Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jul 2025 00:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

Til hverdag går jeg bare hjemme, så jeg er lidt bekymret for mig selv.
Jeg har sagt til mig selv at jeg ikke må ryge alene, men jeg har ingen idé om hvor meget man kan ryge, og stadig være oppe i tempo.
Når jeg plejer at ryge, med mine venner står den normalt på 1-3 joints.
Jeg har røget 1-2 gange om ugen siden midten af august.

Jeg synes tit det er fristende at ryge, også fordi jeg har RIGTIG svært ved at falde i søvn.
Men hvor meget kan jeg ryge, uden det forvolder de store problemer, og tror I der sker noget ved at bryde den grænse der hedder, at jeg ikke ryger alene?
Jeg tænker bare hvis jeg bryder den, så kan jeg bryde en masse andre grænser jeg sætter for mig selv, også kan det nemt gå galt, eller det bare langt ude?

Jeg er ikke så erfaren med hensyn til hash. Har måske røget allerhøjst 30 joints.
På forhånd tak.
- Dubhead

Medlem

Jeg synes det er en dårlig ide at begynde at ryge i hverdagen hvis du ikke har noget andet ved siden af der skal passes.Det kan hurtigt blive en sovepude.Kommer også anpå hvor gammel du er.Men det er igen forskelligt fra person til person om du kan ryge uden at stene hen.Du kan bedst selv finde ud af om det er godt for dig at ryge eller ej.

Junior medlem

Det er som regel så stort et problem som du gør det til.

Jeg kan sagtens se de bekymringer du har med at bryde grænserne, og jeg tror faktisk at du har ret i at det nemt eskalerer.

På den anden side er hash et forholdsvis harmløst stof at indtage ofte.. Jeg har masser af venner der ryger joints hver dag, alene eller ej, og alligevel sagtens kan passe et arbejde - og andre som er småflade i helt op til et par dage efter en enkelt pind.
Det kommer helt an på hvordan du selv har det.. Dog hvis du er ung (sådan under 18 i hvert fald) så er et heftigt forbrug måske ikke så smart.

Forbrug og misbrug! Husk forskellen, og ryg fordi det er fedt, ikke fordi det er ufedt uden :)

Junior medlem

Jeg ryger ca. 4 gange om ugen og jeg ser ikke mit forbrug som et misbrug men som et forbrug som @Bozk nævner. Så længe lysten er der ser jeg ikke et forbrug af hash som et misbrug :)

Dedikeret medlem

Geografisk sted: sted
De venner jeg har, som ryger alene, er afhængige af cannabis. Dem af mine venner som ikke ryger alene virker ikke afhængige. Jeg ryger selv hver dag, også alene og jeg er også afhængig, men jeg ser ikke noget problem i det da jeg, som Bozk skriver, synes at cannabis er et harmløst stof, hvor man sagtens kan fungere mht til arbejde og skole. Man skal dog være klar over at det kan ændre din adfærd en smule i forskellige situationer.
Ved at ryge alene lærer man, imo, mere hvordan stoffet påvirker dig fordi du kan stene mere hen, da det sociale aspekt af det ikke er der, men jeg synes også det er sådan du bliver mest hooked.

1 til 2 gange om ugen med vennerne lyder som en fin balance...

/Dega

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Det er forskelligt hvad du tages som et misbrug.
En til 2 gange om ugen er for mig et misbrug.
Om du er afhængig eller ej - du misbruger stoffet.
Det er jo så bare mig, andre folk har det fint med at ryge alle dage i ugen, og det har jeg da også selv gjort.

Men at sige at man sagtens kan ryge og få det til at hænge sammen ser jeg sjældent. alle jeg kender ryger hverdag har svært ved at gøre andet, end at sidde og ryge. passe skole, gå ordentlig tid i seng, få lavet dagens ærinder osv er en kæmpe opgave for dem.
Hvor tit kommer du ind i en rygerbule hvor der helt rent, og opvasken ikke er fyldt med mug??

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København <3
Jeg ryger hverdag. 1-3 joints i hverdagene, 4-? fredag og lørdag. Jeg går i gymnasiet, og det kører helt fint. Jeg vil ikke sige at jeg er røget ned i tempo, det handler bare om at planlægge en smule. En joint efter man er færdig med sine pligter, og en at sove på, og så er man frisk igen morgenen efter :)

Medlem

Du, Esrali, skriver at "du kan bedst selv finde ud af om det er godt for dig at ryge eller ej." - jeg vil ikke starte endnu en diskussion med dig min ven, du ved hvordan jeg ser på det, men jeg vil gøre trådstarter obs på at når man er havnet i et misbrug, har mange det lige præcis med at fortælle sig selv at det "er godt for en". Eller i hvert fald at det ikke er dårligt.

Du går hjemme og har ikke noget at lave, så det er nemt at få en masse tid til at gå med at ryge hash, men det er også her du er mest udsat. Det er SÅ let at ende i et hashmisbrug, og du ser det som regel ikke selv komme. Ellers gør du, men magter ikke at tage stilling til det.

Udover det tager jeg det som et klart "faresignal" at du siger du har søvnproblemer og hashen hjælper. Noget de fleste nok har hørt, men som alligevel er meget klogt: stoffer (også hash) skal ikke bruges for at få det godt, men for at gøre gode tider endnu bedre. Der er ikke noget at sige til du har svært ved at falde i søvn, hvis du ikke som sådan har en hverdag men bare går hjemme. Udover at fokusere på at få dig en hverdag, er det altid en god ting at dyrke noget motion og du vil opleve at du er meget trættere om aftenen.

Nyd det med måde. Ryg et par gange om måneden. Nu kender jeg ikke noget til din situation, men hvis du mangler noget at fylde din hverdag ud med er det klart det du skal fokusere på, ikke at ryge fede. En uddannelse, et arbejde... Det er sgu ikke sjovt ikke at have noget at vågne op til, det tror jeg er et grundlæggende behov hos de fleste.

Medlem

BryGs skrev:
Du, Esrali, skriver at "du kan bedst selv finde ud af om det er godt for dig at ryge eller ej." - jeg vil ikke starte endnu en diskussion med dig min ven, du ved hvordan jeg ser på det, men jeg vil gøre trådstarter obs på at når man er havnet i et misbrug, har mange det lige præcis med at fortælle sig selv at det "er godt for en". Eller i hvert fald at det ikke er dårligt.

Du går hjemme og har ikke noget at lave, så det er nemt at få en masse tid til at gå med at ryge hash, men det er også her du er mest udsat. Det er SÅ let at ende i et hashmisbrug, og du ser det som regel ikke selv komme. Ellers gør du, men magter ikke at tage stilling til det.

Udover det tager jeg det som et klart "faresignal" at du siger du har søvnproblemer og hashen hjælper. Noget de fleste nok har hørt, men som alligevel er meget klogt: stoffer (også hash) skal ikke bruges for at få det godt, men for at gøre gode tider endnu bedre. Der er ikke noget at sige til du har svært ved at falde i søvn, hvis du ikke som sådan har en hverdag men bare går hjemme. Udover at fokusere på at få dig en hverdag, er det altid en god ting at dyrke noget motion og du vil opleve at du er meget trættere om aftenen.

Nyd det med måde. Ryg et par gange om måneden. Nu kender jeg ikke noget til din situation, men hvis du mangler noget at fylde din hverdag ud med er det klart det du skal fokusere på, ikke at ryge fede. En uddannelse, et arbejde... Det er sgu ikke sjovt ikke at have noget at vågne op til, det tror jeg er et grundlæggende behov hos de fleste.

Har også besluttet mig for at jeg vil skrue lidt ned for det.
Røg igår sammrn med nogle venner, og sidst jeg røg, udover igår, mandagen inden.
Samtidig er jeg så begyndt i fitness igen (:
- Tak for alle svarene :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Det er forskelligt fra person til person hvor meget stof man kan indtage og stadig fungere "normalt". Jeg ryger personligt ikke ret meget mere , og kun i weekenderne. Dels fordi jeg har et arbejde at passe, men også fordi at jeg er meget engageret i min "sport", og til sidst fordi at jeg finder rusen triviel, og intetgivene hvis det forgår på daglig basis.

Paradoksalt nok er de mest intelligente venner jeg har, rygere på daglig basis, samt at de klarede gymnasiet med glans - noget jeg aldrig ville have kunnet, hvis jeg havde samme rygevaner.
Så det kommer an på hvem du er som person, hvordan din personlighed er skruet sammen.

Dog vil jeg ikke anbefale dig at begynde at bryde dine egne regler, og begynde at ryge i hverdagene, da det er sådan et misbrug ofte begynder - man retfærdiggøre ens stigende forbrug overfor sig selv, og til sidst ender man måske med at være pisse afhængig af et givent stof.. Så ja, det vil højest sandsynligt have konsekvenser for dig hvis du begynder at ryge i hverdagene.
Nu skriver du at du har svært ved at falde i søvn. Hvis jeg var dig, ville jeg kanalisere den ekstra energi over i noget fysisk aktivitet (det var rent faktisk det jeg gjorde) f.eks. kan du begynde at løbe, eller starte i et fitness center, eller noget helt tredje.

Held og lykke med det hele,

Mvh. :)

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Junior medlem

Legalt hash kan også anbefales, afhængigheden derved er langt mindre.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
JonasLR skrev:
Legalt hash kan også anbefales, afhængigheden derved er langt mindre.

:stupid:

Nej, syntetisk hash/ RC stoffer, bør IKKe anbefales til nogen, da mængden af videnskabelige data omkring disse er alt for utilfredsstillende. Der vides kort sagt ikke nok om kort/langsigtede bivirkninger endnu!!

Og argumentet om at noget skulle være mere eller mindre afhængighedskabende end andet køber jeg ikke (med enkle undtagelser), det kommer an på hvem man er, og hvad man får et kick ud af - man kan blive afhængig af alt!

Jeg er f.eks. langt mere afhængig af min bil end jeg er af noget rusmiddel!

Mvh.

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Medlem
Brugeravatar

Man har et "misbrug" når man har behov for at stille "regler" for sig selv og sit brug. Disse regler bliver altid brudt. Det er netop derfor de er blevet stillet op; for at retfærdiggøre et eskalerende forbrug som man dybest set godt ved er løbet af sporet.

Medlem

Bozk skrev:
Det er som regel så stort et problem som du gør det til.

indeed

edit: synes man skal stoppe helt med at ryge så snart man tænker på det er et problem. Røg i en overgang hver eneste dag i to år og kunne til sidst godt se den var gal.. Og hvis man har et misbrug og er bekymret for sig selv så bare stop.. jeg stoppede fra den ene dag til den anden. Så må man bare holde ud i de par dage efter hvor trangen er størst

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Til venstra for jointen!
Til trådstarter.

Jeg vil sige bliv hvor du er nu, min ærlige mening er du står på grænsen til et misbrug.
Det lyder til du på nuværende tidspunkt, har sat nogle grænser du kan overholde, eller
måske fordi du på et tidspunkt synes, det var hvad du så som acceptabelt. går lysten/muligheden for/til at
ryge hen og bliver en større prioritet end dagens dagsorden, har du ik længere kontrol over dit forbrug, og min mening er så
ændres det til et misbrug. har du sat grænser f.eks. ved at du vil kun ryge med venner, i weekender eller andet, så vil jeg mene
du på et tisdpunkt har haft større værdier end weed'en, og det er har man skal passe på, at det ik bliver den anden vej omkring.

Men hvor ens grænse går er så meget forskelligt fra person til person, og hvor stor viljestyrke den person har.
Jeg har selv 10 år jubilæum i år, og ja jeg har sku også været ude i et misbrug. det eneste jeg tænkte på hele dagen i skole, senere på job,
var at nu skulle jeg snart hjem og ryge.
Tror måske det handler om hvordan du håndtere det i starten, for jeg har altid haft en god selvtillid, troet på mig selv, haft skide god
arbejdmorale og vil altid gerne være den bedste. derfor har min skole og arbejde altid haft større værdi for mig en weed'en, og dette resulterede i
mindre end 15-20 syge dage på de 10 år, og en stilling hvor jeg tjener ret pænt af en gut i min alder.
Men jeg var som sagt også ved at falde helt i rigtig mange gange. Mange af mine kammerater sad bare og chillede hele dagen, havde det egentligt pisse fedt, intet ondt om dem der, de nød bare livet, og har ik planer, eller brug for at der skal ske mere, de er lykkelige som deres liv er nu. Men som sagt på den måde har vi alle forskellige ting vi synes er fedre end andre. der har så nok været lidt mere go' i mig, har altid gerne ville ud og rejse og se verden, og den mulighed har jeg nu skabt mig via viljestyrke selvom jeg napper 3-5 joints hverdag.

Nå nu kommer der gæster, var egentligt ik helt færdig, men håber dette lyder lidt fornuftigt so far hehe :)

Peace out Amigo's!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gartneriet
Dette bliver et lidt længere svar, men baseret på egen erfarring og nuværende situation. Jeg håber du vil læse det, da jeg er sikker på det vil hjælpe dig.

Vil lige hurtigt nævne at jeg pt. er 22 år, har været misbruger i 1½ år og røget i 2. Jeg ryger hver dag, dog nogle dage hvor jeg ikke lige kan få fat i røg. Har snart ikke noget sted at bo mere(vil bare ikke selv indse det), jeg skylder en masse penge til venner og familie, både lån til mad(80% af det til hash), husleje af og til, internetregninger og så en masse andet lort jeg fandt på for at kunne købe hash, igen en masse penge til bank og forskellige advokater, teleselskaber mvh., har ikke gennemført nogen uddannelse og har ingen form for indkomst. <-- This sucks!

Jeg vil starte med at sige noget om reglerne: overhold dem, for alt i verden! I skrivende stund er jeg i færd med at bryde selvsamme regel som du selv har. Lige nu, sidder jeg i en situation du med stor sandsynlighed nok også vil ende i. For 1 år og 3 måneder siden stod jeg og spurgte migselv om nøjagtigt det samme, bare formuleret lidt anderledes. Røg lidt med vennere et par gange i ugen og vi havde det altid sjovt og alt var bare skønt. Men så begyndte jeg at bryde min egen regel der hed: "jeg ender ikke i et misbrug". Dog var fjolset her ikke bevidst om at det var han begyndt på.

Tidligere i aftes aflyste jeg en gamer aften med en kammerat, fordi jeg blev dårlig pga. ingen hash hele dagen. 5 timer senere har jeg så brudt min regel fra tidligere: "og jeg skal IKKE ryge for at få det godt igen". - Flot -.-

For at bryde det ned: Jeg brød mine egne regler og troede jeg kunne styre det. Men det kunne jeg bare ikke og står i lort til halsen.

Jeg siger ikke du ender som mig, hvis du ryger alene og i hverdagene(chancen er dog stor/med forskelle) Det er bare lidt urovækkende for mig at du står i sådan en situation og stiller dig disse spørgsmål. Nu ved jeg ikke hvor gammel du er men vil gætte på 18-22 år. Du lyder meget fornuftig alligevel da du tør stille spørgsmålet til andre end dig selv, så din stemme og din bekymring bliver hørt. Ville ønske jeg havde gjort det samme.

Det viser også, i mine øjne, at du har selvtillid og du sikkert normalt ikke er bange for at gøre noget ved tingene. Jeg syntes du skal stoppe mens legen er god, for jo længere du leger, desto mere kedeligt og ligegyldigt bliver det.

Hav det nu godt så længe og pas på dig selv. Snak med dine venner om det også så de ved hvad du tænker. Og hvis de virkelig er dine venner, så lytter de til dig og bakker dig op i hvad du nu end beslutter dig. Bare sørg for du inderst inde ved hvad du virkelig vil!

Hilsen
- Den Rolige

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
Bozk skrev:
På den anden side er hash et forholdsvis harmløst stof at indtage ofte.

Forkert.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: beyond imagination
Alt Ædende Ateist skrev:
Bozk skrev:
På den anden side er hash et forholdsvis harmløst stof at indtage ofte.

Forkert.

+ 1 :!:

Moderator
Brugeravatar

Tjah, tror nu de fleste andre gængse rusmidler er mere skadelige at indtage i rusdoser på daglig basis end cannabis. Det er ikke harmløst, men vil nu give Bozk ret i at det forholdsvist harmløst.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
Selvfølgelig vil du det, du er jo selv daglig ryger hvis jeg ikke tager fejl.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]