Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 31 jul 2025 20:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej går og leger med tanken om at få fat i nogle Astrophytum asterias super kabuto frø men på diverse udlandske sider står dette "These plants are subject to CITES, additional documents required for export - may take several months"

kan ikke rigtig finde noget info om hvad CITES betyder og om det er et stort problem at få dem hvis de bliver sendt inde for EU, nogen der kan hjælpe?

MaggoT :rocking:

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Det betyder at det bliver regnet for en truet art, og derfor ikke er sådan lige at importere. Jeg kunne forestille mig at det ville være ganske problematisk at få de rette tilladelser.

Junior medlem

arrgggh hvor nedern de ser jo helt fantastisk ud...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har haft et par af dem og der var ingen problemer med at få dem sendt, de skriver jo ikke hvad der er i pakken.

Junior medlem

Har lige skrevet til dem jeg plejer at handle ved for at være 100% sikker. Men underligt at det kun er nogle sidder der skriver det...

Junior medlem

MaggoT skrev:
Har lige skrevet til dem jeg plejer at handle ved for at være 100% sikker. Men underligt at det kun er nogle sidder der skriver det...

de siger at så længe det er i EU er det ikke et problem

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Hehe, ja det siger de. Men handel med CITES-listede dyre og plantearter er ikke at spøge med, hvis man skulle være uheldig at blive opdaget. Faktisk er det ikke voldsom god stil, da frøene formentligt er indsamlet i naturen, hvor planterne er sjældne. Hvis de er fra opdyrkede planter burde leverandøren ikke have noget problem med at levere et CITES-bevis fra den legalt importerede moderplante ;)

Junior medlem

den side jeg fik svar fra stod der intet om at det var på CITES liste. Skrev blot til dem at jeg havde læst flere steder at der stod det med CITES. Ved i om der er nogen jeg kan skrive en mail til her i danmark og høre om det er noget problem?? kan jo ikke være 100% på at sælger ikke bare siger god for det bare for at få solgt nogle frø

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Sådan som jeg forstår nonames svar burde du kunne skrive til din forhandler, om de har et CITES-bevis du kan se. Eller er jeg helt galt på den?

Junior medlem

det står der på deres hjemmeside de har. Uden og være helt 100 tror jeg at det er hvis du skal have dem uden for EU. Mangler stadig og få svar fra den shop der har CITES-bevis så de burde kunne komme med et helt sikkert svar :)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Hvis du virkelig vil følge reglerne, så læs lidt på http://www.cites.dk og hvis du stadig ikke bliver klog af det (det hjalp ikke mig så meget, da jeg ikke umiddelbart kunne se, hvilken CITES-liste Astrophytum asterias er på) kan du altid skrive til Skov og Naturstyrelsen.

@Psyduck: Tolderne har udmærkede kontakter til Skov og Naturstyrelsen, der har garvede biologer siddende. Så hvis de åbner en pakke og har lyst til at vide, hvilken plante der er tale om, så får de den bare identificeret...

Medlem

Geografisk sted: hjortshøj
jeg fik for 4 år siden beslaglagt nogle kaktusser i tolden pga manglende cites, de kom fra jakarta (Indonesien)
cites kunne købes for ca 100 kr, som jeg valgte at sparre, da jeg ikke vidste hvad det var.
men jeg fik brev fra førerbunkeren i kbh om at jeg var tiltalt for at overtræde Washington konventionen.
cites er papirer/stamtavle på sjældne/udryddelsestruede planter, så man er sikker på den ikke er "stjålet" fra naturen.
min sag endte med tiltalefrafald og kaktusserne kom i botanisk have i kbh, de andre ting i pakken sendte plantedirektoratet hjem til mig, bla 25x koncentreret rød fluesvamp!!
btw det er kun UDEN for EU man behøver cites ( phytosanitary certificate )

Junior medlem

cloud9 skrev:
jeg fik for 4 år siden beslaglagt nogle kaktusser i tolden pga manglende cites, de kom fra jakarta (Indonesien)
cites kunne købes for ca 100 kr, som jeg valgte at sparre, da jeg ikke vidste hvad det var.
men jeg fik brev fra førerbunkeren i kbh om at jeg var tiltalt for at overtræde Washington konventionen.
cites er papirer/stamtavle på sjældne/udryddelsestruede planter, så man er sikker på den ikke er "stjålet" fra naturen.
min sag endte med tiltalefrafald og kaktusserne kom i botanisk have i kbh, de andre ting i pakken sendte plantedirektoratet hjem til mig, bla 25x koncentreret rød fluesvamp!!
btw det er kun UDEN for EU man behøver cites ( phytosanitary certificate )

mange tak det var lige det svar jeg manglede for at være helt sikker :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]