Hejsa...
Jeg modtog en kratom stikling igår, og til min fortvivlelse fandt jeg at den havde fået et knæk 1-2 centimeter over roden. Den var ikke knækket i 2 dele, barken omkring den holdt den sammen, men bladene hang meget og flere så brune og rådne ud, og den kunne ikke stå oprejst af sig selv.
Jeg fjernede de brune hængende blade, de var helt i stykker og tvang den knækkede plante mod jorden, og plantede den forholdsvis dybt i jorden, så knækket også befandt sig under jorden, og fik lidt støtte omkring knækket. Jeg bandt den også fast til en pind, så den kunne stå af sig selv, og efterfølgende satte jeg den i fugtige omgivelser. Tilbage er nu to halvgrønne blade nederst på stiklingen og to små blade i toppen.
Er der nogen der har en formodning om, hvorvidt den lille stikling vil overleve? Er der nogen der har bedre forslag til hvad jeg bør/burde have gjort?
Jeg overvejede lidt, om jeg måske kunne have skåret roden af, og prøvet at lave en ny rod i perlite og med noget rodhormon, men planten så svag ud og jeg er bange for den bare ville være død af stress, men hvad ved jeg?Jeg har aldrig haft en kratom plante/træ før...
|