Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 11:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej Psychedelia!

Jeg er 19 år, og har været ramt af depressioner og angst i perioder, siden jeg var 12. Jeg har desuden også et par selvmordsforsøg bag mig, den seneste i sommers.
Har været igennem et længere forløb på psykiatrien, og forsøgt mig på anti-depressiv og anti-psykotisk - alt uden held. Jeg er siden blevet afsluttet uden nogen egentlig diagnose, og kun med dårlige minder og alvorlige fejldiagnoser, som da også har sat sit præg.

Jeg har over det sidste halve års tid, været mere og mere "ovenpå" end jeg nogensinde har været, uden brug af nogle medikamenter, og har haft mod på at starte - og afslutte - en uddannelse.

Efter 2 års dagligt cannabisforbrug, har jeg så valgt at stoppe da jeg pludselig udviklede en invaliderende panikangst, efter en mere eller mindre traumatisk oplevelse. http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=18&t=47400
Bonghoveder af hashmix forværrede pludselig min "nye" angst - så jeg så det som den eneste løsning at holde en pause.
Jeg røg en enkel skunkjoint nogle dage forinden min pause, og det gav mig et dejligt boost, dog er det eneste jeg kan skaffe for tiden hash.

Nu sidder jeg her, 3 uger "clean", dog drugged på 15mg oxazepam (benzo) to gange dagligt. Min panikangst er "forsvundet", men jeg kan mærke depression og suicidal-tanker komme snigende.
Da jeg før i tiden kunne dulme dette ved hjælp af cannabis, er jeg nu mere skeptisk omkring idéen, og ved ikke hvad jeg skal gøre. Pt. kan jeg kun sluge en benzo og hoppe i seng når jeg kan mærke de dårlige tanker komme.
Jeg savner modet på livet.

Da jeg før i tiden ellers har haft gode erfaringer med cannabis mod min depression og angst, kom jeg til at tænke på om der kan være en vis forklaring i hvorvidt det er sativa eller indica jeg ryger? I så fald vil jeg gerne høre jeres råd og erfaringer. Jeg er ikke glad for at være på benzo eller anti-depressiv, og vil meget gerne finde et alternativ.

På forhånd, tak for hjælpen!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: øen
ren thc er for de fleste angst fremkaldende og cbd/cbn dæmpende, så det har en del at sige hva det er for noget man indtager

til dit formål ville det være en stærk indica domineret sort med højt cbd indhold som er blevet høstet sent, og / eller noget cbd olie / cbd piller / whatever med lavt thc indhold

men lige meget hvilken slags cannabis jeg indtager syntes jeg det har en del negative bivirkninger, specielt angående angst og depression, så vil da håbe at der er nogle bedre alternativer derude

Medlem
Brugeravatar

Selvmedicering med cannabis er en sikker vej til et ikke gavnligt forbrug/misbrug for rigtig rigtig mange.
Jeg vil ikke anbefale det som behandling mod depression og angst, slet ikke på daglig basis ihvertfald.

Hvis du har nok selvkontrol kan du måske bruge det ind i mellem 1-3 gange om måneden, som et relief når du har brug for at slappe ekstra af og lige glemme det er går og presser i hverdagen. Men det er risky business at ryge jævnligt hvis man har det dårligt psykisk, især hvis man har tendens til mis/overforbrug.

Jeg har selv haft depressive perioder i mit liv, og siddet fast i et overforbrug af cannabis samtidig. Det giver en lindring i øjeblikket, man slapper af og glemmer sine problemer, kommer væk fra hverdagens stress og jag. Men det hjælper ikke en skid på lang sigt, det er kun en pauseknap og ikke noget der løser ens problem. Vil næsten gå så langt som at sige man er heldig hvis ens psyke ikke har det dårligere efter et misbrug.

Ting som sund kost, motion, frisk luft og søvn er rigtig vigtige for ens velbefindende både for krop og sjæl, så hvis der er plads til forbedring på de fronter så giv den gas med det :) ! !

Find noget der giver dig optur på og dyrk det. Hvis jeg har en dag hvor jeg har det lidt råddent psykisk er der ikke noget bedre end at komme ud i naturen og gå en lang tur, spise en madpakke, drikke en kop kaffe fra thermokanden evt. tage en overnatning i telt/bivuark - det er virkeligt lækkert for mig, giver ro i hovedet, og fylder mig op med ny energi :)

Går ud fra at du får/får tilbudt noget terapi, sikkert psykolog/psykiater - du kunne prøve at undersøge andre former for terapi som måske passer bedre til dig f.eks. hypnoterapi eller meta-kognitiv terapi

I Fannys tråd om angst kan du måske finde noget du kan bruge/tænke over: http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=18&t=6850

Medlem
Brugeravatar

Hvorfor cannabis? Du bliver mindst lige så dopet af pot som du gør af farmaceutiske produkter. Desuden skal man ikke undervurdere abstinenser fra cannabis. Jeg var deprimeret i næsten et år efter jeg stoppede 3 års misbrug. Det tager på dig, når du ikke får dit fix, men i den lange ende er det det værd

Junior medlem

Meget indsigtsvækkende!
Ja egentlig er jeg vel af den overbevisning at jeg kun kan holde ud at være mig selv, når jeg er skæv, og at det også var helt ok.
Det er selvfølgelig et skidt perspektiv at have på livet, og jeg må erkende at 2 års misbrug har sat sit præg - negativt, men på sin vis også positivt.
Det er først fornyligt jeg har kunne erkende at jeg har haft et misbrug, og jo længere tid jeg går uden røg, desto mere kan jeg "mærke" mig selv.

Jeg har også forsøgt mig på at fylde tomrummet ud med andre aktiviteter, og har selv fundet en stor lindring i lange gåture med musik i ørerne, og kreative udfoldelser.
Desuden er jeg også startet på noget fitness, og det har da haft sine positive resultater.
Dog er der stadig min velkendte følelse af håbløshed - som jeg plejede at dulme med rusmidler - jeg nu må stirre dødt i øjnene, men efter at have læst Fannys tråd har jeg noget mere mod på det :) Tak for rådene GimpSuit, de er helt sikkert brugbare!

Og når det kommer til abstinenser, tror jeg Renton har fuldstændig ret. Jeg har de sidste dage overbevist mig selv om at et "stop" var nemt og ligetil, men tankerne kører ofte stadig over i "Jeg kunne sgu godt lige bruge en joint" eller "Nu tager jeg sgu et bonghoved".
Jeg gør mig helt klart klogest i at holde mig så længe at de tanker forsvinder, og jeg håber jeg klarer det, trods en omgangskreds der dyrker cannabisrygning i stor stil.

Det er et vendepunkt i livet, og der skal grubles en del, men jeg kommer forhåbentligt sikker og tilfreds på den anden side :)

Jeg takker for hjælpen, der er sgu altid nogle kloge hoveder herinde! :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The White House
cannabis er ikke godt mod psykiske problemer, folk med psykiske problemer der ryger hash mere eller mindre konsekvent har sværere ved at få det bedre.

Medlem

Hvorfor cannabis? Du bliver mindst lige så dopet af pot som du gør af farmaceutiske produkter. Desuden skal man ikke undervurdere abstinenser fra cannabis. Jeg var deprimeret i næsten et år efter jeg stoppede 3 års misbrug. Det tager på dig, når du ikke får dit fix, men i den lange ende er det det værd

Du KAN simpelthen ikke lade være med at gøre dig til herre over andres brug af cannabis uden at generalisere ud fra dine egne negative oplevelser?
Ak ja.. Tænk sig at være så ignorantisk navlebeskuende.

Til OP:

Når det så er sagt, så må jeg erklære mig enig i at hash ikke er løsningen på hverken angst, depression eller selvmordstendenser. Det er højst symptomdæmpende, men det får ikke problemerne til at gå væk - nærmest tværtimod. Du må tage tyren ved hornene og se dine udfordringer og følelser i øjnene.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Junior medlem

Selvmedicering med cannabis er en sikker vej til et ikke gavnligt forbrug/misbrug for rigtig rigtig mange.
Jeg vil ikke anbefale det som behandling mod depression og angst, slet ikke på daglig basis ihvertfald.

Hvis du har nok selvkontrol kan du måske bruge det ind i mellem 1-3 gange om måneden, som et relief når du har brug for at slappe ekstra af og lige glemme det er går og presser i hverdagen. Men det er risky business at ryge jævnligt hvis man har det dårligt psykisk, især hvis man har tendens til mis/overforbrug.

Jeg har selv haft depressive perioder i mit liv, og siddet fast i et overforbrug af cannabis samtidig. Det giver en lindring i øjeblikket, man slapper af og glemmer sine problemer, kommer væk fra hverdagens stress og jag. Men det hjælper ikke en skid på lang sigt, det er kun en pauseknap og ikke noget der løser ens problem. Vil næsten gå så langt som at sige man er heldig hvis ens psyke ikke har det dårligere efter et misbrug.

Ting som sund kost, motion, frisk luft og søvn er rigtig vigtige for ens velbefindende både for krop og sjæl, så hvis der er plads til forbedring på de fronter så giv den gas med det :) ! !

Find noget der giver dig optur på og dyrk det. Hvis jeg har en dag hvor jeg har det lidt råddent psykisk er der ikke noget bedre end at komme ud i naturen og gå en lang tur, spise en madpakke, drikke en kop kaffe fra thermokanden evt. tage en overnatning i telt/bivuark - det er virkeligt lækkert for mig, giver ro i hovedet, og fylder mig op med ny energi :)

Går ud fra at du får/får tilbudt noget terapi, sikkert psykolog/psykiater - du kunne prøve at undersøge andre former for terapi som måske passer bedre til dig f.eks. hypnoterapi eller meta-kognitiv terapi

I Fannys tråd om angst kan du måske finde noget du kan bruge/tænke over: http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=18&t=6850

Ville ha skrevet noget i denne tråd, men vælger blåt at citere dette indlæg, for mere præcis, kan det ikke siges!!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]