Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 aug 2025 00:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Bornholm
Hej alle sammen. Jeg har dyrket en ordentlig røvfuld cannabis i år. Jeg har høstet 3/4 af min høst på godt og vel et kilo eller mere. Jeg har haft det hængede på mit høloft inden curring. Der er en plante der faldt ned og begyndte at mugne. Der kom hvide pletter på bladene og det lugtede underligt. Efter den episode har jeg fået vildt paranoia over at mit andet pot er muggent, jeg bliver hele tiden i tvivl om det er muggent eller ej.

Der er ikke pels på eller noget, men noget af min pot lugter lidt specielt. Jeg vil gerne blive klogere på hvordan man sikre sig at ens pot er friskt, for jeg er sgu i tvivl. det kan også være fordi det lugter af blade, da jeg kun har grovtrimmet de store blade inden tørring. Noget af det lugter sådan lidt af græsplane og andet lugter bare lidt mærkeligt, - svært at forklare.

I må enormt gerne hjælpe mig med det her, det er ved at drive mig til vanvid. Når der ikke er synlige tegn på mug, men man stadig er i tvivl, hvad gør man så? Jeg vil nødig trække nol på alt min dejlige, krystaliserede pot. Jeg mangler noget hurtig hjælp. jeg vil også gerne vide hvilke forholdsregler man bør tage, for ikke at "smitte" min gode, friske pot.

Medlem

Tillykke med høsten.
Mug er en svamp, og svampe dyrking foregår gerne i kolde fugtige og vindstille omgivelser.
Ventilation og bag ved ventilatoren sætter du en affugter.
Skulle gerne forhindre mugdannelser. Med hensyn til smitte må du bare være heldig, én svampespore kan lave en hel koloni på 5 dage eller mindre.
Du currer det, på dansk fermatering??.
På hvilken måde/type?? Flue curring, air curring eller måske sweet curring? hvad bruger du?? (mere hvad gør du)
Når du currer/fermaterer det skal du være ops med hensyn især til duft, når currrings processen først går igang kan der udskilles dufte der ikke er gode ved menneskelig lugtesans.
En af de mere hidsige er anthocyanin som er en del af af klorofyl A basen.
Dette protein, når det ikke længere modtager lys og nedbrydes, omdannes det til et sukkerprotein, og processen lugter ligefra en ikke kastereret hankats strint over til ren ammoniak. Selvfølgelig er duften alt afhænging af tilbageværende stoffer i planten.
F.eks Caroten og xanthofyl lugter som en blanding af kloak og parfumei.

Men finder du pels på et topskud, så fjern det og pris dig lykkelig over ikke hele høsten mugner.
Du skriver også en plante var faldet ned på gulvet.
Tænk over at det faktisk kun er bunden af bruseforhænget der bliver jordslået, det samme med din nedfaldne plante, ingen luft omkring bladene til at transportere fugtig luft væk. Resultatet var/er jordslået/mug.

Medlem

Jeg har ikke fundet pels på noget som helst, det lugtede bare mærkeligt og der kom små hvide pletter på nogle af de små dækblade. Jeg var sikker på det var mug og jeg tørrede det i ovnen og trak nol på det, som jeg så brændte på. øv. Dvs. at hvis et topskud er muggent, kommer der pels på før eller siden eller hvordan? Fordi jeg er i tvivl om noget af min høst er muggent, selvom der ingen synlige tegn er på det. Det lugter bare specielt, eller anderledes end da jeg høstede det. Jeg vil bare vide om hvordan jeg ved om det er muggent, hvis der hverken er pels eller noget som helst. jeg currer det i lufttætte bøtter, som udluftes dagligt efter en uges tørring ca. altså til skudet bliver en anesle sprødt udenpå. Noget af det som jeg er i tvivl om er muggent er 3-4 uger henne i curringen. det lugter noget hen af ammoniak/nelikker, men mere pot agtigt og skarpt hvis man trykker lidt på skudet. Kan jeg roligt ryge det hvis der ingen synlige mug tegn er på, eller hvordan? kan der gå mug i skud der ikke er fugtige længere? hvordan lugter muggent pot, der ikke er pelset og sådan?

Medlem

I må virkelig gerne komme med nogle svar, jeg er lidt desperat...

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Du skal ikke ha´så meget noia på.
Er der ikke synlige tegn på råd, så skal du blot sørge for at fjerne faktorer, som kan resultere i dannelsen af samme:
Sørg for tilstrækkelig luftcirkulation og hæng ikke planterne for tæt. Luftfugtigheden på loftet skal være under 100%.
Hvis du dagligt kigger til kvistene som opbevares under nogenlunde rigtige forhold, så kan du forsikre dig om, at der ikke sker noget uheldigt.

Citat:
På hvilken måde/type?? Flue curring, air curring eller måske sweet curring?

Hvad er forskellen på de nævnte behandlinger?

Medlem

Jeg vil gerne live op i en gammel tråd, fordi noget af det pot der stadig hænger i høloftet har fået en slags sorte pletter op af stammen, og en slags hvid dun/pels op af stammen, og en anelse på nogle få skud. Det har hængt længe, uden at være blevet rigtig tørt, sikkert pga. luftfugtighed. Når jeg trykker på skudende og dufter, så er dufter det stadig dejligt og sødt, så jeg ville høre om hvordan man kan være 100% sikker på at det er mug, og hvad jeg skal gøre hvis det er. Er det farligt at ryge det? hørte engang at kun nogle mugtyper er farlige at ryge. Hvis det ikke er farligt, tør jeg nemlig godt ryge det, da det dufter 100 % som det skal. Jeg er meget desperat, da jeg gerne vil sikre mig at mine sidste 500 gram pot er rygbare. Please hjælp, og smid alt info om mug og pot, gerne links til andre tråde der omhandler samme problemstilling.

Moderator
Brugeravatar

Jeg ville klart lave en opdeling mellem de buds der virker safe, og det der ikke gør, klippe stammerne af og smide dem ud med det samme, og så ligge de safe buds ud på noget avispapir natten over for at tørre det igennem.

Derefter ville jeg tage dem med dun på, og klippe alt synligt mug væk, tørre dem på noget avispapir natten over, og så lave et hurtigt træk med IPA eller gas, og så håbe på der ikke går mug i nolen.

Jeg ville holde mig fra at ryge noget muginficeret, hvis jeg var dig.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Et sted i omegnen af KBH.
Ja, del dem op i dem du er sikre på om dem du er usikker på - så mindsker du risikoen for at den mug der evt. måtte være spreder sig til mere end der kan ungåes.

Forresten vil jeg mene at du skal finde et andet sted at tørre dine buds hvis de stadig ikke er helt tørre efter så lang tids curing på det sted du bruger lige nu.
Ellers sørg i det mindste for udluftning og affugtning der hvor de er nu.

Hvis du er usikker på om der er mug i et skud så tag og findel det imellem fingrene og se på det indeni.
Ofte starter muggen på indersiden hvis det har hængt længe uden at blive ordentligt tørret.

Den metode du bruger med lufttætte bøtter og daglig udluftning er forresten helt fin - men normalt mener jeg at man først bruger den NÅR cannabisen er mindst 50% tørret og så gør det i længere tid for at optimere smag og duft.
Der er en forhøjet risiko for mug hvis man ikke tørrer skuddene lidt før man smider dem i bøtter til curing.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]