hej psy

jeg har været så heldig at støde på nogle vildtvoksende pragtsnerler på en af mine vandreture i det østjyske landskab. og er meget interesseret i at høste disse blomster for frø når de engang er klar til dette. har søgt, og ledt efter info om dette, desværre uden held..
derfor spørger jeg nogle af jer kloge hoveder om i evt. har haft held med at høste frø fra denne skønne plante?
det jeg godt kunne tænke mig at vide er først og fremmest, hvordan man gør det uden at skade planten (det kunne jo være fedt hvis der lige kunne komme nogle flere blomster på inden jeg bare hensynsløst hakker planten ned og slår den ihjel)
derudover kunne jeg også godt tænke mig at vide hvornår de er klar til at høste (hvornår har frøene det største indhold af aktiv materiale)
og vil planten komme op igen næste år af sig selv? eller skal jeg lige smide et par frø i jorden inden jeg går derfra igen (den er jo meget smuk og pynter fint, så jeg tænker, at både jeg og andre ville være glad for at se dem igen til næste år)
al info, og evt. links vil blive sat utroligt meget pris på

på forhånd tak