Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 14:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Goddag herinde. Jeg har netop observeret at min peyote var blevet blød i roden, så gravede den fri fra potten og fandt den seene sådan her ud i rødderne

Billede

3 af de 4 rødder er helt bløde og mussi. den fjerde er på vej til at lave samme trick, sideskudet er revnet og væskende.
Jeg fandt at jorden omkring rødderne var fugtigt, det skal de vel ikke være når resten af jorden er tør??

Kan jeg redde denne Kaktus fra døden af, eller rede noget af den til en ny??

kan jeg skære det rådne fra og bare lade den ligge og tørre, eller skal den plantes om med det samme??? jeg føler mig på meget bar bund :( her

Jeg er frygtelig bange for at de skal dø de sidste, så i dag køber jeg Perlite og leca nødder, hvad ellers vil være godt at købe og bande i jordblandingen??? jeg tørre jorden jeg bruger i ovnen først. sigter det for store jordstykker inden.

Billede

Billede

det har mig fået til at tænke at jeg hellere må tjekke de andre om de også er begyndt at få dårlige rødder.

Jeg har lidt behov for hjælp til at vide hvad jeg skal gøre ved mine kakti der er ved at gå til.
Så Psych hjælp mig.

mange tak.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Hvis roden er blød helt oppe ved det grønne kød, så har du 2 muligheder:

1: Skær toppen af så du intet sygt materiale har med og lad den tørre på en køkkenrulle eller avis og vent på rødder
2: det her den hurtige metode, gør det samme som ved 1, men pod den afskårne top på en san pedro eller anden søjlekaktus

Husk at tjekke alle dine lophophoraer, nyt siet jord med 50 % perlite - lad dem hvile, ikke noget med at vande.
Når de sprækker er det tegn på overvanding og roden rådner væk for dig.
De fleste kaktusser dør af kærlighed.

Held og lykke

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]