Populær på Yahoo!
Yahoo! Mail
Hej Reinhard
Hjælp
Yahoo!
Tryk på Enter-tasten for at vælge et faneblad
tekster
KONTAKTER
KALENDER
SV: Os/Kærligheden
Ayahuasca
Skriv
Slet Svar Svar til alle Videresend Flyt Spam Handlinger Næste Forrige
tors 1.nov 2012 kl. 11:26
1.nov 2012
Meddelelse forsynet med stjerne
Ayahuasca
FRA Reinhard Winkler TIL Dig
Vis detaljer
Fra
Reinhard Winkler
Til
reinhard winkler
: Taksigelse med Ayahuasca (1)
Dato: fredag 23. oktober 2009 07.15 Hej Frank//Religionslærer hos VUC-Glamsbjerg,
Her skriver din måske kommende proselyt, afhængig af, hvor dygtigt du er med din hjernevask i undervisningen. Vi ses, hvis ikke et jordskvælv, atomkrig, blodprop, gadeskyderier i Glamsbjerg til den tid(skoleåret 2010/11) forhindrer det.
Namastè
Svami
Anand Amir= rig lyksalighed, eller borgerlig Reinhard
skrev Reinhard Winkler :
Fra: Reinhard Winkler
Emne: Fw: Fw: Reinhard:Taksigelse med Ayahuasca (1)
Til:
winkler.reinhard@yahoo.dkDato: fredag 29. maj 2009 05.06
Subject: Fw: Fw: Reinhard:Taksigelse med Ayahuasca (1)
Hej Kaj//Psykologilærer hos VUC-Glamsbjerg
Jeg sagde jo sidst, at jeg gerne engang vil dig fortroligt med den "paranormale verden", et stikord, som faldt i undervisningen med dig. Måske er det også noget nyt for dig. Ved den "Ayahuasca"session var flere psykologer, terapeuter og læger til stede, det hele blev intorduceret af en kvindelig tandlæge. Dermed altså sagt, helt skør kan det hele altså ikke være.
God læselyst!
Vi ses!
Reinhard
Hej, Niels og Ann,
Her kommer altså som lovet endnu et dokument, som viser ud over spøgelser og spådomme, at der sandelig findes mere imellem himmel og jord.
Fra at være ateist er jeg nu "konverteret til en agnostiker.
Angående "spøgelser" bare endnu sagt, at det er for mig også tankevækkende, at der i så mange sprog findes formuleringer angående det fenomen; for mig en indikator, at det hele ikke kan være et sindsbedrag.
God læselyst!
Reinhard
Skrevet før til mange andre:
Her kommer altså min tankevækkende oplevelse, som blev for nylig fra den tyske meget seriøse tidsskrift "Der Spiegel"opgraderet med en artikel om fornyet forskning i hallucinogene stoffer som LSD. Overskriften lød uden ironi og spørgsmålstegn:"Pille til Gud". God læsning!
" 12 forsøgspersoner følte sig efter indtagelsen af Psilocybin(et LSD lignende stof, som ikke gør afhængig) transporteret til en anden verden, "de gjorde en fuldstændig mystisk erfaring. De følte sig uden grænser, hvor tid og rum ikke mere eksisterede. Følelser af dyb ærefrygt, glæde og kærlighed overvældede dem. Mange berettede om en direkte personlig erfaring fra en hindsides verden, forklarede psykofarmakologe Rolkand Griffith, initiator af forsøget i den US-Hopkins University School of medicine in Baltimore. Eksperimentet vidste, til hvilken sanseudvidende grænseerfaringer indtagelsen af hallucinogene svampe kan føre - en effekt, som allerede stenaldershamaner og kaliforniske hippies værdsattede. For hver tredje proband var psilocybin-rejsen den mest rystende oplevelse i deres liv.
Efter den tabubrud -forskningen var bandlyst efter de ekcesser i halvfjerdserne - starter nu nye eksperimenter ved flere forskningslaboratorier."
Her er et kort udklip af den artiklen i "Der Spiegel"Nr. 33/2006, side 133.
Reinhard
Hej Peter,
Her kommer altså som lovet min chokoplevelse: Det med spøgelser her på "Espelund" har jeg endnu ikke skrevet ned. Men det gør jeg, når flytningen er overstået. Så få du den beretning også.
Tat tvam asi
Reinhard
Jeg har for nylig i tysk fjernsyn set en udsendelse om såkaldte savants. Den var helt utrolig og samtidig var den for mig var et fingerpeg om, at det kan være rigtigt, hvad nogle mystikere siger, at vi her på jorden lever med en slags reduktionsventil, et filter her på, at vi har kun tilgang til en del af det energipotential, som slumrer i os. I ordbogen står om begrebet savant: "someone, who has mental problems and may have lower intelligence than average, but who can do one thing very well, such as adding numbers very quickly."
Fascinerende i den udsendelse var især en savant, som med helikopter blev fløjet hen over Rom og bagefter fik den opgave, at tegne bybilledet ud af fugleperspektivet.
Han er udstyret med et fotografisk blik og kunne derfor uden tøven med hurtige armbevægelser tegne hele bybilledet helt precist i løbet af tre dage. Bygningers relationer, enkeltheder som antallet af søjler ved Vatikan paladset, perspektiverne osv, var helt korrekt. Jeg er i den sammenhæng nu sikker på, at i min "oplysningsnat" blev ved hjælp af Ayahuasca" også åbnet nogle sluser, som normalt er spærret. Udtalelsen "Tænd dit indre lys", eller "oplysningen" får nu for mig en helt anden forklaringsindhold.
I hvertfald sagde man i fjernsynet, at der måske findes 200 savants på jorden, halvdelen af dem er autister, som videnskabsfolk nu er i gang med, at undersøge grundigt.
Spørgsmålet er jo, hvad det er for mekanismer i hjernen for os normalmennesker, som blokerer disse helt eminente præstationer for os normalmennesker. Jeg kan også endnu huske tilfældet hvor en russisk kranfører, fik et voldsomt strømstød. Efter han var kommet sig på sygehuset kunne han se indvoldene og det pulserende blod i blodbanerne hos folk omkring ham. Han havde fået røntgenblik. I daglig tale- har vi jo også udtrykket:"Jeg gennemskuer dig". Er det ikke interessant?Måske var Mozart en Savant. Om ham siger man jo også, at hans musik kom fra himlen, imens Beethovens musik ind imellem når himmelske højder.
Efter den prolog kommer nu min historie:
Kh
Reinhard
To:Sent: Wednesday, December 07, 2005 7:51 AM
Subject: Ayahuasca (1)
Jeg vil som indledning starte med et citat fra min mester Osho. Citatet berører mig meget dybt på det åndelige plan:
"Mind is knowlegde, meditation is non-knowlegde. Mind knows, meditation experiences. Mind can only give you a
certain acquaintance but not the taste.
If you want the taste of the TAO, you have to move to no-mind, to meditation, to agnosia.
A tremendous awareness is needed, an awareness, that can help you to cut yourself off from the mind, from words, from theories, from philosophy, from theology, from religion, from priests: a tremendous awareness like a sharp sword that cuts all that binds you and makes you free.
To indicate that freedom Dionysius(en kristlig mystiker fra Athen -biskop-,ca 300 år efter Jesus død, som Osho med stor respekt taler om) has used the most beautiful word I have ever come across: agnosia
Be so silent, so unknowing, so non-existential, a deep emptiness, a nothingness, and then mysteries will be revealed to you. Then God can stand naked before you. But if you know something about God then you will never know him as he is.
It is said that the word"God" stands for three words.
G stands for "that", O stands for "which" and D stands for "is". God is a code word; it means nothing, it simply represents "that which is". But to know that which is, you will have to come to a certain state: a state of absolut emptiness. What Buddha calls "shunyata", nothingness. Dionysius calls "agnosia". I call it "meditation", but these are different words for the same phenomenon.
If you have attained to agnosia, you have found the place, where he dwells, you have found the temple, where he lives. And that temple is not outside, it is within you. It is the very core of your being."
------------------------------------------------------
citat fra bogen: "Theologia Mystica, side 101, Bhagwan Shree Rajneesh, nu kaldt Osho
------------------------------------------------
Den største oplevelse i mit liv(1999)
Jeg var lige blevet separeret fra min kone, da et shamanistisk kursus skulle holdes i mit kursuscenter. Der var plads til 20 personer i grupperummet; men kun 18 personer var tilmeldt. Derfor fik jeg og min kone, som var hos mig, indbydelse til gratis at være med. Senere erfarede jeg, at der ikke kun lå næstekærlighed bag invitationen.Man ville gøre os til medsvorne. Lederen fortalte os, at vi kunne nå dybe indsigter i vores videre livsforløb, men også i et tilbageblik kunne se, hvorfor vores ægteskabelige forhold kiksede. Vi alle skulle drikke en psykodelisk drik ved navn "Ayahuasca" fra Perus Amazon jungle. Denne drik, der er hellig for indianerne, står på listen af forbudte stoffer i USA og EU. Men i parentes sagt, dette stof med navnet Ayahuasca - en blanding af to forskellige planters saft- , er tilladt for indianerne, som i flere årtusinder har brugt det ved rituelle ceromonier, for at komme i forbindelse med deres forfædre og det hinsidige. Ceremonien foregik på den måde, at vi alle drak et bæger med "Ayahuasca", som smagte forfærdeligt(bestemt 10 gange mere bittert end "Underberg"). De andre deltagere havde betalt 1300 kr. for denne drik. Vi lagde os alle på madrasserne i rummet i en rundkreds med den peruanske shaman i midten. Han havde også drukket et bæger. Til lyden fra en CD med urskovlyde af forskellige dyr og fugle, men også med kraftig regn og torden, blev vi gjort modtagelige for den store begivenhed, der skulle ske i vores indre. Den kvindelige tandlæge, som havde på sin tur i Perus jungle fundet shamanen, sagde tankevækkende:" Nu, hvor I har drukket den hellige drik, findes ingen vej mere tilbage. I denne nat hersker nu "Ayahuasca" over os alle!" Hun fik sandelig ret. Imens naturlydene ebbede ud og samtidig med, at den mest eksotiske indisk-religiøs inspirerede musik fra "Jai Uttal" startede, begyndte virkningen af stoffet i min krop. En slags forhæng som i en biograf gik til side bag mit indre øje og raketter i alle farver, også geometriske figurer, susede forbi. Det imponerede mig endnu ikke. Jeg tænkte, at det beroede på en kemisk reaktion i mit hjerne. Men så gik i hurtigt rækkefølge endnu flere forhæng op, endnu flere raketter, flere geometriske konfigurationer. Stråler i alle spektralfarver blev synlige. Så kom det største chok i mit liv. Efter at endnu et "forhæng" gik til side, og pludselig blev hele universet med al sin stråleglans synligt - foran en sort baggrund. Jeg spærrede "øjnene"op. Dette er skrevet som en metafor, idet det hele foregik bag min nethinde. Spørg mig ikke efter en videnskabelig forklaring, jeg beretter bare, hvad jeg så. Ja, sandelig, nu forstår jeg,hvad Buddha og Jesus har ment med, at tænde sit indre lys. At gud ikke kun skulle være kærligheden men også lyset har jeg dog vidst før. Nu, med den direkte konfrontation med guds rige, fik jeg en eksistentiel erfaring, som tusind gange opvejer al bogviden. Synet var så fantastisk i sin grandiositet, så fremmed og samtidig ærfrygtvækkende - Jeg var målløs! Jeg blev konfronteret med de mest fantastiske farvestråler - smaragdgrøn, purpur, gylden, et "dimmet" lys mm. Imens shamanen sang sine ritualsange og brugte sine rangler, havde jeg svært ved, at holde psykisk balance, og ved ikke at glide ned i en diffus angst. Synet var simpelthen så fremmedartet, så voldsomt i sin påvirkning af alle mine sanser. Jeg rettede blikket( et foto hang heldigvis i grupperummet) og tankerne mod min åndelige mester "Osho", tidligere også kendt under navnet "Bhagwan" og bad ham, at føre mig helskindet igennem denne så fremmede verden. Følte med det samme også, at vores jordiske sprog er utilstrækkelig, for fattigt, til sproglig at gengive denne bizarre verden, så anderledes i sin fremtoningsmåde. Superlativer er ikke nok: Grandios, majestætisk, gribende, ophøjet, ærefrygtvækkende mm.
Ja, jeg følte med dyb, dyb taknemmelighed og positioneret i en ydmyg holdning parret med ærefrygt, at Gud var mig nær. Den indiske ritual-musik med lovprisningen af "Krishna" forstærkede kolossalt denne grebethed, hvor alle dele af min krop var involveret, Shamanens tilstedeværelse i midten af rummet med hans gutturale sange, akkompagneret af hans rangler, gjorde sanseindtrykkene endnu stærkere. Jeg kunne se en pulserende smaragdgrøn stråle, kommende fra universets uendelighed, ind i hans ryg, og ud af hans bryst, hvor de splittede sig op i 20 strenge, hen til os 20 deltagere, pulserende og vibrerende - et fantastisk syn. Igennem shamanen var vi altså alle forbundet med universets uendelighed. Det næste syn, jeg fik, rystede mig også voldsomt og det helt bogstaveligt sagt. Jeg kunne pludselig se hele jorden, forbundet med universet igennem en slags transmissionbælte. Dette bælte, som hele tiden var i "slow motion", fragtede på den ene side alle døde væsener(mennesker, dyr og planter)ind i en slags ursuppe af universet. På den anden side af jorden kom så ved hjælp af transmissionsbæltet alle væsener fornyet tilbage på Moder Jord. Synet var meget gribende! Aldrig vil jeg glemme det! Jeg ryster stadigvæk, hvor jeg nu efter seks år skriver om disse fænomener, så uvirkelig og dog sande. Fortalt har jeg jo mange gange det før. Hele sceneriet får mig til at tænke på maleriet af Hieronimus Bosch(kendt som den apokalyptiske maler fra Holland i starten af det 15. århundred), hvor man foran en mørk baggrund ser en tunnel og foran den et "dødt" menneske- med hænderne foldet sammen foran kroppen i en bønholdning-, som af engle(= døde familiemedlemmer eller hans skytsengle)bliver kærlighedsfuldt "guided" hen til tunnelen, hen til lyset ved enden =Gud. Angående den kropholdning ved bønnet, så har jeg ved evalueringsmødet også hos mig med en vis forundring registreret, at jeg under beretningen i en stående position( jeg måtte simpelthen stå op, imens de andre deltager var siddende i en rundkreds) foldede mine hænder sammen foran kroppen, øjensynligt en naturlig reaktion, når man er grebet af stærk ærefrygt og ydmyghed overfor det bizarre syn, kald det nu guds rige eller hvad du vil. Også der er det samme dæmpede lys at se, som jeg før nævnte som "dimmet". Også Sogyal Rinpoche taler i sin klassiske bog"Den tibetanske bog om liv og død" om det dæmpede lys i den anden verden, hvilket for mig er en dejlig bekræftelse på, at jeg ikke blev offer af en sanseforvirring. Og angående den sorte baggrund, så passer det jo fint sammen med den naturvidenskabelige erkendelse: Universet er basalt mørkt, den strålende mælkevej med dens utallige stjerner ændrer ikke ved dette faktum.
Jeg tænkte så ved det grandiose syn pludselig på noget jordisk; Min forestående skillsmisse. Tanker herom og en voldsomt kropsreaktion faldt faktisk sammen, en specialitet af "Ayahuasca", som jeg senere læste om. Jeg begyndte straks at hulke, hele min krop rystede, krampede sig i psykisk smerte, tårerne fossede ud af mine øjne, uendelig dyb tristhed greb mig. Min kone kravlede - man kan ikke rigtig gå i den tilstand - over til mig, for at trøste mig, hvilket var en dokumentation af hendes kærlighed til mig trods alt, som gør mig bevæget nu igen, hvor jeg skriver dette ned. En dybfølt kærlighed parret med en dyb fortvivelse greb mig. Spørgsmålet hamrede i mine blodbaner: Hvorfor, hvorfor skal vi skilles. Hvorfor skal vores så smukke forhold slutte.
Jeg kunne pludselig se, at vi er gamle sjælevenner. Vi var allerede et par i sidste liv og vi skal også komme sammen igen i det næste liv, der er altså håb forude. Fik pludselig ved den erkendelse et stærkt latteranfald, egentlig lidt surrealistiskt. Jeg kunne pludselig se, hvor grotesk det var, at vi som gamle sjælevenner skulle skilles på det grovstoflige plan her på jorden. Denne skillsmisse skiller os jo kun for nogle år efter jordisk tid. Som åndelige væsener, som vi primært er, er vi jo slet ikke skilt men har allerede levet mange gange sammen og har også endnu en evighed foran os, før vi endelig har renset os fra negativ karma og ikke mere bliver genfødt men indgår i den universelle energi.
Jorden er jo en forbedrings- og lutringsanstalt. Derfor er vi her. Ikke kun efter det syn, som den store svenske Seer "Emanual Svedenborg"(en samtidig med Kant og Goethe) fik, kan vi kun i den grovstoflige form her på jorden bearbejde vores "skyggesider", som åndelige væsener, hvad vi jo primært er, stagnerer vi i den anden verden med vores renselsesproces. Derfor er det jo også så vigtigt, at bevare moder jord som "opstigningskanal" I hvertfald betød mit syn en stor lettelse for mig. Vi kommer sammen igen, får bestemt en god "snak" nonverbal naturligvis fra pandechakra til pandechakra. Jeg kan endnu skrive meget mere, men vil nu komme til en afslutning. Ved evalueringsmødet anden dag strømmede i starten af min beretning ord fra mine læber, som jeg ikke ved, hvem har formuleret: "Vi er alle i guds hånd", sagde jeg. Det sagt fra en, som i 68 var kommunist og ateist! Men Samsaras hjul drejer sig jo hele tiden. Vi er alle på vej, kommer til nye indsigter, holdninger.Jeg er kommet til den erkendelse nu, at intet kan ske os. Døden er en naturlig proces, en integral bestanddel af livet. Døden rammer kun vores nedslidte krop, som trænger til en fornyelse, hele vores tilstedeværelse her på jorden er kun et gæstespil.
Den normale pris for deltagelsen var jo 1300 kr., Min kone og jeg var jo inviteret med gratis. Dog vil jeg bare fortælle, at jeg med dybfølt taknemmelighed frivilligt betalte de 1300 kr. for den kop "Ayahuasca", som jeg drak. Af dette kan I udlede, hvilken transformationsproces der var sket for mig i denne skæbnesvangre nat. De 1300 kr. var pludselig et latterlig beløb i relation til det syn, jeg fik, ikke mindre end et syn af guds rige.
En kolossal taknemmelighed gennemstrømmede mig, da jeg tænkte på de indianere i urskoven, som sikkert med en slags "trial end error" procedure havde fundet ud af, at to planter blandet sammen og kogt, kan give en indfaldsport til den anden verden. Jeg følte, at denne drik var en gave til hele menneskeheden.
------------
Som supplement til denne beretning vil jeg kort skildre den rystende oplevelse, jeg fik den anden gang, jeg var med i en "Ayahuasca"session. Min kone var ikke med. Hun befandt sig på et kursus i Jylland. Jeg tænkte igen på hende og tænkte, hvor trist det var, at jeg ikke kunne snakke med hende om vores kiksede forhold, om vores problemer. I den bevægede tilstand hørte jeg pludselig til min store overraskelse hendes kærlige, varme stemme sige til mig ud af universets uendelighed: "Kære Reinhard, har du glemt, at i den anden verden findes ikke nogen deling af tid og rum. "Jeg er dog hos dig" - undskyld kære læser, nu må jeg græde - , vi kan dog snakke om alt." Den søde, kærlige stemme af hende bevæger mit hjerte resten af mine dage her på jorden. Det var så rystende.
Jeg kan også endnu henvise til , hvad min mester Osho siger om de fenomener, jeg har set:"Feel the cosmos as a translucent ever-living presence" -se teksten:http://www.deoxy.org/lsdeity.htm
ps. Angående de "forhæng", som gik op for mig "bag mine øjne", så fandt jeg nu en meget interessant formulering hos Osho.Hans formuleringer ryster mig, har jeg dog precis på den måde oplevet min oplysningsoplevelse(Satorioplevelse) for en nat. At Osho i sit ordvalg bruger "curtain", hvor jeg fandt frem til "forhæng" giver mig rigtigt svimmel. Læs selv:
"And this illumination, this luminosity, does not come from anything outside you. It explodes from your innermost core. You are like a lamp, which is covered by many curtains, dark curtains, and no light comes out of it. Then by and by you remove one curtain, then another curtain, then another curtain. And slowly rays start coming - not clear, but a glow. More curtains are removed ... one day when all curtains are dropped, you suddenly see that you are a lamp unto yourself." Lidt fremme i den tale citerer han Buddhas sidste dialog med hans mest trofaste disciple -Ananda-, lige før hans død: "Buddha are saying to him:"Your light is in your own beeing. I am not taking your light away. I was not your light. Otherwise you could have become enligtened. It is your innermost capacity to become, so be courageous, Ananda, and be a light unto yourselv." Lidt videre siger Osho: "That source of luminosity is within you. It is not outside you. If you seek it outside, you seek in vain. Close your eyes and go within yourself. It is there.... waiting since eternity. It is your innermost nature. You are luminosity, your beeing is luminious. This luminosity is not borrowed, it is your innermost core. It is you. You are a light - a light unto yourself!"
Citeret fra Osho bogen:"the discipline of transcendence", side 148-150
I mellemtiden har jeg fået respons fra de læsere, som har læst min tekst. Det falder dem vanskeligt, at "tune" sig ind på min mystiske oplevelse.Det kan jeg godt forstå. Jeg følte jo også ved det helt fremmede syn, at jeg ikke kan gengive det kolossale sanseindtryk sprogligt, idet den sproglige referanceramme vi stakkels mennesker her på jorden har til rådighed, er absurd lille ved synet af " Guds rige". Se også til slut, hvad Osho siger til den problem vi har med at sige noget om et syn, som sprænger alle jordiske erfaringer. Jeg kan endnu huske en besynderlig bemærkning fra en person, som allerede havde drukket den hellige drik før jeg gjorde det, og som på mit spørgsmål, hvad han havde set, sagde: "Jeg har set universet bag universet." En fantastisk bemærkning for mig men rent konkret kunne jeg ikke forstå, hvad han mente med denne kryptiske formulering. Først, da mine forhæng med hjælp af "Ayahuasca" blev trukket til side, blev på en berusende måde for mig alt klart med det, hvad han mente.Læseren er derfor henvist til, at gøre sine egne erfaringer. Alt det hvad jeg har skrevet, er derfor for jer mindfucking" (Citat Osho) - jeg beklager.
Men som ekstra dokumentation for at der findes en "parallel verden" og, hvordan man kan få tilgang til den, har jeg lyst til at skrive en tekst ned, som jeg betragter som min største skat: Teksten af St. Dionysius til hans discipel Timothy, er kommenteret af Osho i bogen "Theologia mystica". Hvordan jeg fik fat i den bog, er for mig også interessant. Jeg var med min ven Uddhar(også en sannyasin) i et antikvariat i Hamborg på jagt efter Osho bøger. Jeg kan endnu tydeligt huske, at min ven ved indgangsdøren pludselig forvandlede til en konkurrent. Nu gjaldt det for mig, at udnytte "hjemfordelen"som tysker angående orientering i en bogforretning. Lynhurtigt ragede jeg altså ca. 8 bøger fra Osho til mig, imens han måttes nøjes med en. Men så fik jeg angående min egoisme en på nakken. Han pegede på, at han var handicapped og at vi derfor skulle pakke alle bøger på en stabel og så vælge ud. Først kunne den ene tage en bog, så den anden en bog osv. Bogen over "St. Dionysius" med den kedelige titel blev til slut liggende. Jeg fik den så generøst tilkendt af Uddhar. Efter læsningen, og efter at jeg fik åbenbaringer, er bogen favoritten af alle bøger, jeg har, og det er ikke så få. Der kan man bare se. Man skal ikke lade sig narre af indpakningen. Da Uddhar indtil nu ikke har læst bogen, kan han jo heller ikke fortryde, at han har givet mig bogen, for ham er bogen sikkert stadigvæk den "grimme ælling". Men nu altså en smagsprøve fra Dionysius formuleringskunst.
Thou trinity beyond being, direct us to the height of mystical revelation,
sublime beyond all thought and light,
wherein the simple, absolute and immutable mysteries of divine truth
are hidden in the translucent darkness of that silence which revealeth in secret.
For this darkness, though of deepest obscurity, is yet radiantly clear, and,
though beyond touch and sight, it overfills our unseeing minds with splendors of transcendent beauty.
This is my prayer, as for you, beloved Thimothy,
exerting yourself sincerely in mystical contemplation, quit the senses, the working of the intellekt,
and all that may be sensed and known, and all that is not and is.
For by this you may unknowingly attain, in as far as it is possible, to the oneness of him,
who is beyond all being and knowlegde,. Thus through indomitable, absolute and pure detachment
of yourself from all things, you will be lifted up to that radiance which is beyond being,
surpassing all and free from all.
----------
Angående brugen af ordet "trinity", så siger Osho til det i den indledende forklaring af hele teksten, som I jo nu desværre ikke kan få af mig -skaf jer selv bogen-,
at "there was no need to use the word"trinity". That is just to befool the whole Christian organisation, because these peoples live in words. Just utter a single word,"trinity," and everything is okay." Det er altså bare camouflage. I sidste ende var det jo for ham som biskop farligt, at formulere sig så kætterisk.
----------
Angående mit problem med sproget siger Osho:
"the experience of truth is like music - yes, more like music than like anything else, because you cannot describe music to anybody else.You can say it was beautiful, but that is an evaluation, your jugdement. You are not describing your mood that happened through the music. There is no way to describe the beauty of music.
The same is true about religious experience. That`s why authentic religion is always mystic. By "mystic" I mean something that can be felt, experienced, but can never be described. Even though you know it, you are incabable of making it known to others; you are almost dumb. The more you know, the more dumb you are. When you have known it absolutely you became almost an absolutely ignorant man.
Dionysius has a special word for it; he calls it agnosia. You must have heard the word "agnostic"; Bertrand Russell used the word for himself. The atheist says there is no God, but he says it as if he knows - that "as if" is always there - as if he has explored the whole reality and has come to know that there is no God. In declaring there is no God he is declaring his knowledge. He is a gnostic: he knows. Gnosis means knowlegde. The theist says there is a God - as if he knows, as if he has attained, arrived. He is also a gnostic; he has gnosis , knowledge. An agnostic means one who says, "I don`t know, neither this way nor that. I don`t know whether God is or God is not. I am utterly ignorant."
Reinhard Winkler, Feddet nr. 8, 5683 Haarby,
Tel-62262513
Fra:
"REINHARD WINKLER"
Til:
amkri@assens.dk,
elsetoft@hotmail.com----- Original Message -----
Subject: spøgelser og Sai baba/læserbrev
----- Original Message -----
From: REINHARD WINKLER
To:
laa-redaktion@fynskemedier.dkSent: Sunday, February 17, 2008 7:46 PM
Subject: læserbrev angående "Sai Baba" spøgelser
Hej alle,
Det følgende har jeg sendt som læserbrev til "Lokalavisen Assens". For jer, som jeg vurderer som særlig interesseret i emnet, har jeg nu taget mig sammen og skrevet det endnu ned, som ellers sprænger rammen af et læserbrev.
Til Lokalavisen
-læserbrev-
Citat fra Henrik Nordbrandt: "Jeg tror ikke på gud men på spøgelser"
Ja der findes mere mellem himmel og jord, (svar på artiklen i uge 7).
Niels Krøjgaard foredrag, i Gamstoftes præstesgård om Sai Babas forbrydelser(Pæderast) i Indien og hans klovnerier med den såkaldt ”hellige aske” og schweizer ure, som han materialiserer, er tankevækkende. Hundredtusinde er faldet for hans plattenslagerier, inden han blev afsløret af skjult kamera. DR1 sendte et dokumentarprogram om den bandit. Foredragsholderen gjorde os med rette opmærksom på de farer, som lurer, når vi bliver konfronteret med såkaldte vidundere eller clairvoyante. Mange fænomener kan ikke stå for en kritisk vurdering.
Men hvad skal man sige til den oplevelse jeg har haft:
Jeg har lige købt en proprietærgaard, sammen med min kone og 3 venner plus hund var jeg i et værelse i den tomme bygning. mens vi der sad på gulvet og spidste vores madpakker, hørte vi skridt i gangen udenfor værelset, Hunden begyndte også straks at gø, da vi alle hørte skridt.. Jeg gik ud med bemærkningen:”Nå, lad mig se, hvem der kommer?”. Men til min stor overraskelse var der ingen i gangen. Lidt forvirret fortsatte vi vores picnik.
Da vi var flyttet ind i gaarden hørte vi flere gange skridt i gangen. Men den største overraskelse fik vi, da vi på torvet i Svendborg tilfældigt kom til at tale med en kvinde. Jeg fortalte om vores nyerhvervelse. ”Ak, det er jo interessant”,sagde hun. ”der har jeg boet de sidste år som lejer. Har I ikke bemærket, at det er en spøgelseshus?” Whow!, hvilken bevis! Hun fortalte ud over ”skridtene” om de gængse fænomener med en hvid kjole og den klassiske kolde lufttræk, som hendes 8 årige søn engang var konfronteret med, som vi selv heldigvis aldrig oplevede. Men et andet fænomen oplevede vi flere gange. Lyset i sidebygningen blev engang tændt og senere også i huset. Det havde hun også oplevet, fortalte hun ved senere møder. Min interesse i den slags fænomener førte til, at jeg opsøgte en gammel karl fra gården. Jeg spurgte ham, om han havde bemærket noget med spøgelser på gården og særlig noget med lystændingen. ”Jo, jo, det kan jeg bare bekræfte. Det forbandede spøgelse tændte ind imellem lyset i kostalden.” Med hans udtalelse blev det tydeligt, at han betragtede spøgelsen på gården som et fast inventar, en realitet, man måtte leve med. I hvertfald er jeg siden den hændelse konverteret fra garvet ateist til agnostiker.
Hvis andre også har oplevet noget tilsvarende, er jeg interesseret i respons per e-mail:
espelund.fyn@get2net.dk eller tel. 62262513. Ja, spørgsmålet i avisens overskrift: Findes der mere mellem himmel og jord, kan jeg entydigt besvare med et ”ja”
----------------------
Her endte læserbrevet og så kommer nu resten af historien:
Engang mødte jeg om morgen på gangen en kvinde som var terapeut og indkvarteret med hendes gruppe i vores proprietærgaard, som efterhånden var blevet til en kursuscenter. Hun har overnattet i det værelse, hvor vi i starten har hørt skridtene fra gangen.Med korslagte arme og et sammenbidt ansigtsudtryk, som vidste tydelig ubehag, stirrede hun til mig og til loftet og pressede følgende ord frem:" Her er et eller andet, som påvirker mig negativ." Jeg, som jo med det samme vidste, hvad det kunne være -vores spøgelse naturligvis- reagerede forretningsmæssigt og sagde til hende: "Hvad skal her være? Her er dog ikke noget særlig." Jeg tænker indimellem, om jeg nu, hvor jeg er efterlønner, skal skrive til hende og sige hende sandheden om det, hvad har ligget til grunde for hendes ubehag. Øjensynligt har hun jo haft den sensibilitet, at knytte kontakt til spøgelsen. Interessant var for mig også, at jeg nogle år senere fandt tilgang til lokalhistorien af området imellem Svendborg og Kværndrup. I de skripter blev der noteret, at folk har omkring midnatstid(naturligvis!!) set processioner af spøgelser, som med lanterner bevægede sig over markerne imellem Lakkendrupvej og Hønsehavevejen. Igen en indikator, at alt det, vi og andre har oplevet ikke kan være kun et sansebedrag. Min historie med spøgelser ender dermed, at en skønne dag kommer en lærer hen til mig, som vil leje sig ind i mine lokaler. Jeg er afvisende men fortæller ham om spøgelsen."Ak, det er jo interessant", siger han. Jeg er spøgelsesuddriver. Ham ordner jeg med det samme." Vi, dvs. din kone, din bekendt, du og jeg, tager os ved hænderne, koncentrerer os på spøgelsen og sender ham med kærlige tankegangene afsted ." Jeg tænkte endnu, det banale ritual er dog sikkert ikke tilstrækkelig, at sende en spøgelse afsted. Men til min glædelig overraskelse har vi siden hen aldrig mere oplevet noget unaturligt. Indimellem var jeg sågar skuffet over, at han var absentered. Det var dog trods alt en oplevelse af det specielle, at har en spøgelse i huset og det i en verden, som er ellers så frygtelig forpligtet til rationaliteten. I parentes sagt kan jeg endnu bemærke, at den sidste ejer af slægtsgården har skudt sig med en haglgevær i munden, ca. to år før vi købte gården, sådan set jo efter det hvad man har læst, en velegnet kandidat for at mutere til en spøgelse. Men spøgelsesfenomener var jo efter karlens beretning allerede i gang før han har skudt sig. I den "tibetan book of living and dying" fra Sogyal Rinpoche, side 291 har jeg fundet følgende interessante citat:"The whole of the bardo of becoming has an average duration of forty-nine days, and a minimum length of one week. But it varies, just as now some people live to be a hundred years old, and others die in their youth. Some can even get stuck in the bardo, to become spirits or ghosts."Sådan set har vi jo gjort en god gerning, at befri ham fra sine lænker, så at han eller hun nu kan komme videre i den reinkarnationskarussel.
Alene også det faktum, at i så mange kultursprog findes et passende udtryk for spøgelser, er for mig et bevis, at spøgelser må være en realitet. At spøgelser har nemt med, at tænde lys, har jeg nu også igennem literaturstudium fundet ud, at spøgelser opererer øjensynligt på den frekvens, som også strømmen bruger. Men irriterende er for mig dog, at væsener fra den anden verden kan forhøje min strømregning. Det betragter jeg som en egentligt ikke tilladt overgreb.
Angående "Sai Baba" vil jeg endnu gerne citere, hvad min åndelig mester Osho eller tidligere nævnt "Bhagwan"(har desværre forladt sin krop allerede 1990) har formuleret om ham allerede 1980 i hans "lecture" i Poona, nu Pune/Indien. I den tid var Sai Baba endnu ikke afsløret og mange "dumme Dänen" valfartete til hans Ashram i Indien.Følgende spørgsmål blev stillet til Osho, som jeg citerer udførlig, fordi jeg godt kan lide hans svar:
"Bhagwan,
I understand you said the other day in the lecture that Jesus did not walk on water and there are no miracles as such. But by practicing the samyama on Patanjali\'s udana sutra, is not man able to do this?Please comment"
"Anand Guenter,
I say again that there are no miracles as such, because the whole existence is a miracle. What more miracles can there be? Each moment, each event, is miraculous.
The religious person is one for whom everything, from the most ordinary to the most extraordinary, has become a miracle. A seed growing green leaves, is it not a miracle far greater than any guy walking on the Sea of Galilee ? A bird flying in the sky, on the wing, is not a greater miracle than anybody walking on fire? The roses, the lotuses, the marigolds, the millions of flowers... and you don\'t see any miracles in them.
And you look for stupid things. Somebody materializing a Swiss-made watch - that is a miracle, and a rose is not a miracle. Somebody producing holy ash - that is a miracle, and the man who produces holy ash is nothing but an asshole! - and a cuckoo calling from the distance is not a miracle. You are blind, utterly blind and insane. You can only believe in childish things. You are not in search of the real magic of life; that\'s why stupid magicians can deceive you.
Just to be is more than one can believe. To be able to breath, to be able to see the rising sun, to be able to hear the chirping of the birds, to be able to feel love, prayer, gratitude, silence...This very moment - this is a miracle. The silence that encompasses you, the love that transpires between me and you, the communion, the satsang, with open hearts like lotuses - you are drinking me with such vulnerability, with such immense trust - what more miracles are needed to prove that existence is a mystery?"
Citat fra bogen "Theologia Mystica - discourses on The Treatise of St. Dionysius", side 174/175.
Ak, jeg kan ikke lad være, at presentere endnu en vits fra Osho angående emnet. Den er så god:
"I have heard a story that Jesus, Luke, John, all three were going to the boat that was in the middle of the lake. Luke walked over the water, then John also walked over the water; they both reached the boat,. Then Jesus followed them and started sinking. Luke said to John, "Should we tell him where the rocks are?"
Ak, den er også god:
In a small town there was a lake whose waters were known to be miraculous. People came to the lake, dived into its waters and came out the other side cured.
"I have seen it all,"stated an old-timer of the town."I have seen a blind man jump into the lake and emerge on the other side, yelling,\'I can see! I can see!"
An old and poor cripple listening to the story decided to go to the miraculous lake himself. When he got there he saw a man with one leg jump into the lake and come out the other side crying in disbelief, " I I can walk! I have two legs!"
The cripple could not wait any longer, so he jumped into his old wheel-chair and pushed himself into the lake...
The townspeople pulled him out the other side, dead. But his wheel-chair came out with brand new tires!
Oshos kommentar til det og til Anand Guenters spørgsmål: Why are you here? Why does this whole existence exist? Is it not tremendously mysterious, miraculous?
And you are asking for small things. Those small things are all invented; they are small magic tricks - or those things exist only in stories.
Love
Reinhard(Amir)Winkler
Feddet nr. 8
5683 Haarby
Tel. 62262513