Spørgsmål 1: Lad være med at vande med hormoner. (punktum)
Hormoner er noget der skal omgås med lidt respekt, de er ikke udpræget sunde for dig at komme i kontakt med (hormonforstyrrende stof, hvem ved hvad der sker på længere sigt.) Det giver heller ikke mening at vande med dem, da de kun har den ønskede effekt når de påføres planten. Mange rodknolde o.lign. tumor-agtig vækst skyldes en lokal produktion af auxiner (hormoner), fx ved planter der har baktiere knolde i deres rodsystem som en El (træet).
Derfor tror jeg ikke det er smart at vande med hormoner, udover det mener jeg heller ikke at det er nødvendigt, det øger i min erfaring ikke væksten nævneværdigt, men sikre nærmere at planterne begynder at lave rødder hurtigst muligt.
Spørgsmål 2:
Rodhormon består som oftest af auxinerne NAA og IBA, hvor IBA er naturligt forekommende og NAA er syntetisk. Der findes ikke et gødningsprodukt derindeholder disse stoffe, så vidt jeg er bekendt. Sikkert både fordi det ikke ville være til at få et sådan produkt godkendt, men måske også fordi hormonerne ikke har det for godt i en gødningsopløsning.
Jeg forstår dog ikke at du synes rodhormon er dyrt, jeg har købt 50mL for 100,- for 2 år siden, lavet mindst 400-500 forskellige stiklinger (med hormon, flere uden

) og den er stadig over halv-fuld. Det er iøvrigt en slags gelé, og ikke pulver som man så oftest kender det. Produktet hedder "Clonex".
Mht. pil, har jeg ikke forsøgt mig med at lave et afkog som i linket. Jeg har dog, når jeg har taget stiklinger der bare kommer direkte i vand til de viser rødder, brugt at sætte en pilegren eller to i samme beholder. De udskiller både hormoner til vandet men også forskellige stoffer der hæmmer væksten af andre livsformer i vandet som alger og bakterier.
Alt dette værende sagt, har jeg ikke hørt om dette forsøgt i praksis med en kontrolgruppe, så selvom jeg ikke synes at det er en udpræget god idé at vande med hormoner, kunne det være meget interessant at se hvilken effekt det har.