Efter min mening er det helt op til dig selv at mærke, hvornår du er for langt ude, det er nemlig ikke altid at folk siger det til dig.
Jeg synes man ryger for meget, når man ikke kan passe sine daglige pligter, har pengeproblemer som følge af rygningen, og vigtigst af alt; når man ikke kan holde sine sociale relationer ved lige.
Det vigtigste for mig er, at man ikke føler sig som en misbruger. Her er lidt om mine tanker om den efterhånden gamle misbruger/bruger-debat, som du kan læse hvis du gider, ellers kan du bare hoppe ned til sidste afsnit af posten.
Da jeg flyttede for mig selv og begyndte at ryge sådan lidt på daglig basis, havde jeg de samme tanker som dig. "Fuck, det er mandag og jeg er ved at tænde en joint!? Og klokken er kun 14.00? Og jeg er i Fakta!?". Ja ok, den med Fakta er måske overdrivelse, men du ved vel, hvad jeg mener?

Efter at have røget næsten hver eneste dag i et par måneder, gjorde jeg status. Hvad går som det skal, hvad går dårligt? Jeg måtte konstatere, at alt gik præcis som det skulle. Jeg havde det rart med mit liv, mine venner og jeg havde det stadig pisse sjovt, og både mit job og mit studie gik som det skulle. Tilmed var jeg meget mere rolig end jeg plejede at være. Det skal så også siges, at jeg ikke ryger mere end MAKS et gram om dagen hvis jeg ryger hash.
Noget der har været rigtig fedt for mig er, at jeg ikke længere gider lægge skjul på at jeg ryger. Hvis folk spørger. Hvis de spørger, så får de et ærligt svar. Der er sgu ingen der skal fortælle mig, at jeg ikke bør ryge cannabis, uden at kunne give mig en helt konkret og personlig grund! Det har været med til at fjerne den der tabuagtige misbrugsfornemmelse, jeg havde i starten. Det gør, at jeg nu (og det sidste lange stykke tid) overhovedet ikke føler mig som en misbruger, men som en helt almindelig fyr, som tilfældigvis er tosset med cannabis. Sikke en sludder for en sladder.
For at svare direkte på dit spørgsmål: Det kan man desværre ikke sige.
Jeg vil vædde med, at Sundhedsstyrelsen mener, at man er hashmisbruger, hvis man ryger på daglig basis, måske endda bare på weekendbasis, men dosis, som du forespørger, tror jeg ikke man kan sige noget om. Der er fyre i min omgangskreds, som ryger 2 eller flere gram om dagen, og som er pisse gode til deres daglige aktiviteter, men hvis jeg selv gjorde det, ville jeg nok ikke være så meget værd. Tolerance er så forskellig fra person til person, at det ikke er til at komme med et helt konkret svar på dit spørgsmål. Føl dig frem, jeg synes ikke dosis er noget du skal gå synderligt meget på i (Cannabis er i øvrigt det eneste stof jeg har den indstilling til!!!).