Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jun 2025 05:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg skal skrive studieretningsprojekt om weed. Normalt bruges ordene i flæng men..

Er det ikke korrekt at:

Cannabis er en planteslægt, der indeholder 3 arter: sativa, indica og ruderalis
Marijuana er tørede blade fra en cannabisplante
Hamp er IKKE en plante, men en bestemt sort der hedder cannabis sativa L, som anvendes til industrielle formål og ikke som rusmiddel.

Jeg bliver konstant forvirret af forskellige definitioner i forskellige ordbøger, wikipedia, google osv.

Er der nogen der kan slå det fast? Jeg ønsker faglige definitioner, da det er en bioteknologiopgave.

Tak!

Junior medlem

og hash, er presset/oprenset harpiks fra en hun-cannabisplante, og at hash og cannabis ikke er det samme.

pointen er at forklare at de forskellige termer ikke kan bruges i flæng da de simpelthen ikke betyder det samme.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Ifølge wikipedia er hamp synonym med cannabis, på dansk. Mens man i udlandet bruger hamp om nyttefibrene (går udfra man her snakker om de dele af planten der kan bruges til tovværk m.m.)

Cannabis er, som du selv siger, planteslægtens navn og der er 3-4 arter: Sativa, Ruderalis, Indica også er der Afghan. Afghan er dog omdiskuteret som art, da den minder meget om indica.

Hash er trichomer, presset sammen på en eller anden vis (Charas, Bubblehash, Kold og varmepresset ryst osv.)

Marijuana er i min bog en mærkelig term, som jeg har hørt brugt om alt muligt, ligefra hele planten til trimmede buds.

Altså du får nok ikke nogen mere faglige definitioner her end på diverse wikipedia. Der plejer i hvert fald altid komme 2-3 forskellige bud når den slags definitioner bliver diskuteret.

Medlem
Brugeravatar

Sativa, indica, ruderalis... De er ikke arter. Men de er tre "under arter", man traditionelt indeler cannabis arten, Cannabis Sativa L i. Hamp er en anden betegnelse for cannabis, men nogle gange kun en betegnelse for cannabis fibrene.
Mvh Skyggen

og de svære slipper fri.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Hamp er IKKE en plante

Jo, det er det så. Også selvom det ikke er det latinske navn..
Det ville svare til at sige at humle ikke er en plante :)

og at hash og cannabis ikke er det samme.

Korrekt, selvom hash altså er cannabis - er cannabis ikke nødvendigvis hash ;)

Hvis du vil bruge faglige termer, kan du f.eks kalde både hash, pot, skunk, marihuana og weed for; cannabis. Eller cannabinoid-holdigt plantemateriale/resin :P
Din pointe er for så vidt meget god, men mange af termerne overlapper hinanden om man så må sige..

Altså du får nok ikke nogen mere faglige definitioner her end på diverse wikipedia. Der plejer i hvert fald altid komme 2-3 forskellige bud når den slags definitioner bliver diskuteret.

+1 :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Men fordi jeg keder mig, så får du lige "min" definition :)

Pot, marijuana og weed - same shit, different words; tørret cannabis topskud +/- små blade
Skunk - Krydsning af 2 eller flere cannabis-stammer i et forsøg på at skræddersy plantens egenskaber, som regel dyrket under kunstigt lys.

Hash kan så laves af det hele :)

Medlem

Skunk er egentlig en sort men bruges som regel om tørrede topskud med et højt indhold af aktive stoffer, herunder primært THC.
Hamepeplante = Cannabis

Jeg vil råde dig til at bruge "cannabis" når du diskuterer det i din opgave. Det dækker bredt, er korrekt og virker sagligt. Jeg har selv svært ved at tage det seriøst når folk f.eks. snakker om at dyrke hash-planter.

Medlem

der findes da ikke kun tre underarter?

jeg tror det her er mere rigtigt:
Cannabis sativa var. sativa.
cannabis sativa var. indica
cannabis sativa var. ruderalis
cannabis sativa var. afghani
cannabis sativa susp. var. L

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
der findes da ikke kun tre underarter?

jeg tror det her er mere rigtigt:
Cannabis sativa var. sativa.
cannabis sativa var. indica
cannabis sativa var. ruderalis
cannabis sativa var. afghani
cannabis sativa susp. var. L

Der er 3 arter!
Indica.
Sativa.
Ruderelias.

En tommelfingerregel er:
Indica = kush (feks afghani kush).
Sativa = haze (feks silver haze).
Ruderelias = autoblomstene.

Prøv at læse "Hash-giuden", i cannabis generelt kategorien.
And open your minds :wink:

-John Rooney.

Medlem
Brugeravatar

Der er 3 arter!
Indica.
Sativa.
Ruderelias.

Er en hybrid ikke også en art?

Medlem
Brugeravatar

Eller mener i at en hybrid går under indica eller sativa. altså at den ikke kan være begge dele.. ( spørg af egen nysgerrighed… sidder og bliver lidt filosofisk..)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Hybrid er ikke en art.
En hybrid er en blanding og dermed en sort :)

-John Rooney.

Medlem
Brugeravatar

ja okay, der vil jeg så give dig ret :roll:
:peace:

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Somewhere over the rainbow...
Som Eg420 skriver at hash er holdt sammen af harpiks fra planten.

Kan det passe at hash også holdes sammen med plastik? Ikke noget jeg ved noget om, men mindes at have hørt det. Nogen der gad at bekræfte for mig?:)

Dedikeret medlem

Kan det passe at hash også holdes sammen med plastik? Ikke noget jeg ved noget om, men mindes at have hørt det. Nogen der gad at bekræfte for mig?:)

Der er plastik rundt om pladen men det fjerner de fleste inden de ryger hashen :) - ellers er der sikkert os plastik i nogle soapbars (rigtig dårlig hash)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Somewhere over the rainbow...

Der er plastik rundt om pladen men det fjerner de fleste inden de ryger hashen :) - ellers er der sikkert os plastik i nogle soapbars (rigtig dårlig hash)

Jeg var godt klar over at der er en plastik film lagt over pladen når man køber sådan en, men er det plastik der holder selve hashen sammen? Altså der er jo forskel på en hård og en blød klump hash, tænkte bare at plastik konsistensen ikke var nær så stor når hashen er blød og omvendt når den er hård.

Er jeg helt på vildspor her?:P

Dedikeret medlem

Aner ikke, hvorvidt det stadig er relevant for OPs opgave, men i relation til "debatten" om arterne af Cannabis, er her et uddrag fra "Marihuana and the Cannabinoids".

Citat:
THE CANNABIS SPECIES DEBATE

Twentieth-century taxonomists have variously characterized Cannabis. Although all taxonomists recognize the species Cannabis sativa, Small and Cronquist (20) subdivided C. sativa into two subspecies, each with two varieties based largely on cannabinoid content and traditional usage. Schultes et al. (21) divided Cannabis into three separate species: C. sativa, C. indica, and C. ruderalis. Several other researchers do not preserve C. ruderalis, but recognize both C. sativa and C. indica (22,23). We consider C. sativa to include all wild, hemp, and drug Cannabis races, with the possible exception of those traditionally used for hashish production in Central Asia. These morphologically and chemically distinct Central Asian races deserve the separate specific name of C. afghanica following the variety name for C. indica determined by Vavilov and Bukinich (23). Some Chinese races may also deserve taxonomic distinction separate from either C. sativa or C. indica (24). Validation of these theories awaits
further chemotaxonomic and genetic research.
In all of these taxonomic interpretations, C. sativa represents the largest and most diverse taxon and is commonly referred to by marijuana breeders and growers, as well as medical Cannabis users, as “sativa.” C. afghanica is commonly known as “indica” (see Fig. 4). Individual plants of these hashish varieties have their own distinctive acrid organic aromas and are often rich in CBD as well as THC. The wide variety of morphological, physiological, and chemical traits encountered in Cannabis has proven very attractive to plant breeders for years.

Hash er iøvrigt ikke holdt sammen af plastic, men pakket ind i det. Jeg har ihvertfald aldrig oplevet, at en plade spontant disintegrerede efter jeg fjernede plastic'en omkring den. :)
kool skrev:
Der er plastik rundt om pladen men det fjerner de fleste inden de ryger hashen :)

Der er vel ikke nogen, der IKKE fjerner plasticen ??? Hvordan skulle man overhovedet findele hashen med pastic omkring?

Medlem
Brugeravatar

Jeg var godt klar over at der er en plastik film lagt over pladen når man køber sådan en, men er det plastik der holder selve hashen sammen? Altså der er jo forskel på en hård og en blød klump hash, tænkte bare at plastik konsistensen ikke var nær så stor når hashen er blød og omvendt når den er hård.

Er jeg helt på vildspor her?:P

Ja det er du, hvor hård en hash er har ikke noget at gøre med hvor meget plastic der er i, men hvordan det er presset :wink: Det er selvfølgelig ikke plastic der holder hash sammen, det er bare presset med ufarligt marrokansk opblandingsmiddel..

Ikke tro det er god hash bare fordi de er blød mørk klump, det kan for den sags skyld være lavet af noltrukket pot, når det så er sagt kan en garvet ryger få en rigtig god ide om hvor god hashen er, ved at mærke, dufte og se påvirkning på ild.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]