Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 18:16


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 22 feb 2012 11:06 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jul 2004 15:15
Indlæg: 45
Geografisk sted: KBH
På så fint et forum som dette, synes jeg at vi mangler en acacia tråd. So here it goes:

Acacia er en kæmpe planteslægt, den er især udbredt på den sydlige halvkugle; sydasien afrika mellemamerika og australien. har læst et sted at der findes ca. 2000 arter og markant flere underarter og hybrider.
Mange arter har ikke rigtige blade men noget der kaldes fyllodier, og svarer lidt til en overudviklet bladstilk.
Det er især de australske arter der har interesse, da der findes alkaloider i blade, bark og rodbark. (især DMT, 5-MeO-DMT ,NMT)
DMT er et meget almindeligt alkaloid i acacia slægten, og i visse arter overstiger det indholdet i m. hostilis! fx, a.acuminata og a.simplex.
Det gør også planten interesant som et ayahuasca analog. bladene i a.acuminata siges at indeholde over 1% DMT, som i så fald overstiger indholdet i p.viridis, et andet ayahuasca analog.
At dyrke acacia er nemt, men frøene skal behandles på en lidt speciel måde:
frøskallen er meget hård og skal gerne slibes lidt med noget sandpapir. desuden skal frøene overhældes med kogene vand, det skyldes at der jo ofte er mange skovbrande i australien, og mange acacia arter har evolutionært udviklet en strategi der gør at frøene aktiveres via varme påvirkning

Guide:..................

Remedier:
Dybest set skal du bare have dine frø, jord og vand. Men for at optimere succesraten er der her lidt flere ting du kan anskaffe.

-Frø
-Jordblanding,( muld,perlite,vermiculite,sand,i forholdet 3:1:1:1)
-Vand
-Varmemåtte/termostatstyret spiringsboks
-Jiffy potter
-Spiringsboks
-Kunstlys
-Sandpapir

Perlite, købes i et plantecenter.
Vermiculite købes i plantecenter eller krybdyrs butik.
Kunstlys er her en LED lampe, blå, 15W, 440-460nm pære.
Varmemåtte købes i plantecenter eller krybdyrsbutik.

Billede
1. Tag dine frø og slib dem mellem sandpapiret, det er bare lige den hårde overflade der skal perforeres så vandet kan trænge igennem. En alternativ metode er "nicking" hvor du laver et lille hak med en kniv, men det er unødvendigt. alle frøene spirede her alligevel.

Billede
2. Har du flere frø SÅ SKRIV SKILTE så du kan kende forskel. Både spirerne og frøene ligner hinanden meget.
Kog vand i en el-kedel, lad det stå lidt og hæl så vandet over frøene og lad dem stå til dagen efter.

Billede
3. Her har frøene stået i 24 timer,og det er tydeligt hvilke der har taget vand til sig. Så nu dem der er opsvulmede, og giv dem der ikke er en tur mere med sandpapir og kogt vand. Læg ca. 2 frø i hver potte. Spiring procenten har været 50-60% her.

Billede
4. Så er alle frøene plantet og sat i en spiringskasse. Meget pædagoisk sat op med skilte og det hele:)

Billede
5. Her står potterne så med kunstlys, varmemåtte og røgalarm:) i klandestin opstilling i et skab. Fordelden med kunstlys er at man kan starte hvornår det skal være, de her er startet allerede i januar. Spiringen går meget hurtigere med undervarme og spiringskassen holder på en god fugtighed.

Billede
6. De første babyer, her a.acuminata. Det tog ca 3 dage for den første spire. De andre har det taget ca. en uge mere for at komme op. I mellemtiden er der så kommet flere andre frø til der er blevet plantet, se nedenfor.

Billede
7. Efter en måned ser resultatet således ud. Alle frøene var spiringsdygtige, og det er det fine ved acacia frø de er spiringsdygtige i 5-10 år.

Billede
8. De her frø er dem der er vist i guiden, og derfor de største.

Billede
9. De her frø kom med kun 2 måneders forsinkelse og 2 mails, men nu er de her da

Billede
10. Her er to andre arter der bare måtte plantes, og som står rigtigt godt sammen med de andre:D
B.caapi spirerne her havde en spiringsprocent på ca. 40%. B.caapi mister rigtig hurtigt sin spiringsevne.



Håber at guiden er til at forstå, ellers så spørg løs....God fornøjelse.






"grow your own" herfra!
//SpiceTryp

_________________
The spice extends life.
The spice expands consciousness.
The spice is vital to space travel.


Senest rettet af SpiceTryp 19 mar 2012 10:15, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 feb 2012 13:29 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 nov 2011 10:20
Indlæg: 539
Geografisk sted: Lyngfryd
Det lyder da spændende, hvilke betingelser kræver disse sorter? Du nævner at det nemt at dyrke acacia, er det noget man har stående i drivhuset, vindues karmen, i baghaven i et par potter eller kræver det kunstigt lys og større eller mindre mængder gødning? Anyways ville det være fedt med guide, og måske nogle billeder af dine egne som de langsomt tar til.

Og ikke mindst tak for at dele denne ellers ukendte sorter.

_________________
NH: At være på spanden. Det er iøvrigt en gammelt dansk udtryk, der stammer fra når bønderne var løbet tør for jointpapir og derfor var nødt til at sidde ude i markerne og ryge på zinkspande og overskårne colaflasker. - Bubber


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 feb 2012 14:20 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jul 2004 15:15
Indlæg: 45
Geografisk sted: KBH
Jeg bor i lejlighed, og dyrker i vindueskarmen/altan om sommeren. om vinteren giver jeg tilskudslys via LED.
Jeg er stadig på forsøgs stadiet, men potentialet er da kæmpestort her.
Acacia skal så vidt jeg ved ikke have megen gødning og må heller ikke have sur jord, man skal tænke lidt australske forhold.
Flere arter kan klare sig i danmark bla., i teorien, a.acuminata, da den vokser i zone 8-10 og danmark ligger i zone 7-8. så hvis man bor ud til en kyst burde det kunne lade sig gøre at have den ude.

_________________
The spice extends life.
The spice expands consciousness.
The spice is vital to space travel.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 feb 2012 16:00 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 nov 2011 10:20
Indlæg: 539
Geografisk sted: Lyngfryd
Kunne være man skulle gøre et forsøg så, har en hems med loft vindue, der kunne de stå og få en del timers lys, også i vinterhalv året. En gro guide ville være lækkert, gerne en for dummies(Da mine erfaringer med at gro selv kun indebærer svampe, og diverse potte planter som ikke lige frem kræver det store).

_________________
NH: At være på spanden. Det er iøvrigt en gammelt dansk udtryk, der stammer fra når bønderne var løbet tør for jointpapir og derfor var nødt til at sidde ude i markerne og ryge på zinkspande og overskårne colaflasker. - Bubber


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 feb 2012 17:19 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jul 2004 15:15
Indlæg: 45
Geografisk sted: KBH
Jamen det vil jeg så gøre, indenfor en måned.
Alt andet lige, må det her være nemmere end svampe.
Desværre tror jeg at kunstlys er nødvendigt i Danmark, det er ikke kun hvor meget lys de får, men også antallet af timer, og det er for lavt fra oktober til marts. Har set lidt for mange planter bukke under, og har nu taget konsekvensen og købt LED.
Køb frøene i Australien, udvalget er størst og bedst imo.

_________________
The spice extends life.
The spice expands consciousness.
The spice is vital to space travel.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 feb 2012 20:12 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 maj 2011 17:22
Indlæg: 61
Geografisk sted: Den første underjordiske by over jorden
Spændende, tak for info. Jeg var ikke klar over, at (visse arter af) acacier indeholder DMT.

Men det ville da være smukt, hvis der var aktive planter, der var så almindelige, at forbudskulturen ikke har mulighed for at forbyde dem.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 feb 2012 20:37 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 maj 2003 01:01
Indlæg: 2752
Spændende. Glæder mig til at se lidt billeder :)

_________________
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself.

-Jimmy Carter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 feb 2012 21:50 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 okt 2008 21:50
Indlæg: 1307
Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Rigtig interessant, følger lige med på den her :P

Mvh.

_________________
Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2012 13:26 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 nov 2010 14:39
Indlæg: 1017
Geografisk sted: Between dimensions - Hell and Heaven
Jeg kobler mig også lige på denne spændende tråd og følger med ;)

_________________
// "Pain is only a physical condition//
Kāmasūtra: "If food be mixed with the fruit of the thorn apple it causes intoxication". "It also advises a man to anoint his penis with honey infused with datura and long peppers before sexual intercourse to make his partner "subject to his will"
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.

I'm Back!!! ;) Watch out Psy.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2012 13:46 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 feb 2011 14:32
Indlæg: 196
Jeg er total interesseret :D Vil gerne vide mere :D

_________________
Fuck menneskeheden, de formår sgu kun at gøre ondt anyway!!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 mar 2012 16:23 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 nov 2011 10:20
Indlæg: 539
Geografisk sted: Lyngfryd
Så er der sgu blevet bestilt a.acuminata frø hjem "from a land down under". Venter spændt på gro guide og ikke mindst frøene.

_________________
NH: At være på spanden. Det er iøvrigt en gammelt dansk udtryk, der stammer fra når bønderne var løbet tør for jointpapir og derfor var nødt til at sidde ude i markerne og ryge på zinkspande og overskårne colaflasker. - Bubber


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 mar 2012 20:53 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Ifølge wiki har A.acuminata en høj frost tolerance - den kunne formodentligt dyrkes udendørs i DK, hvilket ville være langt mere effektivt end i en vindueskarm og mere økonomisk end under kunstlys.

Faldt iøvrigt over denne tråd, omhandlende A. acuminata - dog på et australsk forum. Hvis man skal tro hvad de omtaler i tråden, er der rig information af finde på forumet omkring akacier generelt. Har endnu ikke læst specielt meget derinde, men tænkte jeg ville bidrage lidt til en interessant tråd!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 mar 2012 23:03 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jul 2004 15:15
Indlæg: 45
Geografisk sted: KBH
@randomname,
Som sagt ligger vi i Danmark lige på grænsen mht. Udendørs dyrkning af de fleste acacia arter. Men jeg vil da klart gøre et forsøg.
I øvrigt et godt forum, et andet af hjertet anbefalet er nexus!

@Sir Ian McKellen,
Super at du har fået bestilt, jeg vil få smidt en guide op snarest så.
De små nye er dukket frem allerede, og jeg har taget billeder af hele processen, så nu skal jeg egentligt bare bruge noget tid på at få det her op. Har ikke prøvet det før.
Er i gang med næste hold: a. Maidenii, a. Confusa og a. Simplex. Da jeg først fik dem fra USA efter to måneder og to rykkere. :roll:

_________________
The spice extends life.
The spice expands consciousness.
The spice is vital to space travel.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 mar 2012 23:24 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
@randomname,
Som sagt ligger vi i Danmark lige på grænsen mht. Udendørs dyrkning af de fleste acacia arter. Men jeg vil da klart gøre et forsøg.

Hvis man kan dyrke ananas planter og fersken træer må en akacie med frost tolerance også være til at holde liv i. :D

Havde jeg en have ville jeg også forsøge mig, men jeg må nøjes med at se frem til dine resultater. :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 mar 2012 16:10 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 nov 2011 10:20
Indlæg: 539
Geografisk sted: Lyngfryd
Tænker at jeg starter den op indendørs også for den lov til at komme ud i de varme sommer måneder også ind igen i løbet af sommeren. Flytter nok i lejlighed inden alt for længe så det er ikke sikkert at det vil være muligt at gro den udenfor. Men får vidst 6 frø hjem og prøver nok at få gang i dem alle sammen, så kan være at mine forældre ville have glæde af et nyt træ i haven :D

_________________
NH: At være på spanden. Det er iøvrigt en gammelt dansk udtryk, der stammer fra når bønderne var løbet tør for jointpapir og derfor var nødt til at sidde ude i markerne og ryge på zinkspande og overskårne colaflasker. - Bubber


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 mar 2012 16:43 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jul 2004 15:15
Indlæg: 45
Geografisk sted: KBH
Man kan godt dyrke ananas, fersken, palmer og andre eksotiske planter på friland.
Problemet er bare hvis vi får en rigtig kold isvinter i lang tid, så tvivler jeg på at 100% af disse vil overleve.
Der er en grund til at mange eksotiske planter ikke gror her naturligt.

Jeg har et oliventræ på altanen på tolvte år og det har det fint og bærer frugter. Og jeg har set laurbærbuske plantet direkte i jorden i baggårde i københavn. Men hvis man bor i fx Midtjylland tror jeg at udfordringen er større.
Et andet godt eksempel er Bornholm hvor der gror figentræer i haverne. Her er det klipperne der afgiver varme og "forlænger" sommeren.

_________________
The spice extends life.
The spice expands consciousness.
The spice is vital to space travel.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 mar 2012 16:48 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jul 2004 15:15
Indlæg: 45
Geografisk sted: KBH
Der er jo acacia arter derude i Danmark. Jeg ved bare ikke om de her spændende arter kan overlever her.
Men nu er det sgu min mission at finde ud af det. :D

_________________
The spice extends life.
The spice expands consciousness.
The spice is vital to space travel.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 mar 2012 17:45 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2002 01:01
Indlæg: 2454
Geografisk sted: Sjælland
Jeg vil se billeder! Hvor store bliver de?

Hvordan har du tænkt planten skal bruges? Oralt i forbindelse med en anden plante alá Ayahuasca eller ved at lave ekstrakt og ryge det?

Er det iøvrigt ikke problemematisk at bestille frø fra Australien? Jeg troede de var meget strikse med eksport af den slags.

_________________
All perverts may not be marijuana smokers, but practically all marijuana smokers are perverts.
Colonel Garland Williams, former head of U.S. Narcotics Enforcement


Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 mar 2012 20:35 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jul 2004 15:15
Indlæg: 45
Geografisk sted: KBH
Ideen er jo at kunne benytte planterne til begge dele; a. acuminata til ayahuasca analog og fx a.confusa til ekstrakt.

Siden jeg har bestilt fra har kun restriktioner på levende planter. Og er det egentligt ikke mest den anden vej rundt at de er lidt stramme, eller hur?

_________________
The spice extends life.
The spice expands consciousness.
The spice is vital to space travel.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 mar 2012 12:31 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 jul 2004 15:15
Indlæg: 45
Geografisk sted: KBH
Så er der bonus info:

Acacia dealbata er symbolet på fejringen af kvindernes internationale kampdag...
Den indeholder DMT dog i ganske små mængder. Men alligevel.
:cheers:

http://en.wikipedia.org/wiki/Acacia_dealbata

_________________
The spice extends life.
The spice expands consciousness.
The spice is vital to space travel.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team