Jeg har personlig erfaring med
melatonin, et naturligt søvnhormon i kroppen (og en serotonin-metabolit). Og lad dig ikke skræmme af ordet "hormon" - hormon betyder blot, at stoffet bliver transporteret i blodbanen til optagelse et andet sted, end hvor det blev dannet. Det er altså ikke ligeså farligt at lege med, som fx. kønshormoner og væksthormoner. Hormoner er et vidt udtryk!
Det er naturligt, sikkert, ugiftigt (anticancer, antidepressiv), veludforsket, giver en varm og udhvilende søvn og, ikke mindst, giver livlige drømme der mest af alt minder om et svampetrip. Og når du vågner, er du ædru og udhvilet, næsten uanset hvor lidt du sover. Jeg bliver meget bevidst i drømmene, og det kan hjælpe mig på vej med lucid dreaming - i og med at man "vågner" i drømmen. Du kan læse meget mere om melatonin på
nettet. Den
engelske wikipedia-side er omfattende.
Det eneste problem er, at man skal have det på recept i Danmark - så man er nødt til at finde online forhandlere, som gider sende til DK (de findes). Ellers kan lægen ordinere det mod søvnbesvær (omend pillerne bliver noget dyrere - men du får til gengæld et rent og kvalitetstestet produkt). Melatonintabletter fås med en masse tilsæntingsstoffer (vitaminer, afslappende midler, etc) - undgå disse. Dem du vil ha er ren melatonin uden theamin, vitaminer, etc. Bare ren melatonin. Ikke al det tilsatte urte-pjat. Undgå også depot-tabletter (time-release).
1-3 mg pr nat er en god dosis. Jeg plejer at tage 3 mg en time før sengetid i 2 dage, så holder jeg 1 dags pause, og tager 3 mg igen på 4. dagen. På 4. dagen har jeg oplevet ualmindeligt intense drømme, som jeg ikke ville opleve hvis jeg tog det 3 dage i træk. Herefter tager jeg det ikke i resten af ugen, og så starter jeg forfra når ugen er omme. Men find din egen stil, vi er alle forskellige (min metode fandt jeg ved et tilfælde). Tager jeg det hver nat, oplever jeg stadig intense drømme, omend ikke ligeså intense som min "4. dags metode".
Og lad os ikke glemme, at cannabis er en drømmeurt. Hvis cannabis ikke indtages ofte og i for store doser, kan planten tjene dig som en potent drømmekatalysator.
Af så mange årsager, bør man ikke lege med natskygger. Lad shamanerne om det. Vi har ikke råd til at miste flere på psychedelia.
Jeg håber du træffer det rigtige valg.