Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 17 aug 2025 21:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: København
Er der andre astmatikere herinde der har lagt mærke til hvordan cannabis modvirker vejrtrækningsbesvær?

Jeg er 24 år og har haft (mild) astma det meste af livet. Man hører jo tit at røg er skidt for lungerne. Men for et par uger siden da jeg oplevede et mindre astmaanfald efter hård fysisk aktivitet, prøvede jeg at tage tre-fire sug af en ren potcigaret og voilà, bye bye astma. Efter få minutter kunne jeg igen trække vejret nemt og uhindret. Det virkede nærmest mere effektivt end bricanyl (almindelig astmamedicin) som i det lange løb kan have en masse negative bivirkninger.

En hurtig google-søgning afslører at cannabis som astmabehandling langsomt er ved at opnå anerkendelse. Det er helt klart et medicinsk aspekt af planten som der burde forskes mere i.
Blot skulle man måske investere i en vaporizer for at undgå bivirkninger ved røgen?

Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
En vaporizer er sagen, hvis du har astma. Ellers skal du holde dig til få sug, som du har gjort.

Enhver form for rygning/forbrænding (en vaporizer danner ikke forbrændingsprodukter, men fordampningsprodukter - væsentlig forskel!), er skidt for dine lunger og kan forværre din astma ved for regelmæssig eksponering. Også joints. Uanset om cannabis indeholder lungebeskyttende stoffer eller ej. Dertil kommer alt det lort, som rockerne smider i.

Når dét er sagt, så kan en vaporizer eller oral indtagelse løse problemet ved rygning. Men du er nok interesseret i en kort og instant effekt, så en vaporizer vil passe bedre til din situation.

Medlem
Brugeravatar

Hvilke long term bivirkninger har bricanyl?

Junior medlem

Geografisk sted: Fyn
Hvad med cigaretter - virker de også? Eller er det kun din ynglingsurt?
Personligt hoster jeg mere ved metoden, men nu har jeg heller ikke astma.

Junior medlem

Jeg røg for første gang noget hash, og jeg havde slim i halsen, men da inhalerede, fik jeg det meget bedre? For jeg havde svært ved at trække vejret, men det hjalp! Der er nok noget med cannabis og astma?

Junior medlem

En vaporizer er sagen, hvis du har astma. Ellers skal du holde dig til få sug, som du har gjort.

Enhver form for rygning/forbrænding (en vaporizer danner ikke forbrændingsprodukter, men fordampningsprodukter - væsentlig forskel!), er skidt for dine lunger og kan forværre din astma ved for regelmæssig eksponering. Også joints. Uanset om cannabis indeholder lungebeskyttende stoffer eller ej. Dertil kommer alt det lort, som rockerne smider i.

Når dét er sagt, så kan en vaporizer eller oral indtagelse løse problemet ved rygning. Men du er nok interesseret i en kort og instant effekt, så en vaporizer vil passe bedre til din situation.

tak for advarslen. jeg vil helt sikkert bestille en vaporizer snart. oral indtagelse ville være ideelt, men kan jo ikke bruges til instant relief. måske et moderat indtag af hash-te over en periode kunne gavne astmatikere?

personligt har en sund livsstil med en kost hovedsageligt bestående af rå frugter og grøntsager stort set kureret min astma over et par måneder. til den sjældne åndenød der endnu kan finde på at melde sig, foretrækker jeg cannabis frem for inhalatorer :)

Junior medlem

Hvilke long term bivirkninger har bricanyl?

listen er lang. jeg mener de står opremset på en lille seddel der følger med når man køber det. her er hvad jeg fandt ved en hurtig google-søgning:

Common Side Effects

Side effects include dizziness, lightheadedness, insomnia, headache, nervousness, tremors, sweating, nausea, vomiting, diarrhea, and dry mouth. While these are considered the most common side effects associated with using this medication, they only affect a small number of users.

Severe Side Effects

Some severe side effects include allergic reaction, difficulty breathing, tightening of the chest, swelling of the face and lips, hives, irregular heartbeat, and chest pain. These side effects are also very rare and do not affect a large amount of users.

Read more: Bricanyl Side Effects | eHow.com http://www.ehow.com/about_5448437_brica ... z1tFw7WaA3

jeg har også læst at nogle astmatikere bliver "immune" over for bricanyl efter længere tids brug og bliver nødt til at søge andre farmaceutika eller alternative behandlinger.

Junior medlem

Hvad med cigaretter - virker de også? Eller er det kun din ynglingsurt?
Personligt hoster jeg mere ved metoden, men nu har jeg heller ikke astma.

hehe, nej jeg er bange for at tobaksrøg er noget helt andet. jeg kender astmatikere der ryger, men generelt frarådes det stærk, og personligt har det også altid generet min vejrtrækning.
mht hosten har jeg hørt om folk på andre fora der hoster slim op efter en joint eller inhalering fra en vaporizer, altså en produktiv hoste, og bagefter ånder bedre.

Junior medlem

Jeg røg for første gang noget hash, og jeg havde slim i halsen, men da inhalerede, fik jeg det meget bedre? For jeg havde svært ved at trække vejret, men det hjalp! Der er nok noget med cannabis og astma?

det lyder som en helt ok førstegangsoplevelse :) hostede du slimen op eller var det den afslappende effekt der hjalp dig til at trække vejret ordentligt?

Junior medlem

Geografisk sted: Fyn
hehe, nej jeg er bange for at tobaksrøg er noget helt andet. jeg kender astmatikere der ryger, men generelt frarådes det stærk, og personligt har det også altid generet min vejrtrækning.
mht hosten har jeg hørt om folk på andre fora der hoster slim op efter en joint eller inhalering fra en vaporizer, altså en produktiv hoste, og bagefter ånder bedre.

Tråden er meget interessant.
- Joints giver uden tvivl kræft - Er uden tvivl usundt for lungerne!
Så, hvis en joint kan hjælpe på astmaen, da er det stadig et dårligt råd at ryge.
Men, hvis man alligevel ryger, så kan man naturligvis få en lindring på denne måde. Umiddelbart vil jeg
da klart anbefale en hash ryger at ryge frem for at tage medicin, som jeg ikke er begejstret for.

Det vi skal bruge er en empirisk undersøgelse af, om hash indtaget oralt (eller med en vaporizer) kan afhjælpe/lindre astma.
Efterfølgende kan vi skrige på nærmere forskning, men pt. vægter ulemperne ved metoden mere end
fordelene.

Junior medlem

det lyder som en helt ok førstegangsoplevelse :) hostede du slimen op eller var det den afslappende effekt der hjalp dig til at trække vejret ordentligt?

Altså jeg blev ikke høj, men lige da røgen gik ned i lungerne, så var fjernet slimen sig hurtig. Jeg hostede ikke

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The final frontier

Tråden er meget interessant.
- Joints giver uden tvivl kræft - Er uden tvivl usundt for lungerne!
Så, hvis en joint kan hjælpe på astmaen, da er det stadig et dårligt råd at ryge.
Men, hvis man alligevel ryger, så kan man naturligvis få en lindring på denne måde. Umiddelbart vil jeg
da klart anbefale en hash ryger at ryge frem for at tage medicin, som jeg ikke er begejstret for.

Det vi skal bruge er en empirisk undersøgelse af, om hash indtaget oralt (eller med en vaporizer) kan afhjælpe/lindre astma.
Efterfølgende kan vi skrige på nærmere forskning, men pt. vægter ulemperne ved metoden mere end
fordelene.

Kan godt forstå hvis thc'en skal optages gennem lungerne, og derved forbi bronkierne; om det så er thc'en eller et andet stof der løsner slimen kan jeg ikke sige, men slimdannelsen bliver nedsat af samme grund som man får cottonmouth, da det også påvirker mundens slimhinder

Jeg har selv prøvet at ryge en joint engang mens jeg lå med bronkitis; også her dannes der for meget slim i bronkierne. Efter et par sug gik jeg og hostede slim op de næste 5 min og havde derefter en del nemmere ved at få vejret. Effekten holdt i godt et døgn før lungerne koksede til igen.

I det hele taget ser det ud til at være godt mod slimhinderelaterede problemer (her forkølelse), fx. kombineret med en god mentholnæsespray, kan jeg klare igennem en hel dag med en tosmøgers jeg sidder og babber på i løbet af dagen. I den tid sørger jeg for røgen kommer ind om næsehulen. Næsesprayen skal i så fald bruges max. 2 gange om dagen (om morgenen, og måske når man skal i seng), og man mindsker risikoen for at blive immun overfor den.
Suffice to say; en lille pingd virker også bedre end strepsils mod ondt i halsen :)

I det hele taget kunne det være godt med lidt forskning, ikke bare mellem cannabis og astma, men også til dæmpning af forkølelsessymptomer osv.

Senest rettet af Foxx 28 apr 2012 10:08, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har selv astma, og mine vejrtrækningsproblemer bliver meget værre efter at have røget joints. Jeg er nødt til at trække vejret dybere, men stadigvæk føles det som om der ikke kommer nok ilt til. Men det skyldes vel bare indtagelsesmetoden. Hvis jeg lige har slammet bong, går der et par minutter før jeg overhoved er i stand til at snakke.. Så det kan jeg ikke anbefale. Har man problemer med astma, synes jeg det er en dårlig idé at medicinere sig ud af det med cannabis, opsøg hellere en læge og få en inhalator med den slags medicin der er egnet til det.

Junior medlem

Meget interessante ord om cannabissens effekt på slimdannelse. Jeg mener imidlertid også at cannabissens beroligende effekt udgør en stor del af dens potentiale som astmabehandling.

Nogen der har hørt om Buteyko-metoden til at behandle astma???

Hvis ikke, har jeg lavet et lille resumé: Buteyko-metoden er en vejrtrækningsteknik beregnet til astmatikere som blev udviklet af den russiske læge Konstantin Buteyko under den kolde krig. I modsætning til den vestlige medicinindustri som styres af de farmaceutiske giganter, var den sovjetiske altid på jagt efter den billige løsning. I 80'erne finansierede den sovjetiske regering al forskning i Buteyko-metoden selv om den stod uden det store forretningspotentiale. I dag er Buteyko-metoden anerkendt som en legitim astmabehandling i Rusland og er også ret udbredt i Australien. I Danmark findes der indtil videre to Buteyko-klinikker.

Hovedideen bag Buteykos teknik er at astmatikere (og i øvrigt mange andre syge mennesker) hyperventilerer, altså trækker vejret mere end de burde. Et stort indtag af luft resulterer paradoksalt nok i en mindre optagelse af ilt. Tænk på at man kan besvime hvis man tager overdrevet dybe og hurtige vejrtrækninger i et par minutter – hjernen får ikke nok ilt! For at optage ilt, skal kroppen bruge et vist indhold kuldioxid i blodet. Kuldioxiden er nødvendig for at ilten kan optages fra blodet til cellerne – det kaldes Bohr-effekten (efter hvor egen Niels). Kuldioxiden genereres hovedsageligt på to måder: fysisk aktivitet og rolig vejrtrækning. Den ideelle vejrtrækning er altså ifølge Buteyko en langsom, overfladisk, næsten umærkelig vejrtrækning, lidt som et gammelt kinesisk ordsprog: ”Den perfekte mand ånder som om han ikke ånder.” Ikke noget med at fylde lungerne op til bristepunktet ved dybe vejrtrækning.

Når man så får et astmaanfald er det i virkeligheden en af kroppens forsvarsmekanismer – den prøver at få astmatikeren til at ånde mindre ved at gøre luftvejene mindre fremkommelige. Desværre går de fleste mennesker i panik når det sker og forsøger at hive så meget luft ned som muligt. En fornuftigere reaktion ville måske være at holde vejret i ti sekunder med jævne mellemrum og prøve at ånde roligt gennem næsen.

Grunden til at jeg nævner Buteyko-metoden er at jeg af og til har oplevet at min vejrtrækning bliver meget rolig efter en joint. Hvis jeg bare sidder for mig selv og hører musik f.eks. er min vejrtrækning helt nede på 3-4 små indåndinger i minuttet. I starten gjorde det mig lidt bange, men jeg er begyndt at tro at det er en naturlig ”afspændt” vejrtrækning. Menneskets ideal-vejtrækning, ville Buteyko nok påstå. I hvert fald har det altid hjulpet på min astma.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The final frontier
@færkeren
Har godt hørt om teknikken, og kan sige at den faktisk er meget lovende for en hel del astmatikere, i al fald dem hvor deres astma ikke grundes allergi.

Personligt har jeg ikke astma, men hvis jeg laver hårdt fysisk arbejde (især når jeg løber), bliver jeg hurtigt overdrevent forpustet med det resultat at mine luftveje begynder at lukke til, men så snart jeg overkommer dette "bump" og trækker vejret roligere, så går det bedre. så teorien holder i hvert fald til en del mennesker, og det skulle ikke undre mig at Buteyko har været ude for noget af det samme.

Junior medlem

@færkeren
Har godt hørt om teknikken, og kan sige at den faktisk er meget lovende for en hel del astmatikere, i al fald dem hvor deres astma ikke grundes allergi.

Personligt har jeg ikke astma, men hvis jeg laver hårdt fysisk arbejde (især når jeg løber), bliver jeg hurtigt overdrevent forpustet med det resultat at mine luftveje begynder at lukke til, men så snart jeg overkommer dette "bump" og trækker vejret roligere, så går det bedre. så teorien holder i hvert fald til en del mennesker, og det skulle ikke undre mig at Buteyko har været ude for noget af det samme.

yep, jeg er også overbevist om at det virker. siden jeg begyndte at følge et klassisk buteyko-råd om altid at ånde gennem næsen frem for munden, har jeg næsten ikke haft vejrtrækningsbesvær. måske 3-4 milde astmaanfald på et halvt år. jeg har godt nok også gjort meget andet for at leve sundt, men dette lille råd er en perle.

Medlem
Brugeravatar

Jeg har selv asthma. Ja, det giver aldrig problemer mens man ryger, jeg har dog oplevet at vejrtrækningen kan være lidt tung i dagene efter en tung toke session.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]