Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 17:51

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Billede

Hvordan kan disse 3 skønne planter reddes?

De blev vandet godt inden halvanden uges ferie, og lampen var placeret med en rimelig afstand.
Ikke for kort, ikke for lang, men lige til at der var plads til at vokse 5 centimeter opad.
Den blev vandet godt (Jorden var fugtig i forvejen i overfladen) men den fik lidt mere.
jeg bruger en Cuba flaske til at vande, og en 6.del af den var fyldt op med alm. blomstergødning (flydende). Planterne fik 1 flaske uden gødning og 1 med.
De har groet ca. 2 måneder.
De har groet fint indtil nu, hvor jeg var væk på ferie (det kan være, det var dumt, men jeg vandede jo godt inden).
Kan de havde fået for meget vand - for lidt? Og gødning.. for meget eller for lidt? Og lys? Kan planten være blevet så stor, at den ikke fik lys nok til at vokse med den almindelige kontorlampe, jeg brugte? (Ved godt, det ikke er optimalt, men det fungerede) :)

Håber jeg kan få svar på mine spørgsmål i en fart, så vi eventuelt (med held) kan redde planten, i stedet for at ryge den bare for at mindes..! Der var ingen blomst på.

Vh den nervøse botaniker

Medlem

Ked af at sige det, men tvivler stærkt på at den kan reddes :/

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Ja de ser vist ikke ud til at reddes, næste gang så lad hver at så i samme potte, og brug ikke gennemsigtige ting tl at så i, dine rødder skal ikke udsættes for lys, en 8-11 liters og gerne lidt høj potte har jeg gode erfaringer med :) men på den igen, få smidt nogle nye frø i jorden.

Junior medlem

Tak for jeres svar.
Der er nogle mindre visne blade, længere nede på stammen.
Overvejer at beskære ned til dem, i håb om, den ene af planterne måske kan komme lidt igen.
:)

Dedikeret medlem

ELMDMS skrev:
Tak for jeres svar.
Der er nogle mindre visne blade, længere nede på stammen.
Overvejer at beskære ned til dem, i håb om, den ene af planterne måske kan komme lidt igen.
:)

Det tror jeg at du har helt ret i. De nedre vækstpunkter ser ud til at leve fint, hvis du klipper ned til dem og fjerne al helt død vækst er der gode odds for at den nok skal komme igen. :)

Du kan evt. sætte en klar pose over den for at hæve luftfugtigheden, men vær opmærksom at al død vækst du ikke har fjernet formodentligt vil begynde at mugne, så vær opmærksom på at få det hele med.

Junior medlem

Jeg giver en update, når/hvis jeg ser en ændring/vækst :-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]