Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 16:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sherwood forest
Hej

Kan man riste tobak i mikrobølgeovn? og hvordan?

Ville godt nok være nemmere...

- RobinHood

Medlem
Brugeravatar

Mener ikke at en mikrobølgeovn rister tobakken, men istedet koger den.

Der sker vel ikke noget ved at du prøver at smide en enkelt derind.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Nu er det vel også en kogning man laver, når man rister en smøg med en lighter. Man er jo ikke interesseret i decideret at riste smøgen :p

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: helt ude at flyve
Naesten det samme emne har lige vaeret oppe, nemlig med en normal ovn :). Ved godt at de to ikke fungerer helt paa samme maade, men ville tro det er noget af det samme, altsaa at alt nikotinen og tjaeren vil saette sig i hele mikroen, saa den ville vaere ubrugelig til madlavning bagefter. Men hvis du har en gammel mikro, kan du da godt proeve, men tvivler paa at resultatet bliver saerlig godt :).

Proev istedet en god gammeldags pande, den fungerer squ godt :D!

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg gør det oftre når jeg er presset. Enten ligger jeg en hel smøg op i en lille skål, og derefter giver jeg det 1,30 min på fuld styrke. Hvis jeg er virkelig doven, ligger jeg bare smøgen ind. Mikrobølgeovnen fungerer helt fint, men jeg fra råder dig at bruge den, eftersom man kommer "ud af form" til at riste smøgere over ild. Det er meget mere praktisk, for man har ikke altid en mikrobølgeovn ved sin side:)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: helt ude at flyve
Hvordan bliver ristet? Kunne godt forestille mig det blev saadan lidt fladt i det hvis I ved hvad jeg mener, ligesom hvis man har haft et mix liggende lidt for lang tid, mister det saadan lidt sproedheden, og smager efter min mening ikke specielt godt :)

Medlem

Geografisk sted: Helt væk
Jeg har også brugt mikroen til riste med flere gange, mest hvis vi skulle lave større mix på engang. De gange jeg har gjordt det har vi givet 10 smøger ca 1 ½ min. og så knækket hashen i mindre stykker (ca 1 grams klumper) og lagt oven på tobakken også give det 30-40 sek. så når ovnen siger BING skynder du dig at tage skållen ud og nuldre tobak og hash sammen. Så har du et rigtig dejigt muldmix lige til at ryge :)

Junior medlem
Brugeravatar

Ah, fantastisk. Lyder godt..

Tak..

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the pot, with friends.
Mikrobølger udsætter vand-molekylerne i din mad (eller tobak) for friktion. Temperaturen stiger, og vandet begynder at koge. Dog bliver vand jo almindelig kendt kun 100 grader varmt. Om det er nok til at få nikotin/tjære til at fordampe ved jeg dog ikke.

Junior medlem
Brugeravatar

Brown skrev:
Jeg har også brugt mikroen til riste med flere gange, mest hvis vi skulle lave større mix på engang. De gange jeg har gjordt det har vi givet 10 smøger ca 1 ½ min. og så knækket hashen i mindre stykker (ca 1 grams klumper) og lagt oven på tobakken også give det 30-40 sek. så når ovnen siger BING skynder du dig at tage skållen ud og nuldre tobak og hash sammen. Så har du et rigtig dejigt muldmix lige til at ryge :)

1 min og 30 sekunder til 10 smøgere? er du fuldkommen vandvittig:D det er hvad jeg giver en smøg! og jeg bruger altid 880 watt eller hvor meget max end er!

Medlem

lager05 skrev:
Brown skrev:

1 min og 30 sekunder til 10 smøgere? er du fuldkommen vandvittig:D det er hvad jeg giver en smøg! og jeg bruger altid 880 watt eller hvor meget max end er!

Mængden burde ikke gøre den store forskel, da matriellet der skal varmes ikke er et stort fast stykke. Mit resultat er i hvertfald blevet okay alle de gange vi har gjordt det :D Og vi gør det hvert år til roskilde så man ikke skal mixe i køen også ellers lidt løst når derr skal ryges igemmen..

Junior medlem
Brugeravatar

jeg syntes der var meget nikotin tilbage.. Brugte max styrke i 2 min.. ad..

gør jeg noget forkert??

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Giv smøgerne længere tid i microen... 1½ min til 10 smøger er alt for lidt efter min mening. Og det har noget at sige om der lægger 10 smøger eller 2... De enkelte gange hvor jeg har brugt microen, så har jeg givet dem 1 min per smøg... Dog aldrig over 3 smøger ;)

Cannabis entusiast

Medlem

1 min pr smøg... Min erfaringer siger mig at der går ild i det efter lidt mere end 2 minutter! Og som der står beskrevet oven over så virker en mikrobølge ovn hvirker ved at mikrobølgerne udsætter vand-molekylerne i indholdet for friktion og på den måde skaber varme. Mængden ville havde betydning hvis det var i et stort stykke tobak (træ) du ligger ind, da mikrobølgerne i starten kun vil kunne varme vand molekylerne i det ydererst af stykket også arbejde så ind til midten, ca sådan står der i manualen til min ovn. Og jeg går udfra at din tobak også er fint skåret i små stykker når du køber den, så skal bølgerne ikke trænge gemmen en større masse for at komme ind til midten...

Men der er jo også forskel på mikroovne

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Матери России
Jeg er helt ny på forummet. Jeg har læst med længe, men dette er mit første indlæg. Dermed en undskyldning på forhånd hvis jeg bumper et for gammelt emne, men dette emne var en af grundende til at jeg meldte mig til.

Min roomie og jeg har brugt mikrobølge ovn til at riste smøger med i noget tid nu. ~6 måneder vil jeg tro vi har ejet den og vi har nok ristet i den lige så længe.. (Vi rister i øvrigt en enkelt eller to smøger af gangen, og de får 3½ minut på maks uanset om det er en, to eller en sjælden gang tre af gangen. Vi bruger oftest blå Pall Mall, korte. Pas dog på med smøger med hvide filtre. De forkuller!)

Den anden dag gik mikro'en i stykker. Den stoppede simpelthen med at varme.
Nu sidder jeg og tænker at det måske er fordi at den er blevet fyldt med tjære og nikotin, da én nævnte dette længere oppe. Det vil jeg da gerne høre mere om.

Noget helt andet er at vi længe har tænkt over om mikro'en rent faktisk ristede smøgerne ordentligt, eller om den bare tørrede tobakken. Da vi havde røget mikro-ristede smøger i joints i noget tid begyndte vi at diskutere om vi havde fået mere slim i halsen her på det sidste, enten p.g.a. uristede smøger eller p.g.a. at vi røg så meget i forhold til tidligere. (Vi er som daglige rygere stadig rimeligt nye i faget. Ca. 9 måneder har vi røget dagligt/hver anden dag.)
Vi konstaterede at der kom røg ud af smøgerne. Især hvis man puster i dem lige efter at have taget dem ud af mikro'en. Men er det vigtigt at få den røg ud, før smøgerne tæller som værende ristede?
Vi prøvede efterfølgende at ryge smøger der ikke var ristet. Vi ryger så meget nu, så det nærmest ikke gør en forskel. (Vi prøvede også menthol en kort overgang, hvilket vel også er okay, bortset fra at vi ikke ryger menthol til daglig. (Jeg ryger slet ikke smøger..)) Vi kan altså ikke smage forskel. Heller ikke hvis vi rister med lighter.

Faktisk kan vi smage så lidt forskel, så den anden dag da mikro'en gik i stykker overvejede vi slet ikke at smøgerne ikke var ristet før anden gang vi brugte den til at riste med, og vi opdagede at hvad vi før troede var dårlige smøger, var uristede smøger! Skørt...

I øvrigt, hvis man rister smøger kort med lighteren efter at have ristet dem i mikro'en, så vælter det ud med røg lige med det samme. Det virker indtil videre som den bedste løsning for os.

Men spørgsmålet er altså; Bliver smøgerne virkeligt ristet, eller bliver de bare tørret?

PS: Hvis det blev lidt langt, er det fordi vi lige er kommet hjem fra Staden.

Medlem
Brugeravatar

1 minut i min mikrobølgeovn og smøgen er klar,men det skal siges efter der er ristet over 100 smøger i den lugther den ikke særlig godt vis man er en doven bong ryger

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: ved havnen
Polichinelle skrev:
Jeg er helt ny på forummet. Jeg har læst med længe, men dette er mit første indlæg. Dermed en undskyldning på forhånd hvis jeg bumper et for gammelt emne, men dette emne var en af grundende til at jeg meldte mig til.

Min roomie og jeg har brugt mikrobølge ovn til at riste smøger med i noget tid nu. ~6 måneder vil jeg tro vi har ejet den og vi har nok ristet i den lige så længe.. (Vi rister i øvrigt en enkelt eller to smøger af gangen, og de får 3½ minut på maks uanset om det er en, to eller en sjælden gang tre af gangen. Vi bruger oftest blå Pall Mall, korte. Pas dog på med smøger med hvide filtre. De forkuller!)

Den anden dag gik mikro'en i stykker. Den stoppede simpelthen med at varme.
Nu sidder jeg og tænker at det måske er fordi at den er blevet fyldt med tjære og nikotin, da én nævnte dette længere oppe. Det vil jeg da gerne høre mere om.

Noget helt andet er at vi længe har tænkt over om mikro'en rent faktisk ristede smøgerne ordentligt, eller om den bare tørrede tobakken. Da vi havde røget mikro-ristede smøger i joints i noget tid begyndte vi at diskutere om vi havde fået mere slim i halsen her på det sidste, enten p.g.a. uristede smøger eller p.g.a. at vi røg så meget i forhold til tidligere. (Vi er som daglige rygere stadig rimeligt nye i faget. Ca. 9 måneder har vi røget dagligt/hver anden dag.)
Vi konstaterede at der kom røg ud af smøgerne. Især hvis man puster i dem lige efter at have taget dem ud af mikro'en. Men er det vigtigt at få den røg ud, før smøgerne tæller som værende ristede?
Vi prøvede efterfølgende at ryge smøger der ikke var ristet. Vi ryger så meget nu, så det nærmest ikke gør en forskel. (Vi prøvede også menthol en kort overgang, hvilket vel også er okay, bortset fra at vi ikke ryger menthol til daglig. (Jeg ryger slet ikke smøger..)) Vi kan altså ikke smage forskel. Heller ikke hvis vi rister med lighter.

Faktisk kan vi smage så lidt forskel, så den anden dag da mikro'en gik i stykker overvejede vi slet ikke at smøgerne ikke var ristet før anden gang vi brugte den til at riste med, og vi opdagede at hvad vi før troede var dårlige smøger, var uristede smøger! Skørt...

I øvrigt, hvis man rister smøger kort med lighteren efter at have ristet dem i mikro'en, så vælter det ud med røg lige med det samme. Det virker indtil videre som den bedste løsning for os.

Men spørgsmålet er altså; Bliver smøgerne virkeligt ristet, eller bliver de bare tørret?

PS: Hvis det blev lidt langt, er det fordi vi lige er kommet hjem fra Staden.

ja du skal puste røgen ud af smøgen, :) om de virkelig bliver ristet tror jeg aldrig rigtig vi kan få svar på hehe jeg syntes personligt ikke den får nikotin nok ud , men jeg har også kun lavet bong mix med den det kan jo være den rister det nok til joint, som kan ses længere oppe er der også folk der syntes det er nok til
bong, så gør hvad i selv syntes smager bedst, så er jeg sikker på i får mest nikotin ud, da nikotin efter min menning ødelægger smagen rigtig meget i en joint.

Medlem

Geografisk sted: København
Så heller rist i gryder som de gør når der skal produceres færdiglavet joints.
Men kan ikke anbefales at riste meget af gange hvis man ikke umiddelbart skal bruge det lige efter, for så trækker det bare fugt igen..

Smag&behag. Hånd rist er nu det bedste ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: ved havnen
MFS skrev:
Så heller rist i gryder som de gør når der skal produceres færdiglavet joints.
Men kan ikke anbefales at riste meget af gange hvis man ikke umiddelbart skal bruge det lige efter, for så trækker det bare fugt igen..

Smag&behag. Hånd rist er nu det bedste ;)

ja gryden er rigtig god. men ellers er det sku heller ikke så besværligt at riste over en sprit brænder

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Gryden er det eneste rigtige ! ;)
ellers en sølvpapirsskål med spritbrænder.

Tror kun det er smart i ovnen hvis der aldrig har været lavet mad i den, eller skal laves mad i den igen.
Tror ikke det er sundt med nikotin rester der svæver rundt inde i sådan en hvis man skal lave mad i den igen.

og omvendt har der været mad i den tror jeg ikke det er pisse smart med gamle med rester eller hvad ved jeg.

Jeg har i hvert fald altid brugt en helt ny gryde når jeg skulle riste.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]