Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jun 2025 00:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hey Psy.
Jeg er ved at indse jeg har et problem med cannabis, da det er begyndt at styre min hverdag for meget, kan ikke rigtig se nogen glæde uden det, eller komme igennem hverdagen uden at ryge en fed eller tage et bonghoved.
Mit spørgsmål er, om i har nogle gode råd til at stoppe, er ikke den store fan af sport da jeg har en ren ud sagt skod kondi og mange skader, håber i kan give nogle gode råd til at stoppe, har røget det on/off i 2 år ca, gerne 1 - 2 gange om ugen, men har her på det sidste røget næsten hverdag i nogle uger for at kunne klare hverdagen ( ved godt det ikke lyder af meget, men syntes det er lidt for tidligt at jeg har sådan et forbrug eftersom jeg kun er 16 snart 17 ) :)
- Sibben

Dedikeret medlem

Geografisk sted: sted
Der er tonsvis af råd herinde. Søg lidt rundt.

http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=38445

Medlem

Hvad laver du til hverdag?

Junior medlem

jeg går i skole

Medlem

ok. Jeg vil anbefale at du mander dig lidt op og tager beslutningen om at stoppe nu. Det betyder ikke, du aldrig kan ryge igen, der er altid weekender og ferier, men start lige med at holde en lang pause fra det. Mærk hvordan du får mere overskud i din hverdag, og bliver mere udadvendt igen. Jeg garantere dig for at du vil blive meget gladere efter kort tid. Du er 16 år, du udvikler dig rigtig meget for tiden og du vil meget hurtigt glemme hashen og få skabt dig en identitet uden, som jeg er sikker på, du vil blive gladere for.

Det kunne måske hjælpe hvis du begyndte at fokusere mere på din skole og venner. Begynd at spil et instrument, find en god bog hvis du er til det... find nogle grineren serier. som 16 årig er der vel en masse piger og fester. Det er langt mere spændende end at ryge hele tiden og hvis du bare prøver at droppe hashen lover jeg at du vil opdage det.

Hvis du stadig går i folkeskole er det også vigtigt at du er lidt klar i hovedet, du skal vel snart ud og vælge uddannelse.

Kan godt være det lyder lidt som en standard svar, men min erfaring siger at det virker

PS vil lige tilføje at hash afhængigheden er så stærk som du selv gør den til. Ved godt at man kan føle sig helt fortabt uden i perioder hvor man ryger meget, men der går ikke mange dage før man har vænnet sig til ikke at have den sutteklud. Hvis du gør det til et stort problem og siger til dig selv at du mangler det hele tiden, så VIL du have svært ved at sove og lign. "abstinenser". Hvis du derimod bare accepterer at du ikke skal ryge i et stykke tid, lægger det bag dig og fokusere på hvad du nu skal af fede ting i dit liv, fremfor at fokusere på hvad du føler du mangler lige nu, bliver det 1000 gange lettere og du vil ikke engang savne det.

der er fissegaranti hvis du får styr på dit liv!

Junior medlem

Mange tak Brygs, vil prøve at finde noget andet at lave, har koncentration's besvær så bøger bliver nok ikke det bedste, men mange tak for svaret! :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Viljestyrke er det vigtigste. Du har indset noget de fleste hashmisbrugere, ikke har lyst til; at hash ødelægger din hverdag, og det skal du blive ved med at huske på.
Jeg stoppede for 3 måneder siden idag. Flere gange har jeg måttet minde mig selv om hvor skidt jeg havde det som misbruger, når trangen har meldt sig, og det har virket upåklageligt.
Mange snakker om motion og hobby osv. Det kan naturligvis være en rigtig god hjælp, men ikke nødvendigt. Bare fordi man stopper med at ryge hash betyder det ikke at NU skal man ud og pumpe jern og vende op og ned på den hverdag man kendte før.
Personligt begyndte jeg at æde masser af mad, stene tv halvdelen af døgnet, og så sove. Ikke en særlig fed måned, men det gjorde hvad det skulle; holde mig væk fra hash.
Nu er jeg meget social, har både kvittet smøger og tjald, passer min skole og er fysisk aktiv. Man skal bare give det noget tid. Man får ikke sin normale dagligdag tilbage lige efter man har lagt hashen fra sig desværre, men det kommer.

Nogle vigtige regler for mit stop var:
-Jeg måtte ikke være i nærheden af hash, da det fristede for meget (så ingen besøg hos gamle hasherkammerater)
-Skru ned på byturerne; alkohol er en bitch, når man har cravings.
-ryg ALDRIG hash igen. Tilbagefald er slet ikke acceptable. Vil man stoppe må man stoppe.
-Se ikke hashrelateret tv. Man bliver fristet før man ved af det.
-Mind dig selv om hvorfor du stoppede.

For mig var det sværeste ikke at stoppe med hash; det var faktisk at få en normal dagligdag igen, men kan kun glæde mig over, at jeg har lagt det lort fra mig.

Held og lykke med dit rygestop! Husk på der altid er masser af hjælp at hente for folk, der har brug for det!

Junior medlem

Mange tak Samuel, det var nogle meget nyttige råd du kom med de kan helt sikkert bruges, og så gav det også meget lys for mig i fremtiden! :-)

Junior medlem

Heej Psy :o

Er en ung kvinde på 26 år. Jeg har røget tjald hverdag i 4 år ca. nu, jeg elsker mine joints på alle tider af døgnet. Men nu kan jeg godt mærke, at det ikke rigtigt fungerer for mig mere at ryge. Har nu prøvet nogle gange at sige til mig selv, at jeg skal stoppe, men jeg når aldrig langt op af dagen før at jeg alligevel ender med at købe noget nyt.

Gad godt hører lidt gode starts tricks, kan ikke rigtigt komme igang, men har motivation for det, og glæder mig til at kunne blive "fest" ryger igen :)

Peace Cha Cha

Medlem
Brugeravatar

Heej Psy :o

Er en ung kvinde på 26 år. Jeg har røget tjald hverdag i 4 år ca. nu, jeg elsker mine joints på alle tider af døgnet. Men nu kan jeg godt mærke, at det ikke rigtigt fungerer for mig mere at ryge. Har nu prøvet nogle gange at sige til mig selv, at jeg skal stoppe, men jeg når aldrig langt op af dagen før at jeg alligevel ender med at købe noget nyt.

Gad godt hører lidt gode starts tricks, kan ikke rigtigt komme igang, men har motivation for det, og glæder mig til at kunne blive "fest" ryger igen :)

Peace Cha Cha

Af personlig erfaring ved jeg, at det desværre kan være meget svært at blive weekendsryger/festryger, når man først eengang har haft et cannabismisbrug. Det kan lade sig gøre, men en gang misbruger, altid misbruger. Pas på med at tro, at du kan ryge igen efter en måneds tid. Det er ofte det, der er gået galt for mig når jeg har holdt ryge pause. Pm sendt. Held og lykke.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]