Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 14:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej.
Igår prøvede jeg at ryge for første gang, det var ikke planlagt og jeg fik max. 5-6 hiv. Pludselig fik jeg meget høj puls, stemmerne blev utydelige og det eneste jeg kunne koncentrere mig om var musikkens hurtige bas. Jeg kunne mærke at det ikke var godt det der skete, og jeg fortalte det til en af mine venner, jeg kunne se på ham at han så bekymret ud, men han sagde at det gik over igen. Vi gik et stykke og jeg havde meget svært ved at holde balancen og gik ligesom i slowmotion, jeg aner ikke hvad der sker og er meget bange, en af mine veninder siger at mine øjne ikke ser for gode ud. Jeg prøver at gå, men må sætter mig ned op ad en væg, min veninde råber at jeg skal rejse mig op, men jeg kan ikke og jeg kan mærke at jeg sidder og spjætter i kramper, jeg falder sammen på jorden og kan mærke at jeg ligeså stiller forsvinder længere og længere væk. Jeg kan hører mine venner råbe på mig men deres stemmer bliver fjernere og fjerene, hele riden imens jeg er overbevist om at jeg er ved at dø, pludselig kan jeg smage blod i munden fordi jeg har bidt mig så hårdt i læben. Jeg kan mærke at jeg tisser i bukserne og der ved jeg at nu dør jeg, jeg ser et helt hvidt lys for mine øjne, og min ekstrem høje puls bliver pludselig ufattelig lav. Jeg fik en følelse af at min krop og min bevidsthed var to ting, som var uafhængige af hinanden. Jeg kunne mærke at mit åndedræt blev langsommere og langsommere, og til sidst følte jeg at mine lunger blev fyldt op med vat, og jeg kun kunne ånde ud af, jeg følte slet ikke behov for at trække vejret ind. I det jeg føler at min krop dør sker der noget, et eller andet i mig gør at jeg slår øjnene op og trækker vejret ind igen.
Jeg sidder i nogle timer og ryster og får nogle krampeanfald, derefter falder jeg i søvn.
Er det her et bad trip, hashpsykose eller angstanfald? Kunne godt tænke mig at vide om der er nogen der har prøvet noget lignende, har hørt at folk tror de skal dø og pulsen er vildt høj, men her mærkede jeg virkelig at mit hjerte skulle til at gå i stå. Jeg føler mig vildt heldig for at være i live og samtidig er jeg rigtig bange pga. det der skete og begynder at græde hvis jeg tænker for meget over det.
Ryger aldrig igen.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Den form for angst du oplevede hedder panikangst http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/panikangst.htm - det er yderst ubehageligt, men som du erfarede, ikke noget man kan dø af... Dine venner håndterede det ikke særlig smart, der er ingen grund til bekymring og der er slet ingen grund til at fortælle dig at du ikke ser for godt ud - begge ting intensiverer bare angsten. Nu har du jo så valgt aldrig at ryge igen, så dine venner er ikke et problem, men hvis du beslutter dig for at prøve det alligevel, så sørg for at det er nogle erfarne rygere du er sammen med og som du føler dig trygge ved, så kan en evt. dårlig oplevelse afblødes væsentligt...

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: the Land of Ooo
Jeg er ked af at din første gang skulle ødelægges på den måde. Det hele har selvfølgelig været nyt for dig og du har ikke vidst hvad der kunne ske. For mig hjælper det rigtig meget at have fakta at kunne klamre sig til i disse situationer, fx at man ikke kan dø af hash.
Du har simpelthen fået for meget uden at vide hvad du gik ind til, derudover kan du også have været i ubehageligt selskab eller følt dig presset.
Kan du ikke beskrive set og settings? : miljøet, dine tanker inden du fik pinden, de mennesker du røg det med og hvor tryg du var ved situationen.

Junior medlem
Brugeravatar

Du fik bare et bad trip...
Har selv prøvet det, du har sikkert røget noget skunk eller noget meget stærk hash, og det er også klart fordi det er din første gang og man er lidt nervøs osv... Næste gang så ryg noget mindre stærkt, og så start ud med at tage 1-2 sug, og vent et par minutter og se hvordan du har det, så kan man ryge mere hvis man vil. Også gør det sammen med en rigtig god ven, og hvis du får det skidt igen, så drik noget vand og spis noget sukker, og så prøv at tage det roligt, man får det dårligere hvis man går i panik. Desuden er det umuligt at dø af at ryge cannabis.

Medlem
Brugeravatar

Det lyder lidt som et ret slemt angstanfald, sandsynligvist fremprovokeret af alt for høj musik (og mange mennesker gætter jeg på), samtidigt med at det var din første gang og du derfor ikke havde nogen idé om hvordan man normalt bliver påvirket.
Egentligt vil jeg skyde på at du har kørt dig selv op til at tro det blev værrer og værrer, hvilket det også gør, når man først er begyndt at tro det, men set og setting har klart haft en finger med i spillet.

Har prøvet et meget mildt angstanfald (eller fik det i hvert fald ret dårligt) selv, men heldigvist vidste jeg da nok om cannabis, til at vide hvad jeg skulle gøre; bare sid ned, måske drik lidt sodavand og spis noget slik, hvorefter man bare skal vente på at rusen aftager. Du kan ikke dø af normale mængder cannabis, der skal helt ustyrligt, vanvittigt store mængder til før man overhovedet kommer i nærheden af det - man kan dog dø af at gøre retarderede ting i sin rus.

Men med din oplevelse er det da helt fair at du aldrig vil ryge igen, og forhåbenligt kan du modstå gruppepresset hvis dine venner ikke lige fatter at du virkelig ikke gider. :peace:

Senest rettet af Lol at everything 13 maj 2012 18:30, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

Dobbelt post, sry :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]