Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jul 2025 14:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gartneriet
Hej alle sammen.

På det sidste har jeg gået og grublet over noget jeg ikke kan finde en løsning på.

I en lidt længere periode har jeg i fælleskab med en god ven haft mange sjove og gode ryger aftener, og senest fået en fælles veninde som også er med når vi griner og har det sjovt :life: :peace:

På trods af at vi altid har det sjovt og kan snakke/finde på noget lave, har jeg lagt mærke til at det er hovedsageligt mit "stash" det går ud over, dog også hvor min gode ven også bidrager med noget.

Jeg har flere gange overvejet at sige det hårdt og kontant, men da vi er blevet gode venner vil jeg heller ikke ødelægge det pga. ovenstående :?:

Da det i sidste ende er et personligt valg er det jo op til mig selv hvad jeg gør, jeg har bare ikke oplevet det før. Mine venner og jeg plejer altid at være gode til at deles om det økonomiske når vi er fælles om det.

Skulle man bare vente tiden lidt af og se om hun måske tænker lidt mere over det og selv tager sit eget med?
Eller bare sige det hårdt og kontant og så håbe på det bedste?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Island of Wak-Wak
Den ser svær. Jeg har selv stået i samme situation. Jeg valgte desværre den hårde løsning og sagde det til dem, desværre har folk i den sitation ofte samme opfattelse af dig som du har af dem, nemlig at de rent faktisk har lagt det meste ud og at du lyver. Og derfra og til den mening du gerne vil ud med er der meget meget langt og som mine venner og jeg kan det nemt føre til et brud.

Selvfølgelig er det hyggeligt at ryge sammen og dele alt, ingen tvivl der, men imo går den kun så længe der ikke er et vedvarende forbrug over længere tid som fælles enhed, får man det så skal man snakke økonomi, det kan godt være du har ventet for lang tid. det kan også være de her venner er super søde og forstående (vel og mærke hvis du starter fornuftigt ud og ikke skælder ud) efter min mening har du nu kun den mulighed hvis du forsat vil være venner og ryge med dem. Du kan også vælge bare at være der og ikke at ryge, og selv de tungeste bong hjerner kræver ikke penge eller hash fra en der ikke ryger. Ihvertfald ikke hvis de er dine venner.

Alternativt kan du gøre som jeg gør med mine venner. Ryg ikke så ofte sammen at det bliver et problem. og til større forsamlinger ryger man bare sit eget og deler ikke joints. Det er der hos mig fuld forståelse for. Man tager jo heller ikke til fest uden øl og regner med at nasse sig fuld hver fredag. Det her er HELT det sammen.

Held og lykke og træd varsomt hvis de 2 virkeligt er dine venner.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Jeg ser ikke problemet her?
Er du så konfliktsky at du ikke bare kan sige det til dem, så har du et seriøst problem?
Alternativ, gem dit stash, sig du har ikke noget, og du max kan smide 50 kr, så nogen andre må også smide 50 kr.

Ganske almindelig ryger etik, De uskrevne regler som alle kender - Undtagen giant douchebags.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Manze skrev:
Er du så konfliktsky at du ikke bare kan sige det til dem, så har du et seriøst problem?
Alternativ, gem dit stash, sig du har ikke noget, og du max kan smide 50 kr, så nogen andre må også smide 50 kr.

Ganske almindelig ryger etik, De uskrevne regler som alle kender - Undtagen giant douchebags.

Er det almindelig ryger etik at gemme sit stash for sine venner? Ikke der hvor jeg kommer fra. Vi deler sgu bare hvad vi har, vi dyrker sammen og skiftes til at købe klump eller hvis vi vil have noget andet end vores eget. Jeg kan da godt se det er træls hvis den model ikke fungere også skal man da sige det og bede de andre om en andel hver gang man køber, hvis de da ryger ligeså meget. Jeg har da nogle venner der ikke har givet meget tjald til mig men omvendt ryger jeg også en del mere end de gør og jeg vil sgu hellere give dem en smule end at sidde og ryge alene. At lyve overfor sine venner for at de begynder at betale er ihvertfald ikke en uskreven regel jeg går ind for.

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg må være enig med Jack her, at lyve over sine venner synes jeg slet ikke er acceptabelt. Men bidrager de ikke med noget overhovedet? såsom mad, drikke, logi etc.

Medlem
Brugeravatar

Sig da til hende at hun sgu også må bidrage med noget.
Som jeg forstår det, så bidrager din ven og dig med penge osv, men 3. personen, pigen ryger bare med ..
Det sgu da træls i længden - Snak med din ven og hør om han har samme mening som dig, og snak med ham om hvordan I griber det an..
Vi ved jo ikke hvordan pigen reagerer, om hun er helt cool med det eller om hun flegner og ikke gider ryge med mere .. Og så er den skid jo slået :)

Insane psychedelia user!

Hvor jeg kommer fra er der ikke et sådan problem. Folk har ikke lige mange penge, så der er altid nogen som ikke kan bidrage med lige så meget som andre kan, og det er i min omgangskreds helt ok, så længe man ikke er nærig med den smule man har, det sig være smøger, mad, eller noget helt tredje...

Hvis det er et problem for dig, må du jo sige det som det er - at du føler at det altid er dig der giver røg. Jeg kan ikke rigtig se andre muligheder.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gartneriet
Tak for alle de dejlige svar :)
Opklarede mange af mine tanker, især da vi netop fik talt om det i aften over en god dele-hygge ryger og blev enige om at vi køber samlet til når vi ryger sammen, og noget til os hver især som er vores eget :)

Vores løsning blev inspireret af mange af jeres gode svar, så tusind tak fra os alle 3 :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Spørg om de er friske på at ryge en dag, og når de så kommer over, og forventer du har noget, siger du bare at du regnede med de havde noget med, eftersom det jo var dig der gav sidst.. :-)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Valhalla
Rellek skrev:
Spørg om de er friske på at ryge en dag, og når de så kommer over, og forventer du har noget, siger du bare at du regnede med de havde noget med, eftersom det jo var dig der gav sidst.. :-)

Bad advice... Det er eddermame en svinsk måde at behandle sine venner på. :shock:

Jeg synes du tacklede problemet godt og sagde det til dem. Generelt så holder jeg mig bare fra at ryge med folk der ikke har god stil når det er. Jeg er fuldt tilfreds hvis folk giver fråderen og jeg giver røgen. Bare alle bidrager :)

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: SeaWorld, baby!
Som regel når jeg ryger bliver det ved et par venner, men det bliver (for langt det meste) af mit stash. Det har jeg dog ikke så meget imod, da jeg ikke synes det er sjovt at ryge tjald alene.

Det er i hvert fald ikke så stort et problem at jeg vil konfrontere dem med det.

"Among the drugs that are currently illegal, I have chosen not to use marijuana, as I feel the light-headed intoxication and benign alteration of consciousness does not adequately compensate for an uncomfortable feeling that I am wasting time." - Alexander Shulgin

Medlem
Brugeravatar

jeg har stået i selv samme situation, og har bogstavligtalt køb mig fattig i dem, ( fordi jeg er fucked up i hovedet og ikk altid kan sige fra)
har ca købt for over 3000 siden sommerferien sluttede (i år) og det tjald/mad/slik som jeg har købt har jeg delt med mine venner.

Men da jeg kunne se at min kassebeholdning ikk var så fandens stor længere, så sagde jeg det som det var, at jeg ikk ville blive ved med at ryge med dem hvis de ikk os gav et tilskud til noget,, (husly gælder ikke)
og det vil jeg også mener at du burde kunne gøre, for hvis det er dine venner burde de også kunne se at det ikk er fair for dig,, jeg har pga en virkelig hyggelig sommer/efterår tømt stort set hele min konto for penge, hvilket jeg er rimelig træt at nu -.-'
men hvis i er venner også uden for jeres hash rus så sig det stille og roligt til dem, så vil de nok forstå det, og hvis de ikk kan forstå det, så er de ikk værd at samle på vil jeg mene.

ellers så begynd at lave aftaler om hvem der køber, eller at i splejser, eller 1 køber mad, 1 køber tjald, og sådan, alt efter hvad i nu finder ud af.. :peace:

jeg vil mene at det er okay, at hvis en person ikk har penge eller noget at så deler man, eller hvis der er en ny en, og jeg har heller ingen problemer med at dele med folk, men det skal ikk blive ved over længere tid,

det skal lige siges at jeg har købt mig fattig for 3000 kr semi på længere sigt, da jeg ikk havde en dealer der kunne klare andet -.-' har jeg så fået nu ;)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Jack von Hashluder skrev:
Manze skrev:

Er det almindelig ryger etik at gemme sit stash for sine venner? Ikke der hvor jeg kommer fra. Vi deler sgu bare hvad vi har, vi dyrker sammen og skiftes til at købe klump eller hvis vi vil have noget andet end vores eget. Jeg kan da godt se det er træls hvis den model ikke fungere også skal man da sige det og bede de andre om en andel hver gang man køber, hvis de da ryger ligeså meget. Jeg har da nogle venner der ikke har givet meget tjald til mig men omvendt ryger jeg også en del mere end de gør og jeg vil sgu hellere give dem en smule end at sidde og ryge alene. At lyve overfor sine venner for at de begynder at betale er ihvertfald ikke en uskreven regel jeg går ind for.

Nu var det heller ikke lige det jeg hentydede til?
Det var evt en løsning på hans problem.
Hvis jeg havde 2 venner der bare nassede på mig pga at jeg havde lidt tjald, havde jeg helt klart begyndt at sige jeg ikke havde noget, så må i sku selv købe jeres lort.
Men det er nok fordi at jeg har lidt forskellige steder jeg sidder og ryger - så hvis der var nogle idioter der bare nassede fra mig - ja, så ville jeg stoppe med at ryge med dem?

Eller i min egen situation - så ville jeg sige til dem at det gad jeg ikke? Noget for noget.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]