Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jun 2025 18:04

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
Goddag alle psy brugere. Dette er mest til dem, som har dyrket div. planter eller som har forstand på plante dyrkning.

Jeg har siden sidste år dyrket en (Lille) kaktus farm. Her i blandt nogle Tri. arter, Periskopsis og Peyoter. Dem af jer, som dyrker kaktus, ved sikker godt at Peyoter, har en langsom rod vækst, langsom vækst i det hele taget.
Har to store planter (4-6 år) og 10 mindre (1-2 år). De små af dem, skal indgå i et forsøg på nogle af mine Periskopsis og de ældre et forsøg, som jeg kom til at tænke på, hen over sidste weekend.

Spørgsmål (1)
Som overskriften nævner "Rodhormon", er forsøget nok rimelig indlysende. For at booste Peyoternes rodvækst, tænkte jeg om det ville virke, hvis der i gødningsblandingen, bliver tilsat en lille mængde rodhormon. Ville det kunne booste rod væksten eller slå planten ihjel?

Spørgsmål (2)
Er der nogle som ved hvad der er i rodhormon, om der evt. er et tilsvarende gødningsprodukt, som ville give den samme effekt, jeg leder efter? Produktet må også gerne være billigere, da rodhormon er Dyrt!

Mvh
Bomlee

:)

Edit:
Her er et tidligere indlæg herinde, med hjemmelavet hormon, udvundet fra piltræ. Nogle der har prøvet det?
viewtopic.php?f=17&t=37110

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Dedikeret medlem

Spørgsmål 1: Lad være med at vande med hormoner. (punktum)

Hormoner er noget der skal omgås med lidt respekt, de er ikke udpræget sunde for dig at komme i kontakt med (hormonforstyrrende stof, hvem ved hvad der sker på længere sigt.) Det giver heller ikke mening at vande med dem, da de kun har den ønskede effekt når de påføres planten. Mange rodknolde o.lign. tumor-agtig vækst skyldes en lokal produktion af auxiner (hormoner), fx ved planter der har baktiere knolde i deres rodsystem som en El (træet).

Derfor tror jeg ikke det er smart at vande med hormoner, udover det mener jeg heller ikke at det er nødvendigt, det øger i min erfaring ikke væksten nævneværdigt, men sikre nærmere at planterne begynder at lave rødder hurtigst muligt.

Spørgsmål 2:

Rodhormon består som oftest af auxinerne NAA og IBA, hvor IBA er naturligt forekommende og NAA er syntetisk. Der findes ikke et gødningsprodukt derindeholder disse stoffe, så vidt jeg er bekendt. Sikkert både fordi det ikke ville være til at få et sådan produkt godkendt, men måske også fordi hormonerne ikke har det for godt i en gødningsopløsning.
Jeg forstår dog ikke at du synes rodhormon er dyrt, jeg har købt 50mL for 100,- for 2 år siden, lavet mindst 400-500 forskellige stiklinger (med hormon, flere uden :rocking: ) og den er stadig over halv-fuld. Det er iøvrigt en slags gelé, og ikke pulver som man så oftest kender det. Produktet hedder "Clonex".

Mht. pil, har jeg ikke forsøgt mig med at lave et afkog som i linket. Jeg har dog, når jeg har taget stiklinger der bare kommer direkte i vand til de viser rødder, brugt at sætte en pilegren eller to i samme beholder. De udskiller både hormoner til vandet men også forskellige stoffer der hæmmer væksten af andre livsformer i vandet som alger og bakterier.

Alt dette værende sagt, har jeg ikke hørt om dette forsøgt i praksis med en kontrolgruppe, så selvom jeg ikke synes at det er en udpræget god idé at vande med hormoner, kunne det være meget interessant at se hvilken effekt det har. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nogle vander deres kaktus en enkel gang med 1-Naphthaleneacetic acid -NAA- for at få dem til at slå rod. Men jeg tvivler på at det gavner hvis man bliver ved med det.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]