Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 08 aug 2025 15:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hey! :D
Har røget tjald en del gange efterhånden, dog kun på bong og joint. Så nu har mig ig min ven været inde og købe en pibe og en chillum, inkl. filtere.. :D
Men vi har virkelig ingen ide om hvordan man ryger på dem? - Skal filteret bare presses ned i? Og kan man ryge ren skunk/tjald, eller skal der være tobak i? :o

Håber på et hurtigt svar, da vi er rygetrængende.. 8)

Medlem

I putter bare risten ned i pibe hovedet, så langt ned den nu kan komme.. sørg for den slutter tæt og kom igang med at ryge ;D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Filteret, som jeg går ud fra er en rist, skal bare sættes ned i hovedet ja. I kan ryge både rent og med tobak. Med tobak er dog at foretrække virkningsmæssigt. God ryger :)

Edit: Køb piberensere i fremtiden og lav riste ud af dem. De burde være en del bedre end dem man kan købe. Det er ihvertfald hvad jeg har erfaret :wink:

Junior medlem

Okay, for ristene er alt for store til chillumen.. :(
- Og hvordan laver man riste/filter af piberensere? :D

Medlem

brænd alt det hvide af piberenseren, og rul den sammen på langs hvis du forstår.. Når du når til enden laver du et lille bitte håndtag, så er risten nemmere at håndtere..

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Klip bare ristene til hvis de er for store.

Junior medlem

Okay, mange tak allesammen.. ;)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Og du skal ikke bruge riste i chillum, der skal en chillumsten i til at køle røgen. Den fulgte forhåbentligt med, da I anskaffede den?

Junior medlem
Brugeravatar

noname skrev:
Og du skal ikke bruge riste i chillum, der skal en chillumsten i til at køle røgen. Den fulgte forhåbentligt med, da I anskaffede den?

Lige præcis... Og så skal du lære at trille en lanse til at rense din chillum også så den ikke smager af sur bavian røv efter et par dage...

Edit: Hvad er det for en chillum egentlig? Må vi se et billede?

Junior medlem

hvordan ser en chillum sten ud og hvor anskaffes den?

Junior medlem
Brugeravatar

Cucka skrev:
hvordan ser en chillum sten ud og hvor anskaffes den?

De kan variere i form... nogle er seks- eller ottekantede mens andre bare har riller ned langs dem til at lukke røgen igennem...

klodsen der ligger ved siden af chilladen er en chillum sten
Billede

Der burde have fulgt en med da du købte piben... Men har på fornemmelsen at du måske har købt en lille chillum til ikke så mange penge?

Junior medlem

Nu var det godt nok ikke mig der havde lavet emnet var bare nysgerrig, men købte engang en chillum hvor sådan en var med, den var bare hvid med 4 riller ned i siden, men den smed jeg ud fordi den fyldte hele hovedet?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
Cucka skrev:
Nu var det godt nok ikke mig der havde lavet emnet var bare nysgerrig, men købte engang en chillum hvor sådan en var med, den var bare hvid med 4 riller ned i siden, men den smed jeg ud fordi den fyldte hele hovedet?

Den var formentligt lavet af merskum som er meget nemt at arbejde med, så hvis du er ude for det en anden gang, så er merskum lige til at slibe ned så det passer i størrelsen :)

Junior medlem

Okay mange tak :), vil jeg huske næste gang

Moderator
Brugeravatar

Jo længere stenen er, jo bedre køler den røgen og jo mere behagelig er den at ryge på. Den sten på billedet ovenfor er alt for lille til at give en behagelig rygeoplevelse. Til rensning af en chillum benyttes en chillumstick (meget lig en trommestik), der bevikles med et tyndt lag bomuldsstof (saffi). Chillummen skal så renses efter hvert hovede, og mens den er varm.

Her er et billede af en lækker Manu-chillum (Manu er ham, der har lavet den, i øvrigt også ham, der har lavet min chillum, der dog ikke er så fancy som den på billedet).
[hsimg]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3c/Manu_chillum_manuchillum_3.JPG[/hsimg]

Junior medlem
Brugeravatar

Den er ellers sprød den på billedet... Har aldrig set sådan en chillumstick, vi plejer at lave en lanse af toiletpapir til at rense med, det kræver dog også at ens chillum er af en hvis størrelse (hvis i har været på staden og har hørt sådan en forfærdelig hylelyd der kommer sådan i ryk så kommer det fra en chillum der bliver renset med sådan en lanse)

Det billede jeg smed ind var lige det eneste en hurtig google søgning gav mig, det er klart at jo længere stenen er jo bedre vil den køle (og jo bedre vil den sætte sig fast hvis du ikke renser din chillum ordenligt)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
@noname :gud: Du tager udstyret med

Junior medlem
Brugeravatar

Orh jeg kunne altså godt finde på at investere i sådan en Manu sag... Har lige siddet og kigget på hans hjemmeside og han har da lavet nogle seriøst fede chillader... Og så koster de ikke engang alverden... Ved du hvad han tager for custom arbejde og om han vil lave noget der er større end dem han har på sin side?

Mange tak for at pege mig i hans retning i hvert fald noname! :D

Moderator
Brugeravatar

Han laver også customs, men kender ikke prisen for det. Kunne forestille mig, at du nok skal smide omkring 1500-2000kr, hvis du skal have en ordentlig satan.

Synes der er begyndt at dukke rigtigt mange fede chillummer op i de senere år, designsne er blevet lidt mere vovede og kreativiteten er klart steget. Jeg ved, at Manu som regel rejser rundt til de forskellige trancefestivaller i Europa, så hvis man er til den slags kan man som regel finde ham siddende et sted med en stor displaykasse med chillummer, så man kan tjekke hans merchandice ud.

BOOM!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]