Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 01:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Det forholder sig sådan at en af mine rygekammerater har fået en hash-psykose, og er kommet i behandling. Ingen af os andre gutter kan sætte os ind i hvordan han har det. Den anden dag var han forbi med en flaske vin og sagde undskyld for at han havde slået "Erik" her den anden dag. Det var så bare sket for 2 år siden. Det tror han var for nylig. Hans adfærd er ændret drastisk og han er skrøbelig, ustabil, man snakker forbi ham og han forsår ikke hvad man siger. Han har lagt færdigrullet pinde frem på bordet, ikke ryddet op efter sig når han har lavet en pind osv. for at blive opdaget!

Alt dette har resulteret i at han har vist vores facebook-side med vores ryger-billeder til sine forældre. Hans forældre har kørt rundt til hele drengegruppen og han er skyld i at vi alle er blevet taget. Skal vi snakke med ham stadig fordi han er så fucked op og går sikkert helt ned uden venner, eller skal vi lukke ham helt ude, nu når han er skyld i at vi alle skal tage tests og at vores tillidsbånd til vores forældre er så langt nede så det aldrig kommer helt op det samme sted igen.

Peace out

Medlem

Geografisk sted: sydpolen
Ikke for at lyde som en stor idiot men hvorfor poster du det her og hvad er dit formål ved det ? skal vi have sympati for dig og dine venner ? håber alt går vel for dig og dine venner det skal nok komme til at blive retet op på.. har også selv prøvet at blive taget men jeg er så heldig at jeg har en far som er gammel pothead så han tog det ikke så tungt men en god snak og en skider så bliver det nok godt igen.. og vedrørende ham psykose kammeraten der så lad ham få tid og plads til at komme sig..

Junior medlem

Min far er politimand og min mor er fængselsbetjent, så de har et lidt andet synspunkt end din far.
Du svarede på spørgsmålet, så du har vel set formålet ved dette indlæg.

Medlem

Geografisk sted: sydpolen
Jeg ser ikke rigtigt noget spørgsmål ?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In a curious mind
Jeg tror hans spørgsmål går på hvad de skal stille op med venskabet til den kammerat som fik en psykose.

Jakob; jeg kan forstå i alle er under 18? Forholdet med dine forældre afhænger af dig nu. Hvis du vil have det til at virke, så kan du jo lige så godt snakke med dem om rygningen, nu hvor du er blevet taget. Bare nævn at du føler at hash er en gråzone i loven, fordi mange mener det skal legaliseres lige som alkohol. Det skal nok rette sig op, så længe du har lidt fornuft og er lidt smart.

Angående din ven, hvis han virkelig er i en psykose, så kan han ikke gøre for hans handlinger, så lad være med at dømme ham for det han har gjort under sin psykiske syge. Hvis i støtter ham, men giver ham plads til at komme på benene igen, så skal han nok komme til sig selv på et tidspunkt.

God vind

Junior medlem

Lige som MariJuanita siger skal i selvfølgelig give ham plads og ikke bare dumpe ham for hans handlinger under psykosen, det ville jo være helt ved siden af. Han var jeres kammerat da han ikke havde en psykose, så på et eller andet punkt må i være der mere for ham end da han ikke havde en, for han har ikke styr på sine handlinger, ikke døm ham men giv ham den plads han skal have og snak til ham uden irritation, men så han kan forstå det.

Og det med jeres forældre det ville jo have kommet på et eller andet tidspunkt, især når i har lavet en gruppe på facebook, hvor i smider billeder af jer selv hvor i "hygger med klumben", det kan godt være at det kun er jer som kan se gruppen osv. men tænk lige en ekstra gang over hvor mange "beviser" i vil efterlade jer, for det har jo kun det formål at man kan kigge tilbage på den tid og grine lidt af det.
Jeg har også været det igennem med mine forældre, det kan ikke undgåes hvis man ryger ofte måske dagligt. Men jeg tog en god snak med dem om mit synes punkt til hash, og de var ikke enige for er jo fyldt med en masse ting som ikke passer, men også en del af de ting som længere varrigt brug af hash fører med sig, men de blev ved med at sige jeg skulle vente til at jeg blev 18 og havde fået min uddannelse, så kunne jeg selv bestemme hvad jeg ville gøre med mit liv, men til sidst så de at jeg godt kunne fungere normalt og passe min skole og arbejde med gode resultater, så de endte med at accepterede det. Det skal også lige siges at mig og mine forældres forhold blev meget bedre da jeg ikke hele tiden skulle køre skjult dagsordning, ikke fordi vi snakkede om hvor meget jeg røg og hvor ofte jeg gjorde det, men tror at det var fordi at de fandt en ro i at de ikke hele tiden skulle bekymre sig om hvad jeg nu lavet, jeg havde det også selv meget bedre efter det.

Så vil bare lige sige igen, at i er hans kammerater og i skal hjælpe ham og bære over med ham, for han gør det jo ikke for at ramme jer, men fordi han har en psykose, det kunne lige så godt have været dig, vend og drej den lige lidt, før at du poster sådan noget, jeg synes ikke det var særlig fedt at du faktisk har tænkt over at droppe ham som kammerat pga. af hans psykose..

Men jeg håber at dig og dine kammerater finder ud af det, og får støttet jeres kammerat så godt i nu kan, for han skal nok blive sig selv igen.

P.L.U.R.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
synd for din kammi osv, men kæft en kegle.. det bare dårlig stil det der.
Og MON IKKE om dine forældre nok skal få tillid til dig igen, ellers er det sku nogle dårlige forældre.

Medlem

synd for din kammi osv, men kæft en kegle.. det bare dårlig stil det der.
Og MON IKKE om dine forældre nok skal få tillid til dig igen, ellers er det sku nogle dårlige forældre.

Det lyder ikke som om du før har været tæt på en med psykose... Pas lige på med hvad du kalder folk

Dedikeret medlem
Brugeravatar

dårlig stil af forældrerne

Dedikeret medlem

Det har jeg men du kan jo ikke bare sige at alle psykoser er ens der er sku meget der kan gå galt. ærlig talt vil jeg sku sige det er jeres egen skyld at i ikke har opdaget det og fået skaffet noget hjælp til ham når det åbenbart var det eneste han ville have siden han "valgte" og blive busted...

Medlem

Det har jeg men du kan jo ikke bare sige at alle psykoser er ens der er sku meget der kan gå galt. ærlig talt vil jeg sku sige det er jeres egen skyld at i ikke har opdaget det og fået skaffet noget hjælp til ham når det åbenbart var det eneste han ville have siden han "valgte" og blive busted...

this

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Jeg synes ikke rigtig at i kan være bekendte at give jeres kammerat skylden for at der er blevet brudt noget tillid til jeres forældre. I har vel allesammen røget hash, selvom i alle vidste at jeres forældre ikke accepterede det, og når i selv misbruger jeres forældres tillid så kan i da ikke rigtig skyde skylden på andre end jer selv over at den bliver brudt! Hvis jeres kammerat har fået en psykose så synes jeg da helt klart at i som han venner skal være der for ham. Hvis i udstøder ham fordi at i er fornærmet over hans opførsel mens han har en psykose, så er i da i den grad nogle rigtig rådne kammerater...

Junior medlem

Jeg synes ikke rigtig at i kan være bekendte at give jeres kammerat skylden for at der er blevet brudt noget tillid til jeres forældre. I har vel allesammen røget hash, selvom i alle vidste at jeres forældre ikke accepterede det, og når i selv misbruger jeres forældres tillid så kan i da ikke rigtig skyde skylden på andre end jer selv over at den bliver brudt! Hvis jeres kammerat har fået en psykose så synes jeg da helt klart at i som han venner skal være der for ham. Hvis i udstøder ham fordi at i er fornærmet over hans opførsel mens han har en psykose, så er i da i den grad nogle rigtig rådne kammerater...

Lige præcis!

Håber virkelig at du tager det som bliver sagt til dig, og får snakket om det med dine kammerater og i får snakket om hvordan i bedst kan hjælpe jeres kammerater igennem det helvede han går rundt i..

Medlem

Der findes ikke hash psykoser, så manden har fået psykose, aight jeg ville stadig chill med ham, kun fordi han SKAL KIG PÅ hvergang jeg tænder en pind.

Medlem

Ved du hvad lille ven,hvis du er så ked af at have skuffet dine panser forældre skulle du nok have tænkt på det før du begyndte at ryge.Jeg har det skide godt med du er blevet bustet og jeres småborgerlige hjem har fået skrammer i lakken fordi lille du er blevet taget i at ryge.

Vær dog en mand og lad vær med at klynke,lad vær med at skyde skylden på andre,og især ikke på en som du kan se ikke har det særligt godt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Esrarli_Gözler - Så så så, slap da lige lidt af.. Forældrene læser nok ikke med herinde, så der er da ingen grund til det der. Det er jo ikke sønnen der har valgt hans forældres karrierevej.

On topic:
I skal da helt sikkert hjælpe ham!
Prøv at vend situationen om, og forstil dig, at det var dig der havde fået psykosen, og du i håbet om at kunne finde en vej ud af det helvede du var i, havde fortalt dine forældre alt hvad de ville vide, i håbet om de kunne hjælpe dig.
Hvordan ville du så have det, hvis alle dine venner vendte dig ryggen i samme omgang?
Han har jo ikke gjort det med intentioner om at rykke jer med i faldet.

Til det med at han har slået Erik - Er han ikke i en form for behandling nu? Muligvis kan den episode være et dårligt minde, som han har i forbindelse med jeres vennekreds. Derfor kan det være noget der har fyldt meget i hans hoved igennem de sidste to år, når han har været sammen med jer, eller måske endda først noget der er begyndt at komme frem igen, efter han er begyndt at ryge hash.
Jeg siger selvfølgelig ikke det er tilfældet, men det kan helt sikkert være en del der gør hans psykose værre. Derfor vil jeg råde jer til at vise ham respekt og omsorg, når han kommer og siger sådan noget til jer.
Det viser jo trodsalt at han har en smule empati, samtidig med du sidder her og nærmest viser det stik modsatte overfor ham? Synes du ikke det er lidt paradoksalt?

Tænk på at jeres forældre også er skræmt for vid og sans. De frygter jo at i ender i samme båd, og vil selvfølgelig derfor gøre alt for at forhindre det i at ske..
Vent til i bliver 18, så kan i vel begynde at ryge igen.

Junior medlem
Brugeravatar

Man skal for det første aldrig lægge sådan noget ud på Facebook! Ved at bruge FB accepterer du deres regler, prøv at nærlæs dem en gang, så vil du bl.a. finde ud af at alt det man poster på FB vil blive bevaret i deres database, også selvom du sletter det! Allerede det giver mig den vildeste nøjern på...

Det er godt nok også mega uheldigt, at dine forældre lige oven i købet er autoritære politiansatte. Men så må de vel også vide alt om, at tilfældige unge på din alder bliver busted i at ryge fed flere gange om ugen. Prøv at brug den der "Det skal jo prøves"-undskyldning.

Medlem
Brugeravatar

At I er blevet busted er da jeres egen skyld, når i er så dumme at lægge beviser i en gruppe på facebook. At give ham skylden på grund af en psykose han ikke kan gøre for, er alt for langt ude.

Jeg tror godt du kan glemme alt om at ryge mere, jeres forældre er jo vildt bange for at det sker for jer, så de vil gøre alt for at få jer til at stoppe, og holde vildt meget øje med jer. Og at dine forældre er pansere gør jo ikke ligefrem sagen bedre.

Jeg tror det er bedst hvis du siger til dine forældre at du ikke vil ryge mere, og så også lader vær. Og så selvfølgelig hjælpe vennen så godt i kan, sæt dig selv i hans sted, og husk at han ikke kan gøre for det.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: ja
Ved du hvad lille ven,hvis du er så ked af at have skuffet dine panser forældre skulle du nok have tænkt på det før du begyndte at ryge.Jeg har det skide godt med du er blevet bustet og jeres småborgerlige hjem har fået skrammer i lakken fordi lille du er blevet taget i at ryge.

Chill the fuck down! Du kan sgu da ikke vide om hans forældre er borgerlige, og selv hvis det er gør det da ikke noget? Slap lige af, og stop med at hate på politiet - det er dårlig stil!

Til trådstarter:

Jeg er sgu også blevet busted af mine forældre i at ryge. Prøv at tage en snak med dem, og hvis de slet ikke tolere det, så hold det skjult for dem. Jeg er forresten sikker på at deres tillid til dig er fuldstændig igen, om en måneds-tid ;)

Det er trods alt nok din ven med psykosen der har det sværest!

Junior medlem

regyr skrev:

Chill the fuck down! Du kan sgu da ikke vide om hans forældre er borgerlige, og selv hvis det er gør det da ikke noget? Slap lige af, og stop med at hate på politiet - det er dårlig stil!

Til trådstarter:

Jeg er sgu også blevet busted af mine forældre i at ryge. Prøv at tage en snak med dem, og hvis de slet ikke tolere det, så hold det skjult for dem. Jeg er forresten sikker på at deres tillid til dig er fuldstændig igen, om en måneds-tid ;)

Det er trods alt nok din ven med psykosen der har det sværest!

Fuldstændig enig!! Og nu er der jo gået et halvt år siden TS startede topic sååå..... :wink:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]