Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 aug 2025 04:07

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: u å æ lan
Hej psychedelia...For et par uger siden modtog jeg min første salvia plante, den var ikke særlig stor, ca 7-8 cm høj og kun lige et par blade. Umiddelbart har planten det godt. Den står endnu med en pose over, dog er der blevet prikket mange huller efterhånden. Den vokser, omend det går ret langsomt, men nye blade dukker langsomt op, så jeg håber på jeg indtil videre har gjort det rigtigt. Men pga plantens voksehastighed er jeg nu begyndt at bekymre mig lidt over om den vil klare det gennem vinteren, da denne jo efterhånden nærmer sig. Det er den første salvia plante jeg nogensinde har dyrket, så jeg vil selvfølgelig gøre det så godt for den som muligt, jeg har derfor planer om at stille den under kunstigt lys vinteren over. Pt er min eneste lyskilde til planter en hps lampe på 400 watt. Jeg har læst at det godt ville kunne lade sig gøre at anvende hps lamper til salvia, også på trods af at spektrummet ikke er det mest anbefalede. Umiddelbart har jeg bare ikke den store lyst til at have hps lampen tændt hele vinteren igennem pga 1 lille salvia plante, da den jo sluger en masse strøm og det vil min pengepung ikke bryde sig om. Hvis jeg nu kunne stille alle mine kaktusser under lampen samtidig med ville det være mere acceptabelt, men som jeg har forstået det vil mine kaktusser ikke bryde sig om hps lampens farvespektrum.
Jeg har derfor siddet og kigget lidt rundt for at finde noget andet lys jeg kan stille planten under vinteren over, og har fundet Grolux lysrør (fluorscerene) 18w, 36w og 58w. Alle tre lyser med en temperatur på 8500k, men vil dette være passende? Når jeg læser om lys til salvia anbefaler de et spektrum på 5500-6500 K. Hvordan vil planten reagere på 8500K? Og hvad med kaktusserne? Ihvertfald de små nye fra i år, kunne disse også stå under sådan et lys vinteren over? MVH Sub-

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
Jeg har ikke selv haft behov for kunst lys. Bare der er nok af næring i jorden, og den står i en lys vindueskarm, plejer det at være nok!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]