Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 01 aug 2025 21:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Jeg vil gerne dele med jer hvad min kammerat og jeg har gået og lavet med vores kakti, her er det Peyote og San Pedro, og den podning af disse.

Vi startede i april med at plante begge over i nye og større potter i en jord blanding der hedder sig 2/3 perlite og 1/3 siet kaktusjord, og de stortrives heri :)
Alt jord der bruges har været en tur i ovnen inden.
Dette er lige efter de er blevet plantet om.

Billede
Billede

Vi havde desværre et par Peyoter der fik råd i roden, men vi fik reddet et knopskud og 2 halve peyoter, de 2 halve ligger og slår rødder stille og roligt, mens knoppen er podet på San Pedroen.
Den øvre del af San Pedroen blev lagt til at slå rødder, dette blev også gjort i april.

Billede
Billede
Billede

September.

Så tog vi os så af det San Pedro skud der havde ligget og slået rødder, så ser vi dette syn på den, fantastisk :), den blev sat i en jordblanding der hedder 1/2 perlite og 1/2 siet kaktus jord.
Den har dog fået en lidt krum top imens den har lavet rødder... Men så er der jo en mulighed for en ny podning næste år :D

Billede
Billede

De 2 halve Peyoter der har ligget og lavet rødder kommer sig stille og roligt :D
Nogle der har nogle råd til hvordan at man bedst får dem i gang igen??
Min ide at en god søjlekaktus at pode ovenpå, eller lægge dem ovenpå noget helt rent sand og lade naturen gå sin gang....

Hvad er jeres bud????

Billede
Billede

Vores fine podning fra i april har fået sat nogle fine rødder imellem de 2 kakti, det ikke rigtig vokset men mon ikke det kommer til næste år.

Billede
Billede
Billede

Og til slut lige et billed af den Peyote der blev plantet om i april, hvor dens knop er vokset fint hen over sommeren :D

Billede

Der vil komme mere op jo mere der sker for de kære små.
Vi vil her i løbet af denne måned få en letter ranglet San Pedro, der har været udsat for skoldning tidligere, den skal lige have en hjælpende hånd på rette vej igen, det skal nok blive meget spændene :)

Billede

Indtil næste gang, må I nyde den dejlige natur :D

Hilsen Nisse

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Jeg havde glemt at takke Jer herinde for jeres hjælp når jeg har været i tvivl, uden jer havde jeg nok ikke fået dem til at leve så godt. så tusind tak skal i have.

Hilsen Nisse

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Out and about
Dine williamsii burde kunne slå rødder uden et medie - stil dem lidt væk, gerne mørkt og tørt, så skulle de gerne gå i gang med at skyde rødder. Jeg har aldrig dyrket dem selv, så mediet er jeg ikke sikker på. Men i forhold til deres naturlige habitat burde de kunne klare det værste.
Hvor gammel er den store williamsii? Den på egen rod. Den er got nok flot, sikke en masse hår. Er sideskuddet helt nyt? Og det er godt nok også en flot pachanoi, I har podet den på.

Pas på med den ranglede pachanoi når vinteren kommer. Den skal helst holdes tør når lyset er svagt og så have en stille start til foråret, ellers ender den med at blive endnu mere ranglet.

Held og lykke med det :mrgreen:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]