Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 12:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Afhængig ven
Junior medlem

Hej psych, jeg har nu læst herinde et stykke tid, men nu må det være på tide med min første tråd:
Jeg har en ven, som jeg før i tiden har røget meget med, jeg ryger stadig, men slet ikke i det omfang jeg før i tiden har gjort(Pt. en gang eller to om ugen). Men min ven virker til stadig at sidde fast i de gamle vaner, især nu efter han er flyttet i egen lehlighed ryger han næsten dagligt - og oftest alene derhjemme.
Så mit spørgsmål lyder: Hvordan fortæller man sin gode ven, at han er afhængig og at han ryger for meget?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du kunne spørge ham, om i ikke skulle holde en pause sammen. Det kan godt være noget nemmere at stoppe, hvis man har en at stoppe med. :)

Junior medlem

Måske har han ikke i sinde at stoppe ?? eller barer sig : du ryger meget hvorfor ikke stoppe ??

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Fortæl ham at du er glad for du nogenlunde er kommet ud af dit misbrug. Hver gang jeg har gjort det, har mine venner (som oftest er lige så hooked som jeg selv) spurgt "jamen, ser du dig selv som misbruger?". Og så begynder jeg at forklare om misbrug, og nu ved ihvertfald to af mine venner, at de er misbrugere.
Det kræver blot en masse situationsfornemmelse (og så læs definitionen af misbrug, så du kan komme med konkrete beviser på han er det, ellers vil han blive ved med at forklare hvorfor han ikke skulle være det).

Mange, inklusive mig selv, kan ikke fordrage en opsang, selv ikke hvis den kommer fra en ven, så det er bedre at forklare, hvordan du har givet dig selv en opsang uden det virker for meget som en hentydning til ham.
Og du kan jo forklare senere, hvis han kommer ud af sit misbrug, hvorfor du den dag begyndte at fortælle om, hvordan du oplevede dit misbrug (måske bare mig der er hysterisk, men jeg føler altid jeg manipulerer med folk, når jeg ikke fortæller dem sådan noget).

Medlem

Sig det som om det er noget i skal gøre sammen , fx "skal vi ikk ta en pause fra rygningen", "synes du ikk vi ryger for meget" osv., for hvis du bare får det til af lyde som om han er en ensom narkoman, Kan det være han komme længere ud ..

Medlem

Næste gang I ryger, kan du bruge følgende sætninger, og så langsomt få ham med på idéen:

"Vi har sgu ikke godt af det her."

"Tror satme snart jeg skal have en pause (-skal du med?)!"

og ting i den dur.. Det med at holde en pause hjælper i hvert fald, og jeg holder snart en med en kammerat, hvis jeg kan få ham med på den :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]