Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 01:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej Psy,
For lidt under et år siden fik jeg en ordentlig omgang panikangst af hash. Samtidig gav det mig også en uvirkeligheds fornemmelse. Jeg fik taget kontakt til min læge og fik noget professionelt hjælp, nu føler jeg, at jeg er på rette fod igen. Får aldrig angstanfald mere, og uvirkeligheds fornemmelsen er der kun hvis jeg virkelig tænker over det.

Mit spørgsmål går nu på, om hvorvidt jeg er i stand til at ryge igen? Da jeg fik psykosen, havde jeg den ene gang røget alt alt for meget, og den anden gang var det meget stærk skunk. Jeg bliver i godt humør, hver gang jeg tænker på at ryge igen, og får en god mave fornemmelse. Så tænkte om en lille joint med noget pot ville skade?

Har fået nervøse antræk når jeg har siddet i samme rum som nogen der har røget, men har ikke fået det skidt, eller haft nogen men af det dagen efter.

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg tror ingen af os kan svare på det udover dig selv. Du skal bare tænke på, at hvis du først føler du er komemt på rette fod nu, er der en chance for at du kan falde tilbage og få dine anfald igen?
pas på dig selv :)
/DryaDe

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Der er altid en chance for at ryge tilbage når du har haft den slags oplevelser. Jeg ville lige overveje om hashrusen er den chance værd og hvis panik angst som jeg har hørt, så tror jeg ville ligge hashen på hylden i lidt længere end et år og indtage meget lave doser hvis jeg skulle prøve igen.
Du skriver du er på rette fod igen. Men er du blevet helt rask? Altså er du glad for livet igen og er angsten helt væk? Er du igang med en uddannelse eller fungerer du på arbejdsmarkedet?
Hvis der ikke er helt orden i ens liv og man har tendens til angst, så er hash ikke nogen god idé.

Junior medlem

Har livsglæden igen eller hvad man siger, men min skole er blevet et rod. Det skyldes nok bare at jeg er skoletræt. Får ikke angstanfald mere overhovedet. Selvfølgelig er der dage som er bedre en andre, men bliver bare så glad når jeg tænker på at ryge, så ville virkelig gerne prøve igen.

Jeg tænker lidt, at hvis jeg nu endelig skal prøve igen, så ville en pot vel være det optimale pga. det lave THC-indhold i forhold til f.eks. skunk?

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg har været indlagt på en psykiatrisk afdeling i længere tid (næsten et år (ikke grundet hash)) og jeg har set de samme mennesker komme ud og ind med hash psykoser fordi de ikke har passet på.. nogle mennesker er modtagelige over for det og andre er ikke... når det er sagt kender jeg en der har været nede med det samme som du beskriver og ryger den dag i dag... det han gjorde var at holde en lang pause (tror det var 3 år) før han begyndte igen, da han begynde igen røg han sammen med mig, en person og ven han kendte RIGTIG godt, så han var sammen med en han var tryg ved... han startede med at ryge noget meget mildt pot og han røg de i joint, så han kunne mærke hvis der var noget under opsejling... Den dag i dag kan han ikke blive "ordenlig" skæv, men han kan ryge, sker han får for meget og rammer et hul og er der en uges tid eller to, men han kommer op igen...

Jeg vil sige, find en du ryger med og kender rigtig godt og prøv det af, men du skal vide der en risko for at du falder i noget af det samme du har prøvet... En af dem jeg var indlagt med sagde han fik 2 hiv og så var han væk i det igen...
Så hvis det endelig er: Joint, mildt pot eller hash så du kan styre det, sammen med en du kender og stoler på.

enlig er det nok ikke en god ide at starte igen, men hvis du vil er det nok en god ide at tage et år mere...
Desværre mate :( jeg har virkelig ondt af dig, jeg håber du kommer til at ryge igen, men du skal vide der er en risiko...

- Spike

Dedikeret medlem

:stupid:

ja hvis du skulle, så ville pot være bedre end f.eks hash. da meget hash indeholder andet end hash (olie, lim, skidt og kanel osv :-) )
det optimale ville være lidt dansk hjemmedyrket pot og så bare et hiv af en joint..
-meeeeeen som folk skriver i din anden tråd som jeg lige har læst, så rådes du jo til ikke at ryge når du ikke selv føler/ved om du er klar!!!
-så mit råd til dig er at vente til du er klar om en 35 års tid, eller finde på noget andet at lave/indtage..
(må jeg spørge hvor ung du er?)

lad mig spørge dig på en måde: er det værd at ryge sig skæv og få angstanfald igen, igen?..
-det kan jo være din hjerne ikke er klar til den type mishandling..

jeg har dette synspunkt: hvis et stof udløser en anfald, så skal man holde sig fra det stof!!..
det jeg prøver bare at sige er: pas nu på din hjerne for den kan man sku ikke få transplanteret! (endnu!..)

peace out!
bannedude

Junior medlem

Det skal lige siges, at jeg har røget flere gange før det, hvor jeg ikke har fået panik angst! Første gang jeg oplevede det, der havde jeg røget alt for meget som nævnt, og så røg jeg en gang til, hvor jeg ikke oplevede noget, det var først gangen efter igen jeg fik panik angst

Junior medlem

Hvis jeg nu kun røg 2 hvæs af noget mild pot til en start, så ville det vel ikke være værre end, at sidde i et rum med andre der røg? Det kan jeg nemlig godt.
Tror også mere det drejer sig om, at jeg tænker: "Åh nej, nu sker der noget igen". Det handler vel bare om, at man ikke skal være angst for angsten?

Medlem

Geografisk sted: Norge tæt på slalom bakkerne
Er filmen knækket før så kan det let ske igen.. Nogen kan så bedre tåle det som andre

Er selv røget ned et par gange og det vil sikkert ske igen

Hvad der ikke dræber dig gør dig stærkere

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Hvad der ikke dræber dig gør dig stærkere

Hej. Dette er ikke sandt. Panikangst gør dig ikke stærkere, IMHO.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: midtjylland
Så du mener ikke at man vil være bedre rustet i en situation hvor panikangst opstår, hvis man har været igennem turen før`?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Så du mener ikke at man vil være bedre rustet i en situation hvor panikangst opstår, hvis man har været igennem turen før`?

Jo, selvfølgelig! Du er da bedre rustet til NETOP denne specifikke situation..

Men fortæl hvordan sporadiske panikangst hjælper med at klare livets og hverdagens generelle udfordringer, jeg kan helt ærligt ikke regne det ud.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jo, selvfølgelig! Du er da bedre rustet til NETOP denne specifikke situation..

Men fortæl hvordan sporadiske panikangst hjælper med at klare livets og hverdagens generelle udfordringer, jeg kan helt ærligt ikke regne det ud.

Det er jeg også enig i. Hvad ikke dræber dig, gør dig stærkere = jo flere panikanfald du får og overlever, jo stærkere bliver du. Det giver absolut ingen mening.
Man kunne dog sige, at du nu har fået en del at tænke over. Er rusen dét værd for dig?
Du kunne prøve at ryge meget lidt igen i trygge rammer, når du føler dig klar til det.
Prøv dog at tage dig lidt sammen i skolen først.

Og så kan du også få undersøgt, om der har været psykiske lidelser i din familie, det er genetisk arveligt med sådan nogle.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Medlem

Geografisk sted: Norge tæt på slalom bakkerne
Nu har jeg selv gået på livets hårde skole og lært en del den vej ... Og jow hvad der ikke dræber dig gør dig stærkere.. Er jeg et tydeligt bevis på

Efter alt det jeg har været igennem burde jeg have fast adresse på den lukkede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nu har jeg selv gået på livets hårde skole og lært en del den vej ... Og jow hvad der ikke dræber dig gør dig stærkere.. Er jeg et tydeligt bevis på

Efter alt det jeg har været igennem burde jeg have fast adresse på den lukkede

Intet menneskes liv er let, vi har alle gået på livets skole, og ja, den er ofte hård. Selvfølgelig vil en opvækst indpakket i bløde dyner ikke forberede dig på livets udfordringer. Men der er IMO meget langt fra styrkegivende livserfaringer til psykiske skader, psykoser, PTSD osv, selvom de til tider kan overlappe.

At du har lært noget af sådanne erfaringer gør det da ikke anbefalelsesværdigt? Argumentet at du er et "tydeligt bevis" er svært at bruge til noget uden at kende dig.

Vil du ikke gerne forklare hvordan at panikangst generelt gør én stærk i livet og hvorfor at du - på et HR forum (!) - implicit opfordrer trådstarter til at risikere psykiske skader fordi at det ikke slår ham ihjel?

Junior medlem

Jeg føler personligt, at panikangst har givet mig meget, som jeg kan tage med i livet! Det har gjort meget psykisk stærkere, og mere bevidst omkring min krop og psyke.

Samtidig er det nok værd at nævne, at både min far og søster har haft panikangst, men det er ikke noget som præger dem mere.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordkysten
Panikangst har ikke styrket mig i noget som helst. Det har blot øget angsten FOR angsten.

Det er til dato det værste jeg nogensinde har oplevet = overvældende rastløs energi + kvælnings fornemmelse + muskelkramper + absurd hjertebanken + ekstrem dissociation fra omgivelserne + følelsen af uundgåelig undergang.

Jo længere jeg kommer på afstand af min sidste episodes, des bedre har jeg det psykisk.

Når jeg ryger, så foretrækker jeg små mængder slasket sort indica røg. Det gør mig sjældent angst.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg føler personligt, at panikangst har givet mig meget, som jeg kan tage med i livet! Det har gjort meget psykisk stærkere, og mere bevidst omkring min krop og psyke.

Samtidig er det nok værd at nævne, at både min far og søster har haft panikangst, men det er ikke noget som præger dem mere.

Interessant! Kommer den psykiske styrke af at bedre være i stand til at modstå psykisk ubehag, eller er det mere på et 'filosofisk' plan?

Selv kender jeg godt følelsen af modstandsdygtighed/erkendelser/etc. efter et psykologisk traume, men generelt mere egnet til livet har det på ingen måde gjort mig! Forresten overreagerer jeg nok en smule på "hvad der ikke slår dig ihjel..." men jeg synes simpelthen at det er farlig tilgang til stoffer - og livet generelt!

Junior medlem

Interessant! Kommer den psykiske styrke af at bedre være i stand til at modstå psykisk ubehag, eller er det mere på et 'filosofisk' plan?

Selv kender jeg godt følelsen af modstandsdygtighed/erkendelser/etc. efter et psykologisk traume, men generelt mere egnet til livet har det på ingen måde gjort mig! Forresten overreagerer jeg nok en smule på "hvad der ikke slår dig ihjel..." men jeg synes simpelthen at det er farlig tilgang til stoffer - og livet generelt!

Altså jeg har haft det med, at tænke meget over tingene, og blive nervøs over intet. Efter panikangsten er jeg blevet mere afslappet omkring alt ting generelt.
Samtidig har det også gjort, at jeg ikke modstår det psykiske ubehag, men accepterer det og lader det "strømme i gennem mig" i stedet for at gøre modstand.

Men det tyder jo på, at det er genetisk, da både min far og min søster har haft det. Min far fik i det i samme alder, som jeg gjorde, dog ikke under påvirkning af cannabis.

Junior medlem

Lige for at give afslutning på det hele, så delte jeg en pot joint med en ven. Alt gik fint, blev godt nok træt pga. søvnmangel fra nætterne før, men intet antydede på noget panik angst.
Mange tak for jeres svar! :-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]