Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 aug 2025 19:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: u å æ lan
Hejsa...

Jeg modtog en kratom stikling igår, og til min fortvivlelse fandt jeg at den havde fået et knæk 1-2 centimeter over roden. Den var ikke knækket i 2 dele, barken omkring den holdt den sammen, men bladene hang meget og flere så brune og rådne ud, og den kunne ikke stå oprejst af sig selv.

Jeg fjernede de brune hængende blade, de var helt i stykker og tvang den knækkede plante mod jorden, og plantede den forholdsvis dybt i jorden, så knækket også befandt sig under jorden, og fik lidt støtte omkring knækket. Jeg bandt den også fast til en pind, så den kunne stå af sig selv, og efterfølgende satte jeg den i fugtige omgivelser. Tilbage er nu to halvgrønne blade nederst på stiklingen og to små blade i toppen.

Er der nogen der har en formodning om, hvorvidt den lille stikling vil overleve? Er der nogen der har bedre forslag til hvad jeg bør/burde have gjort?

Jeg overvejede lidt, om jeg måske kunne have skåret roden af, og prøvet at lave en ny rod i perlite og med noget rodhormon, men planten så svag ud og jeg er bange for den bare ville være død af stress, men hvad ved jeg?Jeg har aldrig haft en kratom plante/træ før...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dania
Tror såmænd ikke det ville have hjulpet meget at skære det nederste af planten af - men du siger rod? hvis der allerede var rødder på din stikling så ville den nok klare sig udmærket uden du piller ved den og blot sætter den i jord med fugtige omgivelser som du har gjort. Træk evt. i den bette stikling og se om den har dannet rod i det medie du nu har sat den i og hvis det bare er råddent nedenunder så pil AL det rådne væk og dyp den i noget rodhormon - det vil jeg faktisk råde dig til at gøre allerede nu, da rodhormon drastisk forøger muligheden for at den skaber et solidt rodnet.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]