Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jul 2025 02:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Insane psychedelia user!

Er det nogen som har nogle links til relevante undersøgelser mht cannabis legalisering i DK
Jeg tænker på fortjenesten og omsætningsmodeller.
Besparelse på straffe og afsonings området samt self politi indsatsen.

Kunne være fedt med noget sobert til at henvise til, da penge driver samfundet så må legaliserings tanken tage afsæt i hvor meget vi vil kunne tjene/spare på en legalisering.

Medlem
Brugeravatar

Du kan muligvis bruge dette:
http://norml.org/library/item/revenues- ... galization

og de svære slipper fri.

Insane psychedelia user!

Jeg tænker lidt mere målrettet mod Danmark - har selv lavet et regnestykke på skunk hvor jeg gik ud fra at staten tjente 20 kr pr g - et g pr 300.000 bruger lig med ca 2.2 mia om året.
Tænker man med fordel kunne legalisere det netværk som allerede eksistere og lave statskontrollet skunk til medicinsk brug.
Så mangler der beregning for de Jobs der skabes.
Politi, domstole og fængselsdelen.
Eksport delen.

Medlem

Find ud af hvor mange der ryger i DK, og hvor hyppigt meget den gennemsnitlige dansker ryger på et år. Gang dette med ca. 20-30 kr. og du har dit til. Derudover kommer der, som det også fremgår af linket, en masse arbejdspladser i forbindelse med hamp industrien. Der spares muligvis nogle penge hos Politiet. Personligt synes jeg pengene de sparer, bør gå til bekæmpelse af anden relevant kriminalitet, eller forebyggelse, information, og kvalitativ forbedring hos vores Politi generelt.

Insane psychedelia user!

Tænker behandlingen af dem som vil ud af misbrug skulle prioriteres også.

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg tror ikke, at du kan lave en klar estimatet for staten ved kun at bruge statistiske oplysninger. Jeg stødte på en artikel (Reddit) omkring markedet for cannabis i de legaliserende stater (USA), hvori forbrugerne faktisk ikke ændrede deres forbrugsmønstre særlig meget. Men nu kan min hukommelse svigte.. Hvis du vil lave en bedre estimatet, så må du også have en mikroøkonomisk vinkel. :-)

Kan jeg spørge, om det er til et skole-projekt eller rent og skær interesse?

Medlem
Brugeravatar

*OFF-TOPIC POST*, SÅ ER I ADVARET :D

-Sad bare lige og studsede lidt over navnet (trådstarter).

Er du den samme Fso som "altid" og i så fald, hvorfor har du så valgt at oprette ny bruger? (Ja, man er jo lidt nysgerrig) :peace: :D :D

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Udendørs
staten colorado har cirka samme indbyggertal som DK. Prøv at indhente nogle oplysninger om deres økonomiske gevinster og forhåbninger. :rocking:

Junior medlem

F.eks. denne artikel fra forbes (colorado tax income): http://www.forbes.com/sites/kellyphilli ... x-revenue/

Insane psychedelia user!

Er du den samme Fso som "altid" og i så fald, hvorfor har du så valgt at oprette ny bruger? (Ja, man er jo lidt nysgerrig) :peace: :D :D

Næsten den samme :) vi udvikler os jo - fik den gamle bruger lukket så det krævede en ny for at deltage.

Dedikeret medlem

http://media.altandetlige.dk/public/edi ... 2_752a.pdf

Insane psychedelia user!

I forhold til Colorado, så synes jeg at de tjener væsentlig mindre end jeg havde forventet. Jeg tænker at vejen frem må være at staten skal udbyde det til priser som gør det urentabelt at sælge det illegalt.
Dette kunne man sagtens gøre og stadig tjene 20 Kr pr g skunk.

Insane psychedelia user!

Fedt Lis tak for det - så er der søndags læsning.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Udendørs
I forhold til Colorado, så synes jeg at de tjener væsentlig mindre end jeg havde forventet. Jeg tænker at vejen frem må være at staten skal udbyde det til priser som gør det urentabelt at sælge det illegalt.
Dette kunne man sagtens gøre og stadig tjene 20 Kr pr g skunk.

Det synes jeg helt klart du har ret i ! Ellers kan det jo næsten være ligegyldigt om det blev lovligt eller ej. Dog vil jeg tro, at Colorado er de mest sammenlignelige ift DK.
Men der er også forskel på, på hvilken måde man vælge at legalisere det. Med en coffeeshop-model, en headshop/dispensary-model eller mere en apoteksmodel? Hvem skal have lov til at købe (aldersgrænse, turister). Skal det kun lovliggøres halvt, således det kun er syge som kan få det udskrevet ved en doktor osv? Hvor meget skal det beskattes?
Der er rigtig mange faktorer som kan give udslag. Tror det er meget svært at spå om. :hm:

Medlem
Brugeravatar

Næsten den samme :) vi udvikler os jo - fik den gamle bruger lukket så det krævede en ny for at deltage.

Nå okay :peace: :peace:

Insane psychedelia user!

Så fik jeg læst Lis's link - spændende læsning selv om jeg er uenig i flere ting.
Antagelsen af en enhedspris på 80 kr er for høj i min verden. En pris så høj vil stadig gøre det rentabelt for de kriminelle.
Ligeledes mener jeg at de tyve tons om året er sat en del for lavt.

Jeg forestiller mig at vi blev selvforsynende via dansk pot og skunk der er ingen grund til at støtte marokanerne. Lod det være frit for enhver at dyrke (de som ville sælge sku moms registreres) og der skulle laves en pris som blev reguleret ud fra thc procenten.

Medlem

Geografisk sted: Kbh
Fso skrev:
Antagelsen af en enhedspris på 80 kr er for høj i min verden. En pris så høj vil stadig gøre det rentabelt for de kriminelle.

Jeg ved ikke hvad et gram normalt koster. Men mon ikke de fleste gerne vil give en relativ merpris for et lovligt, kontrolleret og rent produkt. Lidt ala økologiske varers merpris, uden sammenligning i øvrigt.
Man kan også spørge; hvor meget billigere skal det være før folk vil købe den samme vare på det illegale marked, hvis der er et lovligt alternativ?

Insane psychedelia user!

Nu er det nok så som så med det rene produkt, hvis man fortsat henter det i Nordafrika :) næh lav det selv eller ryg grønt.

Edit vi er enige med det lovlige, men prisen skal gerne kunne konkurrere - der er og har været et kæmpe market for smugler cigaretter, hvor priserne kan ligge på måske 60-70 % af dem med bandarolle. Hvorfor skulle det være anderledes med cannabis ?

Medlem

Geografisk sted: Kbh
Det skal selvfølgelig være konkurrencedygtigt. Min pointe er at der er andre faktorer end prisen der påvirker efterspørgslen på det lovlige henholdsvis ulovlige marked.
Uanset hvad vil der nok altid være et marked for parallelimport, smulgervarer osv. lige som med alkohol, tobak, sodavand og alt muligt andet.

Junior medlem

Synes det er en fin debat, men bare underordnet på nuværende tidspunkt. Det Fso skriver om, at "tanken om en legalisering må tage afsæt i hvor meget vi vil kunne tjene/spare på en legalisering" er jeg uenig i.

De politikere der skal beslutte om cannabis skal legaliseres eller ej, tænker ikke på hvor meget der kan tjenes på en legalisering, men i stedet om det er 'det rigtige at gøre' så at sige. Hvis deres politiske holdning betyder, at de mener at cannabis fortsat bør være forbudt, er de da ligeglade med hvor stor indtjeningen bliver.

Bare en tanke...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]