Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jul 2025 03:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej alle :D

En af mine kammerater prøvede at få mig overbevist om at, hvis du ryger i langtid samles der et fedtstof i kroppen. Dette stof udløses så under fysisk aktivitet. Der gør man kan føle sig skæv hvis man rør sig.

Jeg sagde til ham det nok skyldes at han er overvægtig.

Er dette blot en myte eller har min kammerat ret?? :D :D :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hasselager
nej, din kammerat burde holde en pause (:

altså nej til at det er sandt

Junior medlem

haha, godt tænke nok han bare var fed ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hasselager
at bare være fed er dog en vending jeg synes du skal droppe da hans selvværd nok bliver påvirket af din bemærkninger selvom du kun siger det for sjov ;)

Medlem
Brugeravatar

Det er korrekt at der bliver lagret metabolitter af THC i kroppens fedtvæv efter indtagelse af cannabis. Hvor vidt disse metabolitter er psykoaktive er der stor diskussion om.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Dette stof udløses så under fysisk aktivitet. Der gør man kan føle sig skæv hvis man rør sig.

Det har hverken noget med hash eller overvægt at gøre, at man føler sig godt tilpas af at røre sig, det kaldes endorfiner :D .
http://illvid.dk/mennesket/hjernen/du-b ... -af-motion

Junior medlem

Tak for besvarelserne :D

btw, han følger tråden ;) - derfor jeg skrev fed. Og han har ikke det der ligner dårlig selvværd. :D

Medlem

THC er det primære aktive stof i hash. Det nedbrydes i kroppen til et andet stof, som nedbrydes til et tredje stof. Noget af dette "tredjegenerations-THC" sætter sig i kroppens fedtvæv. Når du rører dig og fedtet forbrændes vil det frigives til blodbanen. Men du bliver ikke skæv af det. Idéen er god nok, men stoffet er sandsynligvis ikke psykoaktivt, i hvert fald ikke på nogen måde der er sammenlignelig med THC.

Hvis du vil vide mere om dette "tredjegenerations-THC" så hedder det 11-nor-9-carboxy-THC, og du kan læse om det her. (Engelsk.)
Det er muligvis antiinflammatorisk (modvirker betændelsestilstande) og analgesisk (smertelindrende), så der kan være noget om at det forbedrer oplevelsen af motion når der samtidig frigives store mængder endorfiner.

Medlem
Brugeravatar

Det kunne ellers være mega smart, hvis man var lidt små-tyk, ikke rigtig havde mere at ryge på, men man egentlig bare skulle chille en film med vennerne? Fuck it jeg løber sgu da bare 500 meter! = Profit. :-D
Sorry for OT

Medlem

Mhmm... Endorfiner er for lux.

Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
THC er det primære aktive stof i hash. Det nedbrydes i kroppen til et andet stof, som nedbrydes til et tredje stof. Noget af dette "tredjegenerations-THC" sætter sig i kroppens fedtvæv. Når du rører dig og fedtet forbrændes vil det frigives til blodbanen. Men du bliver ikke skæv af det. Idéen er god nok, men stoffet er sandsynligvis ikke psykoaktivt, i hvert fald ikke på nogen måde der er sammenlignelig med THC.

Hvis du vil vide mere om dette "tredjegenerations-THC" så hedder det 11-nor-9-carboxy-THC, og du kan læse om det her. (Engelsk.)
Det er muligvis antiinflammatorisk (modvirker betændelsestilstande) og analgesisk (smertelindrende), så der kan være noget om at det forbedrer oplevelsen af motion når der samtidig frigives store mængder endorfiner.

THC er enormt fedtopløseligt, og du kan regne med at det også deponeres i kroppens fedtvæv, herunder i hjernen og leveren (hvor vi også finder receptorerne for THC). THC'en vil frigives fra deponeringsstedet til blodbanen over tid og under motion (især hvis man er en overvægtig storforbruger), men koncentrationen i blodet når ikke at blive høj nok til, at det kan skabe en rusvirkning.

Men man kan også regne med, at det frigivne THC (og de op mod 400 søsterstoffer der bidrager til en rusvirkning) og deres metabolitter (nogle af metabolitterne er endnu mere aktive*) kan have en indvirkning på psyken og humøret i dagene efter et stop, og måske i længere tid. De er trods alt i blodbanen efter deponeringen, og en stor håndfuld er stadig ligander for de cannabinoide receptorer - så en genaktivering af receptorerne er ret sandsynlig, i og med at de også deponeres tæt på disse receptorer. Men igen, blodkoncentrationen (og dermed antallet af genaktiveringer) er ikke høj nok til en rusvirkning, men måske høj nok til at påvirke dit humør og kropsfølelse.

Så at man bliver skæv af det (trådstarter) er meget usandsynligt, for ikke at sige umuligt.

*note: så vidt jeg ved, foregår oxidationen af THC som følger:
THC (aktiv) -> OH-THC (meget aktiv) -> COOH-THC (inaktiv, det er den du snakker om).

Hæng mig ikke op på det, men jeg husker at OH-THC er mere potent end THC selv, så man skal ikke undervurdere metabolitterne.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]