Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 14:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hey gutter.

Jeg er for 42 dage siden stoppet med at fyre joints efter et 3 års misbrug. De første 10-12 dage gik som smurt, meget få fysiske abstinenser. Efter 12 dage der fik jeg den ondeste nedtur, præget af angst, paranoia og depression. Jeg lå i min seng i 14 dage, og havde virkeligt skidt. Efter det gik det stille og roligt op ad bakke, til et punkt hvor jeg kunne have en nogenlunde normal hverdag. Det gjorde det indtil her for 4 dage siden, hvor jeg røg direkte tilbage til start punktet, som på den nedtur. Dog er paranoiaen forsvundet næsten, har jeg aldrig været så depri og angst og for første gang i de her 42 dage, har jeg den vildeste trang til at ryge, ikke mindst drikke. (Bare bedøve mig selv med noget) Kan det passe at jeg skal starte forfra nu? I så fald hvornår får jeg det bedre? Det snart ikke til at holde ud.
Det skal siges, at jeg har gjort stort indsats i at spise sundt og motionere.
Er der nogle der ude der har lyst til at dele deres historie med deres rygestop?
Jeg er meget interesseret i psykiske bivirkninger og hvor lang tid folk har haft abstinenser.

Junior medlem

For mig kommer det samme som du beskriver også i perioder indenfor de 6 uger hvor kroppen renser ud. Efter det er der dog ikke noget fysisk/psykisk udover lysten...

Godt klaret, though :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Dit spørgsmål er umuligt at give et præcist svar på da der er tale om psykiske abstinenser som i teorien kan vare resten af livet - det har jeg dog ALDRIG hørt om i forbindelse med Cannabis så det er ikke en udtalelse du skal ligge det store i, det er bare for lige at sætte tingene ind i et tidsmæssigt perspektiv.

Jeg tror desuden at den primære årsag til de problematikker som du omtaler skal findes andre steder end hos Cannabissen.
42 dage burde være mere end rigeligt til at komme over de akutte abstinenser men hvis du har haft de her problemer som du omtaler gennem længere tid, men skygget dem med et Cannabis misbrug, så kommer det hele logisk nok tilbage i hovedet på dig ved endt forbrug og i så fald vil det ikke gå i sig selv igen lige meget hvor længe du holder dig fra at ryge.

Du har dog den rigtige indstilling i forhold til kost og motion, det er helt essentielt for at du kan fungere optimalt både psykisk og fysisk.
Det samme kan med rette siges om søvn så hvis du ikke allerede har en fast døgnrytme med et tilstrækkeligt antal timers søvn så ville det IMO være oplagt at få set på den del som det første.

Men nej, du skal ikke starte "forfra".

Jeg har selv haft flere ryge pauser i de 8 års tid jeg efterhånden har røget jævnligt. Den længste var på næsten et halv år mens de fleste har været på 4-8 uger. Jeg oplever primært søvnforstyrrelser i den akutte fase som for mig vare i maks 2 uger.
Herefter går det ret nemt men før eller siden så begynder jeg på ny at få en forstærket lyst til at ryge.
Der er ikke tale om englelige abstinenser men bare det at jeg savner det - det kan så diskuteres hvor vidt det at savne noget i sin hverdag kan klassificeres som et abstinens symptom.

Junior medlem

Hey!

Jeg stoppede selv for syv måneder siden, og det var rigtig svært. Jeg havde røget dagligt i lige knap to år.
Specielt den første uge, ja måske endda fjorten dage, var svær. Efter den periode gik det lettere rent fysisk at holde sig væk fra hashen, men psykisk sidder det i én i rigtig lang tid. Selv den dag i dag kan jeg få store nedture, hvor jeg bare ønsker at jeg kunne ryge igen.

Men der er kun en ting at gøre, og det er at holde ud.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: sted
Der er ikke tale om englelige abstinenser men bare det at jeg savner det - det kan så diskuteres hvor vidt det at savne noget i sin hverdag kan klassificeres som et abstinens symptom.

Jeg synes hurtigt folk kommer til at forveksle det "at savne noget" med abstinenser/misbrug. Det er helt normalt at savne at være skæv i perioder og jeg ser ikke noget galt i at man ryger en weekendsjoint, hvis det er det, som der skal til for lige at få et pusterum ligesom andre indtager alkohol. Hvis man nærmest går og bliver ked af det/deprimeret over at savne at være skæv, så synes jeg man skal gøre noget ved det. Så handler det selvfølgelig bag efter om at lade det blive ved den ene dag/aften og så kan man ellers holde ud nogle måneder igen.
Undskylder for dårlig HR og hvis du er under 18 så hold ud!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]