Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jul 2025 17:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Skadelighed
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har ikke helt gennemtænkt det her indlæg, men nu prøver jeg at skrive det alligevel.

Jeg vil lige fortælle lidt om mig selv:
Personligt er jeg vild med mary jane, men jeg synes jeg ryger for meget (især i forhold til min alder). Jeg har næsten altid lyst til at være skæv, men det jeg virkelig ønsker er at jeg måske en gang om ugen eller 2 gange om måneden, sætter mig ned med nogle venner eller alene og nyder en rigtig dejlig pind.
Og hvis jeg skal ryge det ofte, vil jeg gerne kunne bruge det i et kreativt sammenhæng, lige nu ryger jeg det bare fordi jeg godt kan lide det.
Sagt på en anden måde: Jeg ville ønske jeg kunne indtage hash lige så tit eller sjældent som jeg drikker alkohol. Altså nogle gange om måneden, og hvis det skulle være oftere skulle det være i et kreativt sammenhæng.

Hvor vidt hash er skadeligt eller ej er der mange meninger og mange forskellige "facts" om.
Jeg har læst at hash gør en mærkelig og at folk der ryger hash bliver indelukkede og dumme etc.
Jeg har også læst at hash på ingen måde skader en.

Min mor, som er psykolog, har naturligvis fået en masse informationer om hash, da mange af hendes patienter er blevet syge efter en hashpsykose har udløst deres (formodentlige) medfødte skitzofreni.
Hun fortalte, at når man ryger hash bliver ens oplevelser gemt i én bane, hvor følelser og billeder bliver blandet sammen, så man får svært ved at skelne dem fra hinanden, og ikke helt ved hvad man følte i situationen. Hun sagde også at hvis man havde et stort forbrug af det, kunne ens hjerne tage skade, så hjernen ville blive ved med at gemme minderne på den måde.
Før i begynder at svine min mor til (hvis det da er forkert hvad hun sagde), så overvej lige hvor mange informationer vi får smidt i nakken om hash. Min mor er bare endnu et "offer" for fejlinformering (hvis det da ikke passer hvad hun siger).

Så er der det om man bliver mærkelig af det.
Jeg ved ikke om man bliver mærkelig af det for at være ærlig..
Har mødt folk med velfungerende liv, der fyrer den fede hver dag, men jeg synes stadigvæk de var mærkelige og underlige at snakke med.
Og tilgiv mig, når jeg siger at Erik Spandmand virkelig er underlig. Ja direkte fucked up. Det er i hvert fald det billede jeg har fået af ham.
Klaus Tuxen er altså også lidt speciel, men det kan også være fordi han er påvirket, når man ser ham.
Og misforstå mig ikke; jeg synes det er fint at være mærkelig mens man er skæv, og dagene efter. Men jeg synes ikke det er fedt hvis man bliver mærkelig selv når THC'en er ude af systemet.
Lige bortset fra det, så ved jeg altså ikke (som jeg sagde før) om man bliver mærkelig af det.

Skal lige huske at nævne væksten.
Hvis hash kan hæmme ens fysiske og psykiske udvikling, kan det umuligt være helt uskadeligt.

Puha.. sikke en lang smørre. Håber ikke jeg kommer med facts eller påstande i mit indlæg, for jeg ved faktisk intet om tjaldens effekt på psyken og hjernen, trods jeg har læst og hørt så meget om det.
Det jeg egentlig vil have frem med denne tråd er nogle ordentlige facts om hvor vidt hash skader eller ej.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Hash/pot/skunk/whatever skader dig.

Især ved rygning af det da du så skader din lunger på samme måde som cigaretter, dog har det hvis du rister tobakken lavere afhængighedspotentiale.

Hvis du vil have ordentlige facts om hash skal du ud og søge. Desuden er der massere af tråde om hvor skadeligt hash er så hvis du ikke vil snige dig ud på en lang google rejse kan du søge herinde. Der er enda en wiki på denne side du kan også tage erowid der er lidt mere omfattende.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jack von Hashluder skrev:
Hvis du vil have ordentlige facts om hash skal du ud og søge. Desuden er der massere af tråde om hvor skadeligt hash er så hvis du ikke vil snige dig ud på en lang google rejse kan du søge herinde. Der er enda en wiki på denne side du kan også tage erowid der er lidt mere omfattende.

Selvfølgelig, og har googlet det meget.
Jeg synes bare mange af de informationer man får enten er den udbredte holdning, altså at hash gør en underlig etc., men så er der nogen der siger noget helt andet, at hash er sundt og slet ikke skader en.

Junior medlem

Hej BlackNBlue

Det jeg siger nu her, er udelukkende ud fra personlig erfarring og andet læst stof. Jeg er selv snart 20år og har røget pot/skunk/hash siden jeg var 15år, dog ikke på et regulært plan i alle årerne. pot/skunk/hash er i princippet ikke farligere end alkohol(alkohol er langt mere skadeligt på længere sigt), men jeg er dog overbevidst om at det sagtens kan vække nogle psykiske problemer man måske er disponibel over for(hvilket du også nævner).

Kender nogle personer der i flere år har røget næsten hver dag, hvor det lader til at weed'en lige pludselig har udløst noget angst, som gør at de har mistet lysten til at ryge eller i hvert fald for en form for lille angst/ubehag når de gør det.
Har hørt at når du suger en joint med weed, så svarer det ca. til at ryge 5 cigarretter - mary jane skulle efter sigende også brænde større hul i det beskyttende lag som ligger ude på lungerne, i forhold til cigarretter.

Har også stået i præcis samme situation som dig, hvor jeg har følt at mit røgforbrug har været for hyppigt(hverdage/regulært.) Dette resulterede i at jeg ikke kunne passe min skole optimalt, men har på nuværende tidspunkt fået kontrol over mit forbrug. Hvad der gjorde udslaget, var at min lunge kapacitet var 10% nedsat. Samtidig har jeg også smerter i lungerne. Dette skyldes not en kombination af cigaretter og weed, skal dog siges at jeg kun har røget cigarretter siden jeg var 16 og det har ikke været i overdrevet mængder(max 5. om dagen gennemsnitlig), samtidig har jeg heller ikke aldrig været den store bruger af bong/chillum og andet spændende ryger-lir.

Da jeg røg meget, var jeg til tider passiv og indelukket ved min opførsel i visse situationer. Når jeg var i gymnasiet og havde timer var jeg mere lukket og ikke så aktiv i timerne eller interesseret i hvad der foregik. Magtede samtidig heller ikke lektier og mary jane lagde også en væsentlig dæmper på min motivation og arbejdsevne( Den var ikke alt for stor i forvejen, men weed gjorde væsentlig mig mere ligeglad.)

Mary jane nedsætter også indlærings evnen i ca. op til en uge efter man har røget(forskelligt fra person til person/hvor meget du har røget) Jeg har også lagt mærke til at jeg har været langt mere hurtigt tænkende og bedre velformuleret efter jeg stoppede med at ryge. Har helt sikkert også kunne mærke en stor og væsentlig forskel på min indlærings evne.

Det jeg vil hen med disse udtalelser er at det er individuelt hvordan det skader folk. F.eks. er jeg overbevidst om at mine lunger har taget lettere skade, end i forhold til mine kammerater, som har samme røgforbrug(weed/smøger). Samtidig har man også hørt om folk der få hashpsykoser/angst/skodlunger, mens andre ikke gør. Dette understreger også at det er forskelligt hvordan det virker på folks psyke.

Du kan sammenligne det med kræft - nogen går det galt for, andre ikke. Andre fungerer, andre gør ikke.
Har da også hørt om folk der gennemføre hf eller gymnasiet med udmærket karakterer - det fungerer bare ikke for mig.

Den eneste der i bund og grund kan tage stilling til hvilken psykisk effekt det har på dig - det er psychedelia brugeren BlackNBlue.

Beklager det lange svar, men kunne nok ikke formulere det på andre måder. Håber du kan bruge min erfaring(Hvis jeg tager fejl i nogle tilfælde, så beklager jeg mine misvisende svar.)

Held og lykke med nedtrapningen

Junior medlem

shit man, lidt forkert ordstilling rundt omkring. Lungerne har selvfølgelig ikke en skid at gøre med psyken, det er fysisk skade.
Det gik lige stærkt nok. Må hellere lade vær' med at skrive indlæg når jeg ser Paradise Hotel...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Dit emne sætter lidt tanker igen.
Selvfølgelig skader det på lungerne, så det fysiske helbred tager helt sikkert skade.

Og det psykiske er jeg næsten sikker på tager skade.
Jeg har ikke mødt nogen ældre (+30) personer, som har røget hverdag som er helt normale.
Det bliver mærkelige at snakke med, svære at få kontakt til når de koncentrer sig, og har en mærkelig opfattelse af hvordan tingene fungerer. + de bliver langsomme og sløve i hovedet.

Mht. din alder - hvor gammel er du? hvor meget ryger du?
Og kan jeg gå ud fra du er forholdsvis uerfaren - dvs, du er sprunget direkte ud i det indenfor det sidste halve år?
Jeg havde nemlig selv samme problem, mit gik fra ikke at have røget mere end 2-3 gange til et ugentlig forbrug, og så et dagligt forbrug.
Jeg havde også selv svært at stoppe, og i flere uger blev jeg rigtig bongskæv hver eneste dag, fra morgen til aften.
Og da jeg sagde til mig selv at det var for meget, og pengene slap op så gik jeg over til et forbrug i weekenden - det var superlækkert at have en normal hverdag, og samtidig have penge på lommen som ikke gik til hashen.
Men samtidig var det svært at stoppe. Ikke fordi jeg trængte til det, mere fordi at min krop havde svært ved at tilpasse sig til det, og samtidig med at jeg fik søvnproblemer, og et mareridt der forløb over flere dage/uger.
Men da thcen var ude af systemet, kunne jeg mærke på mig selv jeg blev mere frisk og aktiv - og det var lækkert at jeg kunne blive skæv af en lille pind eller to, uden at skulle pulse helt vildt på bongen.

Men det er jo alt som noget du selv skal tage stilling til, nu fik du ihvertfald bare mine tanker og erfaringer.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg vil ikke komme for meget ind på det nu desværre, da jeg er på vej ud af døren. Men en af de ting jeg ligger meget mærke til som bivirkning af hashen er den måde det ødelægger din balance evne. Når folk siger hash er psykisk skadeligt, har de fat i den lange ende. Folk som siger det ikke er skadeligt, er enten selv benægtende eller har et meget fornuftigt forbrug. Jeg synes ikke hash er et godt stof at misbruge eller ryge for ofte. Det kan skabe nogle meget slemme bivirkninger, især psykisk.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Valhalla
Det er meget individuelt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

@Chronicman
Tak for dit svar, rart at høre om andre der har stået i samme situation :)

@Manze
Jeg er 15, snart 16 og har til juni røget i 1 år.
I starten tog jeg det faktisk meget roligt, men i de sidste par måneder har jeg røget way too much.

Oh lige et lille spørgsmål:
Tror I (til alle der læser dette indlæg), at man kan have et roligt hashforbrug. Altså på omkring 1-3 gange om måneden.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du kan have lige det forbrug du har lyst til BlackNBlue. Jo sjældnere du ryger, jo bedre bliver rusen ved med at være + der skal mindre til. Jo mere du ryger, jo højere tolerance for du, og jo mere skal der til for at blive skæv + du oplever ikke rusen på den samme magiske måde som man gør de første par gange. Et par pinde hver fredag aften ville være mit lykke forbrug. :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jo, men man kan jo også sige at man kan styre sit heroinforbrug som man har lyst til, men alligevel bliver man meget nemt hooked på det, og så styrer man det jo ikke rigtigt.
Men ja, en pind hver fredag ville sgu være konge :b

Junior medlem

Personligt lige pt. går jeg på gymnasium, og prøver at holde op med at ryge, men intet er som en pind på en varm fredag eftermiddag :). :gud:

men jeg røg også meget hver dag, da jeg startede i gymnasiet, og kan rent faktisk ikke huske så meget af det jeg lærte der. :hm:
Men da jeg kun holder mig sådan nogle lunde til weekenderne, kan jeg personligt selv mærke at jeg lærer noget, og at jeg kan huske det bagefter. :rocking:

/Zoow. :peace:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Tror helt klart man kan skære ned, som jeg selv har gjort til et par gange om måneden, der er også meget bedre og billigere.
Sidder faktisk i en god koger lige nu :joint:

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: helt væk og lige her.
Tricket ville nok være at stoppe helt 100 % -
Måske i et år eller to, og når "tørfikseriet" er forbi, kan du begynde at nyde en joint, alla du nyder en bajer.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Berlin
BlackNBlue -Det er sgu cool at du erkender du ryger for meget. Tror at mange som uden at få set sig om pludseligt havner i et langt dybere misbrug end det lyder til du har. Så er det jo "bare" at gå igang med at finde ud af hvordan du kan mindske dit forbrug for det kan sagtens lade sig gøre at holde det til weekenden eller endnu sjældnere hvis det er det du vil.

Med hensyn til skadeligheden, er jeg klart enig med flertallet omkring den mere fysiske skade, røg er bare ikke sundt for lungerne. Synes hele diskussionen omkring psykoser er svær. Jeg vil ikke benægte at man kan få udløst en psykose af at ryge, men synes slet ikke man kan give cannabis hele skylden for det. Tror også at i de flestes tilfælde er en psykose noget der bygger sig op gennem et misbrug. Hvis det er noget legaliserings debat du læner dig imod med denne tråd, er jeg sikker på at hvis det blev legaliseret ville mange undgå misbrug og tror sgu at flere psykoser også kunne være undgået. Da det er ulovligt at ryge fede er der mange der med god grund holder deres forbrug skjult for masserne, derfor er det sværere for folk at påpege at personen har et misbrug og tror også at personen selv vil have sværere ved at ligge mærke til det. Og hvis det stort set kun er ens ryger venner som ved man ryger er de måske ikke altid de bedste til at se at man burde stoppe. Synes også det har det også med at blive en mig mod samfundet for mange rygere og tror derfor at mange kun vælger at se det positive i at ryge og kalder det andet for noget fejlinformeret ævl. Det gør jo så bare at flere "stor rygere" ikke er objektivt informerede og at de ikke ligger mærke til at deres "skadefri wonderdrug" har placeret dem i noget dybt vand.
Ved udemærket godt at jeg ikke kan snakke for alle her, for eksempel er der også rygere som godt kan påpege at deres venner er for langt ude.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The final frontier
BlackNBlue skrev:
Jeg har ikke helt gennemtænkt det her indlæg, men nu prøver jeg at skrive det alligevel.

Jeg vil lige fortælle lidt om mig selv:
1) Personligt er jeg vild med mary jane, men jeg synes jeg ryger for meget (især i forhold til min alder). Jeg har næsten altid lyst til at være skæv, men det jeg virkelig ønsker er at jeg måske en gang om ugen eller 2 gange om måneden, sætter mig ned med nogle venner eller alene og nyder en rigtig dejlig pind.

2)
Og hvis jeg skal ryge det ofte, vil jeg gerne kunne bruge det i et kreativt sammenhæng, lige nu ryger jeg det bare fordi jeg godt kan lide det.
Sagt på en anden måde: Jeg ville ønske jeg kunne indtage hash lige så tit eller sjældent som jeg drikker alkohol. Altså nogle gange om måneden, og hvis det skulle være oftere skulle det være i et kreativt sammenhæng.

3)
Hvor vidt hash er skadeligt eller ej er der mange meninger og mange forskellige "facts" om.
Jeg har læst at hash gør en mærkelig og at folk der ryger hash bliver indelukkede og dumme etc.
Jeg har også læst at hash på ingen måde skader en.

4)
Min mor, som er psykolog, har naturligvis fået en masse informationer om hash, da mange af hendes patienter er blevet syge efter en hashpsykose har udløst deres (formodentlige) medfødte skitzofreni.
Hun fortalte, at når man ryger hash bliver ens oplevelser gemt i én bane, hvor følelser og billeder bliver blandet sammen, så man får svært ved at skelne dem fra hinanden, og ikke helt ved hvad man følte i situationen. Hun sagde også at hvis man havde et stort forbrug af det, kunne ens hjerne tage skade, så hjernen ville blive ved med at gemme minderne på den måde.
Før i begynder at svine min mor til (hvis det da er forkert hvad hun sagde), så overvej lige hvor mange informationer vi får smidt i nakken om hash. Min mor er bare endnu et "offer" for fejlinformering (hvis det da ikke passer hvad hun siger).

5)
Så er der det om man bliver mærkelig af det.
Jeg ved ikke om man bliver mærkelig af det for at være ærlig..
Har mødt folk med velfungerende liv, der fyrer den fede hver dag, men jeg synes stadigvæk de var mærkelige og underlige at snakke med.
Og tilgiv mig, når jeg siger at Erik Spandmand virkelig er underlig. Ja direkte fucked up. Det er i hvert fald det billede jeg har fået af ham.
Klaus Tuxen er altså også lidt speciel, men det kan også være fordi han er påvirket, når man ser ham.
Og misforstå mig ikke; jeg synes det er fint at være mærkelig mens man er skæv, og dagene efter. Men jeg synes ikke det er fedt hvis man bliver mærkelig selv når THC'en er ude af systemet.
Lige bortset fra det, så ved jeg altså ikke (som jeg sagde før) om man bliver mærkelig af det.

har lige delt op i punkter så min hjerne kan følge med her kl. lort. :D

1) Man bliver hooked på at være skæv, det er ganske normalt. Så længe du har viljen til at skære ned, så skal det sq nok gå :wink:

2) Min kreativitet bliver fremmet betydeligt efter en god ryger, prøv evt. at have noget papir og noget at tegne med tæt ved, eller skaf et fornuftigt musikprogram til din computer. Hvis du vil gøre mere i den slags, så skaf kanvas, pensel og farver i den lokale hobbybiks, så skal du bare se løjer, bare sørg for at dække af så der ikke kommer maling udover det hele ;). Hvis du spiller på et instrument, så er det også et godt sted at starte. :D

3) Meninger om hash er meget delte, min mening er dog: Vi har røget lortet de sidste 12.000 år, der er ingen grund til at stoppe nu.

4) Hjernen tager ikke decideret skade af hash, men der sker nogle ændringer ved et større og længerevarende forbrug. Cellerne bliver som sagt bedøvet og ikke dræbt. Psykoser er dog realitet i og med at det kan få en inaktiv sindslidelse til pludseligt at blusse op, eller sætte gang i ubehagelige minder.
Nogle mennesker kan simpelt hen ikke tåle at ryge hash på grund af en eller begge de to ting.
Det der med hukommelseslagringen er dog i følge egne erfaringer noget værre vås. I faktisk alle tilfælde har jeg kunne huske hvad jeg har lavet på en rygeraften. Desuden varierer virkningen fra person til person, jeg bliver fx. totalt elendig til selv basal matematik efter en ryger. Så det der med at hjernen kommer til at gemme alt i én bane, der må jeg sige at hun lige skal nyde en bette joints først og dømme bagefter.

5) definér mærkelig... Granted, ens personlighed forandres, men det sker jo også når man drikker sig æskelam i sprut. Folk kan godt virke en smule langsomme i deres tåge, men det er nu ikke noget der nager mig...

mht. Klaus Tuxen og Spandmand..... velkommen i klubben, men det er så også en slags kreativitet, ikke sandt?

Junior medlem
Brugeravatar

svar på alt lige her: http://cannabismyter.dk/cm/cannabismyte ... ocid382502

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]