Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 00:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Halløj der ude!

Jeg har haft et stort forbrug af cannabis her det sidste halve år.
Og har døjet med ondt i halsen. Jeg ved det er normalt at have ondt i halsen efter en led suger.
MEN ligemeget om jeg har holdt en pause og så tager mit første sug, så er jeg tilbage med ondt i halsen.
desuden er der også meget slim.

Er der nogen der har samme problem eller nogen der kender noget til et middel mod halsen.

Piver jeg bare? :D

Tak på forhånd.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: helt væk og lige her.
Prøv at smøre din hals lidt :) og ikke gå og provokere din hals alt for meget med .. gå og hoste med vilje osv.. prøv at slappe lidt af.
Du kunne evt prøve at købe nogle suge tabelletter der hedder " væk i morgen " ja gid de levede op til navnet ;)

Det er somregl gode lige inden man ved man skal ha ondt i halsen.. der har den reddet mig mange gange !
Men er sikker på at den også smør halsen og gør dig godt.. du kunne jo prøve...

Ellers gå til en læge.. det kan jo være du har en mild halsbetændelse eller andet i den dur.. og ryger du kun joint ? og hvad med smøger ?

Junior medlem
Brugeravatar

Altå jeg prøvede en vaporiser i fredags. De er fandme undevurderede. Kan jeg trykt anbefale, glæder mig allerede til at få min egen.

Hvis du ikke kender dem så er det enten en underlig pipe eller maskine som fordamper diverse stoffer som man kan inhalere. Altså der er ingen røg, kun damt.

Det har ingen fysiske skader og rusen virker ret anderledes i forhold til joints. :P

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Lyder som om du skal skrue væsentligt ned for dit forbrug. Rygerlunger er ikke for sjov.

Medlem
Brugeravatar

Nu er det jo ikke lungerne manden klager over morten ;)

Og rygelunger kan du også få af smøger - så hvis man vil være sikker på ikke at få det, skal man slet ikke indhalere røg : )

Junior medlem
Brugeravatar

Tak for alle jeres svar!
Roche jeg vil lige kigge nærmere på de dersens "væk i morgen"
Angående om jeg kun ryger joints, så nej. Engang imellem bliver det til bong eller tjubang, dog ikke hjemmelavede.
men fortrækker bedst fortiden at ryge joints.
Ryger også smøger men jeg er op på meget få om dagen.
tak

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Smerter i halsen, kan sagtens stamme fra lungerne.

Junior medlem
Brugeravatar

Morten på 14 skrev:
Smerter i halsen, kan sagtens stamme fra lungerne.

Men har dog aldrig haft smerter i lungerne, ville smerter i hals og lunger ikke gå hånd i hånd?

Medlem
Brugeravatar

Undskyld det er faktisk rigtigt hvad morten siger.
Smerter fra lungerne kan gå helt ud i skuldrene... det har det gjort på mig før når man tager en dyb indånding.
Det kan en da gøre ondt i ryggen... og lænden..
Min læge sagde engang at vi ikke ville kunne mærke i vores lunger hvis vi har ondt i dem, hvis vi kunne det ville vi græde vær gang vi tog røg derned.
Han sagde at det derimod var lungehinderne der kunne blive overbelastet af enten hoste eller andet, og derfor forvolde os smerter.
Ved ikke om det er sandt.. men det går jeg ud fra siden han er en læge...

Men altså.. hvordan er smerten ? sådan tør og hoste lignende ? eller direkte .. av av det gør ondt ! ?

Og hvor længe har det stået på ?
Og hvor længe har du prøvet at holde pauser... hvis det er på 10 minutter nytter det jo ikke ;)
Og er det virkelig bare efter et lille væs du får ondt ? det lyder bestemt ikke rart.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
En anden muilghed ved ondt i halsen er at drikke et godt glas stærkt humlet øl. eks. indian pale ale. Alkoholen og ikke mindst humlen er mildt smertestillende.

Ellers kan du lave dig en te jeg plejer at lave når halsen driller (eller for den sags skyld de fleste andre småskavanker)

tag følgende:
1 håndfuld løgskaller (fjern de grønne steder, så der kun er brune)
4-6 fed hvidløg
lige så meget frisk ingefær
ditto pebberrod
hvis du i modsætning til mig kan tåle chili, kan du også putte en enkelt frugt i

hak hvidløg, ingefær og peberrod groft og kog dem ind i tre liter vand til en liter.

tag et halvt glas af dette og fortynd med 1/2 glas kogende vand. tilsæt masser af honning og saften fra en halv citron per glas. men pas på med mere end tre glas om dagen da det kan være lidt hårdt ved maven ellers.

den indkogte væske kan godt holde sig en lille uges tid i køleskabet.

god bedring.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The final frontier
hehe, sidst jeg havde en grusom halsbetændelse stod den på mentolsmøger og alm joints. mentholsmøger for at få noget nikotin ind, og joints for (fandt jeg ud af) at dæmpe smerterne i halsen. Det virkede en del bedre end væk i morgen tabletterne for mig i hvert fald.

alternativt er der Strepsils hvis du ikke kan døje mint, de har bl.a med citronsmag. Det er dog ikke sugetabletter som sådan men nærmere halsbolcher, de virker ligeledes bedre end væk i morgen IMO

Desuden kan du drikke kamillete.

og sidst men ikke mindst: Tag en hel citron og pres al saften ud, hæld saften i en gryde sammen med ca. 1 kop vand og varm op til det koger, tag det af varmen og hæld sukker i efter smag. Det giver fint med vitaminer (især vitamin C) til kroppens immunforsvar og smører samtidig halsen rigtig godt.

Hvis halsbetændelsen (hvis det er en halsbetændelse) har stået på i lang tid, er der chance for at det er en bakteriel halsbetændelse. Alm. halsbetændelse er som regel forårsaget af virus (bl.a. rhinovirus, der forårsager forkølelse), der er ca. 2/3 chance for at det er en virus. En bakteriel halsbetændelse er som regel en smule værre og varer længere, men kan behandles med antibiotika. For at finde ud af om du har halsbetændelse (og den har varet længere end en uges tid), så er det en god idé at gå til lægen med det.

hvis der også er slim, og du hoster en del op, så kan det også være bronkitis, og så er det om at få søgt læge og holde igen med smøger og joints, i det mindste for en tid.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et værtshus, nær ved gammel strand
rubberlizard skrev:
En anden muilghed ved ondt i halsen er at drikke et godt glas stærkt humlet øl. eks. indian pale ale. Alkoholen og ikke mindst humlen er mildt smertestillende.

Ellers kan du lave dig en te jeg plejer at lave når halsen driller (eller for den sags skyld de fleste andre småskavanker)

tag følgende:
4-6 fed hvidløg
ditto pebberrod
hvis du i modsætning til mig kan tåle chili, kan du også putte en enkelt frugt i

hak hvidløg, ingefær og peberrod groft og kog dem ind i tre liter vand til en liter.

tag et halvt glas af dette og fortynd med 1/2 glas kogende vand. tilsæt masser af honning og saften fra en halv citron per glas. men pas på med mere end tre glas om dagen da det kan være lidt hårdt ved maven ellers.

god bedring.

lige en lille kommentar til denne opskrift.

man kan koge hvidløg, ingefær og peberod op i mælk i stedet for. det tager lidt af den (for nogle) ubehagelige smag.

Junior medlem
Brugeravatar

Tak for alle svarende.
Roche, min pause var på omkring 2 uger, det er ca. en måned siden.
Den eneste måde jeg kan beskrive smerten er brændene for hver gang jeg inhaler.
Jeg smutter op på apoteket og handler ind idag og vil prøve lidt af hvert.
The lyder også som en god idé, for elsker og drikke det men for det bare aldrig gjort :) men det skal da helt sikkert prøves!

Mange tak

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The final frontier
Francis Begbie skrev:
rubberlizard skrev:

tag følgende:
4-6 fed hvidløg
ditto pebberrod

god bedring.

lige en lille kommentar til denne opskrift.

man kan koge hvidløg, ingefær og peberod op i mælk i stedet for. det tager lidt af den (for nogle) ubehagelige smag.

uanset hvad, så lyder det som noget stygt stads :peace:

tror i hvert fald ikke den kur holder til mig, især fordi jeg ikke kan fordrage peberrod, medmindre det er i form af wasabi og på sushi :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: midtjylland
Ellers kan du prøve med hexokain, det er yderst effektivt mod ondt i halsen, kan købes i håndkøb de fleste steder...

"Hexokain® sugetabletter har dobbelt effekt, da de indeholder to virksomme stoffer. Benzokain virker smertestillende og lindrer derfor den ømme hals, mens klorhexidin desinficerer mund og svælg for de mikroorganismer, der kan være årsag til smerterne."
http://www.nycomed.dk/dk/Menu/Produkter/Produkter/Forkoelelse/Hexokain/

Junior medlem

Har ikke tid til at læse alle indlæg, men jeg kender meget vel til ondt i halsen/slimet hals. Gå til lægen og få recept på noget hals-medicin. Ved ikke hvad det hedder, men jeg plejer at få noget man indtager med ske 4 gange dagligt, og det virker perfekt for mig. Jeg har som regel ikke ondt i halsen de næste mange måneder efter.

Admin
Brugeravatar

NU ved jeg ikke, hvor alvorligt det er. Men hvis du decideret har ondt i lungerne også, burde du søge lægehjælp.

Jeg ryger ikke så ofte, men hvis jeg nogle dage har røget mange fede, er chai simpelthen genialt for halsen. Sådan en gang hjemmebrygget chai efter god opskrift, mums :P

Kan også anbefales selvom man ikke har ondt i halsen!

-Jimmy Carter

Junior medlem
Brugeravatar

Når du ryger så meget, som du siger du gør, ville jeg anbefale dig en pause på mindst en måned til 6 uger, og se så om det hjælper.. Når man ryger meget eller har haft en ordentlig lungebetændelse eller andet der generer cellerne i lungerne, transformerer de sig til celler der kan tage lidt mere slid, og til celler, der kan hjælpe med at få hvad der nu irriterer, ud af kroppen. Det betyder at man får en forøget slimproduktion, og i den forbindelse kan der sagtens opstå "ondt i halsen" da man som følge heraf hoster mere. Cellerne transformerer sig ikke tilbage til deres oprindelige form når irritationsmomentet holder op, men dør efter cirka 4 uger, hvorefter de bliver erstattet med nye celler, som er de "originale/rigtige" celler.

Så alt i alt: hold længere pauser, og smør så din hals med alt hvad du kan komme i nærheden af: camillete med honning virker godt for mig :) varme supper osv. er også altid dejligt :) og hvis du efter 5-6 uger stadig har brystsmerter og/eller hoster, skal du nok gå til lægen :)

That's the best I've got.. :peace:

Medlem
Brugeravatar

Jeg plejer at bruge noget der hedder echina, når jeg har sådan nogle symptoner. Men det er så for det meste, når jeg er syg. Ellers kan du evt. prøve bronchosan..

Jeg er lidt af en skabshippie, så det er naturlægemidler. :lol:

Medlem

Geografisk sted: Århus
Imp skrev:
NU ved jeg ikke, hvor alvorligt det er. Men hvis du decideret har ondt i lungerne også, burde du søge lægehjælp.

Jeg ryger ikke så ofte, men hvis jeg nogle dage har røget mange fede, er chai simpelthen genialt for halsen. Sådan en gang hjemmebrygget chai efter god opskrift, mums :P

Kan også anbefales selvom man ikke har ondt i halsen!

Fuck man. Du er genial, jeg gør det selv! Det er fandme bare sager. Man bliver flækket af den kraftige chai-rus. Glemmer helt jeg har ondt i hals, mave, ryg og hovede. Det er en sikker vinder!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]