Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 01 aug 2025 13:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
bannet

Geografisk sted: Risskov
Mig og min kammerat diskuterede forleden dag om hvordan en hash psykose føles og hvordan overgangen fra "normal" til psykotisk føles? Nogen der har prøvet det?

Er der f.eks. nogle faresignaler man kan lytte til for at forebygge en evt psykose?

Det er af ren nysgerrighed for emnet at jeg spørger :)

Go' søndag!

Junior medlem

http://www.netpsykiater.dk/htmsgd/psykose.htm

:)

Jeg ved det ikke helt, men jeg har en idé om, at jeg er igang med at udvikle en.
Jeg har hørt stemmer og set lidt syner. Men mest af alt lider jeg af angst og panik. Bare min veninde kommer ind af min dør flipper jeg helt ud.
Og nogle billeder kan jeg ikke engang røre ved eller se på, jeg er så bange for dem.
Spiser mindre og føler alt er uvirkeligt, som om jeg bare flyder rundt i en drøm.
Tror faktisk jeg har en evne til, at læse tanker... det er ret sejt!
Tror det er sådan det starter...

bannet

Øhm.. Shit.. Få noget hjælp? Snak med en psykiater, læge eller lignende?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Steve Holt!..... land?
der ingen "raske/normale" mennesker der få hash psykose ved at nyde/bruge/indtage THC
hørt om forsker der mener at stræk skunk har udløst skizofreni, men igen, der ingen der ved om det var kommet før eller siden uden skunk

bannet

Okay så det svinger fra person til person om man kan få en psykose eller ej?

Medlem

Nogle mennesker er mere eksponerede for risikoen end andre, ja.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

nm-ryger skrev:
der ingen "raske/normale" mennesker der få hash psykose ved at nyde/bruge/indtage THC

Jeg er næsten 100% sikker på, at det du siger er noget bullshit.

Alle kan vel udvikle en psykose, om det så skal tage dem 400 dage, hvor de render rundt i en massiv potrus, så tror jeg alle er disponerede for det, nogen er bare mere end andre.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for København
CamilleB skrev:
http://www.netpsykiater.dk/htmsgd/psykose.htm

:)

Jeg ved det ikke helt, men jeg har en idé om, at jeg er igang med at udvikle en.
Jeg har hørt stemmer og set lidt syner. Men mest af alt lider jeg af angst og panik. Bare min veninde kommer ind af min dør flipper jeg helt ud.
Og nogle billeder kan jeg ikke engang røre ved eller se på, jeg er så bange for dem.
Spiser mindre og føler alt er uvirkeligt, som om jeg bare flyder rundt i en drøm.
Tror faktisk jeg har en evne til, at læse tanker... det er ret sejt!
Tror det er sådan det starter...

CamilleB, jeg så din anden tråd også.. Og jeg vil på det kraftigste råde dig til at søge hjælp, måske i form af venner/familie eller af egen læge til videre vejledning. Det du oplever vil jeg ikke betegne som 'normalt' og det lyder til at være en hård belastning for dig psykisk. Det er vigtigt at få hjælp, hvis man føler at man 'borderliner' til lidelser man kender til, det er ikke altid lige let at klare og arbejde med på egen hånd.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gemmer mig i nordsjællands skove..
Ja CamilleB.. det der lyder skræmmende. Jeg har selv en mild form for medfødt angst, det har jeg dog 100% kontrol over!
men jeg vil på det kraftigste anbefale dig at søge noget lægehjælp af en art, eller ihvertfald snakke med nogen om det!

- at du siger du kan læse tanker osv, er endnu et tegn på at du lever lidt i en fantasi verden.. har selv en ven som fik en hashpsykose, han troede også lignende ting og at han var gud osv.
sådanne tanker skal man ikke gå rundt med alene, og vil især fraråde dig at ryge og indtag rusmidler generelt når du går og har det sådan der.. undrer mig faktisk lidt at du ikke har fået noget hjælp af en art, allerede.

Jeg siger kun det her for din egen skyld ven.. det kan ende helt galt!

bannet

Som de andre har sagt CamilleB så tag at få noget hjælp, det lyder sygt mærkeligt det du føler! :/

Men jeg kunne stadigvæk rigtigt godt tænke mig at vide hvordan en psykose føles? Hvordan overgangen fra ikke-psykotisk til psykotisk føles? Og om der er et specielt punkt man rammer inden hvor man ligesom kan mærke at nu er psykosen tæt på at blive triggered eller hvad man nu siger?

Evt fra en som er 100% på at han/hun har haft en psykose :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gemmer mig i nordsjællands skove..
Someguyfromspace:

Altså, tror det er sværere for den person som er inde i psykosen at mærke hvornår det kommer -
end det er for de nærmeste personer der kender den "psykose ramte" person.

Normalt føler personer der har en psykose at det er forholdsvis normalt, netop pga. de ikke er sig selv.
Hvordan det lige præcis føles, er svært at sige - også pga. der findes så mange forskellige måder en psykose kan poppe frem..
Men nogen tegn ved personer som er ramt af en psykose, kunne f.eks være at de snakker om underlige, normalt overnaturlige ting.. som de finder helt normale.
Mange tror også de har overnaturlige kræfter og pludselig er en meget vigtig person.

Nogen andre gemmer sig fra omverdenen og tør generelt ikke at bevæge sig ud for en dør..
Mens en helt 3 person, også ramt af en psykose, kan blive ekstremt voldelig, selv over for nære mennesker!

Men primært de personer som jeg har mødt og snakket med, som var i en psykose.. snakkede i vilde og meget af det menneskerne siger er sort snak og giver sjældent mening.

tror ikke præcis du kan sige hvordan du 100% føler og mærker en psykose, da det rammer mennesker forskelligt.
men heldigvis, så går hashpsykoser ofte væk af sig selv og tager højst et par uger før man er "rask" i knoppen igen.

Men ven, lad vær og gå spekuler over hvordan det føles osv. - vær du bare glad for du er rask og sund ;) (så længe det varer.......!)

bannet

helt sikkert, tak for svaret dude! Jeg lader det ligge :P Tror også jeg har en idé om hvordan det hænger sammen!

Medlem
Brugeravatar

Jeg har haft en psykose og har den sådan set stadig. Jeg fik den grundet problemer i privatlivet og et trip taget i det helt forkerte state of mind. Jeg havde lige slået op med min eks, og følte nu at han kunne snakke til mig gennem alle mulige medier - radioen, tv'et, gennem min familie, at han kunne sende signaler til mig for at minde mig om ham netop når jeg havde det godt og ikke havde ham i hovet - for at give mig skyldfølelse over at jeg var ved at komme videre.

I dagene efter trippet at få meget mærkelige abstrakte teorier, som alle sammen havde en dybere betydning (troede jeg), jeg arbejder i kassen i en normal dagligvare butik, og jeg følte nogen gange at jeg kunne se et mærkeligt lille device/mikrofon inde bag glasset hvor scanneren var, bare virkelig mange fucked varer i kassen som jeg fik aha-oplevelser over og troede betød et eller andet.

Jeg har det meget bedre nu, det skete nok for 10 måneder siden, men jeg har det mest bedre fordi jeg har vænnet mig til ikke at blive revet med af aha-følelsen, når mit hoved finder på et fucked sammenhæng, for jeg ved godt det er vrøvl der dukker op i mit hoved for det meste. Men jeg har altså alligevel den "stemme i hovedet", som bliver ved med at vrøvle, og som jeg skal prøve at blokere og ikke at lytte til. Den prøver på at få mig til at tage beslutninger/symbolik som jeg har tænkt i stofpåvirkning, men det er jo selvfølgelig hul i hovedet. Men det er svært når det sker helt automatisk. Svært bare at stoppe med at tænke. Jeg kan måske godt tænke normalt (føler jeg selv) i en halv time, men så kommer der dumme tanker. Nogen gange kommer der flere, fordi jeg ikke helt får 'resisted' at lytte til stemmen og så kører det helt af sporet og så kan jeg føle mig helt afsporet fra min hverdag og ved siden af mig selv. Burde prøve at lære at meditere, og måske noget professionel hjælp hvis det ikke er bedre om et år.

IN OTHER WORDS. Not funny, men lesson learned. Det skal siges at jeg stadig ryger joints et par gange om ugen, jeg ved godt det ikke hjælper på det, men jeg ved at det ikke ville forsvinde selvom jeg stoppede med at ryge.

Junior medlem
Brugeravatar

Krigstina skrev:
varer i kassen som jeg fik aha-oplevelser over og troede betød et eller andet.

Hvilke varer?

Medlem
Brugeravatar

Someguyfromspace skrev:
Okay så det svinger fra person til person om man kan få en psykose eller ej?

Jeg har set en klog bruger skrive herinde en gang, at er man under stort mentalt pres (stoppet et langvarigt forhold, dødsfald iblandt de næreste osv.) kan man godt få en kort psykose men hvor man gør de skøreste ting.
Jeg har en ven der ikke har anlæg for skizofreni eller psykoser, han valgte at tage på staden og ryge sig skæv samme dag hans kæreste slog op. Han tog alt tøjet af og hoppede rundt på biler :shock:

Så pas på jer selv derude.

"In many shamanic societies, if you came to a medicine person complaining of being disheartened, dispirited, or depressed, they would ask one of four questions: When did you stop dancing? When did you stop singing? When did you stop being enchanted by stories? When did you stop finding comfort in the sweet territory of silence?"
-Gabrielle Roth

Medlem
Brugeravatar

Kiptus skrev:
Krigstina skrev:
varer i kassen som jeg fik aha-oplevelser over og troede betød et eller andet.

Hvilke varer?

Hehe, der var en cd der stod meditation på, og jeg begyndte at skimte bag på hvad der stod, og så stod der en beskrivelse af hvad meditation førte med sig af positive ting, og det var lige præcis det jeg følte jeg havde brug for for at få styr på mit sind, så følte det var en besked til mig. Der var en meget mærkelig æske med en edderkop på, det var vist åbenbart en eller anden form for fiskeline, men mit hoved gav mig associationer til at fortælle mig at min eks havde spundet mig ind i hans spind af løgne, og jeg kunne ikke finde ud af hvordan jeg skulle komme ud af det..

Jeg så også på et tidspunkt en blomst falde ned fra loftet, på vej ned af en trappe ned til kælderen i butikken - der har nok bare stået en op af trappen og holdt blomsten og givet slip på den, men mit hoved var overbevist om at det var min eks som sendte mig den, på en overnaturligvis som kun han og jeg forstod. Det værste var at når jeg konfronterede ham med mine tanker, skød han dem aldrig ned og sagde at jeg var blevet skør i hovedet. Han kørte derimod ofte med på de, og digtede videre på dem, og snakkede til mig i referencer som understøttede mine stofinducerede teorier, hvilket jo kun forstærkede følelsen, tankerne og forvirringen.

Men jeg kan nævne 1000 eksempler på sådan nogle episoder der gav anledning til skøre tanker, jeg aldrig ville have tænkt før før jeg begyndte på de psykedeliske sager.

Etherlungs skrev:
Jeg har set en klog bruger skrive herinde en gang, at er man under stort mentalt pres (stoppet et langvarigt forhold, dødsfald iblandt de næreste osv.) kan man godt få en kort psykose men hvor man gør de skøreste ting.
Jeg har en ven der ikke har anlæg for skizofreni eller psykoser, han valgte at tage på staden og ryge sig skæv samme dag hans kæreste slog op. Han tog alt tøjet af og hoppede rundt på biler :shock:

Så pas på jer selv derude.

Det var også lige præcis det som udløste min, så det kan jeg ihvertfald 100 procent understøtte.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]