Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 apr 2024 17:35


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 11 okt 2018 16:51 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5084
Jeg har længe haft det sådan at varition er key når det gælder cannabis. Ryger jeg samme hash/skunk over en aften, bliver jeg ikke så (behageligt) skæv som hvis skiftede mellem forskellige hash-typer og skunk-sorter. Det kan forklares af forskelligt relativt forhold af cannabinoider, sådan at det relative forhold mellem indtagede cannabinoider skifter og fører til en mere vekslende rus.

Hvad jeg har sværre ved at forstå er, at hvis man i en længere periode har røget det samme, enten samme pheno eller samme klump hash, bliver det hurtigt en triviel oplevelse og det føles som om tolerancen bliver meget hurtigt opbygget og at rygeoplevelsen derfor hurtigere og hurtigere mindskes i kvalitet. Det sker ikke på samme måde hvis jeg variere hvad jeg ryger. Jeg kender flere der har det på samme måde, men ved ikke hvor udbredt det er, eller om det bare er placebo. Nogen der har et godt bud på en forklaring? For variation i det relative forhold mellem cannabinoiderne kan vel ikke forklare det, når de mest udbredte psykoaktive cannabinoider jo formentlig findes i alt jeg ryger og vel opbygger tolerence hver især?

Gør mig klogere! - tak!

Venlig hilsen
Bismann


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 okt 2018 19:21 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 dec 2016 18:28
Indlæg: 245
@Bismann - jeg kan ikke gøre dig klogere, men der er noget i dine observation som jeg også har bemærket. Jeg ryger aldrig mere en en gang og kun om fredagen, næsten kun hjemmedyrket. Jeg har også bemærket at når jeg starter på en ny plante er de første 4 - 6 gange altid bedst men det bliver lidt kedeligt, og jeg vælger så noget andet og, wow, det er godt i et stykke tid, men det forsvinder, og når jeg så går tilbage til det som var kedeligt for et stykke tid siden er det pludseligt blevet godt igen. Med mit lille forbrug kan det næppe være tolerance. Jeg vil prøve at skifte fortrukne topskud lidt tier. Der er ingen grund til at have et par trivielle rygere inden man finder ud af at skifte til noget nyt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 okt 2018 20:37 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jul 2018 18:40
Indlæg: 6
Geografisk sted: Gylland
Flabet svar ja; ryg mindre ofte og rusen er langt fra triviel :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 okt 2018 21:02 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5084
@Ryhudaso
Tak for dit svar, tænker du det er settingen omkring det at ryge noget nyt? Jeg kan i hvert fald godt genkende den forventning man kan opbygge til hjemmedyrk, når man har gået og fulgt med fra frø/klon og frem, og det gør da noget for rusen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 okt 2018 13:48 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 09 jan 2008 01:22
Indlæg: 711
Geografisk sted: sted
Bismann skrev:
For variation i det relative forhold mellem cannabinoiderne kan vel ikke forklare det, når de mest udbredte psykoaktive cannabinoider jo formentlig findes i alt jeg ryger og vel opbygger tolerence hver især?

Gør mig klogere! - tak!

Venlig hilsen
Bismann


Er det ikke den samme ''problemstilling'' du beskriver i tilfældene? Udover at det i det ene tilfælde er på en aften og i det andet over nogle uger/måneder?
:peace:

_________________
even dwarves start small


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 okt 2018 14:30 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Jeg tror primært det er placebo, for som du selv siger, så tvivler jeg også på, at det kan forklares ved at der er forskellige mængder og og forskellige slags cannabinoider i klumperne - det kan være vildt forskelligt, men har man to forskellige klumper fra samme pusher, kan man oftest nok regne med, at de virker rimelig ens - den ene formentlig stærkere end den anden, men sådan rimelig ens.

Ryger man dagligt og lidt har en forkærlighed for røgen, så tror jeg hurtigt, at man kan komme til at tænke ekstremt meget over rygerens kvalitet, ens rullemetode, hvor meget der skal til osv.; altså opstille en masse psykiske krav og forventninger som ikke nødvendigvis kan indfries. Når jeg er i perioder, hvor jeg går meget op hassen og alt det der følger med, så kommer det hurtigt til både at være en motivationsdræber for mig og noget, jeg efterfølgende kan se har spillet min psyke et ret stort pus: jeg oplever jo at blive skæv hver gang, men har nogle gange taget mig selv i at være lidt 'sur' over pågældende rygeoplevelse, hvor jeg så lidt efter er kommet til ro med, at det ikke er hassen der er noget galt med, det er andre ting der er presserende lige i den situation/tid/dag/uge/måned.

Er jeg i en periode, hvor jeg stadig ryger dagligt men ikke går så meget op i det, fordi jeg primært engagerer mig i andre ting end røgen, så er selve hassen, selve conet og kvaliteten osv. lidt mindre vigtig ifm rygeoplevelse. Selvfølgelig kan jeg mærke forskel på forskellige slags, og ved godt hvad mine præferencer er, og kan nikke genkende til at det så faktisk bliver lidt trivielt, og at der skal mere til, men den problemstiling tror jeg hænger meget mere sammen med ens indstilling til det, ens rutiner og vaner på pågældende tidspunkt og prioritering af hvad man vil engagere sig i (andre ting end hass). For jeg lægger mærke til, at jeg tænker langt mindre over rygeoplevelsen, og i stedet nyder at være i den uagtet kvalitet og sårn.

Håber det giver mening, er lortetræt.

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 okt 2018 22:43 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5084
@Bo Dega
Tjoh, i hvert fald beslægtede, men tidshorisonten er ikke underordnet. At min rus bliver anderledes af at indtage en anden fordeling af cannabinoider giver mening. Hvorfor jeg skulle blive mere skæv af at ryge en ny/anden hash end den jeg har røget de foregående mange dage er spørgsmålet. Hvis tolerancen har lige stor betydning for de involverede cannabinoider - og at jeg f.eks. har høj, tolernce for dem alle, hvorfor spiller det relative forhold imellem dem så, tilsyneladende, så stor en rolle, i forhold til hvor påvirket jeg føler mig?

@Spaffeh
Det synes jeg det gjorde, tak! Jeg tror også mere og mere på at settingen og ens forventning har afgørende betydning for det. Det er i hvert fald ikke fordi hashen ændre sig (mærkbart) i mellemtiden, har endda prøvet at fryse dele af den klump jeg røg ned, når jeg har købt større mængder, og der gælder det samme selvom den har været bevaret på frost, i ilt-, og lystæt beholder.

Måske har det også noget at gøre med sindet der kedes af ensartede indtryk, på samme måde som man serverer små portioner i fine dinning for at sikre den bedste smagsoplevelse og at smagssanserne konstant vækkes/provokeres.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 okt 2018 17:34 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Yea, når ting bliver til vane, skal der jo oftest mere til. Mere ketchup på spaghettien, mere hass i mixet... heh

fra min 25: https://www.youtube.com/watch?v=pwaWilO_Pig de snakker lidt om det..

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 49 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team