cannabis, når det er på mine betingelser. F.eks. kan mine venner godt lide at se fodbold når de er skæve, og det gør helt klart min skævert mindre fed, når de vælger den slags underholdning. Du skriver at du gerne vil opnå den der grineren følelse, som cannabis kan give. For mig at se er det svært at opnå den tilstand, hvis man tænker for meget over at man gerne vil have det grineren. De første mange gange man ryger, kommer det lidt af sig selv fordi man ikke ved hvad man skal forvente, men når man har vendet sig til at være skæv kræver det ligesom at alt falder i hak. Hvis man så er mega nervøs for at angsten kommer, så falder det ikke i hak.

De fleste af de venner jeg har, der har det som dig, er derfor stoppet helt med at ryge. For det er bare ikke skide nemt at bekæmpe den følelse, jeg tror det er muligt, men jeg ved ikke helt om det er det værd. Jeg tror umiddelbart ikke det hjælper at dine venner snakker om ting som hashpsykose. Hvis du var psykotisk ville de slet ikke være i tvivl om at du havde brug for hjælp. Angst er en anden snak, da det kan forekomme i mange forskellige grader. Hvis din største angst bliver udløst af at ryge joints, er det heldigvis nemt nok at arbejde med, for så kan du jo blot lade være med at ryge.

Hmm... synes min tekst blev lidt rodet, men håber du kan bruge noget af det.


Nu hvor jeg læser mit indlæg igen, kan jeg måske også se at jeg oversælger det at være skæv, nærmest ligesom hvordan det i nogle film portrætteres som om man pludselig ser enhjørninge og jeg ved ikke hvad. Det er ikke fordi jeg decideret sidder og venter på at få det grineren efter jeg har røget, men jeg tror du har ret i at de forventninger jeg sidder med måske blot er produkt af god gammeldags nostalgi fra teenageårene. Alt i alt, så tror jeg også det er noget jeg burde holde mig fra, hvilket jeg for det meste også gør. Det var lækkert at få nogle andre øjne på, tusinde tak for dit indlæg!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 dec 2019 16:13 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Der er desværre ikke så meget at gøre. Mit bedste råd er at prøve virkeligt stille og roligt. Et sug max, vent noget tid og tag et sug igen. Det hjalp mig i en periode hvor jeg havde samme problem.

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 dec 2019 16:26 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 06 okt 2015 12:35
Indlæg: 783
Prøv at drikke cola til. Det får dig helt sikkert til at grine mere.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 dec 2019 14:49 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 aug 2008 13:13
Indlæg: 703
Din historie om en gradvis forandring af cannabisrusen kan jeg genkende. Fra en drømmelignende, 'out of this world', "jeg går på en hoppeborg", ørkenkæft, griner - til en mere inde i hovedet ofte angst/paranoia drevet refleksionspræget rus - er i grove træk det jeg har oplevet. Videre kom så en mere post-paranoia rus, hvor jeg blev ligeglad med noiaen, og egentlig havde det lidt sjovt over at "udefra" opleve hvor paranoid jeg var. At være i det, og opleve det. Indimellem sætte mig i situationer.
Mit forbrug har aldrig været enormt. Men gående fra en gang om måneden/hver anden måned (i de tidlige år/første fase), til perioder med røg en gang eller to med røg om ugen (fase 2).
Efter at 'post-paranoia' var blevet normalen valgte jeg at lægge røgen på hylden i et par år, uden at det egentlig var et bevidst valg. Langsomt efter et par måneder oplevede jeg at jeg blev generelt mere afslappet i sociale situationer og kunne slappe af i small talk. Dette var behageligt, og en motivator for at forsætte pausen, da jeg fornemmede et følelse af skam og dårlig samvittighed over at blive opfattet som en underlig, glemsom, weird etc stener, muligvis spillede ind på min sociale ageren. Med den motivator var det ikke svært at holde sig fra røgen, pros var så meget større end cons. Jeg havde truffet beslutningen ikke at ryge, og overvejede det slet ikke. Tværtimod begyndte jeg gradvist at få en smule aversion over cannabis effekten, når jeg oplevede den hos mine venner og netværk. Folk var bedøvede.
De sidste par år har jeg enkelte gange røget lidt hist og pist. En gang eller to om året. Hver gang har jeg også haft store forventninger med en tolerance absolut i bund, og hver gang er jeg blevet skuffet. Det er bare kedeligt. Intet sker. Jeg smasker ikke helt sammen og stener, jeg er ikke skæv og får sjove tankemønstre. Det er bare kedeligt, når den umiddelbare nikotinrus aftager efter et par minutter. Jeg kan gøre præcis hvad jeg vil, skal ikke tage mig sammen og intet er en udfordring. Jeg oplever altså ingen ændret eller påvirket sindstilstand.

Nu kom det lidt ud af en tangent. Men hvis jeg skal forholde mig til dit spørgsmål, så kan jeg godt relatere til din beskrivelse. Jeg har aldrig haft hvad jeg vil beskrive som et stort forbrug. Det er relativt, og muligvis kommer jeg i kredse hvor der bliver røget mere en andre, who knows.. Men det forbrug jeg havde oplevede jeg retrospektivt, måske alligevel har påvirket mig mere end jeg troede og oplevede.
Jeg sætter pris på alle de gode oplevelser rusen har givet mig, og en evne til at tænke abstrakt og visuelt. Men jeg ville også godt tidligere have være bevidst om hvor meget det påvirkede min evne til at relatere til andre og til mig selv og mine følelser. Cannabis er snigern og påvirker ens personlighed subtilt og langsomt, på en måde jeg havde svært ved at se da jeg stod i det. Folk påvirkes forskelligt, og jeg er måske lidt mere påvirkelig for lsngtidseffekterne ende mine bekendte der i ligeså lange perioder har haft et væsebtligt højere forbrug. Så mit svar må være at jeg heller ikke tror du har fået en psykose, men muligvis at din hjerne og psyche bliver påvirket af røgen.

Så husk at give din krop og sind tid til at opleve baseline.

_________________
”What hashish gives with one hand it takes away with the other: that is to say,
it gives you power of imagination and takes away the ability to profit by it”

(Baudelaire 1860).


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 dec 2019 16:15 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2010 12:37
Indlæg: 836
Citat:
Så husk at give din krop og sind tid til at opleve baseline.


Virkelig godt råd når det gælder rusmidler generelt. Jeg er langt hen af vejen enig med Hodjas skriv og det at man ligesom kan have forskellige faser med cannabis, hvilket sikkert også variere en smule fra person til person. Jeg tror alle skal igennem en lidt extra-noia periode hvis de er glad for urten og ryger den regelmæssigt, hvilket igen kan variere i intensitet og længde. Har hvertfald haft et par oplevelser der har taget et par uger +/- at komme over hver især.

Citat:
"når jeg røg følte jeg mig akavet/utilpas og min sociale adfærd ændrede sig fuldstændigt. Det var generelt bare ikke en fed følelse jeg opnåede, så jeg begyndte at gøre det meget sjældent (2-3 gange årligt). En gang imellem hopper jeg alligevel med på vognen med mine kammerater når de tænder op, i håbet om at opnå den følelse jeg fik for mange år tilbage, men resultatet er det samme. Om det er i bedste kammeratskab eller i en 1 on 1 session med en dejlig dame er ligegyldigt, ligeledes om det er skunk eller hash."


Set&Setting igen igen igen.

Citat:
"Hvis du virkelig gerne vil lære at ryge igen, så tror jeg du skal forsøge dig med at skabe idéelle betingelser for netop dit eget ønske om en god cannabis rus. Du skal altså prøve at finde ud af med dig selv hvad det er DU gerne vil opnå ved at være skæv.

For mig er det musik, mad, komfortabelt sofa/sengemiljø og de allerbedste venner. Jeg vil chille helt og aldeles når jeg er skæv.
Det vil sige ikke noget med at ryg en joint sammen med folk du kun kender halv godt, eller nogen der vil noget andet med røgen end dig."


Igen som Hodja skriver, det kan være sjovt at hænge med venner og homies, men hvis alle er så bongede at ingen orker noget og man bare glor på myrekrig på TV'et, så er det måske bare situationen der er lidt kedelig og ikke røgen. Man kan heller ikke lave torskerogn til gourmetfisk ved at bruge div. magiske krydderier, det stadig en kvadrat torskerogn fra Amanda vi har at gøre med. (Skud ud til torskerogn, ingen had her.)

Lidt tankerods-rant herfra, håber det kan bruges til eeeet eller andet.

_________________
NL: Efter der var problemer med vaskemaskine i lidt over en måned har jeg fået et nyt forhold til at vaske tøj. I stedet for at udskyde det indtil jeg ikke har andre muligheder end at vaske, får jeg rent faktisk gjort det løbende.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 dec 2019 17:10 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 06 okt 2015 12:35
Indlæg: 783
Hvis man bliver angst, så hjælper det at tage CBD-dråber eller CBD-pulver til.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 dec 2019 16:30 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 aug 2008 13:13
Indlæg: 703
[quote]"Set&Setting igen igen igen.[/quote

Det habdler til dels om i selve rusen, men i ligeså høj grad nar jeg var 'ædru'. Det på trods af at mot forbeug var 'forholdsvis' moderat. Det jeg beskriver er mine oplevelser med lang tids effekterne af cannabis brug på min psyche.
I det store hele tror jeg mit forbrug af cannabis, udover den milde sociale angst, også vedligeholdt en generel lav intens depression. Flatlinede mit humør og følelser 30% under baseline. Så igennem et par år følte jeg en generel tristesse eller melankoli. Måske personloghed, måske those 20's, måske en kombination. Dog følte jeg et gradvist skifte mod det bedre parallelt med det totale rygestop.
Et totalt rygestop oplevede jeg fjernede social angst (svedige håndflader, hjertebanken, sitren), bedre humør, bedre kontakt med mine følelser (glæde, gråd, eufori). Effekterne kom gradvist efter ca et halvt år.

Ift. Cbd. Så har jeg røget alt muligt forskelligt i min karriere. Hovedsageligt lokaldyrket pot og rocker hash, da jeg aldrig har været glad for hidsgt forædlet skunk (sundhed, produktion, virkning). Så det aldrig været ren satova, men ofte mere balancerede produkter. Så jeg tror ikke cbd i den sammenhæng kunne haft gjort det store, men måske... Som nævnt har mine issues egentlog mest været langtidseffekter af påvirkning. Med post-paranoia fasen var det egentlig en del sf rusen. 80% mild noia 20 morskab over at man har det så noia. Det blev som sgat lidt kedeligt i længden.

_________________
”What hashish gives with one hand it takes away with the other: that is to say,
it gives you power of imagination and takes away the ability to profit by it”

(Baudelaire 1860).


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 26 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team