THC er det primære aktive stof i hash. Det nedbrydes i kroppen til et andet stof, som nedbrydes til et tredje stof. Noget af dette "tredjegenerations-THC" sætter sig i kroppens fedtvæv. Når du rører dig og fedtet forbrændes vil det frigives til blodbanen. Men du bliver ikke skæv af det. Idéen er god nok, men stoffet er sandsynligvis ikke psykoaktivt, i hvert fald ikke på nogen måde der er sammenlignelig med THC.
Hvis du vil vide mere om dette "tredjegenerations-THC" så hedder det 11-nor-9-carboxy-THC, og du kan læse om det
her. (Engelsk.)
Det er muligvis antiinflammatorisk (modvirker betændelsestilstande) og analgesisk (smertelindrende), så der kan være noget om at det forbedrer oplevelsen af motion når der samtidig frigives store mængder endorfiner.
THC er enormt fedtopløseligt, og du kan regne med at det også deponeres i kroppens fedtvæv, herunder i hjernen og leveren (hvor vi også finder receptorerne for THC). THC'en vil frigives fra deponeringsstedet til blodbanen over tid og under motion (især hvis man er en overvægtig storforbruger), men koncentrationen i blodet når ikke at blive høj nok til, at det kan skabe en rusvirkning.
Men man kan også regne med, at det frigivne THC (og de op mod 400 søsterstoffer der bidrager til en rusvirkning) og deres metabolitter (nogle af metabolitterne er endnu mere aktive*) kan have en indvirkning på psyken og humøret i dagene efter et stop, og måske i længere tid. De er trods alt i blodbanen efter deponeringen, og en stor håndfuld er stadig ligander for de cannabinoide receptorer - så en genaktivering af receptorerne er ret sandsynlig, i og med at de også deponeres tæt på disse receptorer. Men igen, blodkoncentrationen (og dermed antallet af genaktiveringer) er ikke høj nok til en rusvirkning, men måske høj nok til at påvirke dit humør og kropsfølelse.
Så at man bliver skæv af det (trådstarter) er meget usandsynligt, for ikke at sige umuligt.
*note: så vidt jeg ved, foregår oxidationen af THC som følger:
THC (aktiv) -> OH-THC (meget aktiv) -> COOH-THC (inaktiv, det er den du snakker om).
Hæng mig ikke op på det, men jeg husker at OH-THC er mere potent end THC selv, så man skal ikke undervurdere metabolitterne.