Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 01:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hej Psy.

Jeg har kigget lidt rundt, men synes ikke jeg fik et klart svar, så besluttede mig at oprette denne tråd.

Jeg har røget en del Cannabis hver dag det meste af dagen, men er stadig fysisk aktiv og går på handelsgymnasiet (er 18 år).

Med tiden blev det mere normalt at ryge, og til sidst synes jeg at min krop og min personlighed fungerede bedre når jeg var skæv, end når jeg ikke var. Altså jeg kunne mærke flere påvirkninger på min krop når jeg ikke røg, end når jeg røg.

Det var ikke så sjovt længere, og økonomien fik også sine tæsk.

Jeg har to venner, som har røget stort set lige så meget som mig, og det har altid været dem jeg har røget med i hverdagen.

Vi har så besluttet os for at holde en pause, for at rense systemet og for at kunne få en ordenlig virkning igen.

Den ene bliver lettere irriteret når vi holder pauser, og den anden bliver måske også lidt irritabel, men ikke noget specielt.

Men så er der mig selv. Jeg vil også gerne holde pause, og idag er "næsten" mit 2. døgn. Tirsdag morgen, røg jeg min officielle sidste morgen-joint, og dagen gik som de normalt gør ved pause. Lettere koncentrations besvær og en rimelig irriterende følelse af restløshed.
Dagene kan jeg sagtens klarer, men i det samme sekund som det går op for mig at der er mørkt udenfor, at det er sent om aftenen, så fyldes jeg med frygt, jeg bliver rædselsslagen og ved ikke over hvad præcist (Det føles som om frygten opstår når jeg ved jeg ikke kan sove om natten pga rastløshed, men normalt er man jo ikke direkte bange for for lidt søvn, så tror at der ubevidst er mere i det), derudover kan jeg mærke konstant en klump i halsen som gør at jeg inderst inde er ved at bryde sammen hvert sekund. Udover dette bliver jeg også lettere parnoid, og mistolker ting jeg ser og hører.

Tirsdag aften sad jeg alene i min sofa, og efter at have siddet og revet mig selv i håret brød jeg så sammen. Tankerne fløj igennem hovedet på mig. Nedladende tanker om mig selv, ikke stemmer på niveau med skizofrene, men tanker jeg umiddelbart selv kan kontrollerer. Samtidig med dette sker følte jeg en så hård psykisk smerte, som jeg ikke har prøvet lign. og før jeg vidste af det sad jeg og bongede den smule udkrads jeg kunne magte at få frem, plus nogle joint skodder.
Det ved jeg godt var en dum ide, men var for svag på tidspunktet, det underlige er bare at efter jeg havde røget, kunne jeg stadig provokere min frygt og gråd, og det er første gang nogensinde. Alle andre gange jeg har røget når jeg havde det så dårligt, så forsvandt det hele med et smil, og alt var godt igen.

Mit spørgsmål til jer er så -
Hvorfor sker dette for mig, når mine to venner næsten intet mærker?
Jeg har stadig nogle problemer med mig selv og mit selvværd, og det kunne jeg mærke ramte hårdt da jeg begyndte at græde.

Normalt græder jeg ikke, så det tager jeg selvfølgelig som en indikator for at denne pause er mere end nødvendig, men desværre holder mine pauser ikke mere end 4-5 dage, hvorefter jeg får en følelse af at have styr på det, og derfor sige til mig selv at nu kan jeg godt tillade mig at begynde igen, men de samme problemer opstår igen efter 2 ugers røg.

Nu sidder jeg så her, onsdag aften uden at have røget noget som helst, og kan allerede mærke de bange parnoide tanker rammer.
Normalt kunne jeg drikke og det fjernede NÆSTEN alle "abstinenserne" (er ked af at kalde det abstinenser, da der jo normalt ikke rigtig burde være nogle med cannabis. Det også derfor jeg tænker om det er mig den er gal med), men nu da jeg ikke har flere penge denne måned har jeg ikke råd til alkohol eller i det mindste bare cigaretter, som også plejer at hjælpe en del. Det eneste gode ved det er at jeg ikke kan købe røg.

Hvad kan jeg gøre? jeg motionerer, og løber tit alt jeg kan, næsten lige før jeg falder sammen for at opnå en vis ro i kroppen, men stadig er der den følelse som jeg selv beskriver som at have en plade metal der presser ved panden, og kun alkohol eller cannabis lindrer dette.

Er der nogle som har lignende erfaringer? Gode råd, udover de sædvanlige som motion og sovepiller?
Er det muligt at holde en pause hvor man ryger 1-2 hoveder lige inden man smider sig i sengen, eller holder man bare "afhængigheden" ved lige så?

Håber der er nogen med nogle gode ideer.
Ps. Undskylder for hvis tråden er uoverskuelig, men her til sidst har jeg selv svært ved at finde rundt i det jeg egentlig vil fortælle, så derfor poster jeg det som jeg har skrevet, og så håber jeg at i forstår.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Du skriver at du har problemer med dig selv og dit selvværd. Så vidt jeg har forstået er cannabis en let måde at "løse" den slags på. Man får en fornemmelse af at man har det rart og kan grine. Man bliver vel også en smule mere ligeglad med hvad andre synes.

Det jeg vil nå frem til er at du har undertrykt dine problemer med cannabis røgen og derfor er de måske ikke blevet bearbejdet. Når du stopper den rus du har været i i lang tid, kan dine gamle problemer vende op i dig. Og det lyder som om de kommer i forstærket grad.

Jeg tror du skal kvitte røgen helt og få ordnet de problemer du har. Så kan det være at du kan vende tilbage en gang når dit sind er faldet til ro. Men bonghoveder for at knne sove lyder som en rigtig dårlig idé.

Det er helt sikkert godt at du er så glad for motion. Jeg kan desværre ikke give dig et råd til at stoppe, jeg tror det vigtigste er at begynde på noget man kan lide som kan tage hulrummet som man før brugte på at ryge.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jack von Hashluder skrev:
Jeg tror du skal kvitte røgen helt og få ordnet de problemer du har. Så kan det være at du kan vende tilbage en gang når dit sind er faldet til ro. Men bonghoveder for at knne sove lyder som en rigtig dårlig idé.

Skulle lige til at skrive det samme.
Dog synes jeg du skal kvitte røgen for good. Det er så svært at få et normalt forbrug efter et så hårdt misbrug, og det er selvom man holder helt op til 6 måneders pauser. Når man ryger igen vender misbruget bare tilbage som en bombe.
Overvej det, selvom det kan være pisse svært at sige farvel til Mary Jane.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

TheNewGuy skrev:
Nu sidder jeg så her, onsdag aften uden at have røget noget som helst, og kan allerede mærke de bange parnoide tanker rammer.
Normalt kunne jeg drikke og det fjernede NÆSTEN alle "abstinenserne" (er ked af at kalde det abstinenser, da der jo normalt ikke rigtig burde være nogle med cannabis. Det også derfor jeg tænker om det er mig den er gal med), men nu da jeg ikke har flere penge denne måned har jeg ikke råd til alkohol eller i det mindste bare cigaretter, som også plejer at hjælpe en del. Det eneste gode ved det er at jeg ikke kan købe røg.

Hvad kan jeg gøre? jeg motionerer, og løber tit alt jeg kan, næsten lige før jeg falder sammen for at opnå en vis ro i kroppen, men stadig er der den følelse som jeg selv beskriver som at have en plade metal der presser ved panden, og kun alkohol eller cannabis lindrer dette.

Sagen er den, at det er en udbredtd myte, at der ingen abstinenser er ved et brat ophør af hashrygning. Hashrygning giver helt klart abstinenser, ofte er de bare mindre end f.eks. den man ser hos alkoholikere. Ifølge Peter Ege kan så lidt som 10 dages tæt rygning lede til målbare - omend milde - abstinenser.

Når du reagerer så markant på rygestoppet, skyldes det givetvis at der ligger nogen problemer gemt i din psyke. Du har sikkert haft disse "ting" tidligere, blot på et meget mindre niveau. Man kan sige, at disse problemer ved rygestoppet bliver forstærket UD OVER den baseline du havde inden du begyndte at ryge hash. En person, der dulmer sig med heroin, oplever også at tilstanden ved ophør er meget værre end da de slet ikke havde rørt heroinen.

Abstinenser er generelt værst de første 10 dage, og som tommelfingerregel er man helt på baseline efter en måneds tid.

Abstinenser kan mildnes, hvis du i stedet for brat rygestop kan få nedtrapning til at virke. Dit forslag med kun at ryge inden sengetid er en god ide, hvis du kan undlade at ryge på andre tidspunkter. Alternativt kan du gå til din læge og få udskrevet nogen indslumringspiller, så du er dækket ind i de værste 10 dage.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]