Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 mar 2024 08:00


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 06 jul 2018 00:16 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 05 jul 2018 23:15
Indlæg: 3
Jeg er en pige på 18 år, som røg hash for første gang tilbage i marts måned, og har siden røget minimum to gange om ugen (nu mere eller mindre dagligt). Jeg har indtil på det sidste ikke haft nogle bad trips eller på anden måde haft det dårligt. Den sidste måneds tid har jeg dog haft nogle ret ubehagelige trips, som bare er blevet værre og værre med tiden.

Jeg vil prøve at beskrive hvordan jeg har haft det, for at høre, om andre har haft det på samme måde, og eventuelt ved hvad det er, hvad det kan skyldes eller hvordan jeg kan komme af med problemet, hvis det overhovedet kan lade sig gøre. For en måneds tid siden oplevede jeg for første gang at få en strålende/jagende fornemmelse omkring brystet, hvor det føltes som om, at mit hjerte var ved at eksplodere. Jeg begyndte også at ryste i hele kroppen, nærmest som en masse små kramper/spasmer, som gjorde, at jeg ikke kunne gå, og når jeg skulle tale stammede jeg helt vildt. Disse kramper/rystelser i kroppen har jeg dog ikke oplevet siden. Til gengæld er den strålende fornemmelse blevet intensiveret en del, og i går nat blev det så slemt, at jeg endte med at ringe efter 1813, som efterfølgende sendte en ambulance ud for at tjekke efter eventuelle blodpropper eller problemer med hjertet. Resultatet af EKG'en og forskellige blodprøver osv. viste, at der tilsyneladende ikke var noget galt overhovedet. Alligevel har jeg haft symptomer, som normalt ville indikere en blodprop eller lignende.

Jeg lider af angst, men har førhen ikke overvejet om det kunne have relevans for disse symptomer. Men nu hvor en tur på hospitalet har vist, at jeg reelt set ikke fejler noget, er jeg begyndt at tænke på, om det muligvis kunne være voldsomme angstanfald? Jeg føler mig ikke angst når jeg har røget, og har sådan set heller ikke fået angst i forbindelse med disse oplevelser. Jeg har altid været god til at forholde mig i ro, fokusere på at trække vejret, og egentlig bare forsøgt at ignorere det så meget som jeg overhovedet kunne indtil det gik væk. Det virker bare så surrealistisk at have denne følelse i kroppen uden at det kan være farligt. Jeg kan slet ikke få det til at hænge sammen i mit hoved...

Symptomer jeg fik i går:
- Strålende fornemmelse i brystkassen, som først bevægede sig op halsen, senere i hovedet, kæberne og også i overarmen (ålestød)
- Snurrende fornemmelse i fingerspidserne
- Rysten/dirren i kroppen, hovedsageligt fra maven og op
- Følelse af ikke at have nogle kraften i kroppen
- Muskelspændinger, føles som om mine ben skulle til at gå i krampe
- Kuldegysninger
- Følelse af at skulle tvinge mig selv til at ånde

Jeg har fået symptomerne nærmest med det samme efter jeg har røget, og har altså ikke haft tid til at sidde og "psyke" mig selv, det sker ligesom bare uden jeg tænker over det. Det skal også lige nævnes, at det udelukkende sker når jeg ryger.

Jeg ved godt, at alle disse symptomer kan tyde på en masse forskellige ting, men mit største "problem" er, at jeg ikke kan finde ud af, om det "bare" er angst, eller om det kan være noget meget værre, fx en psykose? Føler mig som sagt ikke angst, og tænker heller ikke umiddelbart at jeg har en psykose, men jeg har ingen viden eller erfaring omkring det, og ved ikke, om de her symptomer kan være tegn på en psykose eller ej. Jeg hælder selv mest til, at det er noget generaliseret angst, som hashen måske intensiverer, da angst jo godt kan give en slags "fantom"-virkninger, hvor man fx føler at man er ved at dø uden at man reelt set er det. Og nu hvor jeg ikke fejler noget, kunne det jo godt være noget jeg bilder mig ind, til trods for, at det føles ekstremt ægte.

Beklager hvis det blev lidt langt, men jeg er meget opsat på at finde nogle svar på hvad det kan være, og har derfor beskrevet min oplevelse så detaljeret som muligt:)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jul 2018 00:51 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 dec 2010 18:50
Indlæg: 569
Geografisk sted: L.A.
camalieh skrev:
Jeg hælder selv mest til, at det er noget generaliseret angst, som hashen måske intensiverer, da angst jo godt kan give en slags "fantom"-virkninger, hvor man fx føler at man er ved at dø uden at man reelt set er det. Og nu hvor jeg ikke fejler noget, kunne det jo godt være noget jeg bilder mig ind, til trods for, at det føles ekstremt ægte.


Eftersom du er blevet undersøgt på hospitalet og tjekket for at der ikke er noget galt med hjertet e.l. må ovenstående næsten være forklaringen.
Hvor længe har du haft angst? Måske du er så god til/har vænnet dig så meget til din angst, at de psykiske nedture ikke mærkes, som de tidligere har gjort?
Angsten for angsten er jo den klassiske, men det lader ikke til det er der du befinder dig. Måske mere en angst for noget du ikke kender, f.eks. at blive psykotisk, fordi nogle nye følelser melder sig under dine anfald.

Du bør nok stoppe med at indtage hash i en længere periode og lige få ro på igen. Så kan du nok også bedre mærke dig selv og hvad der går dig på, hvis du ikke går rundt i en konstant hash tåge.

_________________
Hi Karin.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jul 2018 00:54 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 05 jul 2018 23:15
Indlæg: 3
camalieh skrev:
Leah skrev:
Du bør nok stoppe med at indtage hash i en længere periode og lige få ro på igen. Så kan du nok også bedre mærke dig selv og hvad der går dig på, hvis du ikke går rundt i en konstant hash tåge.


Sjovt du nævner det, for jeg har netop lige været på ferie i en uge, hvor jeg ikke har rørt det. Jeg røg igen på dagen jeg kom hjem, og den dag var problemerne der ikke længere. Dagen efter kom de så tilbage, desværre. Men det kunne måske godt tyde på, at det ville være godt for mig at tage en længere pause:)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jul 2018 01:49 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 dec 2010 18:50
Indlæg: 569
Geografisk sted: L.A.
camalieh skrev:
Jeg røg igen på dagen jeg kom hjem, og den dag var problemerne der ikke længere. Dagen efter kom de så tilbage, desværre. Men det kunne måske godt tyde på, at det ville være godt for mig at tage en længere pause:)


Det er da en dejlig nem løsning så. :)
Hvis meget af din tid har kredset om at ryge og rygermiljøet siden du startede, skal du huske at finde dig noget andet at give dig til. Det er ikke alle, men mange (mig selv inklusiv for nogle år tilbage), bruger mange timer på at ryge joints og være skæve. Når man så stopper får man pludselig en masse timer man ikke ved hvad man skal gøre med.

_________________
Hi Karin.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jul 2018 03:21 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 05 jul 2018 23:15
Indlæg: 3
Mr. Gone skrev:
camalieh skrev:
Jeg har det sådan, at en gang hver anden uge max med cannabis (gerne kun 1 gang hver eller hver anden måned), sikrer at der ikke er noget negativt ved forbruget. Men det er for mig, og ikke nødvendigvis det samme for dig. Og det kan være afsindig svært at holde det på det interval :)


Jeg ville selv have meget svært ved at holde det på det niveau, haha. Det ville i hvert fald kræve en del tilvænning, nu hvor jeg efterhånden ryger på daglig basis.

Jeg har i øvrigt også fået at vide, at det kan skyldes, at hashen påvirker mine nerver, så det er alle nerverne i min krop, som går amok når jeg ryger. Jeg kan umiddelbart ikke finde noget information om det på nettet, men er det måske noget du har hørt om før?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jul 2018 23:16 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
camalieh skrev:
Jeg har i øvrigt også fået at vide, at det kan skyldes, at hashen påvirker mine nerver, så det er alle nerverne i min krop, som går amok når jeg ryger. Jeg kan umiddelbart ikke finde noget information om det på nettet, men er det måske noget du har hørt om før?

Det er så forsimplet en udtalelse, at det kun kan være forkert. Det er intetsigende.

Som andre skriver, og du selv formoder, er det helt klart en psykisk reaktioner du får og det er velkendt, at cannabis kan gøre angst meget værre. Mulighederne på den korte bane er vidt blot enten helt at stoppe, eller holde et umuligt sporadisk forhold til det som Mr. Gone skriver (men det kræver jo jern-vilje).

Det fornuftige vil nok være en lang pause fra cannabis. Det er virkeligt de færreste der kan administrere et fast forbrug af cannabis, og slet ikke, hvis det fremprovokerer angstanfald.


Senest rettet af Randomname 08 jul 2018 00:45, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jul 2018 23:36 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jun 2018 11:57
Indlæg: 69
Geografisk sted: Odense
Glem ikke at nutidens hash kan give efterbivirkninger hvis man stopper sit forbrug. Det kunne være en blanding af angst og THC'ens reaktion?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 jul 2018 15:49 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
psy_jørgen skrev:
Glem ikke at nutidens hash kan give efterbivirkninger hvis man stopper sit forbrug. Det kunne være en blanding af angst og THC'ens reaktion?

Og det kunne hash ikke i gamle dage?

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jul 2018 13:19 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 22 jul 2018 12:14
Indlæg: 5
Jeg var for cirka 3-4 år siden sammen med en kammerat, hvor vi røg en masse joints.. rigtig mange.. ligepludselig fik jeg kraftige kuldegysninger i ryggen og de begyndte at bevæge sig opad mod hovedet.. det blev kraftigere og kraftigere og til sidste blev jeg helt svimmel og mit syn blev helt sløret. Jeg troede virkelig at jeg skulle dø de første 10 minutter :D

Den dag idag prøver jeg stadig at finde svar på hvad fanden det var (Din artikel er første gang jeg hører om en, der har prøvet noget lignende) xD


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jul 2018 18:12 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 aug 2011 20:04
Indlæg: 706
Geografisk sted: Trekantsområdet
Hey!

Jeg har været fast ryger de sidste 7-8 år, og har oplevet det som du beskriver en 3-5 gange i alt den tid jeg har røget.
Mine symptomer var stort set mage til dine.
Jeg blev helt svag og slap i kroppen, så jeg ikke var i stand til og stå op, ligesom om mine ben var blevet til elastikker.
Jeg fik på samme tid følelsen af at jeg skulle kaste op og skide på een gang, mens mit syn var sløret, og mit hjerte hamrede derudaf.

Jeg har så erfaret at det typisk skyldes, at jeg enten har haft lavt blodsukker, eller ikke var hydreret og havde fået noget og spise for nylig.
Det er dog længe siden jeg har haft sådan en tur, men jeg ved at der er rigtig mange der har oplevet det samme som dig.

Mit bedste råd til dig ville være og ryge lidt mindre af gangen, vente et kvarter til en halv time, så du kan få fuld effekt af de hiv du har taget, og hvis du ikke føler du har fået nok, så kan man altid tage en 3-7 sug mere, og lægge den på pause.
Man er nødt til og bygge rusen op stille og roligt, indtil man føler sig 100% tryg ved det, og derefter kan begynde og udfordre sine grænser.

Det er det der er forskellen på alkohol og de andre substanser. Alkohol kan du brække op igen hvis kroppen siger fra, men har du derimod røget for meget bønne på een gang, eller taget en for stor streg, eller for mange svampe osv, så hjælper det ikke og brække sig, for der er det i din blodbane.
Så tricket er at gå forsigtigt til værks, indtil man føler man har fuldstændig styr på det.

En anden ting jeg bider mærke i, er at du selv nævner at du har/har haft angst, hvilket heller ikke spiller så godt med hash og den psykedeliske gruppe rusmidler, så derfor vil jeg råde dig til og lægge hovedet i blød, og spørge dig selv om, om dit sind kan holde til de ændringer de forskellige rusmidler er skyld i.

En lille hjælp, som jeg også brugte selv da jeg var relativt ny i cannabis verdenen, og en enkelt gang eller 2 fik et angstanfald, hvor jeg også troede jeg skulle dø, og mit hjerte var stoppet eller lign.
Der sagde jeg til mig selv, at det er fysisk umuligt at overdosere på hash, så man kommer i potentielt livsfare. Man bliver enten mega dårlig, eller går totalt kold længe før man kommer i nærheden af de mængder som skal til for at få en OD, så det fik mig til og slappe af, og så forsvandt angsten igen relativt hurtigt :)
Du skal bare lade helt være med og gejle dig selv op til at tro at du fejler noget, for så ryger du hurtigt i en ond spiral, hvor det bare tager til, indtil man har kørt sig selv så langt ud, at man netop tror man er døden nær.

En lille latterlig historie fra mine yngre dage:
Jeg havde røget fed en aften, og fik et angstanfald, som blev værre og værre, jo mere jeg tænkte over det, og så begik jeg den kæmpe fejl, at gå på google og søge på de symptomer jeg havde. Det endte så med et panisk opkald til vagtlægen, hvor jeg var overbevist om at jeg havde sepsis (blodforgiftning), til trods for at jeg ikke havde feber, som er et af de mest almindelige tegn på det.
Følte mig totalt til grin, og har ikke oplevet noget lignende siden.
For hvis der er noget der er sikkert og indtage, blandt de mange spændende rusmidler der er adgang til, så vil jeg mene det er cannabis/hash.
Grunden til at mange ser det som farligt, er netop at de tror det er farligt, og hyper sig selv op i det røde felt hvor man tror de værste ting.
Cannabis er meget psykisk ændrende, og dette kan sagtens virke skræmmende for en, som ikke er forberedt til at evt miste selvkontrollen, og dette alene kan fremprovokere et angstanfald.

Nu er det her lidt af et sats, men efter min mening ville vi kunne minimere uheld/psykiske skader fra cannabis, ved ganske enkelt og informere dem som ikke kender en skid til det, om hvor meget og hvordan de skal ryge det, for at få den ønskede effekt, samt nogle af de tips og tricks jeg har nævnt her, og dette gælder også efter min mening alle stofgrupper.
Stort set alle med nogenlunde selvkontrol, vil kunne benytte de fleste rusmidler på højde med alkohol, så længe de bare ved hvad de har med at gøre :)

Jeg havde det selv lidt ligesom dig dengang jeg startede med og ryge fed. For mit vedkommende var det et af de rusmidler jeg skulle bruge længst tid på og blive tryg ved, men det er jo bare sådan jeg er hehe, men tvivler på jeg er den eneste ;)

_________________
Mvh Narkopolo.

"Kemi, det er satme smart! :D"

Jeg er udlært elektriker med speciale i styring og regulering, så hvis nogen mangler teknisk hjælp, så skriv en PM.

(̅_̅_̅_̅(̲̲̲̲̲̅̅̅̅̅̅(̅_̅_̲̅м̲̅­­­­­­a̲̅я̲̅i̲̅j̲̅u̲̅a̲̅n̲̅a̲̅̅­_­̅­_­̅­_­̅()ڪے

"Mennesker glemmer ofte, at de psykedeliske stoffers virkning, rent faktisk tager udgangspunkt i den individuelles psyke, og at dette ofte kan forklare uventede ubehagelige virkninger."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 jul 2018 22:01 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 09 jan 2008 01:22
Indlæg: 711
Geografisk sted: sted
Det lyder som angst. Din tekst (det du har skrevet) synes også fuld af bekymring. Var du en meget betænksom/bekymret/tvivlende person inden du begyndte at ryge?
Cannabisrygning kan godt have en lidt lang indkørselsperiode. Dvs at der for nogen skal mange rygeraftener til før 'man føler sig "sikker"'. En af mine bekendte brækkede sig de første 5 gange han røg hash. Efterfølgende har han ikke har problemer med det. Man kan så diskutere hvor fedt det er, at blive ved selvom man de første 2-3 gange brækkede sig.

_________________
even dwarves start small


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 33 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team