Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 18:57

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Hej :)
Jeg er en 15 år gamle og ryger Cannabis, personligt ser jeg ikke et problem i det da jeg ved at jeg kan styrker det. jeg har ikke røget siden november pga at jeg ville tage eksamen alvorlig som kommer her til maj. men fra maj 2011 til november har jeg røget "on and off" nogle gange kun 2-3 gange om måneden til en til to uger hvor der bare bliver puffet fra morgen til aften og jeg ser selv min sidste sommer ferie som en tur til sunny beach udover at jeg bare tog ned til "åen" og røg nogle fede med vennerene og rå hygget os i stedet for at drikke mig selv til døde. jeg har læst meget om bivirkninger f.eks det at ungen har svært ved at bygge en identitet hvis de ryger men cannabis er ligesom.. Mig, Min identitet.

I bund og grund har jeg ikke personligt mærket nogle bivirkninger,

jeg ville så høre jeres meninger om 15 åring drenge, som mig der ryger.
eller måske nogle tips til livet Med cannabis i hjerte men er under 20 år
Tak

(Undskyld stavefejl osv :P )

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Jeg kan absolut ikke anbefale, at du anerkender cannabis som en del af din identitet, det kan nemt sætte dig i en rolle som du skal kæmpe for at komme ud af senere i livet. Det ville måske være noget andet, hvis cannabis havde været lovligt, for dit forbrug er da ikke alarmerende, men den attitude overfor stoffet virker lidt for afslappet. Mit råd er under alle omstændigheder, at du holder dig fra urten til du når i hvert fald 18, men helst 20, da du vil være mere moden både fysisk og psykisk til den tid. Hormonerne flyver rundt i din krop i denne her tid, det er sundt for enhver teenager at opleve de følelser uden et "filter" på, om du vil. Mine 2 cents..

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: the Land of Ooo
Sørg for at have andet til fælles med dine venner end at i er en rygerminoritet og hold hash fra facebook opdateringerne.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Vil give Snoezel ret. Det at opbygge sin identitet omkring cannabis er ekstremt dumt, der skulle sgu helst være mere i ens liv end at ryge tjalde.

Har selv været der, dog var jeg ældre, men samme problemstilling, i mit tilfælde havde jeg langsomt udskiftet min gamle vennekreds med rygere, og stort set alt social kontakt handler om "hey skal vi ryge en gun ?" "hey kan du hjælpe ? så gir jeg en gun" "hey X har lige fået noget sticky icky, skal vi ryge ?" etc etc.

Da jeg så stoppede med at ryge og gav udtryk for jeg ikke rigtig følte for hele tiden at skulle skaffe tjald til min kammerat, gik der ikke længe før han fandt en anden at købe tjald af og så hørte man pludselig ikke fra ham mere. og det er en rygerbuddy gennem 5-6 år..

Selvfølgelig behøver det ikke ske, men det sker. Især hvis man identificere sig for meget med at være "hasher"

"ser ikke noget problem i det da jeg ved jeg kan styre det" - ja, sjovt som de fleste mener de kan styre det, eller at de har en stærk psyke osv. Selvom dit forbrug måske ikke er alarmerende, er det tit sådan et hverdagsforbrug starter, først prøver man det, så måske 1 gang eller 2 om måneden og full on i ferieperioder, ja så kan det hurtigt ta fat. 8)

Dedikeret medlem

I relation til hvad Snoezel er inde på: I kliniske studier med rotter er det rimeligt entydigt påvist at rotter der i en ung alder får THC doseret jævnligt har en drastisk hæmmet hukommelse, sammenlignet med rotter der var ældre da de fik THC doserne. Det udviklingsmæssige stadie for de unge rotter skulle svare til ca. 14-15 for en menneske, og for 18-19 for de ældre. (det betyder selvfølgelig ikke at det samme er entydigt gældende for mennesker, men det er da værd at overveje. Rotters nervesystem minder en del om det menneskelige.)

Selv stiftede jeg også bekendtskab med cannabis inde jeg var 15, så jeg ville føle mig lidt hyklerisk hvis jeg argumenterede specielt imod din brug af det. Men forsvindende få af min oprindelige omgangskreds har været i stand til at drive deres liv specielt langt efter de mødte samme stof..

Junior medlem

:wink: Jeg er selv 16 år og har røget rigtig meget i en periode af mit liv, og havde det også afslappet med det. I modsætning til dig havde jeg ikke brug for at få at vide om det var en god eller dårlig ide. Min identitet føler jeg selv jeg har 100 procent styr på. Og har aldrig været bange for de sociale bivirkninger.
Lige nu ryger jeg dog ikke da jeg ikke har muligheden for det, da jeg bliver reguleret regelmæssigt via urin tests.
Efter min mening syntes jeg du burde vente lidt, da det ikke lyder som om at du kender dig selv godt nok. Eller ihvertfald lyder du ikke sikker nok på at du kan klare de sociale bivirkninger. Ville dog også gøre dig opmærksom på at det i få tilfælde sikkert kan hjælpe dig med at finde din sande identitet, hvis du ikke bare bruger det som nydelsesmiddel, men mere rekreationelt.
Men hey, det lyder ikke som om du ville have svært ved at lade være så gør da det hvis du kan

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vejle
Hej RastaFAace,- for det første syntes jeg det er en utrolig "lad" holdning at have til hash i en alder af 15,- på den anden side havde jeg det os selv, og kan ikke forvente at du har den samme indsigt som mange af os her inde. Nu er det jo bevidst op til flere gange hvad hash gør ved folks hukommelse, reaktion, aktivitet, socialt og ikke mindst ved hjernen når den i en alder af 15 langt ra er udviklet. Det er rigtig fornuftigt at holde pause så længe for at tage en ordenlig eksamen :) Den med at du kan finde din måske kan finde din sande identitet holder ikke,- ingen har en identitet hvor man har brug for et filter for at være sig selv,- og personlige mener jeg ddet er en sovepude at sige man kan styre det, det er første skridt til at lukke sine øjne for et evt overforbrug/misbrug. umiddelbart kan bivirkninger ved hash være rigtig svært at få øje på, især som ung- mener jeg- fordi man får en afslappet holdning, som mange nok vil mene er cool,- personligt mener jeg at det er ligyldighed, og en tendens til ikke at tage ansvar,-. Jeg mener personligt heller ikke at unge på 15 skal drikke sig i hegnet. Hjernen er slet ikke udviklet nok til at unge kan overskue konsekvenser af evt handlinger der foregår påvirket. Jeg håber du ville vælge til omkring de 20 med at ryge mere. :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg mener godt man kan ryge hash en sjælden gang imellem som 15-årig. Desværre er der mange 15-årige der falder i og starter et hverdags (mis)brug.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Medlem
Brugeravatar

Hvis du vil have en uddannelse, vil jeg ikke mene det er en god ide at ryge mere end du gør, eller blive kendt some hasher. Tror ikke hash er en god ide for de fleste, mere end en gang om ugen.

Junior medlem
Brugeravatar

Sørg for at have andet til fælles med dine venner end at i er en rygerminoritet og hold hash fra facebook opdateringerne.

Brød said it.
Venner som kun er rygevenner skaber ofte en stærk social afhængighed af urten.

Medlem

jeg ville råde dig til at ryge skunk i stedet, og ville anbefale dig til at vente til du bliver 18, jeg har røget hverdag siden jeg var 14 og mine lunger har det ikke godt længere.. og sørg for at du ryger så du også kan passe skole og job, det er vigtigt! hold dig fra alt for hårde stoffer, og ryg skunk. skunk kan forbedre din lungekapacitet og din ekshalering.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: NV
Har du kilder på det Mikael?

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midt på en løg mark.
Har du kilder på det Mikael?

http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article1689129.ece

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hasselager

den artikel har jo intet med psyken at gøre, det er den der tager skade.
jeg fortyder at jeg begyndte som 15årig og jeg føler mig dum når jeg tænker på hvor meget tid jeg brugte på at fortælle mig selv at der ikke sker noget ved det

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midt på en løg mark.

den artikel har jo intet med psyken at gøre, det er den der tager skade.
jeg fortyder at jeg begyndte som 15årig og jeg føler mig dum når jeg tænker på hvor meget tid jeg brugte på at fortælle mig selv at der ikke sker noget ved det

Det er korrekt. Men der er ikke blevet nævnt i et eneste af de indlæg i tråden her, at skunk var sundere end hash pga. psyken. Argumentet for skunk var lungekapacitet og ekshalering.

-Rå løg.

Medlem

Kan på ingen måde anbefale 15 årige at ryge hash,du skulle hellere drikke lidt alkohol hvis du absolut skal bruge rusmidler.Der er mange grunde til at 15 årige ikke skal ryge hash,men hovedgrunden er at det er ulovligt og det miljø som du kommer i kontakt med er ikke god for din fremtid.Så er der også det med indlæringen,hvis du kun ryger 1 gang om måneden eller mindre så ser jeg ikke de store problemer i forhold til din uddannelse,men igen du kommer i kontakt med kriminelle miljøer.

Hold dig fra det indtil du er 18, eller endnu bedre vent til du har styr på dit shit og har dine ting iorden.

Junior medlem

Jeg er 15 år og det har ødelagt alt for mig. Vent vent vent. Selv min pusher sagde jeg burde stoppe.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Cannabis er et herligt kryderi til livet, men det er ikke livet.
Det farlige ved at ryge i sådan en tidilig alder (især hvis det er værd dag) er at du pt (og et par år frem) udvikler dig på det sociale plan, hvilket et overdrevent forbrug af cannabis kan gå in og ødeligge, der sker meget i den alder, du udvikler og finder din indentitet, og det hele kan forstyrres af cannabis i sådan en grad at det senere kan blive kaldt for en psykisk sygdom og kan være til stor belastning.

Junior medlem

Som jeg har navngivet overskriften har jeg brug for noget godt røg her til weekenden.

Tager til staden om morgenen, for at købe noget ryger til weekenden. Nogen der kan anbefale noget godt skunk, har prøvet purple haze og det rev nosserne af mig - bedste oplevelse nogensinde, men vil prøve noget andet. Håber der nogen der kan besvare mit spørgsmål.

God ryger ;)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
prøv dig frem ?.... hvis purple haze kan rive nossere af dig, kan det meste andet sikkert også.. elller det der....

råd hvis du er trådstarter... hjælp til dit spørgsmål.... flå det cannabis ud af dit hjerte og vent nogle år.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]