Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 14:51

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hanguk
Ja overskriften siger sig selv. Nedsætter cannabis ens immunforsvar?

etcetera :joint:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ved ikke om cannabis gør, men tobak gør. Så hvis du ryger dine joints med tobak, svækker dine joints dit immunforsvar, derved ikke sagt at cannabis gør, for det ved jeg som sagt ikke. Men interessant spørgsmål.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja det gør.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

cake skrev:
Ja det gør.

Har du en kilde? :-) Ikke for at være provokerende, men af ren interesse.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
det korte svar er nej:
http://www.erowid.org/plants/cannabis/c ... yth5.shtml
det er ihvertfald aldrig bevist.. ville nok også være dumt at benytte cannabis til at dæmpe kvalmen i kræftsyge hvis det nedsatte ens immunforsvar

edit : der er dog artikler der mener at det kan nedsætte aktivten i immun systemet på nogle områder.. under alle omstændigheder ville jeg holde mig fra stoffer hvis jeg var syg.. medmindre jeg virkelgit havde brug for det fx kvalme

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et værtshus, nær ved gammel strand
Derudover hjælper cannabis også de kræftsyge med andre ting. Kender selv en der har kræft og hun siger det hjælper hende med at spise - altså appetitten, det tager også toppen af smerterne og det gør de utrolig lange ventetider på sygehusene udholdelige.

Jeg har også hørt flere gange at ved visse øjenskader bruges cannabis som lægemidel da det øger trykket i øjet (det er derfor vi får blodsprængte øjne) og på den måde fremskynder helingsprocessen.

Insane psychedelia user!

Francis Begbie skrev:

Jeg har også hørt flere gange at ved visse øjenskader bruges cannabis som lægemidel da det øger trykket i øjet og på den måde fremskynder helingsprocessen.

Det passer ikke. Cannabis sænker trykket i øjet. Derfor er det brugt mod grøn stær.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et værtshus, nær ved gammel strand
sorry, jeg var heller ikke helt sikker, men et eller andet var jeg da inde på.

Insane psychedelia user!

At cannabis skulle sænke immunforsvaret lyder usandsynligt. Det bruges som appetitvækker hos AIDSpatienter. Den største fare ved AIDS er at virusen smadrer immunforsvaret, så man risikerer at dø af blot en lille forkølelse. Det ville være fuldstændig hul i hovedet at indtage cannabis, hvis påstanden skulle være korrekt.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
well fjas der er faktisk artikler der påstår netop dette og mener at cannabis kan bruges mod autoimmune sygdomme... der er dog meget variende reasultater i forskellige artikler så mener det er ret farligt præsict at udtale sig om det nedsætter det eller ej for der er faktisk artikler der siger det gør feks. http://lupus.webmd.com/news/20030415/ca ... une-system og http://www.medindia.net/news/Heres-How- ... 7609-1.htm

The study appears in the European Journal of Immunology.
lyder som temmeligt seriøse kilder der er dukket op i nyere tid ....

Insane psychedelia user!

Ja, der kan man bare se.
Men at cannabis bliver brugt mod vægttab ved bla AIDS og cancer, det er veldokumenteret. Det lyder dog imo temmelig farligt hvis man kigger på de to artikler.

..Jeg er jo heller ikke læge, så jeg skal ikke kunne fordømme at det er sandt.

Senest rettet af Røvkussen 18 jan 2011 23:15, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 0C9.d03t01

Har ikke lige andre links.. Men at nogle AIDS / Kræftpatienter indtager cannabis for at lindre kvalme, er jo ikke ligefrem et bevis for det modsatte, kunne jo være at det nedsætter immunforsvaret en del mere IKKE at spise, end det gør at indtage cannabis / THC.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: ude i hampen
Jeg har en fornemmelse af at man ikke bare kan sige om cannabis skader immunforsvaret, for det kommer vel egentlig an på hvor meget man indtager af det, for i de undersøgelser man kan finde rundt på nettet, er der ikke oplyst nogen steder hvor meget man skal indtage før det bliver mistænkeligt farligt (og jeg mener alle de undersøgelser man kan finde, ikke kun for immunforsvaret, alle inkluderet.)

Jeg ved så også godt at der er svært at sige hvor meget man skal ryge, da vi ikke alle er lige potente over for en vis mængde af thc, men hvis man siger at en person kun indtager hvad der svare til at, lige den person har det godt uden at være skæv, så tror jeg det har en bedre virkning, både på immunforsvaret og resten af kroppen og helbredet, end hvis personen var knokle skæv.

bare min tankegang.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: ude i hampen
Endvidere tror jeg også det har noget at gøre med hvilken levestil man har, om man kun lever af junk food, eller om man spiser varieret.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

crash-butterfly skrev:
Endvidere tror jeg også det har noget at gøre med hvilken levestil man har, om man kun lever af junk food, eller om man spiser varieret.

Det har jo ikke noget med ens livstil at gøre, om cannabis i sig selv påvirker immunforsvaret eller ej :hm:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]