Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 01:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

hey pyh..

Jeg har røget gemmen mange år nu, og har altid været lidt chubby..
Men her inden for de sidste 2 måneder har jeg ikke haft nogen appetit og har tabt mig del, da jeg ikke får de der vilde æde flip..

Kan det virkelig skyldes hashen?

Medlem

Sagtens, hash kan have stor indflydelse på ens appetit.

Medlem
Brugeravatar

Sagtens, hash kan have stor indflydelse på ens appetit.

Medlem

Geografisk sted: Omnipresent
Kan det godt, har set det ske for mange. Mest de forbrugere der udvikler tolerance. Hash -> Forøget dopamin og mange forskellige hormoner. Ved længere tids brug bliver kroppen vandt til for store mængder "appetithormon", og producerer derfor selv mindre af det - deraf mindsket appetit :) Er ikke 100 på hvad der præcist sker, men effekten hedder vist homeostasis (når man taler om hormoner).

what is it worth - if anything at all?

Junior medlem

Okay det lyder sku godt klogt..
Men tak for svaret.. :)

Medlem
Brugeravatar

Jeg kender en der var kæmpe fed. Efter han begyndte på daglig hashrygning er han nu meget undervægtig, og mener selv at det har hashen der stjal hans appetit.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
De fleste bliver meget sultne af at ryge hash, og får såkaldt 'fråderen på'. Jeg får selv tit fråderen på af at ryge. Men det svinger dog lidt fra strain til strain, samt fra periode til periode. De fleste får det, men nogle gør ikke. Specielt mere sative prægede strains synes jeg kan gøre end mere 'high' og mindre 'stenet' og man bliver nærmest for optaget af sit trip til at spise. Sulten sniger sig ikke rigtig ind i sådan en skævert, medmindre man selv begynder bevidst at aflede tankerne i retning af mad. Derudover kan det også have noget med madvaner at gøre. Usuande madvaner fører ikke nødvendigivs til at man tager på, og jeg kender flere som spiser meget usundt, er meget tynde, mens nogle som spiser sundt (dog ofte også meget) tager på. Det handler meget om mængde ift. hvad man spiser. Hash har det med at give en lyst til usund mad, men hvis man føler at man får dækket sine madbehøv, uden at de egentligt dækkes ordentligt, via usunde såvel som sunde fødevarer, kan man godt tabe sig. Min pointe er, at hash har en tendens til i hvert fald at ændre ens madvaner i længere tid hvis man ryger meget, og det er langt mere afgørende at kigge på hvordan de har ændret sig, snarere end blot at antage at "hash gør en sulten så man burde tage på".

Medlem
Brugeravatar

Jeg bliver altid et fråder animal efter nogle timer når jeg ryger. Den værste jeg har lavet var en fransk vaffel med peanut butter på i mangel på andet. Det gør jeg så aldrig igen.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Inde i pejsen.
Den centrale appetitregulering
De ovenfor beskrevne perifere signaler virker for manges vedkommende på appetitregulerende centre i hypothalamus, hvorunder nukleus arkuatus anses for at være et centralt center i den fysiologiske appetitregulering. Foruden nucleus arcuatus (ARC) modtager hjernestammens nucleus tractus solitarius (NTS) samt area postrema (AP) input fra vagale afferenter samt en række cirkulerende faktorer, og disse centre samspiller med hypothalamus(15,18). Hypothalamus er ligeledes i samspil med nukleus accumbens, hvorved appetitreguleringen kommer til at interagere med hjernens belønningscenter. Her vides aktivering af de såkaldte cannabinoid-receptorer (receptorer for cannabis, men også endocannabinoider, cannabis-lignende stoffer, som produceres i kroppen) at påvirke appetitten(19).

Opdagelsen af det appetithæmmende hormon leptin og påvisningen af receptorer for leptin i arcuatuskernen har betydet et gennembrud for udforskningen af de mekanismer, der indgår i den centrale appetitregulering. F.eks. ved man, at visse mutationer i gener, der koder for nogle af de medvirkende receptorer, er ansvarlige for ikke helt få tilfælde af tidlig udviklet fedme. Det øgede kendskab til de signalstoffer, der medvirker, har derfor skabt forventninger om, at det vil være muligt at fremstille lægemidler, der via påvirkning af disse mekanismer kan regulere fødeindtagelsen.

http://perspektiv.nu/da/Artikler.aspx?P ... 291&PID=71

For meget cannabis / et misbrug kan føre til at disse/dette center i hjernen bliver "overstimuleret" = kroppens egen "appetit" bliver modvirket.

Edit: Shen har allerede sagt det >_< Godt jeg er vågen! :D

Medlem

jeg tabte mig 20 kilo den gang jeg begyndte at ryge tror det fordi det er sjovere at ryge end at spise..........

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja jeg troede også de fleste fik fråderen på efter rygning.Jeg selv kan gå fuldstændig amok nogengange.Der er jo også mange der får kemo der får mere appetit,men vi er jo alle forskellige,så det kan da godt være man kan miste appetiten også.Jeg ved hvis jeg ryger lidt for meget skal der gå noget tid før jeg kommer i "hungerhjørnet". :D

Dedikeret medlem

har røget fast i et par år eller 4 nu, og jeg har bestemt ikke fråderen på længere når jeg ryger, jeg spiser generelt ikke særlig meget i forhold til de tider hvor jeg slet ikke røg, så jeg mener bestemt det kan have den modsatte effekt

Medlem

Ja, hashrygning kan have indflydelse på appetiten. Jeg havde en ven som ikke havde lyst til at spise hvis ikke han var skæv. Det skal siges at han røg meget og hver dag.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]