Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jul 2025 22:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Jeg var nede ved en ven idag for at hente nogle Valmuehoveder.
Da jeg kom hjem og fik hældt frøene ud af mine hoveder, var de første frø helt sorte. I det næste hovede var det meget lysebrune, det næste hovedes frø var helt røde. Da jeg fik kigget nærmere på hovederne var der sgu gået mug i de fleste af dem?! Jeg er meget overrasket, da jeg ikke troede der kunne gå mug i valmuehoveder?
Hovederne er fra sidste sæson og er blevet opbevaret tørt og mørkt de sidste 7 måneder.
Jeg har selfølgelig droppet at lave Te på dem, men er frøene spild af så??

Billederne er nok ikke til meget hjælp da de er taget med min mobil. Hovederne er dækket af blålige og en smulige grønlige hår over det hele indenvendigt.

Billede
Billede

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
Frøene fra valmuer gennemgår en spøjs modningsproces hvor de kommer igennem et bredt spektrum af regnbuensfarver. Det er der ikke noget galt med udover de blå/sorte nok er de eneste der er spiringsdygtige, men 'hovedet' de kommer fra kan sagtens være fint og værd at lamme sig på selvom frøene indeni er umodne. Men, der kan sagtens opstå mug i sådan en høst hoveder, hvis de ikke bliver tørret ordentligt efter de er høstet, og jeg ville personligt ikke indtage dem hvis der er mug på dem.

Medlem

ThirdEyeFlood skrev:
Frøene fra valmuer gennemgår en spøjs modningsproces hvor de kommer igennem et bredt spektrum af regnbuensfarver. Det er der ikke noget galt med udover de blå/sorte nok er de eneste der er spiringsdygtige, men 'hovedet' de kommer fra kan sagtens være fint og værd at lamme sig på selvom frøene indeni er umodne. Men, der kan sagtens opstå mug i sådan en høst hoveder, hvis de ikke bliver tørret ordentligt efter de er høstet, og jeg ville personligt ikke indtage dem hvis der er mug på dem.

Jeg har samlet alle frøene, såer dem ale sammen, så må dem der ikke er spiringsdygte jo bare blive gaver til vore kære moderjord - ville være spild af tid og sorterer dem =)
Når du siger at du personligt ikke selv vil indtage dem hvis der er mug på dem, er det så fordi det klamt? Jeg troede nemlig der lå en decideret sundhedsrisiko ved at brygge te på dem?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midt i ingenting... +/-
Ved ikke om dette her kan hjælpe dig Lange http://www.samvirke.dk/samvirke/mad/bre ... etoej.aspx
Der skrives ihvertfald at kogning ikke i nævneværdig grad nedbryder de stoffer som mugsvampen har produceret. Ikke alle mugsvampe producerer giftige stoffer (der findes jo mugne oste osv.), men det er nok noget nært umuligt for lægmand at bedømme hvorvidt "din" mug er giftig eller ej.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: CTU
Mange mugtyper producerer varmebestandige giftstoffer, herunder kræftfremkaldende stoffer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mold_health_issues

http://en.wikipedia.org/wiki/Aflatoxin

Jeg ville heller ikke spise valmuerne. Ofte ville toxinerne sikkert være forholdvis harmløse, men at risikere kræft og død pga nogle valmuer...

Medlem

eelmand & Jack Bauer -> Tusind tak! Fandme godt jeg ikke bare tog chanchen og blendede lortet.
Har lige været ude og så fråene og ellers smidt hovederne ud. Var lige så heldig at finde 3-4 gode hoveder uden mug igår.. Blev til en god kop - så hovederne var ikke helt spild :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]