Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 11:43


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 29 nov 2018 22:01 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 29 nov 2018 21:50
Indlæg: 6
hejsa alle sammen, jeg har et par spørgsmål angående psykoser og cannabis/hash, jeg har fundet ud af at der i min familie er en længere historie af psykisk sygdom, mest i form af depression, add og adhd og en enkelt med skizofreni som er ret u-relateret til min nærmeste familie men dog min mors moster eller sådan noget i den stil. derudover har jeg for nyligt fundet ud af at min bror mulighvis lider af skizofreni da han udviser nogle symptomer for det, dette har selvfølgelig vækket en lille angst i mig omkring hvor stor chancen er for at jeg også ville ende med og få en psykose af og ryge hash, og derfor ville jeg gerne spørge om følgene

1) er jeg meget i farezonen for og få en psykose med skizofreni som følge?

2) burde jeg helt lade vær med og ryge hash, cannabis og prøve edibles?

3) hvilken form for cannabis ville være den med mindst chance for og være i stor fare for en psykose?

jeg ryger ikke særligt tit overhovedet men jeg ville gerne ryge engang imellem med mine venner,
Jeg håber at i har en god aften/dag alt efter hvornår i læser dette :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 nov 2018 22:14 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Hvorfor skulle der være forskel på at ryge det og spise det?

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 nov 2018 22:22 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 29 nov 2018 21:50
Indlæg: 6
hov det var mig som fik formuleret mig forkert, har aldrig prøvet edibles før hvilket nok var en god info og skrive, mente det som om jeg skulle lade helt værd med alt som indeholder cannabis inklusiv edibles, det var min fejl :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 nov 2018 22:41 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Hvor gammel er du?
Faren for psykose er større desto yngre man er hjernen er ikke færdigbagt som teenager.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 nov 2018 22:51 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 29 nov 2018 21:50
Indlæg: 6
jeg er 18 år og har kun røget få gange da jeg var yngre end det :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 nov 2018 23:06 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 09 jan 2008 01:22
Indlæg: 711
Geografisk sted: sted
Du kan vel mere i farezonen, men hvor meget er svært, nærmest umuligt, at sige. Som fso også spørger - hvor gammel er du?
Hvis du vælger at fortsætte med at ryge kan du vælge at være mere opmærksom på de faresignaler, som der kunne være, men det vil i mine øjne nok ødelægge en del af rygeoplevelsen.
Man kan også vende den om og sige, at nok stort set alle rygere har tilfælde af de 'lidelser' (på nær skizofreni) du nævner i deres familie(r).
Skizofreni skal tages ret seriøst!
:peace:

Edit: Ift din alder så jeg ville nok vente og så også se hvordan det kommer til at gå med din bror. Dog vil jeg gætte på, at risikoen for at 2 søskende skulle lide af skizofreni er relativt lille.

_________________
even dwarves start small


Senest rettet af Bo Dega 29 nov 2018 23:15, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 nov 2018 23:08 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Buttkraken skrev:
Hvorfor skulle der være forskel på at ryge det og spise det?


Hvis jeg husker korrekt, så skulle oralt optaget cannabis være en del mere psykedelisk grundet en bedre metabolisering af et af de mange komponenter (THC? Måske en helt anden). Der er vist nok et studie på det et sted, men det er også min egen oplevelse, at cannabis oralt/spist er sygt meget stærkere ift rygning.

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 nov 2018 23:11 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 29 nov 2018 21:50
Indlæg: 6
så det vil sige at jeg nok burde holde mig helt fra det da min bror muligvis er skizofren? ps mange tak for alle de hurtige svar :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 nov 2018 23:37 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Det vil i hvertfald sige at du skal være meget opmærksom på om du begynder og udvikle uheldige ting når du ryger. Så som høre stemmer, føle de andre hvisker om dig, føle dig forfulgt, paranoid og den slags.
Derudover lad være med at ryge igen fx comedown amfetamin. Og bare generelt ryg med måde og ikke for at blive banke skæv. Det ubehagelig starter ofte ved overdosering.
Så lad vær med at ryg for tit og lad vær med at ryg for meget når du så gør.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 nov 2018 23:47 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 29 nov 2018 21:50
Indlæg: 6
okidoki, tusinde tak for det gode svar, jeg tror jeg vælger og vente med og ryge igen til jeg finder ud af om min bror rent faktisk er skizofren og også har lært mere om min families psykiske sygdomme, tusinde tak for de gode og lærerige svar :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 nov 2018 03:43 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 26 mar 2018 00:15
Indlæg: 28
med risiko for at ramme uden for emnet ang din brug af cannabis, så husk dig og din bror på at en eventuel skizofreni episode/diagnose ikke er endelig mere.. kan ikke her tale for el imod bug af cannabis


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 nov 2018 10:49 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Tror det overordnet er en rigtig god idé at tage det meget stille og roligt med drugs in general, hvis der løber psykisk sygdom i familien. Det er formentlig forholdsvis sikkert for dig at trippe/ryge en eller anden dag, men når du gør det, så synes jeg, at du skal have læst så meget op på det som muligt. På den måde kan du på sin vis være mere i kontrol, og mere klar over at oplevelsen slutter på et tidspunkt og ikke gakke ud mere end 'almindelige' mennesker gør.
Så det jeg mener er, at nu har du en 'bekymrende' faktor = mulig skizofreni hos dig (hvis jeg har forstået korrekt?), hvorfor det er smart at have flere 'beskyttende' faktorer = set & setting, baggrundsviden, tripsitter, eventuel benzo til hvis det er for meget, alder (oftest smartest at trippe når man er 25+).

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 nov 2018 12:10 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 29 nov 2018 21:50
Indlæg: 6
du har nok ret i at jeg burde tage det stille og roligt angående og ryge hash, men jeg mener ikke at min bekymring burde ses som skizofreni da jeg ikke har nogle symptomer for det selv. min bekymring ligger mere i at jeg helst ikke vil udvikle skizofreni hvis jeg kan slippe for det da jeg godt ved at jeg potentielt har en større risiko for at få det, men det er ikke noget jeg tænker længere over, blot en nysgerrighed jeg ville have dækket da jeg finder emnet interresant :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 nov 2018 15:38 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 06 okt 2015 12:35
Indlæg: 783
Det vil nok være en god idé at du ryger cannabis rent, uden at drikke alkohol til.

Jeg synes ikke du skal være bange for at ryge cannabis, men som en anden skrev: Gå langsomt frem, og hold op hvis der kommer faresignaler.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team