Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 mar 2024 00:30


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 31 jul 2017 23:48 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
Jeg satte en potchai over i går aftes, efter opskriften fra "Den Grønne Kogebog", men tænkte at jeg lige kunne være smart og starte ud med at lade det trække lidt i en masse smør, og lidt vand, før jeg hældte mælk i. Så kom jeg det i køleskabet, og kogte det op med endnu mere mælk idag - har fået trukket en hel del mere olie ud end igår. Problemet er nu, at smøren ligger i et fint tykt lag ovenpå chaien (har jeg prøvet før, og det driller mig altid lidt), jeg kommer så til at tænke på om det var dumt at putte smør i, om det var bedre bare at bruge sødmælk, så det bare bandt sig jævnt til mælken en anden gang?

Kort og godt, er der noget jeg kan gøre nu for at få mælk og smør til at binde sig sammen? Mere fløde, lade det trække, et eller andet..

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 aug 2017 03:32 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
Smør har jo lidt en tendens til at ville skille når det er kølet ned, så det vil fordele sig bedre når det er varmt. Hvis det stadig ligger som et fedtlag ovenpå en suppe, så ville jeg smide noget fløde i, og hive fat i det største piskeris du har, evt. elpiskeris/stavblender, og så give det en ordentlig omgang inden severing, for at få det til at emulgere. Hvis du har brugt vand eller fedtfattig mælk, så har du gjort det sværere for smøren at emulgere, det er helt klart bedre at lave chai/guldkakao på fed mælk/fløde end smør, eller holde smørforbruget nede (til at opløse hashen i).

Der er også muligheden, alt efter hvilke krydderier du har puttet i endnu, at lave det om til sovs, så kan du drysse mel (gerne gennem en si) over overfladen, når det er genvarmet, og dermed få melet til at suge smøren op og lave en smørbolle som så jævner/emulere sovsen. Så skal sovsen have lov at koge godt igennem for at få melsmagen ud, har du ikke krydret chaien endnu kan du f.eks. smage til med citron, salt og peber og så en ordentlig omgang hakket persille, og så har du en persille sovs til en sommerlig omgang stegt flæsk, eller de mange andre ting man kan bruge en opbagt sovs til som grundstof - lasagne er et andet bud.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 aug 2017 18:38 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
Perfekt, det var lige det jeg havde brug for at vide! Har smidt det i fryseren, indtil jeg får fat i noget piskefløde. Har allerede puttet krydderier, og lidt sirup i i mangel på honning, så mad må jeg prøve næste gang. Tak for rådet!

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team