Jeg har selv lige produceret lidt CBD-olie.
"Olie" er virkeligheden forkert at bruge, for det drejer sig ikke om olie, men et udtræk. Hampefrøolie er koldpressede frø, som giver en vegetabilsk olie.
CBD- eller THC-olie, også kaldet Rick Simpson Olie er et udtræk af hampeplanten, hvor man hiver de aktive stoffer ud i et opløsningsmiddel, filtrerer plantematerialet fra, og herefter fordamper opløsningsmidlet - man står så tilbage med de rene plantestoffer, som faktisk er nærmere på harpiks end på olie (hamp indeholder en form for harpiks).
CBD-olien produceres på industrielle hampeplanter, som rigtig nok indeholder meget lidt THC. Derfor er den også lovlig, og sælges flere steder på nettet - dog til vandvittige priser!!!
THC-olien produceres på skunk eller pot, altså hampplanter med et højt indhold af THC. Der findes også cannabis-sorter med et balanceret indhold af CBD og THC, de er dog ikke så udbredte.
Alt efter hvilken medicinsk virkning man er ude efter, skal man bruge enten CBD, THC, eller begge dele. Og grunden til at folk ikke bliver vanvittigt skæve af olien er fordi de starter op med meget små doser og langsomt opdosserer, således at man bliver mere og mere tolerant for THC'ens psykoaktive virkning. Hvis man samtidig indtager en stor mængde CBD, er den også med til at mildne de psykoaktive effekter. Man kan dog vist ikke undgå skæverten fuldstændigt...
Søg på youtube "rick simpson oil", og du finder mange varianter. Selv har jeg fremstillet med ethanol (hjemmebrændt alkohol), da jeg så er helt sikker på at slutproduktet er rent selvom jeg ikke får fordampet al opløsningsmidlet...
Held og lykke