Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 01:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej psychedelia!
Jeg har ingennem en længere periode fulgt med på forummet, og jeg føler mig mest tryg ved at henvende mig omkring mit problem her.

Det står sådan til, at min elskede far har haft kræft igennem en længere periode, og lige nu er han på en streng kemokur, som efterlader ham uden appetit og med smerter. Min mor og jeg har endelig fået overtalt ham til at indtage cannabis mod smerter, men primært for bedre appetit.
Min far har i hele hans voksne liv arbejdet i psykiatrien, og har derfor kun set til bagsiden af medaljen af THC. Han er derfor lidt bange overfor hele ideen, da han aldrig har indtaget THC(Hvilket kom meget bag på mig, da min mor er gammel thy-hippi - modsætninger mødes kan man vist trygt sige :P). Desuden har jeg mulighed for at få noget pot af en ven når som helst på året.

Long story short:
Jeg har anskaffet mig noget pot, som min far er gået med til at indtage som te.
Han er bange for at blive pinligt skæv første gang og gøre pinlige ting :P

Jeg vil derfor blive rigtigt taknemmelig, hvis at nogle af jer havde nogle links/viden omkring:
Dyrkelsesmetoder til at opnå den bedste kvalitet for en kræftramt.
En god opskrift på pot-te
En form for dosering til kræftramt?

Alle gode råd modtages med kyshånd :D

Med forhåbningsfuld hilsen
Saxquatch

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Berlin
Friskt af ham at han har mod på at prøve det, specielt hvis han har arbejdet inden for psykiatrien. Ved næsten ikke noget om cannabis i forbindelse med kræft, men kan forestille mig at det helst skulle være af indica sorten. Og så ville jeg også holde rimeligt meget igen med dosen både fordi det er te, fordi han ikke har prøvet det før og desuden er påvirket af kemo. Så kan han jo altid tage lidt mere næste gang hvis det var for lidt. Håber der er nogen andre som kan hjælpe mere specifikt.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Jeg tror heller ikke der skal en særlig høj dosis til når man kun indtager stoffet for at øge appetitten (kunne forestille mig 0.1-0.2 gram er nok pr. dag). Jeg mærker i hvert fald selv en øget appetit efter få sug.
Du skal finde en indica domineret sort og lade den modne helt færdig før høst. Brug et mikroskop og tjek hvordan trichomesne ser ud:

Billede

De skal helst have amber looket for at virke som du efterspørger. Hvis du høster for tidligt vil der være større chance for at han bliver fjollet, hvilket han jo ikke ønsker.

Jeg har dog aldrig selv brugt cannabis med medicinsk øjemed, men efter hvad jeg har læst skulle ovenstående dyrkningsmetode og sort være mest givende.

Medlem

Hey Saxcuatch, jeg er ked af at høre det om din far og jeg håber alt det bedste for jer.

Siden din far har arbejdet inden for psykiatrien er der her til at starte med et litteratur-review fra British Journal of Psychiatry som sammenholder en stor mængde studier omhandlende netop kvalme/smertelindring af kræftpatienter med cannabinoider og som konkluderer at cannabinoider kan lindre disse symptomer. Dog nævnte forfatterne at studierne var af svingende kvalitet.

Mht. dine spørgsmål:

1. Som Kvart og Joseph Hashdropz også siger vil jeg tro, at cannabis af sorten indica er at foretrække medicinsk, da der er større indhold af CBD (cannabidiol) i forhold til sativa hvilket kan reducere risikoen for at få angstanfald og generelt er mere afslappende/sløvende (reference). Hvis det du har mulighed for at få fat på rent faktisk er pot og ikke skunk, så behøver du ikke at være så påpasselig med art og sort, indholdet er langt mindre end hvis sorten er forædlet og/eller dyrket indendørs. Prøv jer dog først frem med en lille mængde og vent med at undersøge dyrkning til I har fundet ud af om det er noget for din far.

2. Te med pot tror jeg ikke er det smarteste. Cannabinoiderne er ikke opløselige i vand, så hvis din far kun har tænkt sig at drikke teen og ikke spise bladene med så er der ikke så stor chance for at han får en effekt. Rygning af cannabis kan faktisk være en rigtig smart administrationsvej, da det er nemt at kontrollere dosis og virkning (stop når man mærker det) og det virker hurtigere. Jeg mener dog at den mest anvendte administrationsvej for kræftpatienter i Californien for tiden er at bruge vaporizer (fordamper kun cannabinoiderne så man ikke får alle de kræftfremkaldende stoffer og ting som kulilte med). Hvis I beslutter jer for at det skal indtages oralt vil jeg anbefale at lave cannasmør af potten, det kan bruges i stort set al madlavning hvor man bruger smør dog ikke stegning. Der findes masser af opskrifter på nettet. Bare husk at holde styr på dosis, oral administration kan have en voldsom, næsten hallucinogen, effekt.

3. Dosis er meget individuel, så start med en lille smule og bevæg jer op indtil den ønskede effekt. Dog viste nogle af studierne fra litteratur-reviewet at de fleste gavnlige effekter for kræftpatienter bliver mere fremtrædende ved højere doser.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Man kan da godt stege med cannasmør og få en effekt af madvaren bagefter eller jeg helt gal på den? Der vil bare være meget spild ved at gøre det, da meget af fedtstoffet dermed vil blive på panden.

Medlem

Man kan da godt stege med cannasmør og få en effekt af madvaren bagefter eller jeg helt gal på den? Der vil bare være meget spild ved at gøre det, da meget af fedtstoffet dermed vil blive på panden.

Jeg er lidt i tvivl om ved hvor høj temperatur smør koger ved, da det jo er en vand/olie blanding. Jeg tror dog at man ved stegning kommer en smule over den temperatur hvor THC bliver nedbrudt, men jeg er ikke sikker.

Hvis det ikke virker kan man kan vel altid lave en god, brun cannasovs af resterne? 8)

Junior medlem

Tusind tak for svarende og opbakningen! :D

Jeg har adgang til både indica og sativa, og min ven er med på at vente med at høste sativaen til at planten er modnet helt, så det virker helt ideelt.

Kan han opnå den fulde effekt så længe, at han spiser potten efter at have drukket teen? Min far er ikke så meget for at ryge potten, og det var derfor at vi fik foreslået te af en ven. Han nævnte noget med en Thailansk pot-te som skal koges op med mælk i 6 timer, netop så cannabinoiderne kan binde sig til fedtet i mælken. Er det noget i nogensinde har hørt noget om? :)
Ellers virker cannabutter som et fantastisk alternativ!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
det er vist potchai du søger :) det kan du finde massere om herinde på forummet, sad faktisk og søgte efter en god opskrift på potchai til dig da jeg istedet løb ind i det her

viewtopic.php?f=3&t=24419
Citat:
1/4 L fløde
1/2 L mælk
En teske vanille/-sukker
En teske kanel
2 spiseskeer honning
tjald

Varm fløden godt op i en lille gryde og tilsæt pulveriseret tjald. Varm godt igennem i 15min og sørg for at komme højt op med temperaturen. Stil fløden i køleskabet eller fryser derefter

Smelt honningen i mikro 10 sek og rør kanel og vanille ud i den. Tilsæt den kolde fløde og gennemrør til en homogen blanding
Hæld mælken i og rør godt rundt. Stil koldt og nyd med sugerør og evt. lidt frugt en varm sommerdag.

Mælk kan med fordel udelades og hele herligheden smides i isforme og puttes i fryseren for en optimal kold skævert

God sommer

måske det også kunne være noget ? men der tales vist om hash og ikke pot.
ellers så kig her http://dcfonline.dk/b/Bwana_s_K_kken__kogebog_.pdf der er massere af opskrifter.

Citat:
Pot-chai:
Saml alt du har af gamle blade/stængler/skud/smuller osv. - Hvis du har rester fra dit
hampesmør så smid dem i.
Tag en stor gryde og smid 2 liter vand og 1 liter mælk (cannabis er ikke vandopløsligt men kan
opløses i små mænger fedtstof (mælkefedt)) lad det koge i 2- 3 timer (småsimmre).
Sluk og lad det trække til næste dag.
Varm gryden langsomt op og tilsæt lidt kanel, kardemomme, vanillie, allehånde og muskatnød
(tilsammen en teske-fuld) samt 4-5 stk spsk honning.
Når blandingen koger tilsætter man 2 liter mælk og man lader den småsimre to timer.
Tilbehør: Pandekager med is og syltetøj.

Junior medlem

Ahh tusind tak! Jeg forsøger mig med en mild version i morgen! :D

Medlem
Brugeravatar

Når du får tid, må du meget gerne opdatere om hvordan det er gået.

God bedring!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ja pot chai er en bedre idé en the. Jeg lavede selv en god en for nogle uger siden:

½ liter fløde
½ liter mælk
1 liter vand
10 gram pot (den blev lavet med det formål at blive godt skæv, kunne forestille mig det halve til medicinsk brug)
Kanel
Nelikker
Vanilie
Honning
Kardemomme

Varm potten op i fløden i 10-20 minutter. Så kog det sammen med resten af ingredienserne i 1-2 timer også har du en lækker chai!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Det lyder IMO lidt overkill at koge potten i 6 timer. Man plejer ganske rigtigt at varme det op og opløse det i fedt, men det er altså ikke nødvendigt at koge det i 6 timer. Grunden til at man som reglen varmer sit cannabis sammen med noget fedt når man kokkererer med det er at cannabis består mest af THCA (THC-syre) og ikke af THC som er den gængse opfattelse. THCA omdannes langsomt til THC i cannabis, men processen speedes op ved opvarmning. Hvis ens cannabis produkt har været oppe over ca. 110 grader celcius kan man godt regne med at alt THCA er blevet omdannet til THC. THC er meget mere psykoaktivt end THCA, og da THCA ikke bliver til THC i kroppen er det mest optimalt at have omdannet så meget som muligt af THCA'en til THC inden man spiser det. Samtidig går THC hurtigere i kroppen og blodet på en hvis det er opløst i fedt når det indtages. Der er dermed en stor forskel på at bare spise sit cannabis-produkt som det er i forhold til hvis man indtager et cannabis-produkt som er blevet behandlet optimalt under kokkereringen.

Som det vidst også er blevet nævnt, vil jeg klart mene at indica-varianten egner sig bedst i medicinsk øjemed, særligt når folk ingen erfaring har med cannabis i forvejen. Indica sorten har et større indhold af cannabidiol versus THC, mens sativa sorten har højere THC niveau. Såvidt jeg har forstået er cannabidiol primært ansvarlig for den kropslige del af cannabis-rusen, mens THC primært er ansvarlig for den mentale del af rusen. I medicinsk øjemed er det jo nok mest den kropslige del af rusen som er ønskværdig... Rekreationelt er der nok flest der foretrækker sativa-sorten eller måske en blanding af de to, men når det bruges rekreationelt søger de fleste jo nok også mest den mentale del af rusen. Det har jo desværre bare en øget risiko for paranoia forbundet med sig, logisk nok, og da din far højst sandsynligt render rundt med rigtig mange tanker hovedet i denne periode, kunne det blive en rigtig dårlig cocktail. Derfor er indica klart at anbefale til at starte med. Når han begynder at føle sig tryk med den effekt han opnår kan han jo selv bestemme hvad han foretrækker, for det kan jo også sagtens tænkes at han finder en hvis nydelse i det mentale og så skal han da have lov til det :P

Kan han opnå den fulde effekt så længe, at han spiser potten efter at have drukket teen?

Hvis i gør det ordentligt ville jeg ikke mene at det burde være nødvendigt at spise det der nasty pot-grums der ligger tilbage i koppen :)

Held og lykke og god bedring til din far, håber at i får gode erfaringer og at din far får den medicinske effekt af eksperimentet som han søger :)

P.s. Hvis i opnår den ønskede virkning og beslutter jer at fortsætte, så synes jeg at det ville være en god idé hvis i lige kører det forbi din fars læge/læger så han/de er underrettet. Det er sikkert ikke noget der betyder noget for den øvrige behandling som din far modtager, men det må formodes at lægen er den mest kompetente til at vide om der kunne være farer forbundet med at kombinerer dette med den øvrige behandling. Lægerne er jo ikke en politimænd og det er vigtigt at man selv gør sit til at de kan udføre deres arbejde optimalt!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]